Airport Express

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Mener du om menyer og beskrivelser for å endre oppsett og slikt er låst? I så fall er de ikke det - det følger vanlig Apple-standard der de vanligste språkene (deriblant norsk) er installert og systemet bruker det som er satt som systemspråk (hvis man ikke ber om noe annet). Så kjører du norsk system, konfigurerer du AE på norsk, hvis du kjører tysk som systemspråk konfigurerer du AE på tysk etc...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
otare skrev:
Mener du om menyer og beskrivelser for å endre oppsett og slikt er låst? I så fall er de ikke det - det følger vanlig Apple-standard der de vanligste språkene (deriblant norsk) er installert og systemet bruker det som er satt som systemspråk (hvis man ikke ber om noe annet). Så kjører du norsk system, konfigurerer du AE på norsk, hvis du kjører tysk som systemspråk konfigurerer du AE på tysk etc...
Vel, handlet med meg en trådløs Netgear Router i Wien uten å tenke på dette med språk. Menyer og innstillinger var på tysk, og jeg fant etterpå ut at html-grensesnittet var koblet til firmware, uten mulighet til å endre dette. Om ikke annet ble skoletysken pusset opp noe, men det var jo mye mer plundrete enn om det hadde vært på engelsk.

Men om jeg forstår deg rett så spiller det ingen rolle hvilket språk man har på OS eller hvor man har konto for iTunes, man kan handle AE hvorsomhelst og være sikker på at man kan foreta oppsett og innstillinger på engelsk?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Airport Express er helt språk uavhenig på lik linje med OSet til Apple.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Ja. Eller på norsk. Programvaren for å konfigurere følger med systemet ditt (Mac OS). Du har det antagelig allerede installert (ligger i verktøymappen din).

NB: Dette gjelder Mac. Vet ikke hvordan det er på Windows, men det vil forbause meg om det er anderledes.
AE bruker ikke Webgrensesnitt for oppsett, men det følger med et eget oppsettsprogram som du kjører lokalt på maskinen din.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Stemmer det Otare,- En installasjonsdvd.
Problemet var bare når jeg brukte Windows at den fant ingen enhet når jeg søkte etter den.
Løsningen ble etter god Hjelp fra en på sentralen å kjøre en Hard reset på AE og etter utallige forsøk valgte den å vise seg.Med Macbooken vistes den med engang.

Visstnok ett kjent problem...
 
S

Stereo_Mono

Gjest
johnnygrandis skrev:
Stemmer det Otare,- En installasjonsdvd.
Problemet var bare når jeg brukte Windows at den fant ingen enhet når jeg søkte etter den.
Løsningen ble etter god Hjelp fra en på sentralen å kjøre en Hard reset på AE og etter utallige forsøk valgte den å vise seg.Med Macbooken vistes den med engang.

Visstnok ett kjent problem...
Har sett det hos en kompis selv engang. Løste seg når han lastet ned siste programvare fra Apple.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg har lånt en Airport Express men laptopen (trådløskortet) har tatt kvelden, og jeg syns jeg må skaffe noe ny maskinkraft. AE fungerer med Windows, det er greit, men vil jeg kunne surfe trådløst på nettet som før (har en standard trådløs router og Telenor ADSL) samtidig som jeg spiller musikk, sånn som det sies at jeg kan med Mac?
Mange gode grunner til å velge Mac, antar jeg, men er dette en av dem?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Ålreit, siden både Express og Extreme er relativt rimelige saker, jeg får en MacBook Pro gjennom jobben om noen uker, og jeg har en bunke CDer med klassisk musikk samt plater med musikk fra alt fra Bolivia til Tanzania til Armenia liggende klar på beddingen, så får jeg muligheten til å sammenligne:

PC Lenovo-dBp(ripper)-FLAC-MediaMonkey(organisering/retagging)-NAS-Squeezebox Server-iPeng/iPhone-Squeezebox Duet-DAC

med

MacBook Pro-iTunes-Apple Lossless-iTunes-NAS-iTunes Server-Remote/iPhone-Airport Express-DAC

Utfallet av denne testen med 30 plater vil nok, om ikke annet, avgjøre hvilket format jeg vil rippe de resterende 5K CDer eller så til.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
noruego skrev:
Ålreit, siden både Express og Extreme er relativt rimelige saker, jeg får en MacBook Pro gjennom jobben om noen uker, og jeg har en bunke CDer med klassisk musikk samt plater med musikk fra alt fra Bolivia til Tanzania til Armenia liggende klar på beddingen, så får jeg muligheten til å sammenligne:

