Airport Express

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
vredensgnag skrev:
Kobl router til datamaskinen med en ethernet-kabel.
Gå inn i en nettleser og skriv dette som adresse: 192.168.1.1
Da åpner du kontrollpanelet til din ruter i nettleseren.

Øk spennet på IP-adressene den deler ut.

EDIT: Bruk samme kontrollpanel for å sjekke om det er nye firmware updates for din router. Disse vil bli lastet ned fra nettet.
1. Kan ikke se hvor jeg skulle kunne øke spennet på IP-adressene. I menyen til routeren antar jeg det er LAN som er relevant, der står det:

LAN Settings
You can enable DHCP to dynamically allocate IP addresses to your client PCs, or configure filtering functions based on specific clients or protocols.The VoIP Router must have an IP address for the local network.

Jeg kan endre verdiene på de to siste gruppene/feltene (192.168 kan ikke endres) hvor det nå står 192.168.1.254 altså jeg kan endre tallet der dette er uthevet, men kan ikke se at dette vil utvide spennet.

2. Har gått gjennom hele menyen, og kan ikke finne noe sted hvor jeg kan sjekke/laste ned ny firmware.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
169...-adressen har AE «gitt seg selv» i mangel av noe bedre fra ruteren din, noruego – er DHCP aktivert? Et oppfølgingsspørsmål er om du har måttet gjøre noe som helst for å få maskiner på nettverket før; AE burde ikke oppføre seg noe annerledes enn tidligere gadgets.
 
V

vredensgnag

Gjest
KW skrev:
vredensgnag skrev:
Først må du gjøre en reset - trykk inn resetknappen til AE begynner å blinke hurtig.

Når den har rebootet blinker den gult - nå går du inn på Airportsymbolet i menylinjen, der vil du se enheten, med et resetnavn (altså ikke ditt nettverksnavn).
Velg enheten, åpne opp Airport Utility og konfigurer AE for å bli del av nettverket ditt.
Har gjort som beskrevet og finner ingen ting i menylinja :-\
Mvh.KW
Etter reset har en AE en signatur som den du ser her Apple Network og tall/bokstaver. Under Airport-symbolet på menylinjen din, og ikke låst - siden det er gjort reset.
 

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Wright skrev:
169...-adressen har AE «gitt seg selv» i mangel av noe bedre fra ruteren din, noruego – er DHCP aktivert? Et oppfølgingsspørsmål er om du har måttet gjøre noe som helst for å få maskiner på nettverket før; AE burde ikke oppføre seg noe annerledes enn tidligere gadgets.
DHCP er naturligvis aktivert. Laptopen jeg skriver dette på, en NAS, PS3 og AE er kablet til routeren, i tillegg er madammens laptop, to iPhoner samt Logitech Receiver og Controller koblet til trådløst. Hadde tidligere også en skriver koblet til. Alt dette har fungert fullstendig problemfritt. Kanskje har jeg fått en mandags-AE. Gikk greit å koble den opp første gang, men det virket som den gikk i lås etter en time eller så. Etter å ha dratt den ut og plugget inn igjen virket den en time til. Men nå får jeg altså ikke kommet inn i innstillingene en gang...
 
V

vredensgnag

Gjest
Prøv å slå av noen av de andre aktive enhetene, som er på samme nettverk. Så starter du opp routeren påny - om den da finner AE uten problemer vet du at det skyldes at du ikke har et bredt nok spenn med "assignable device IP-numbers." Har opplevd det samme selv, og da gikk jeg bare inn i router og økte spennet.
 
