Akapaz's vei til godlyden... Følg utviklingen

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Nå er Dynaco'en betalt og jeg har blitt fortalt at den blir levert til posten i løpet av kvelden. Så hvis jeg er heldig kommer den mot lutten av neste uke.

Det følger med et sett med Mullard EL34 quad matchet rør. Gleder meg ;D

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da var Dynaco i hus. Skal prøve å legge ut et par bilder i løpet av kvelden.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Kommer ett par bilder til, men nå med Mullard-rør.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har fått plassert anlegget litt bedre. Før hadde jeg litt for stor avstand mellom høyttalerne i forhold til sitteposisjon, men nå er høyttalerne plassert litt tettere. Har enda ikke fått lyttet så mye, men det estetiske ble løftet mange hakk.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Noen som klarer å gjette hva som kommer inn i løpet av jula???

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fugleinfluensa....
Nei, bikuber.
For birøkt med bier som digger runde hull. ;)
(honningen blir mye rundere i smaken da)

R

RoDa

Gjest
Det var jo ikke helt enkelt nei........

Første innskytelse var høyttalere type elektrostat, deretter kjøreribber med hull i ::)
Men gir nok opp frem til neste ledetråd kommer ;)

Flotte bilder på forrige side i tråden også!!

Mvh
Rolf

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Er nok ikke gitteret på Dynaco'en heller.

Får vel også kanskje vise hva som skjuler seg bak det som kan likne på elektrostater...

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jeg skulle til å tippe på et høyttalergitter, men tenkte i baner av Thiel/partner eller Venture.
Dette er ikke keramikk, så ingen av dem..

Hmmmm...

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Kan si så mye som at avbildede er laget før min tid...

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Fazett er det ikke, faktisk aldri hørt om...

Men WLM begynner å nærme seg. Avbildede produseres i nabolandet til der WLM lages.

R

RoDa

Gjest
Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Slovenia, Italia, Sveits eller Tyskland da?

Hmmm......

R

EDIT: Kunne vært T+A, men de er da ikke så gamle?

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Er vel på tide å si hva det er... Har fått sendt det ene basselementet til mine gamle Canton CT-1000 ned til Tyskland for reperasjon. Fikk de tilbake i går og skal snart få laget meg et par stativer/kasser som de skal stå på...
Viser det seg at de er bedre enn B&W'ene blir B&W'ene solgt og Canton'ene står. Da blir det jo selvffølgelig litt penger i kassa til blant annet et drivverk og akustikkplater. Første inntrykket med høyttalerne stående på gulvet og en bærbar PC som kilde er at de har en mye bedre plassering av instrumentene og bassen er en god del bedre(dypere og strammere). Det med bassen kom ikke som noe sjokk iom at det her er snakk om et par tolv tommere mot 2 stykk 6,5 tommers bassmellomtoner. Stativene tenke jeg å lage av ei sponplate og litt lim. Siden ei sponplate er ganske stor på størrelse blir det mest sannsynlig laget doble vegger og avstiveren på innsiden pluss noen kilo sand på innsiden. Driver nå å lar de få spille seg inn siden det er en stund siden de har vært i bruk.
Vurderer også på sikt å bygge høyttalerne om til Bi-wiring slik at jeg kan kjøre en kraftigere forsterker på bassene for bedre kontroll nedover.

Skal få lagt inn et bilde snart...

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Nå har det ikke vært liv i tråden min siden i fjor, så jeg kan vel legge inn et bilde av hovedobjektet for tiden.

Driver å modifiserer DAC'en som dere kanskje ser;)

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har det skjedd litt inni DAC'en. Den gir enda ikke lyd fra seg, men forhåpentligvis ikke om så alt for lang tid.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Lenge siden det har vært liv her ser jeg, men kan med glede meddele at det kommer en Sony XA5ES inn i løpet av neste uke!

Når det gjelder DAC'en har jeg hatt PSU-kortet til en liten reperasjon hos en her fra forumet. Fikk den tilbake i går og loddet den fast til trafoene, men desverre ingen lyd. Begynner nå å mistenke DVD-spillerens digitalutgang for å fuske litt, men det får jeg testet når Sony'en kommer. Virker det ikke da heller må det jo være DAC-kortet som har skylda.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Har forresten fått laget stativer til Cantonene, dog ikke med finnish.

Har også fått en del flere plater i hus.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da var CD-spilleren ankommet, så jeg kan vel bare legge ut et par detaljbilder med det samme.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Må vel kanskje også komme med et par bilder av selve spilleren også...

Bare elsker denne luka. Tror jeg kommer til å beholde denne spilleren i mange år fremover.

nettopp pakket ut.

C

Cyber

Gjest
Flott den spilleren - utrolig mange fornuftige prioriteringer kan jeg se på utstyret ditt.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Takker Cyber...
Nå er jeg, tro det eller ei, faktisk ikke sikker på hva som bør være neste oppgradering. Nå føler jeg liksom at alt utsyret ligger i sånn ca samme klasse, foruten vinylspilleren. Eneste blir jo å få fiksa den DAC'en så er alt perfekt.
Kanskje neste trinn blir å gjøre noen akustiske tiltak.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.866
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Stilig anlegg og fine bilder!
Jeg er nysgjerrig på hvordan Canton oppleves lydmessig?
Sammenlikning med B&W ble nevnt, går det an å beskrive?