PC Lenovo-dBp(ripper)-FLAC-MediaMonkey(organisering/retagging)-NAS-Squeezebox Server-iPeng/iPhone-Squeezebox Duet-DAC

med

MacBook Pro-iTunes-Apple Lossless-iTunes-NAS-iTunes Server-Remote/iPhone-Airport Express-DAC

Utfallet av denne testen med 30 plater vil nok, om ikke annet, avgjøre hvilket format jeg vil rippe de resterende 5K CDer eller så til.
Spennende :) Magefølesen min uten å ha sammenlignet dette sier at det burde være ganske dødt løp. Men på en annen side får OSet til Apple med sitt Core Audio mye skryt i pro lyd bransjen for å ha gode forutsetninger for god lyd og veldig lav latenency.
Kan i hvertfall bekrefte at Mac og Apogee interface er veldig bra.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
noruego skrev:
Ålreit, siden både Express og Extreme er relativt rimelige saker, jeg får en MacBook Pro gjennom jobben om noen uker, og jeg har en bunke CDer med klassisk musikk samt plater med musikk fra alt fra Bolivia til Tanzania til Armenia liggende klar på beddingen, så får jeg muligheten til å sammenligne:

PC Lenovo-dBp(ripper)-FLAC-MediaMonkey(organisering/retagging)-NAS-Squeezebox Server-iPeng/iPhone-Squeezebox Duet-DAC

med

MacBook Pro-iTunes-Apple Lossless-iTunes-NAS-iTunes Server-Remote/iPhone-Airport Express-DAC

Utfallet av denne testen med 30 plater vil nok, om ikke annet, avgjøre hvilket format jeg vil rippe de resterende 5K CDer eller så til.
Absolutt spennende, skjønner du er ganske kritisk til hva du velger av elektronikk så dette ser jeg fram til.
Gå inn med ett åpent sinn så er jeg sikker på at du velger det rette. ;D
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jøgga skrev:
Jeg har lånt en Airport Express men laptopen (trådløskortet) har tatt kvelden, og jeg syns jeg må skaffe noe ny maskinkraft. AE fungerer med Windows, det er greit, men vil jeg kunne surfe trådløst på nettet som før (har en standard trådløs router og Telenor ADSL) samtidig som jeg spiller musikk, sånn som det sies at jeg kan med Mac?
Mange gode grunner til å velge Mac, antar jeg, men er dette en av dem?
Steraming av lyd til Airport Express er i utgangspunktet knyttet opp til iTunes, men det finnes 3. parts programvare på OS X som heter Airfoil som streamer alt av lyd fra datamaskinen til den. Er dessverre ikke siker på om det finnes til Windows?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
digiman skrev:
Jøgga skrev:
Jeg har lånt en Airport Express men laptopen (trådløskortet) har tatt kvelden, og jeg syns jeg må skaffe noe ny maskinkraft. AE fungerer med Windows, det er greit, men vil jeg kunne surfe trådløst på nettet som før (har en standard trådløs router og Telenor ADSL) samtidig som jeg spiller musikk, sånn som det sies at jeg kan med Mac?
Mange gode grunner til å velge Mac, antar jeg, men er dette en av dem?
Steraming av lyd til Airport Express er i utgangspunktet knyttet opp til iTunes, men det finnes 3. parts programvare på OS X som heter Airfoil som streamer alt av lyd fra datamaskinen til den. Er dessverre ikke siker på om det finnes til Windows?
Genial programvare for å streame f.eks Spotify, jeg har løst ut Lisens og bruker den i hovedsak mot Spotify der den har fungert glimrende.

Og ikke minst den er enkel å bruke.

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/

Se video hvordan du gjør instillingene..(lenger ned på siden)

http://mac1.no/artikkel/7709/spotify-pa-apple-tv-eller-airport-express
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
digiman skrev:
noruego skrev:
Ålreit, siden både Express og Extreme er relativt rimelige saker, jeg får en MacBook Pro gjennom jobben om noen uker, og jeg har en bunke CDer med klassisk musikk samt plater med musikk fra alt fra Bolivia til Tanzania til Armenia liggende klar på beddingen, så får jeg muligheten til å sammenligne:

PC Lenovo-dBp(ripper)-FLAC-MediaMonkey(organisering/retagging)-NAS-Squeezebox Server-iPeng/iPhone-Squeezebox Duet-DAC

med

MacBook Pro-iTunes-Apple Lossless-iTunes-NAS-iTunes Server-Remote/iPhone-Airport Express-DAC

