Airport Express

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Jeg opplevde også å miste forbindelsen til AE. Men etter at jeg skiftet kanal har det gått knirkefritt. Vel, nesten i alle fall...
Har tidligere postet et innlegg om at jeg opplever en skurre/sprakelyd spesielt ved avspilling av piano, men har ikke funnet noen løsning på dette. Har tenkt at det kanskje kan ha noe å gjøre med den trådløse forbindelsen mellom Extreme og Express. Er det mulig å koble disse sammen med nettverkskabel i stedet for trådløst? Hvis ja, hvordan gjøres det? Finner ikke ut av konfigureringen.

Mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Alle dere som fortsatt er i steinalderen og bruker AE: Husk å skru av volumkontrollen i iTunes. Selv om du setter volumet på max i iTunes, degraderes lyden..
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Alle dere som fortsatt er i steinalderen og bruker AE: Husk å skru av volumkontrollen i iTunes. Selv om du setter volumet på max i iTunes, degraderes lyden..
Uffda! Befinner jeg meg i steinaldren, hvor befinner da de seg som jeg oppfatter å være der ::)

Kan du hjelpe meg å bli oppdatert?

Er usikker på om du har det bruksmessige eller lydmessige i tankene, og jeg tar utgangspunkt i 41100hz-16 bit= redbook.
Grunnen til det er at her er utvalget størst.

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg trodde du var seriøs jeg ;)
Windows er ikke det steinalder da ::) Kanskje bare for meg det ;D..............................useriøst

Mvh.KW
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Noen her som har testet AE mot DAC og som opplever å miste "lock" på signalet med jevne og ujevne mellomrom?
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Raist skrev:
Noen her som har testet AE mot DAC og som opplever å miste "lock" på signalet med jevne og ujevne mellomrom?
Jeg har dårligere signal med avspilling av Spotify og Airfoil. Min pre (Meridian 861) låser ikke signalet, men dette er kun de første 10 sekundene etter starten av. Itunes og AE fungerer derimot bra
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Min Buffalo32S DAC låser på signalet men mister det med ujevne mellomrom før den låser igjen. Byttet ut med Squeezebox og da fungerer det greit. Skal prøve med iMacen og se om det er samme fenomenet.

Har lest litt om dårligere lydkvalitet med siste versjon av iTunes, noen som har erfart det samme?
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Vet ikke om lydkvaliteten er blitt dårligere, men jeg synes nå at det er bedre kvalitet på lyden dersom jeg kobler opp CD-spilleren mot dac-en- Har som tidligere nevnt en irriterende sprakelyd som jeg kanskje hadde håpt å bli kvitt ved å koble sammen ved å koble sammen Extreme og Express med nettverkskabel i stedet for trådløst.
Jeg vet ikke om dette er mulig, eller i tilfelle hvordan det skal konfigureres. Og det virker ikke som at det er noen andre som vet det heller. :-\
 

Mr500

Medlem
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
Jeg er i prosessen med å sette opp et MBP->AE->DAC opplegg nå. Har kjørt det analogt fra AE, uten dac en stund, og brukt vinylen til de store opplevelsene.

Nå tenkte jeg å utvide litt og snoper rundt etter en bra DAC. Men så har jeg et lite undrende spørsmål. Slik jeg forstår det bruker itunes utelukkende 16bit 44,1kHz. Hva skjer om det signalet sendes via airtunes og toslink til fx en Benchmark DAC1 som kun oppgir 24bit 192kHz som inn signal? Vil dacen da simultanoppkonverter for så å analogisere (er det et ord?)? På Benchmarks egen side presiserer de at det ikke må gjøres.

De skriver også om viktigheten av andre innstillinger: (http://www.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/Main_Page)

Evt vil det være en idé, om det i det hele tatt er mulig, å streame fra fx VLC via airfoil og kunne benytte 24 bit 96kHz?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
fhe skrev:
Vet ikke om lydkvaliteten er blitt dårligere, men jeg synes nå at det er bedre kvalitet på lyden dersom jeg kobler opp CD-spilleren mot dac-en- Har som tidligere nevnt en irriterende sprakelyd som jeg kanskje hadde håpt å bli kvitt ved å koble sammen ved å koble sammen Extreme og Express med nettverkskabel i stedet for trådløst.
Jeg vet ikke om dette er mulig, eller i tilfelle hvordan det skal konfigureres. Og det virker ikke som at det er noen andre som vet det heller. :-\
Er både EQ og Volumkontroll av?
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Har fått slått av den trådløse overføringen til AE og det var jo pinlig enkelt. Forøvrig var "Lydforbedrer" markert i iTunes. Dersom dette er EQ er denne herved deaktivert. Skal sjekke om disse endringene gir noen reell forbedring.

Mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
I sin tid satte jeg sammen denne - de fleste rådene gjelder fortsatt.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=17833.0

Utrolig viktig å slå av nivåutjevner, all EQ, osv - dersom du kjører ut til en DAC.
Står en del annet der også.

Ellers har Brasse skrevet en tråd om sine erfaringer med å få Core Audio fra Mac ut til en Apogee Duet.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
fhe skrev:
Har fått slått av den trådløse overføringen til AE og det var jo pinlig enkelt. Forøvrig var "Lydforbedrer" markert i iTunes. Dersom dette er EQ er denne herved deaktivert. Skal sjekke om disse endringene gir noen reell forbedring.

Mvh
Du må skru av EQ, lyforbedrer, og volum.
Når du installerer ny itunes-versjon settes EQ automatisk på igjen. (Windows, ikke Mac)
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Ikke noen spesiell knapp for EQ hos meg. (MacBook)
Ligger den et annet sted enn under "Avspilling"
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ligger under "Vis". Og for å skru av volumkontroll for AE ligger under devices i preferences.
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Takk for hjelpa, Man!
Innstillingene ligger litt spredt rundt forbi, men nå skulle alt være nullstilt. Blir det ikke bedre nå er det sansynligvis AE-en selv som er problemet.
En kollega som er Mac-fantast ivret veldig for at jeg burde gå over til MacMini, men det betyr jo ca 5k i investeringer og er usikker på om det er verd pengene sånn kun for musikkens skyld.

Mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nja, fordelen er jo at mini'en vil støtte Hi-Rez rett ut fra den optiske utgangen. 24/96 i osx, samt 24/192 i windows (tror jeg).
Hi-Rez er veeeldig avhengighetsskapende.
 

Mr500

Medlem
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
Man skrev:
Nja, fordelen er jo at mini'en vil støtte Hi-Rez rett ut fra den optiske utgangen. 24/96 i osx, samt 24/192 i windows (tror jeg).
Hi-Rez er veeeldig avhengighetsskapende.
Er det kun mini'en som støtter dette? Evt hvordan finner jeg ut hvilke andre modeller som støtter hi-rez? Og ikke minst, hvilke avspiller må brukes, spille fx flac i VLC? For flac (via fluke) i itunes vil vell også ha max 16 bit 44 kHz?

Planen er å handle ny mac book pro over nyttår når de kommer med ny prosessor, da hadde det vært extra gull om jeg kunne streame via AE i 24 bit ;D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
AE støtter kun 16/44 som sagt.
Alle Mac'er støtter 24/96 via optisk.
For å spille av flac i OSX/iTunes, bruker du MAX til å konvertere til Apple Lossless. Ellers så kan du bruke f.eks Songbird som støtter Flac direkte.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Da ble jeg kvitt problemet med at Buffaloen mister lock på signalet.

Russ White (fra twistedpearaudio forumet):

The problem is your source has extreme jitter and the DPLL bandwidth has to be raised to accommodate it.

I am sorry I don't have better news.

Cheers!
Russ
 

Mr500

Medlem
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
15
Antall liker
0
Trodde nesten jeg hadde funnet et perfekt soveromsoppsett her. Rett fra kina selvfølgelig.

http://cgi.ebay.com/Zhaolu-S60-Stereo-amplifier-BUILT-IN-24-192-DAC-USB_W0QQitemZ330383162472QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item4cec5efc68#ht_2667wt_734

http://cgi.ebay.com/VIFA-HI-FI-LOUDSPEAKERS-AUDIOPHILE-NEW-IN-BOX_W0QQitemZ230407232526QQcmdZViewItemQQptZSpeakers_Subwoofers?hash=item35a5575c0e#ht_3215wt_734

Sammen med egen AE og Touch remote med hovedanlegget hadde det vært et fin fint hussystem. Forsterkeren har av uvisse grunner kun USB inn (selv om det er en standard Analoge Devices DA1852 chip). Kunne brukt analog inn, men det er jo ikke like gøy :p

Noen som har en god ide om hvorfor de har valgt kun USB som digital inn?
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Fanker'n. Sliter med å koble til min AE. Har fungert ypperlig i lengre periode, men etter at jeg måtte resete modemet mitt klarer jeg ikke å sette opp AE.

Har foretatt hard reset. Benytter deretter Airport utiliy. Følger anvisningen men når jeg al logge meg på etter å ha gjort nødvendige konfigurasjoner klarer ikke Airport utility å finne igjen AE'en.

Har søkt litt rundt og noe tyder på at det er noe galt med AE'en min? Hvordan fungerer reklamasjon på apple produkter?
 
A

aair

Gjest
Har du prøvd å legg inn MAC-adressen til AE inn i tilgangskontrollen i routeren din. Jeg hadde de samme problemene som du beskriver, men nå fungerer alt 100 % etter at jeg la inn MAC-adr. til iPhone og det trådløse nettverkskortet til pc'en.
 
Topp Bunn