Akapaz's vei til godlyden... Følg utviklingen

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Er vel ikke vits å satse noe på denon'en som drivverk nå når jeg har kjøpt meg sony'en.
Har fått strømforsyninga i dac'en min reparert nylig så da er det vel ganske tydelig at det er dac-delen i dac'en som er problemet. Kan jo forsåvidt være digitalkabelen som er problemet, men jeg har nå mine tvil om det.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Jeg har lenge vært inne på tankene om å kjøpe meg et par Klipsch Heresy III, men etter litt om og men i tenkeboksen ser det ut til at jeg må prioritere TV i første omgang. Denne kommer da mest sannsynlig til høsten etter å ha spart opp litt penger.
Så da ble det til at jeg måtte foreta en liten flytting av utstyret slik at det ble plass på toppen av racket. Så nå står det bare å venter på å få seg en TV på toppen.
Fikk faktisk tatt et par nye bilder når jeg først var i gang. Legger også inn et par detaljbilder jeg har tatt ved tidligere anledninger.

Ble en del bilder, men det overlever dere vel med glans ;)

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Oppdaterte forresten profilen min på AVForum så jeg tenkte jeg bare kan legge ut den samme utstyrslita mi her ettersom den ble ganske utfyllende.

Kilder

# Denon DP-29F (Vinylsnurrer som blir skiftet ut så fort økonomien tillater det. Kan ikke si så mye om lyden på denne i og med at jeg ikke har hørt andre vinylspillere, men grei til prisen.)

# Denon DVD-1710 (DVD-Spiller som blir benyttet til livekonserter og filmer når jeg låner TV'en som står i stua.)

# Sony CDP-XA5ES (CD-drivverk med solid byggekvalitet. Denne gir en enorm eierglede med sine massive 15kg. Denne gav en enorm forskjell lydmessig i forhold til når jeg brukte DVD-spilleren til avspilling av CD. Har du sett ei slik luke noen gang skal det vanskelig gjøres å finne en spiller med noe liknende i samme prisklasse.)

# LCAudio ZAPdac3 (DAC som for tiden er i ustand og under modifikasjon. Den tida den virket ble den brukt sammen med Denon'en og gav meg en klar pekepinne av hva jeg har i vente av dyrere produkter. Gleder meg til jeg får liv i den igjen)

Forsterkeri

# Vincent SA-31 (Hybrid forforsterker med rør og klasse A drift. Har ikke hørt hva andre forforsterkere i prisklassen klarer å levere, men er meget fornøyd med hva denne leverer lydmessig. Her er det kun brukt penger på det mest nødvendige, så man må klare seg uten hodetelefonutgang, digital innganger/utganger, fjernkontroll og diverse ting man egentlig ikke trenger. Kan jo heller ikke nekte for at den ser meget pen ut der den står.)

# Dynaco ST-70 MKII (Dette er en klassiker av et røreffekttrinn som har eksistert i flere årtier. Og best av alt, det blir enda produsert deler til denne. Denne var en klar forbedring iforhold til det forrige sluttrinnet jeg hadde. Rotel RB-1070. Den mangler litt på kreftene, men det tar den igjen på varmen, nærheten, plasseringen og alt det andre en rørforsterker gir.
Denne er bestykket med et sett Mullard EL34 rør som jeg fikk med da jeg kjøpte forsterkeren. Har enda ikke prøvd å bytte smårørene, men etter hva jeg har lest så er det disse som skal gi de største lydmessige forandringene på en rørforsterker, så dette skal prøves ved en senere anledning.)

# OAudio BASH 500W (Dette er en subforsterker jeg er meget fornøyd med. Den er koblet mellom forforsterkeren og effektforsterkeren, slik at man sparer Dynaco'en for litt krefter siden den slipper å spille bassen under ca 100Hz. Her får man krefter i massevis og alle funksjoner du kan ha bruk for. Kan nevne blant annet valgfri delefrekvens, valgri phase, gain, parametrisk equalizer og subsonisk filter som stilles etter hvor dypt subkassa er tunet. Min står på 20Hz.)