P

Parelius

Gjest
noruego skrev:
Wright skrev:
169...-adressen har AE «gitt seg selv» i mangel av noe bedre fra ruteren din, noruego – er DHCP aktivert? Et oppfølgingsspørsmål er om du har måttet gjøre noe som helst for å få maskiner på nettverket før; AE burde ikke oppføre seg noe annerledes enn tidligere gadgets.
DHCP er naturligvis aktivert. Laptopen jeg skriver dette på, en NAS, PS3 og AE er kablet til routeren, i tillegg er madammens laptop, to iPhoner samt Logitech Receiver og Controller koblet til trådløst. Hadde tidligere også en skriver koblet til. Alt dette har fungert fullstendig problemfritt. Kanskje har jeg fått en mandags-AE. Gikk greit å koble den opp første gang, men det virket som den gikk i lås etter en time eller så. Etter å ha dratt den ut og plugget inn igjen virket den en time til. Men nå får jeg altså ikke kommet inn i innstillingene en gang... (Ps uth.)
Det kan jo være at den er på vei til å ta kvelden.

Men jeg er litt forvirret i mitt eget hode. Det virker som om du har mange trådløse enheter knyttet til AE, men at det bare er iTunes som går dukken etter en tid. Eller forstår jeg deg rett når du sier at madammens, iPhoner og Logitecher alle går ned sammen med iTunes, eller er de fremdeles på nett? Sagt på en annen måte; har du 2 trådløse nett (AE pluss ett til - dvs. er pirellien din også en trådløsenhet)?
 
V

vredensgnag

Gjest
Mulig jeg har misforstått. Men jeg hadde i sin tid min router konfigurert så den kunne dele ut 10 IP-adresser, og registrerte ikke at jeg hadde koblet til 11 enheter. Så hver gang jeg gikk ut med min iPod Touch, som jeg brukte for å styre iTunes, måtte jeg starte opp igjen for at den skulle ses av nettverket.
Det var irriterende inntil jeg skjønte at jeg måtte øke antallet tildelte adresser. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Parelius skrev:
noruego skrev:
Wright skrev:
169...-adressen har AE «gitt seg selv» i mangel av noe bedre fra ruteren din, noruego – er DHCP aktivert? Et oppfølgingsspørsmål er om du har måttet gjøre noe som helst for å få maskiner på nettverket før; AE burde ikke oppføre seg noe annerledes enn tidligere gadgets.
DHCP er naturligvis aktivert. Laptopen jeg skriver dette på, en NAS, PS3 og AE er kablet til routeren, i tillegg er madammens laptop, to iPhoner samt Logitech Receiver og Controller koblet til trådløst. Hadde tidligere også en skriver koblet til. Alt dette har fungert fullstendig problemfritt. Kanskje har jeg fått en mandags-AE. Gikk greit å koble den opp første gang, men det virket som den gikk i lås etter en time eller så. Etter å ha dratt den ut og plugget inn igjen virket den en time til. Men nå får jeg altså ikke kommet inn i innstillingene en gang... (Ps uth.)
Det kan jo være at den er på vei til å ta kvelden.

Men jeg er litt forvirret i mitt eget hode. Det virker som om du har mange trådløse enheter knyttet til AE, men at det bare er iTunes som går dukken etter en tid. Eller forstår jeg deg rett når du sier at madammens, iPhoner og Logitecher alle går ned sammen med iTunes, eller er de fremdeles på nett? Sagt på en annen måte; har du 2 trådløse nett (AE pluss ett til - dvs. er pirellien din også en trådløsenhet)?
Alt er koblet til Pirelli VoIP Routeren, som tar seg alt av både kablede og trådløse forbindelser. Jeg har delt ut fast IP-adresse til min egen maskin, NASen samt PS3en. Resten får tildelt IP-adresse gjennom DHCP når de kobles til. Har som sagt ikke hatt noen problemer med noe av det jeg har koblet til den, det eneste er Squeezebox Receiveren som jeg ikke har klart å fått koblet til via ethernet, men den funker helt fint trådløst, så jeg har ikke styrt så mye med det.

Med andre ord, det eneste jeg prøver å koble til AE er Airport Utility på laptopen, som begge altså er koblet til Pirelli routeren via ethernet.