Utfallet av denne testen med 30 plater vil nok, om ikke annet, avgjøre hvilket format jeg vil rippe de resterende 5K CDer eller så til.
Spennende :) Magefølesen min uten å ha sammenlignet dette sier at det burde være ganske dødt løp. Men på en annen side får OSet til Apple med sitt Core Audio mye skryt i pro lyd bransjen for å ha gode forutsetninger for god lyd og veldig lav latenency.
Kan i hvertfall bekrefte at Mac og Apogee interface er veldig bra.
Vel, jeg har vel egentlig ikke de store forventninger til avgjørende lydmessige forskjeller, eller at min vurdering vil ha særlig relevans for andre. Med en relativt stor og aparte samling CDer så vil denne testen for meg først og fremst handle om hvilken løsning som er den beste for å bygge mitt eget lille digitale musikkbibliotek med alt fra korrekt ripping av greske garasjeband fra 80-tallet til enkelt å kunne finne frem i min hurtig voksende samling av klassisk musikk.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
noruego skrev:
digiman skrev:
noruego skrev:
Ålreit, siden både Express og Extreme er relativt rimelige saker, jeg får en MacBook Pro gjennom jobben om noen uker, og jeg har en bunke CDer med klassisk musikk samt plater med musikk fra alt fra Bolivia til Tanzania til Armenia liggende klar på beddingen, så får jeg muligheten til å sammenligne:

PC Lenovo-dBp(ripper)-FLAC-MediaMonkey(organisering/retagging)-NAS-Squeezebox Server-iPeng/iPhone-Squeezebox Duet-DAC

med

MacBook Pro-iTunes-Apple Lossless-iTunes-NAS-iTunes Server-Remote/iPhone-Airport Express-DAC

Utfallet av denne testen med 30 plater vil nok, om ikke annet, avgjøre hvilket format jeg vil rippe de resterende 5K CDer eller så til.
Spennende :) Magefølesen min uten å ha sammenlignet dette sier at det burde være ganske dødt løp. Men på en annen side får OSet til Apple med sitt Core Audio mye skryt i pro lyd bransjen for å ha gode forutsetninger for god lyd og veldig lav latenency.
Kan i hvertfall bekrefte at Mac og Apogee interface er veldig bra.
Vel, jeg har vel egentlig ikke de store forventninger til avgjørende lydmessige forskjeller, eller at min vurdering vil ha særlig relevans for andre. Med en relativt stor og aparte samling CDer så vil denne testen for meg først og fremst handle om hvilken løsning som er den beste for å bygge mitt eget lille digitale musikkbibliotek med alt fra korrekt ripping av greske garasjeband fra 80-tallet til enkelt å kunne finne frem i min hurtig voksende samling av klassisk musikk.
Det har jeg veldig stor forståelse for. Uten at jeg kjenner deres PC musikk avspilling arbeidsflyt pr. i dag er det viktig å huske på at iTunes flyten er veldig ikke «mappe» struktur basert. Etter mitt syn er mapper 90 talls tankegang, men samtidig er det en hvis overgangsfase i forhold til hvordan man strukturerer sin musikk katalog fra andre løsninger. Når det gjelder ripping synes jeg iTunes er enkel og grei, men det finnes bedre tagge verktøy uansett plattform synes jeg. Men den diskusjonen har jo vært et evig lang tema i andre tråder.... Blir uansett spennende å få dine bruker erfaringer. Er du forresten kjent med Apple sitt OS?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Vel nå vet ikke jeg hvor mye noruego kan om Mac men denne guiden var med på å få sparket meg igang.

http://mac1.no/switch

En eksemplarisk Guide skrevet av Einar forøvrig,- Read and learn.
 
V

vredensgnag

Gjest
johnnygrandis skrev:
digiman skrev:
Jøgga skrev:
Jeg har lånt en Airport Express men laptopen (trådløskortet) har tatt kvelden, og jeg syns jeg må skaffe noe ny maskinkraft. AE fungerer med Windows, det er greit, men vil jeg kunne surfe trådløst på nettet som før (har en standard trådløs router og Telenor ADSL) samtidig som jeg spiller musikk, sånn som det sies at jeg kan med Mac?
Mange gode grunner til å velge Mac, antar jeg, men er dette en av dem?
Steraming av lyd til Airport Express er i utgangspunktet knyttet opp til iTunes, men det finnes 3. parts programvare på OS X som heter Airfoil som streamer alt av lyd fra datamaskinen til den. Er dessverre ikke siker på om det finnes til Windows?
Genial programvare for å streame f.eks Spotify, jeg har løst ut Lisens og bruker den i hovedsak mot Spotify der den har fungert glimrende.