Høyttalere

# B&W DM685 (Dette er noen meget habile stativhøyttalere som har gitt meg timesvis med lytteglede. De er egentlig i utførelsen wenge, enda det kan se ut som de er sorte på noen av bildene. De har vunnet drøssevis med tester, blant annet EISA prisen. Og dette er ikke uten grunn. De har nemlig en god plassering av hendelsene i lydbilde, lineær frekvensgang og man blir ikke lyttetrette av å høre på dem over tid. Det eneste jeg kan si jeg savner i dem er litt mere trykk i mellombassen og mere livlig dynamikk, men dette satser jeg på å få rettet på ved å gå over til Klipsch når økonomien strekker til. Klipsch vil da også være en lettere last for effekttrinnet med sin superhøye følsomhet. Kan vel også nevne at disse står plassert på et par sandfylte Soundstyle XS120 stativer i en lekker sort utførelse.)

# DIY sonosub ala SVS PC16-46 (lagde denne suben sommeren 2008 etter å ha laget en ikke helt vellykket SVS PB12-Plus året før. Denne gir en kraftig og deilig dyp bass som rister godt fra seg hvis den blir bedt om det. Denne passer meget godt sammen med OAudio'en som med sine 500W holder et jerngrep om elementet. Kan vel også nenve at elementet er av typen SVS 12.2)

Diverse

# Omega (Alt utstyret mitt stå plassert i et stort og tungt rack fra Bohus. Tror det veier ca 80kg uten utstyr. Her er det plass til det meste og enda litt til. Trenger jeg mere plass er det også mulighet til å ta ut skuffene og plassere utstyr der.

# Supra MD-06 MKII + FAT LMC (Dette er en kombinasjon som gjør akkurat det den skal. Nettkabelen er av typen FAT LMC som med sine to ganger fire kvadratmillimeter tykke ledere og hele seks kvadratmillimeter tykke jordleder skal gi nok strøm for min bruk. Nettfilteret har seks utganger, som egentlig blir for lite for min bruk så de mest strømkrevende komponentene blir koblet rett i veggen. I endene på kabelen går strømmen gjennom et sett med Furutech FI-11 og FI-E11(dog bare i kobber), som gir en enorm eierglede)

# DIY nettkabler (Nettkablene som går mellom Supra'en og forforsterker, DAC og subforsterker er av typen Ölflex 3x1,5 kvadratmillimeter og plugger fra Clas Ohlson, disse er etterpå tredd med sorte nylonstrømper fra Supra og krympeslanger.)

# Signalkabler (Her går det blant annet i Better Cables, Supra, Qed, ProfiQ og diverse DIY.)

# Supra Rondo 4x4.0 (Dette er et sett 4x4 kvadrats høyttalerkabler som brukes til singlewire mellom effekttrinn og høyttalere. I endene er det bananer på forsterkersiden og spader i høyttalerenden. Som jumpere har jeg brukt Kimber 4VS med bananplugger fra Argon. Hvis noen skulle være interessert i lengden på Supra'ene så er de på 3,5 meter hver.)

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
Hadde et lite besøk av onkelen min i dag...
Han lurte på om jeg kunne lage ham et par høyttalerkabler. Disse skal da brukes på et par Sonus Faber Concertino (tror jeg det var) og en Linn forsterker. Men vi dreiv å kika litt på nettet og han ble veldig interessert i EC ECI-3 og en Marantz CD5003. Så planen min er å gå for 4x6mm2 EKKJ, men spørsmålet blir da, hvilke plugger bør man bruke sammen med disse? Bør helst være fra Elfa siden kabelen skal kjøpes derifra.
Bump...