Har prøvd å gi AEen fast IP-adresse i routeren, men da finner ikke Airport Utility AEen i det hele tatt. Når jeg kjører reset på AEen og satser på at den skal bli tildelt en tilgjengelig IP-adresse gjennom DHCP så finner Utility AEen, men den kommer altså opp med en IP adresse som nevnt før, og jeg får følgelig ikke tilgang til å gå inn i innstillingene for å rette på dette.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Er det mon tro mulig at når man resetter så beholdes allikevel noen innstillinger i AEen?

Har akkurat resetted den for ente gang. AEen går fra fast oransje til blinkende oransje til fast grønn som jo skulle tilsi at AEen "is on and working properly" og hunky dory. Men Utility finner likefullt ingen AE på nettverket!

Godt man også er oppsatt med Squeezebox som både funker og som for tiden spiller Satie for å motvirke irritasjonen over at det skulle være så vanskelig å få satt opp denne hersens AEen...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dersom du tar reset 1 (eller myk) eller hva det nå kalles så er det noe som beholdes ja.
Dette er vel så vidt jeg har forstått også en (AE) du har lånt så kanskje er det noe der fra før?

Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
KW skrev:
vredensgnag skrev:
Først må du gjøre en reset - trykk inn resetknappen til AE begynner å blinke hurtig.

Når den har rebootet blinker den gult - nå går du inn på Airportsymbolet i menylinjen, der vil du se enheten, med et resetnavn (altså ikke ditt nettverksnavn).
Velg enheten, åpne opp Airport Utility og konfigurer AE for å bli del av nettverket ditt.
Har gjort som beskrevet og finner ingen ting i menylinja :-\
Mvh.KW
Etter reset har en AE en signatur som den du ser her Apple Network og tall/bokstaver. Under Airport-symbolet på menylinjen din, og ikke låst - siden det er gjort reset.
Sjekker ut nærmere når jeg kommer hjem i kveld.

Har sjekket nå og slik ser det ut i menylinja mi.




Den det står privat 1619 sin på må være nærmeste nabo sin og den forsvinner også etter en stund og er låst.
Apple Network 6f4771 er min men det er jo mitt eget daglig brukte netverk med timecapsulen min som basestasjon ???

Forøvrig når jeg tar reset, ved å holde binders inne setter så AE i kontakten, fortsatt med binders inne, så går det 10-15 sekunder og så blinker det 4 ganger grønt så lyser det først gult (da slipper jeg ut bindersen) for etter en tid å begynne å blinke gult, da skulle vel menylista se anderledes ut enn på bildet?

Andre som opplever at den blinker grønt 4 ganger som nevnte over her, legger til at den også lyser grønt et lite kort øyeblikk akkurat i det jeg setter AE i kontakten (for reset med binders i)


Mvh.KW
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
OK - du skal ha AE i kontakten, slik at den lyser, og deretter setter du binders i reset-hullet, så holder du knappen nede til AE begynner å blinke hurtig.

Når du gjør det slik du beskriver, så resettes den ikke.

Alt blir satt tilbake til factory-settings. Gjøres det riktig skal AE ikke kunne logge seg på nettverket ditt, og du vil se enda en Apple Network xxxxxxx under Airport-symbolet. Denne skal du så konfigurere vha Airport Utility.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Njet, det virker ikke, har nå gjort akkurat som du beskriver og det kommer ikke noe opp i menylinja.
Jeg får bare ta den med på jobben i et forsøk på å få noen med mackompentanse på IT til å ta en kikk på den.
Tror nok at det kan være noe galt med den, for jeg mener å huske at det er denne jeg har hatt problem med på den måten at den aldri har lyst grønt, bare står og blinker gult, men likevel har den fungert til sitt bruk å streame musikk.
Takker for hjelpen!