Og ikke minst den er enkel å bruke.

http://www.rogueamoeba.com/airfoil/mac/

Se video hvordan du gjør instillingene..(lenger ned på siden)

http://mac1.no/artikkel/7709/spotify-pa-apple-tv-eller-airport-express
Kan bare underskrive her. Har brukt Airfoil lenge, og vært med gjennom flere oppgraderinger. Utmerket program, som støttes aktivt av utvikler. Det leverer lyd over mitt nett til alle de steder som er "speakers" - programmet har flere valgmuligheter for streaming av best mulig lyd fra alt som lager lyd på utgangsmaskinen, inkl. nettsider, osv.
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Hei

Har ett lite problem som oppstod etter at jeg kjøpte meg MacBook Pro. Bruker Airfoil for å streame musikk og opplever at signalet detter ut flere ganger når jeg spiller 1. låt eller bytter fra f.eks tv og tilbake til Airport inngangen. Dette problemet har jeg ikke på min Vista laptop eller når jeg spiller iTunes (på Vista laptop og MacBooken).

Alle program er oppdatert til siste versioner.

MacBook Pro 13" har 2 gb minne. Kan lite minne være problemet?

Noen som har råd?

Tommy
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Leste i anvisningen til Apple at det ikke lønte seg å ha Expressen bak anlegget, litt latterlig med tanke på bruksområde men uansett.Selv har jeg den bak anlegget men det er masser av luft rundt den.

Mulig du for noen tips her...

http://www.larre.com/2008/01/10/airport-express-and-audio-drop-out-how-i-solved-it/

Edit, kjører mange brukere på samme kanal (blokker med mange nett,- typisk) har jeg i flere tilfeller opplevd at å skifte default kanal som er 6 til en annen kan hjelpe på slike droputs problemer.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
digiman skrev:
noruego skrev:
digiman skrev:
noruego skrev:
Ålreit, siden både Express og Extreme er relativt rimelige saker, jeg får en MacBook Pro gjennom jobben om noen uker, og jeg har en bunke CDer med klassisk musikk samt plater med musikk fra alt fra Bolivia til Tanzania til Armenia liggende klar på beddingen, så får jeg muligheten til å sammenligne:

PC Lenovo-dBp(ripper)-FLAC-MediaMonkey(organisering/retagging)-NAS-Squeezebox Server-iPeng/iPhone-Squeezebox Duet-DAC

med

MacBook Pro-iTunes-Apple Lossless-iTunes-NAS-iTunes Server-Remote/iPhone-Airport Express-DAC

Utfallet av denne testen med 30 plater vil nok, om ikke annet, avgjøre hvilket format jeg vil rippe de resterende 5K CDer eller så til.
Spennende :) Magefølesen min uten å ha sammenlignet dette sier at det burde være ganske dødt løp. Men på en annen side får OSet til Apple med sitt Core Audio mye skryt i pro lyd bransjen for å ha gode forutsetninger for god lyd og veldig lav latenency.
Kan i hvertfall bekrefte at Mac og Apogee interface er veldig bra.
Vel, jeg har vel egentlig ikke de store forventninger til avgjørende lydmessige forskjeller, eller at min vurdering vil ha særlig relevans for andre. Med en relativt stor og aparte samling CDer så vil denne testen for meg først og fremst handle om hvilken løsning som er den beste for å bygge mitt eget lille digitale musikkbibliotek med alt fra korrekt ripping av greske garasjeband fra 80-tallet til enkelt å kunne finne frem i min hurtig voksende samling av klassisk musikk.
Det har jeg veldig stor forståelse for. Uten at jeg kjenner deres PC musikk avspilling arbeidsflyt pr. i dag er det viktig å huske på at iTunes flyten er veldig ikke «mappe» struktur basert. Etter mitt syn er mapper 90 talls tankegang, men samtidig er det en hvis overgangsfase i forhold til hvordan man strukturerer sin musikk katalog fra andre løsninger. Når det gjelder ripping synes jeg iTunes er enkel og grei, men det finnes bedre tagge verktøy uansett plattform synes jeg. Men den diskusjonen har jo vært et evig lang tema i andre tråder.... Blir uansett spennende å få dine bruker erfaringer. Er du forresten kjent med Apple sitt OS?
iTunes har jo et griselekkert GUI når først alt er på stell, og i albumvisning, men det irriterer meg fortsatt grenseløst at jeg ikke selv kan få velge første-kolonne i listevisning. I min lytteverden er låtene underordnet både artist og album, og ville ha ønsket å ordne kolonnene tilsvarende. Jeg har jo etterhvert blitt godt vant til MediaMonkey, og synes dette er suverent det beste jeg har prøvd når man skal tagge/organisere større batcher med rippede plater. For Apple OS, hvilke verktøy finnes for dette, altså utenom iTunes?