Lurer også hvilken størrelse dere har brukt på kabelstrømpene. Siden kabelen er 17,3mm tykk skal det vel holde med kabelstrømpe på 10-20mm? Denne koster 27,90kr mot 15-30 mm til 47,50kr meteren. Sparer jo en del penger ettersom jeg trenger totalt 14(Jeg må også ha meg et sett når jeg først skal bestille ;D) meter kabel.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Fant ut at det passer bananplugger i disse terminalene.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ift strømper til høyttalerkablene - om du går for den som akkurat passer vil én meter bli kortere enn om du tar den som er større fordi den blir kortere når den blir videre. Det er mange steder du finner kabelstrømper som er ganske billige, om du sjekker DIY-delen av forumet finner du en del linker i en av trådene som er klistret.

Ellers ser det bra ut!!

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har kommet til den konklusjonen at jeg skal droppe nylonstrømper for heller å legge pengene i bedre bananplugger siden pluggene som oftest er det svakeste ledd i en høyttalerkabel. Og om alt går som det skal blir det Argon 5455 som kommer inn.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det er mange alternativer til plugger som du kan få tilsendt i posten fra det store utland, så ikke stopp med argon om du ikke har sett på andre. Er noen meget gode plugger på V4TC.com blant annet.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Finner ikke den sida du linker til. Hvordan blir prisen med tanke på alle avgiftene(Toll, frakt o.l)? Har regnet meg frem til at pluggene må takle et effektivt tverrsnitt på 22mm2 med tanke på at det er to ledere som må stå ved siden av hverandre inni pluggen.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
22mm2 skal du få litt vansker med å finne tak på tror jeg..

http://www.vt4c.com/shop/program/main.php?cat_id=33&group_id=3

Her er bananer og spader fra VT4C, som jeg konstant omtaler som v4tc.. Vet ikke hvorfor det aldri synker inn..
Usikker på omregning fra mm2 til awg dessverre, men jeg fant det her..

http://www.eliselektro.no/K-kapittel/awg-mm.htm

Du trenger noe som takler AWG 3-4, men har du tenkt på muligheten å "banke" lederne sammen, slik at du får omtrent 12mm2? Tror du finner mer som takler AWG 6-7.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Ser ut til at jeg har regna litt feil med tanke på tverrsnittet på kabelen.
Diameteren på 2 ledere skal bli på 5,6mm.

Har bestilt de pluggene fra Argon, og fikk 10% avslag siden jeg nettopp har hatt bursdag ;D Da skal prisen komme på rundt 720kr for to sett med 4 plugger. Dermed blir jeg å få to sett 2x3,5m høyttalerkabler for den nette sum av cirka kroner 2200,-

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått laga kablene sånn halvferidge. Mangler enda plugger i høyttalerenden, men det får komme senere når jeg finner noen som passer.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Lenge siden det har vært liv her.

Siden sist har jeg kjøpt meg en Behringer ECM8000 målemikrofon og nytt lydkort kommer om ikke lenge. Blir et M-Audio MobilePre USB.

Bestillte meg faktisk ny PC i dag fra Komplett. Har vært uten ordentlig PC siden slutten av April. Kun hatt en skole PC som er av det mindre gode slaget(Mildt sagt).

Så om et par dager får jeg tatt noen målinger av rommet slik at jeg lettere får kalibrert suben til å spille skikkelig integrert med høyttalerne.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Nå er PC ankommet og bygget og virker perfekt. Lydkort er bestillt og venter en telefon i neste uke om at jeg kan komme å hente det.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
En stund siden jeg har sjekka her, men nå er lydkort ankommet og postere er kommet opp på veggen.
Ettersom det ble noe tull med forsendelsen av M-Audio lydkortet, fikk jeg heller et Edirol (Underleverandør til Roland) UA-4FX.

Ble faktisk ikke så verst det bildet der.
Har tre postere til, men ettersom de ikke hadde flere rammer så må jeg vente til jeg finner flere i rett størrelse.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har nettopp fått meg Picasa så måtte bare prøve det ut litt...