J

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Driver nå å prøver å plassere Cantonene skikkelig, men får ikke ordentlig bredde på lydbildet. Bør jeg trekke de lengre ut på gulvet for å få bedre dette til bedre? Nå har jeg dem ca 30cm fra veggen og får da grei bassrespons, men er redd for å miste noe av dette ved å flytte de lengre ut på gulvet.

Når jeg hører på "Three Wishes" fra Roger Waters hører jeg hu dama i begynnelsen fra venstre høyttaler, ikke langt ute på venstre side som jeg får med B&W'ene. Har prøvd å ha de spillende rett ut i rommet og vinklet dem litt og litt innover til de krysset hverandre før lytteposisjon. Men uten hell.

Tips, anyone?

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Cantonen har jo sine begrensninger mtp alderen, så tror ikke du skal forvente det helt store sammenliknet med B&W...
Så bytt;)

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hva med å bruke Cantonene som suber? Altså at jeg kobler fra diskant- og mellomtoneelementene fra delefilteret slik at det kun blir bassene som spiller. Kobler disse da på en egen forsterker som kobles fra pre out på forforsterkeren.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Du kan jo beholde de så lenge , og finne deg noen andre ht som andre er inne på (uten at jeg har hørt anlegget ditt)

Jeg legger merke til den snasene coverholdern som LOve over gold hviler i....

hvor har du fått fatt i den ? kanskje i utgangspungtet tilegnet ett annet formål , som serviettholder etc eller ?

Artig tråd.

Espen

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hehe, coverholder ;)
Er vel egentlig en sånn sak som det har stått ei lita bilderamme i, men som jeg tenkte kunne brukes til noe mere praktisk.
Dermed ble det en coverholder...

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Akapaz skrev:
Hva med å bruke Cantonene som suber? Altså at jeg kobler fra diskant- og mellomtoneelementene fra delefilteret slik at det kun blir bassene som spiller. Kobler disse da på en egen forsterker som kobles fra pre out på forforsterkeren.
Vil nå tro at sono'en (fortsatt) vil gjøre en bedre jobb enn disse?

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte nå mest som et supplement til B&W'ene i midbassområdet. Hvis dette ikke funker får jeg vel bare ta dem opp på loftet og bruke de som soverom/kontoranlegg :D

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Hadde et lite besøk av onkelen min i dag...
Han lurte på om jeg kunne lage ham et par høyttalerkabler. Disse skal da brukes på et par Sonus Faber Concertino (tror jeg det var) og en Linn forsterker. Men vi dreiv å kika litt på nettet og han ble veldig interessert i EC ECI-3 og en Marantz CD5003. Så planen min er å gå for 4x6mm2 EKKJ, men spørsmålet blir da, hvilke plugger bør man bruke sammen med disse? Bør helst være fra Elfa siden kabelen skal kjøpes derifra.

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Antall liker
0
Akapaz skrev:
Driver nå å prøver å plassere Cantonene skikkelig, men får ikke ordentlig bredde på lydbildet. Bør jeg trekke de lengre ut på gulvet for å få bedre dette til bedre? Nå har jeg dem ca 30cm fra veggen og får da grei bassrespons, men er redd for å miste noe av dette ved å flytte de lengre ut på gulvet.

Når jeg hører på "Three Wishes" fra Roger Waters hører jeg hu dama i begynnelsen fra venstre høyttaler, ikke langt ute på venstre side som jeg får med B&W'ene. Har prøvd å ha de spillende rett ut i rommet og vinklet dem litt og litt innover til de krysset hverandre før lytteposisjon. Men uten hell.

Tips, anyone?
Nice prosjekt Akapaz.
Tror grunnen til problemet med ikke lyd via DVD er at den har en annen type s/pdif en en CD spiller.

Så til sitatet over:
Husk at R W plata er Qsound. Så her kan "illusjonen" av hva qsound gjør med lydbilde spille deg et puss.
Der jeg tidliger bodde hadde jeg rigget høytalere og sweetspot i rommet så opptimalt som mulig i forhold til romets lengde og bredde (rommode) . At jeg fikk med denne plata så bredt lydbilde at "besøkende" letet etter bakhøytalere. ;) Har gullutgaven av Amused to death.

Morro med DIY prosjekt - lykke til videre :D

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Jeg har jo hatt lyd via dac med dvd-spilleren før.

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Antall liker
0
Akapaz skrev:
Jeg har jo hatt lyd via dac med dvd-spilleren før.
Hmm okay.
Erfarings messig så vet jeg bl.a at Pioneer har denne forskjellen. Min dvd går ikke å kjøre ut til en dac. Da hadde min diy dac vært i bruk. ;)
Denon vet jeg lite om da men - spørr om dette på Hifiklubben som selger Denon.

Derfor min konklusjon

Topp Bunn