Forøvrig, bortsett fra at jeg har lekt meg litt med MacBooken til en kollega, så har jeg ikke hatt mye erfaring med Apple OS siden tidlig nittitall...
 

mariusn

Fersking
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Jøgga skrev:
Jeg har lånt en Airport Express men laptopen (trådløskortet) har tatt kvelden, og jeg syns jeg må skaffe noe ny maskinkraft. AE fungerer med Windows, det er greit, men vil jeg kunne surfe trådløst på nettet som før (har en standard trådløs router og Telenor ADSL) samtidig som jeg spiller musikk, sånn som det sies at jeg kan med Mac?
Mange gode grunner til å velge Mac, antar jeg, men er dette en av dem?
Det er ikke noe problem å koble Airport Expressen til ditt eksisterende nettverk. Det kan skje både trådløst og gjennom nettverkskontakten. AE kan benyttes med Itunes i Windows. For å sende lyd fra andre programmer; kjøp deg programmet Airfoil http://www.rogueamoeba.com/airfoil/windows/.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Har fått lånt meg en Airport Express til å leke med. Innstallasjonen gikk greit, og jeg var oppe og kjørte etter noen få minutter. Men, her er noe som ikke stemmer. AEen er satt opp kablet via router frem til iTunes på laptopen. Hvis jeg restarter iTunes/laptop, så må jeg også restarte AE for de skal kommunisere med hverandre. Vil tippe at jeg må gjøre noen endringer i min Pirelli-router (en IPTV sak), for det skulle da være unødvendig å måtte restarte AEen hver gang jeg restarter maskine iTunes kjører på?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Skjønner ikke restarte AEen, den har jo ingen power knapp, mener du resette den? kutter den tilkoplingen til nettverket slik at du må konfigurere den på nytt...?

Du har fått med deg at det finnes ett valg mellom lyd datamaskin og lyd AE nede til høyre i Tunes?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
johnnygrandis skrev:
Skjønner ikke restarte AEen, den har jo ingen power knapp, mener du resette den? kutter den tilkoplingen til nettverket slik at du må konfigurere den på nytt...?

Du har fått med deg at det finnes ett valg mellom lyd datamaskin og lyd AE nede til høyre i Tunes?
Vel, etter at jeg har spillt en stund, eller restartet laptopen, så er det ingen lyd i anlegget selv om AEen lyser grønt, og AE er oppført som høyttalere nede til høyre i iTunies. Verken AirPort Utility eller Remote på iPhonen finner AE før jeg drar ut og setter AE inn i støpselet igjen; da er alt oppe og rusler igjen, men bare for en time eller så...
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Problem løst!

Min Meridian 861 viser signalstyrken på det digitale singnalet og det var svakt - dermed så virker ikke antijitter buffringen. Litt rart at AE og Spotify gir svakere signal enn AE og iTunes. Noen som vet hvorfor?

tand skrev:
Hei

Har ett lite problem som oppstod etter at jeg kjøpte meg MacBook Pro. Bruker Airfoil for å streame musikk og opplever at signalet detter ut flere ganger når jeg spiller 1. låt eller bytter fra f.eks tv og tilbake til Airport inngangen. Dette problemet har jeg ikke på min Vista laptop eller når jeg spiller iTunes (på Vista laptop og MacBooken).

Alle program er oppdatert til siste versioner.

MacBook Pro 13" har 2 gb minne. Kan lite minne være problemet?

Noen som har råd?

Tommy
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
noruego skrev:
johnnygrandis skrev:
Skjønner ikke restarte AEen, den har jo ingen power knapp, mener du resette den? kutter den tilkoplingen til nettverket slik at du må konfigurere den på nytt...?

Du har fått med deg at det finnes ett valg mellom lyd datamaskin og lyd AE nede til høyre i Tunes?
Vel, etter at jeg har spillt en stund, eller restartet laptopen, så er det ingen lyd i anlegget selv om AEen lyser grønt, og AE er oppført som høyttalere nede til høyre i iTunies. Verken AirPort Utility eller Remote på iPhonen finner AE før jeg drar ut og setter AE inn i støpselet igjen; da er alt oppe og rusler igjen, men bare for en time eller så...
Du har selvfølgelig alle oppdateringer på AEen og Tunes.