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått kjøpt meg en liten gadget å leke meg litt med.

iPhone 3GS 16GB-versjonen.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått tatt en frekvensmåling i dag og gjort så godt jeg kunne får å få subwooferen til å spille sammen med B&Wene. Har enda noen stygge dipper og topper men det begynner å bli bedre.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Det gjør seg med bilder i en bildetråd.. Et eksempel til etterfølgelse :)

Står sub'n bak gardinen eller?

mvh Kai

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Det gjør seg med bilder i en bildetråd.. Et eksempel til etterfølgelse :)

Står sub'n bak gardinen eller?

mvh Kai
Hei! Suben står ikke bak gardinene nei, kanskje det kunne vært lurt for syns skyld. Skal ta å prøve det senere og se hvordan det blir seende ut. Har ommøblert litt igjen slik at det nesten står likt som bildene fra 26 April. Fikk da litt større avstand til lyttepostisjon noe som fikk gode utslag for lyden. Har itillegg forsket litt på høyttalerplassering slik at de står 1/5 av rommets lengde fra bakvegg og 1/7 av rommets bredde fra side vegg. Deretter er lytteposisjon plassert som i en likesidet trekant. Det eneste jeg har igjen å forske på angående plasseringa er vinkling.

Hadde forresten et lite uhell i dag da jeg skulle til skolen. Mistet mitt Koss Porta Pro i gulvet fra ca. 80cm høyde og resultatet ble slik.

Så da ser det ut til at jeg må kjøpe meg et nytt. Hvis noen her skulle ha gode erfaringer med hodetelefoner kan de gjerne tipse ;)
Kravene er at det skal være lett (Kunne brukes til jogging), være rimelig følsom for å kunne brukes sammen med iPhone, ha god lyd (Selvfølgelig ;D) og gjerne ikke koste noe mere enn ca 300-400kr. Maksimum 450kr.

Hvordan vil det være å bestille slikt noe fra f.eks Amazon? Går mye av pengene til frakt, toll, moms o.l?
Har sett litt på diverse modeller fra Sennheiser. Gode greier? Har fra før Goldring DR-50 til hjemmebruk og er rimelig fornøyd med lyden i dem.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Forresten så får jeg ikke nye hodetelefoner fra Koss sin livstidsgaranti. Som dere ser av bilde er det lim mellom høyttaleren eller hva det nå kalles på hodetelefoner og "bøyla". Dette etter et opphold i en trang sekk. Fikk da ikke noe igjen på garantien.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Kan vel også legge inn et bilde av hva musikken spilles av på når jeg sitter med PCen.

Flac, WAV -og MP3-filer fra PC via USB til Edirol UA-4FX lydkort til et par Goldring DR-50 hodetelefoner. Har også en Technics SU-V620 forsterker og Canton CT-1000 høyttalere. Kan også spille av CD fra en Technics SL-MC7 CD-spiller som sender optiske signaler til lydkortet. På denne måten kan jeg også legge inn cd-plater som har kopisperre, til harddisk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.830
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hei Akapaz,
Har lurket i tråden din, og synes det er spennende med PC audio.
Ang. små portable til iDingser har jeg aldri likt Porta Pro, jeg synes de har oppustet øvre bass. Jeg har hatt Sennheiser PX100 et godt års tid, men handlet akkurat et par AKG K420 mest for sammenlikningens skyld. K420 låter litt mer briljant, jeg mistenker Sennheiserene for å være litt vel høflige i 2-4 kHz-oktaven.
K420 var svinbillig på cdon.com i forrige uke.
PX100 har forresten et genialt etui som gjør det bortimot umulig å smadre dem i sekken.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
De AKGene så jo greie ut. Hvordan er de i fohold til trning? Sitter de godt på hodet når man jogger f.eks?

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hvordan vil f.eks AKG K420 stå seg mot Sennheiser PX 200?
AKGene koster nå 349,- hos CDON. Hos Play.com koster de £39,99 noe som tilsvarer 464,33kr inkl. mva.