Usikker på hvor problemet ligger men i de tilfeller jeg har hatt problemer med AEen (oppgradering av OS`et) har en hard reset løst det meste.Bruker en binders i det lille hullet øverst på AE`en, holder den inne mens kontakten står i til det begynner blinke raskt 15sek> tar ut AEèn mens du holder inne bindersen venter noen sekunder med kontakten ute> setter den inn i kontakten (med bindersen fremdels i) venter til det begynner blinke raskt> søker etter den med Airport verktøy konfigurer den på nytt.

Ser du skriver at den er lånt? ,-Ville kjørt en hard reset mulig det henger litt fra andre instillinger....?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
johnnygrandis skrev:
noruego skrev:
johnnygrandis skrev:
Skjønner ikke restarte AEen, den har jo ingen power knapp, mener du resette den? kutter den tilkoplingen til nettverket slik at du må konfigurere den på nytt...?

Du har fått med deg at det finnes ett valg mellom lyd datamaskin og lyd AE nede til høyre i Tunes?
Vel, etter at jeg har spillt en stund, eller restartet laptopen, så er det ingen lyd i anlegget selv om AEen lyser grønt, og AE er oppført som høyttalere nede til høyre i iTunies. Verken AirPort Utility eller Remote på iPhonen finner AE før jeg drar ut og setter AE inn i støpselet igjen; da er alt oppe og rusler igjen, men bare for en time eller så...
Du har selvfølgelig alle oppdateringer på AEen og Tunes.

Usikker på hvor problemet ligger men i de tilfeller jeg har hatt problemer med AEen (oppgradering av OS`et) har en hard reset løst det meste.Bruker en binders i det lille hullet øverst på AE`en, holder den inne mens kontakten står i til det begynner blinke raskt 15sek> tar ut AEèn mens du holder inne bindersen venter noen sekunder med kontakten ute> setter den inn i kontakten (med bindersen fremdels i) venter til det begynner blinke raskt> søker etter den med Airport verktøy konfigurer den på nytt.

Ser du skriver at den er lånt? ,-Ville kjørt en hard reset mulig det henger litt fra andre instillinger....?
Jepp, har oppdatert alt og prøvd å resette AEen.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
noruego skrev:
johnnygrandis skrev:
Skjønner ikke restarte AEen, den har jo ingen power knapp, mener du resette den? kutter den tilkoplingen til nettverket slik at du må konfigurere den på nytt...?

Du har fått med deg at det finnes ett valg mellom lyd datamaskin og lyd AE nede til høyre i Tunes?
Vel, etter at jeg har spillt en stund, eller restartet laptopen, så er det ingen lyd i anlegget selv om AEen lyser grønt, og AE er oppført som høyttalere nede til høyre i iTunies. Verken AirPort Utility eller Remote på iPhonen finner AE før jeg drar ut og setter AE inn i støpselet igjen; da er alt oppe og rusler igjen, men bare for en time eller så...
Du har selvfølgelig alle oppdateringer på AEen og Tunes.

Usikker på hvor problemet ligger men i de tilfeller jeg har hatt problemer med AEen (oppgradering av OS`et) har en hard reset løst det meste.Bruker en binders i det lille hullet øverst på AE`en, holder den inne mens kontakten står i til det begynner blinke raskt 15sek> tar ut AEèn mens du holder inne bindersen venter noen sekunder med kontakten ute> setter den inn i kontakten (med bindersen fremdels i) venter til det begynner blinke raskt> søker etter den med Airport verktøy konfigurer den på nytt.

Ser du skriver at den er lånt? ,-Ville kjørt en hard reset mulig det henger litt fra andre instillinger....?
Hørtes ut som en enda tyngre opersajon enn det jeg har gjort ved restart, men kanskje det er det som skal til for den (tredje min) som jeg vel egentlig hadde gitt opp, får ta den med fra jobben i morgen.
Det er faktisk ikke helt lett det der uten at bindersen glipper ut av hullet eller påtrykket.

Mvh.KW
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Retter meg selv her,- fra Apple sine support sider

Slik setter du AirPort Express tilbake til standardinnstillingene:
Bruk enden av en utrettet binders til å holde nullstillingsknappen inne i ti sekunder. AirPort Express starter på nytt med følgende innstillinger: Â AirPort Express mottar IP-adressen med DHCP. Â Nettverksnavnet endres til Apple-nettverk XXXXXX (der X er en bokstav eller et tall).