AKG K 420 Ear-pad - Blue - Elektronikk - CDON.COM
Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
http://www.play.com/Electronics/Electronics/4-/7871575/AKG-K-420-Folding-Mini-Headphones/Product.html?ptsl=1&ob=Price&fb=0#
http://www.play.com/Electronics/Electronics/4-/587389/Sennheiser-PX-200-Mini-Headphones-Black/Product.html

Sennheiser koster hos Stereofil, 695,- mens de koster £29,99 som tilsvarer 348,21kr inkl. mva.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.830
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en PX100-tråd gående, og der var det vel en slags konsensus om at PX100 låter bedre enn PX200.

Hva gjelder jogging vet jeg ikke. Jeg bruker mine PX100 og K420 når jeg sitter stille. Det finnes en joggevennlig utgave av både PX100 og PX200 med prefix PMX. Vet ikke om de kan pakkes så elegant som PX-utgavene.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Tror jeg skal gå for K420. Har lest mye fint om de rundt på nettet i dag. Funker vel bra til bussturer og slikt, så får jeg heller tvinge i meg et par propper til jogging hvis AKGene ikke skulle passe til slik bruk.

Sparer jo 200kr fra CDON.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da er et sett AKG K420 bestillt fra CDON.

Fikk forresten også tilbake ZAPdacen min fra NAT i går. Så nå er sprørsmålet hva jeg skal satse på. Skal jeg velge DIY dac eller Beresford. Til en evt DIY dac så har jeg da kabinett, trafoer(Hvis spenninga passer sammen med dacmodulen) og RCA inn -og utganger.

Hvor kan jeg få tak i en minijack-minijack (Stereo) kabel på nett? Skal brukes till Goldring hodetelefonene mine?
http://www.cableworld.no/audiokabler/minijack-kabel/minijack-kabel.asp Disse er de eneste jeg klarer å finne. Syntes de virker litt billige ;D
Kanskje man kan mekke noe slikt selv med en loddebolt og passende kabel og plugger.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da ble AKGene hentet i går.

De kommer til å bli mye brukt ;D

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da er nye rack kjøpt inn. Fant 2 stykk Cambre Timbre til en grei pris hos en i nærområdet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Moro å følge utviklingen!

R

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Flott å høre RoDa. Ser ut til at det kan bli en stund til neste oppgradering på anleggssiden. Har andre saker i planene for våren.

Noe i denne duren:
og muligens en passende forsterker.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da ser det ut som følgende blir bestillt neste torsdag:

Fender Precision American Standard i 3-color Sunburst og en Ashdown MAG-600H som skal bli brukt sammen med et Ashdown MAG410 Basskabinett som jeg har fra før.

Fenderen er samme som i bildet over.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.177
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Veldig fin bass. Kunne selv tenkt meg en jazz-bass av samme type.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hei Morten...

Så du spiller bass du også. Hvilken type musikk går det i der da? Kanskje litt jazz siden du drømmer om Jazzbass. Liker selv godt musikken til Jaco Pastorius, Victor Wooten og Marcus Miller, men litt over mitt nivå for øyeblikket. Spiller ellers mye Deep Purple, Queen, Metallica, Pink Floyd, Black Sabbath og slik god musikk fra 60, 70 og 80-åra.
Drømmer selv om Rickenbacker 4001, men de er jo relativt dyre og vanskelige å få tak i etter hva jeg har oppfattet.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Mekka meg et par nye kabler i løpet av ettermiddagen :)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.177
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Akapaz skrev:
Så du spiller bass du også.
Det var en gang... Ikke så mye bassing nå for tiden, men det står en Carvin LB-75 som det blir en skala på i ny og ne. Hadde egentlig vært mer praktisk med en akustisk bass for hjemmebruk.

Akapaz skrev:
Hvilken type musikk går det i der da? Kanskje litt jazz siden du drømmer om Jazzbass. Liker selv godt musikken til Jaco Pastorius, Victor Wooten og Marcus Miller
Og vi kan fortsette med John Patitucci, Stanley Clarke, Jeff Berlin, Mark Egan, Abraham Laboriel, Will Lee, Jimmy Haslip, Brian Bromberg, Mark King, Steve Swallow, Esperanza Spalding, Johannes Zetterberg, Kjetil Saunes, osv. Det er mange flinke.

Topp Bunn