Hard reset


? AirPort Express-passordet settes tilbake til public.

Hvis du brukte AirPort-verktøy til å opprette profiler for AirPort Express, beholdes de
når du nullstiller AirPort Express.
Hvis du må nullstille AirPort Express til standardinnstillingene og fjerne alle profiler du har opprettet:
1 Koble fra AirPort Express.
2 Bruk enden av en utrettet binders til å holde inne nullstillingsknappen mens du kobler
AirPort Express til strømuttaket igjen. Vent til statuslyset blinker, og nullstill deretter basestasjonen.


Ser ut til at jeg har gjort det mer tungvindt en jeg trengte...
 
V

vredensgnag

Gjest
noruego skrev:
Har fått lånt meg en Airport Express til å leke med. Innstallasjonen gikk greit, og jeg var oppe og kjørte etter noen få minutter. Men, her er noe som ikke stemmer. AEen er satt opp kablet via router frem til iTunes på laptopen. Hvis jeg restarter iTunes/laptop, så må jeg også restarte AE for de skal kommunisere med hverandre. Vil tippe at jeg må gjøre noen endringer i min Pirelli-router (en IPTV sak), for det skulle da være unødvendig å måtte restarte AEen hver gang jeg restarter maskine iTunes kjører på?
Strange.
Har jeg forstått rett så bruker du ethernet-kabel fra router til AE, og jeg går ut ifra at det ikke er router som starter opp på nytt, og sender et nytt ip-nummer til AE? Se om du har settinger i din Pirelli-router der du kan gi både datamaskin og AE faste "assigned ip-numbers." Går ut ifra at alt er på samme kanal?

I denne tråden syns jeg vi bør ha musikk:

 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
vredensgnag skrev:
noruego skrev:
Har fått lånt meg en Airport Express til å leke med. Innstallasjonen gikk greit, og jeg var oppe og kjørte etter noen få minutter. Men, her er noe som ikke stemmer. AEen er satt opp kablet via router frem til iTunes på laptopen. Hvis jeg restarter iTunes/laptop, så må jeg også restarte AE for de skal kommunisere med hverandre. Vil tippe at jeg må gjøre noen endringer i min Pirelli-router (en IPTV sak), for det skulle da være unødvendig å måtte restarte AEen hver gang jeg restarter maskine iTunes kjører på?
Strange.
Har jeg forstått rett så bruker du ethernet-kabel fra router til AE, og jeg går ut ifra at det ikke er router som starter opp på nytt, og sender et nytt ip-nummer til AE? Se om du har settinger i din Pirelli-router der du kan gi både datamaskin og AE faste "assigned ip-numbers." Går ut ifra at alt er på samme kanal?
Jepp, har ethernet-kabel fra router til AE, og fra router til laptop og NAS via en Netgear Switch. Grunnen til at jeg mistenker at problemet ligger i routeren er at jeg aldri har fått til å kjøre over ethernet frem til Squeezebox Receiveren heller. PS3en derimot var plug&play fra samme router.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Retter meg selv her,- fra Apple sine support sider

Slik setter du AirPort Express tilbake til standardinnstillingene:
Bruk enden av en utrettet binders til å holde nullstillingsknappen inne i ti sekunder. AirPort Express starter på nytt med følgende innstillinger: Â AirPort Express mottar IP-adressen med DHCP. Â Nettverksnavnet endres til Apple-nettverk XXXXXX (der X er en bokstav eller et tall).






Hard reset


? AirPort Express-passordet settes tilbake til public.

Hvis du brukte AirPort-verktøy til å opprette profiler for AirPort Express, beholdes de
når du nullstiller AirPort Express.
Hvis du må nullstille AirPort Express til standardinnstillingene og fjerne alle profiler du har opprettet:
1 Koble fra AirPort Express.
2 Bruk enden av en utrettet binders til å holde inne nullstillingsknappen mens du kobler
AirPort Express til strømuttaket igjen. Vent til statuslyset blinker, og nullstill deretter basestasjonen.


Ser ut til at jeg har gjort det mer tungvindt en jeg trengte...
Nå har jeg den hjemme som jeg har trøbbel med, gjør som beskrevet......i det jeg setter den inn i kontakten(med bindersen i) så lyser den først grønt et lite øyeblikk, så lyser den gult en stund og så begynner den å blinke grønt (3 ganger) så blir det fast gult lys for etter en stund å blunke gult igjen og der blir den stående å blunke og jeg finner den ikke når jeg søker.........kun min time capsule (som er basestasjon) og 2 andre Airport Express hvorav den ene er den eldste og det er versjon 6,3 og den nyeste som er versjon 7.4.2

Jeg mener at den eldste er en G versjon og at den jeg ikke får til å virke (eller finner ved søk) som den nyeste er en N versjon.

Du skriver der jeg har uthevet med grønt at en til slutt skal nullstille basestasjonen, men jeg bruker ikke eller har brukt denne som ikke virker som basestasjon :-\

Noen tips?

Mvh.KW
 
V

vredensgnag

Gjest
Seneste versjon av Airport Utility gjør en strålende jobb med set-up, og det bør ikke være nødvendig å gå inn i manuelle innstillinger.

Når du har etablert basenettverket, så kobler du på perifere enheter til dette ved enkle knappetrykk i Airport Utility (ligger i verktøymappen).

http://support.apple.com/downloads/AirPort_Utility_5_4_1.

Dette programmet vil også sette perifere enheter til riktig kanal, osv, for å få alt til å spille sammen.

Her er en del YouTube-videoer som viser fremgangsmåten.

Det skal ikke være noen problemer med å bruke en eldre generasjon AE i nettverket. Jeg har to stykker, og de lyser fast og pent grønt og har gjort det i måneder. Men sjekk vha Airport Utility hvorvidt de har seneste firmware installert.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@vredensgnag
Om den ovenstående er til meg, så er mitt problem at jeg ikke finner den i systemet og da blir de vanskelig å få gjort noe som helst.
Den står i kontakten men blinker bare gult og kun det.

Min AirPort Utility er faktisk versjon 5.4.2.

Mvh.KW
 
V

vredensgnag

Gjest
Først må du gjøre en reset - trykk inn resetknappen til AE begynner å blinke hurtig.

Når den har rebootet blinker den gult - nå går du inn på Airportsymbolet i menylinjen, der vil du se enheten, med et resetnavn (altså ikke ditt nettverksnavn).
Velg enheten, åpne opp Airport Utility og konfigurer AE for å bli del av nettverket ditt.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Og dette skulle være pløgg & plei?

Etter resetting finner omsider Airport Utility (AU) AEen, men rapporterer om problemer. Når jeg så trykker på Continue "to resolve problems on this Airport Express" får jeg opp en feilmelding som sier at "An error occurred while trying to access the Apple wireless device. Make sure your network connection is valid and try again."...
 
V

vredensgnag

Gjest
Tydelig at du har problemer med din router - det kan være at den har en dårlig beacon interval refresh rate, mulig du kan sette en annen selv. Du kan pinge den.

Joda, AE og Base Stations er plug-and-play, og virker som regel også helt fint med andre routere. Jeg har en Extreme koblet til en router fra Get, som fungerer helt utmerket. Og satte nylig opp en enhet for min far - helt plug&play og uten behov for å gjøre annet enn å konfigurere routeren for ADSL-linjen. Alle Apple-enheter fant så linken automatisk.

Men jeg vil anbefale at du vurderer om det er routeren din som er feil satt opp.

Regner med at du bruker Airport Utility for Windows, dersom du har en PC?
http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/application_updates/airportutility541windows.html
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Tror jeg aner hvor feilen ligger. Ser nå, etter nok en resetting av AEen, at den i AU står oppført med IP-adresse 169.254.63.84, altså utenfor rangen til routeren 192.168.1.xxx

Regner med at jeg må gjøre noen endringer på routeren (som var vært de samme siden jeg fikk den i hus for et år siden) men hvor og hva??
 
V

vredensgnag

Gjest
Kobl router til datamaskinen med en ethernet-kabel.
Gå inn i en nettleser og skriv dette som adresse: 192.168.1.1
Da åpner du kontrollpanelet til din ruter i nettleseren.

Øk spennet på IP-adressene den deler ut.

EDIT: Bruk samme kontrollpanel for å sjekke om det er nye firmware updates for din router. Disse vil bli lastet ned fra nettet.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Kan han ikke gi den statisk Ip Adresse da...innenfor ranget?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Først må du gjøre en reset - trykk inn resetknappen til AE begynner å blinke hurtig.

Når den har rebootet blinker den gult - nå går du inn på Airportsymbolet i menylinjen, der vil du se enheten, med et resetnavn (altså ikke ditt nettverksnavn).
Velg enheten, åpne opp Airport Utility og konfigurer AE for å bli del av nettverket ditt.
Har gjort som beskrevet og finner ingen ting i menylinja :-\
Mvh.KW
 
Topp Bunn