Mvh.KW
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Du må kjøre Factory Reset:

Factory Default

Unplug the AirPort Express from the power outlet and press and hold the reset button. While still holding down the reset button, plug the device into a power outlet. Hold down the reset button until you see the light flash green four times. Let go of the button and the device will reset itself. Wait the requisite 45 seconds and configure it with the AirPort Express Assistant or AirPort Admin Utility.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
michell skrev:
Du må kjøre Factory Reset:

Factory Default

Unplug the AirPort Express from the power outlet and press and hold the reset button. While still holding down the reset button, plug the device into a power outlet. Hold down the reset button until you see the light flash green four times. Let go of the button and the device will reset itself. Wait the requisite 45 seconds and configure it with the AirPort Express Assistant or AirPort Admin Utility.
Har gjort også dette flere ganger og fint at endelig det med de 4 blinkene i grønt kom frem som noe som er riktig.
Får likevel ikke opp enheten noe sted slik at jeg kommer videre.
Legger igjen til at den etter å ha satt factory reset kun blinker gult (ikke fort men dog)
Jeg har også prøvd sistnevnte metode hvor jeg også har holdt knappen inne en god stund etter de 4 grønne blinkene, det som da skjer anderledes er at den kun står og lyser gult konstant ikke blinker.
Disse blinkene jeg omtaler i dette innlegget er av den langsomme typen ikke de hurtige ved alternativ reset, hvor en trykker inn resetknappen etter at AE er satt i kontakten.

Jeg bør vel legge til at jeg har resatt 2 andre AE og fått til det, slik at andre ikke tror at jeg eventult ikke gjør det riktig.
Men det kan jo være annet som forårsaker dette den har jo bl.a. før vært brukt i mitt system, mest sannsynlig som klient, men det kan fort ha gått litt surr for meg hvilken som er hvilken av de to eldste og kanskje har denne vært brukt som basestasjon også ::)

Mvh.KW
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Da er jeg redd for at den er død. Jeg kjøpte en i vår som fikk samme symptomene etter en måned.

Ta en tur på eplebutikken og klag din nød.

Jeg fikk ny uten spørsmål :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
michell skrev:
Da er jeg redd for at den er død. Jeg kjøpte en i vår som fikk samme symptomene etter en måned.

Ta en tur på eplebutikken og klag din nød.

Jeg fikk ny uten spørsmål :)

Vel, den er nok 3-4 år gammel da, det rare er at den aldri har lyst fast grønt men likevel har fungert til det den skal.
Etter at jeg anskaffet Time Capsule og nå bruker den som basestasjon, måtte jeg jo resette mine AE og gjøre de til klienter, dette gikk bra med den eldste og den nyeste, men som sagt så får jeg ikke orden på denne.
Hvordan finne man ut om det er G eller N versjon når en ikke finner de i systemet............... står det no på de (er på jobb)
De koster jo ikke all verden da, og nå har de blitt enda billigere (750.-)

Mvh.KW
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Etter mye om og men fikk jeg da resatt AEen. Holdt inne resettingsknappen i sikkert fem minutter, da først ble gamle spor slettet, og jeg Airport Utility fant den og jeg kunne sette den opp som jeg ville. Jeg tildelte den fast IP-adresse, og det ser ikke ut til at AEen og routeren har noe problem med å prate sammen, da det bare tar noen sekunder etter at jeg har plugget AEen inn i strømuttaket til den lyser grønt, og er oppgitt i routerens oversikt over tilkoblede klienter.

Men dette hjelper allikevel så lite. Like etter at jeg plugger i AEen og den lyser grønt, så får jeg den opp som høyttalervalg både i iTunes og i Remote på iPhonen. Derimot finner ikke Airport Utility den. Når jeg allikevel prøver å velge AEen er det akkurat som jeg skulle prøvet å 'tvinge' iTunes til noe programmet ikke vil. Det tar kanskje 10-15 sekunder før jeg får lyd gjennom AEen, og dette varer bare i noen minutter før iTunes slår seg tilbake til laptophøyttalerne. Etter å ha forsøkt å tvinge iTunes tilbake til AE noen ganger, så forsvinner AEen som valg også fra iTunes...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da har jeg ved hjelp av en på IT (jobb) fått min tredje AE til å virke og den er nå konf. og lyser fast grønt hele tiden.
Jeg får ikke snakket med fyren før torsdag neste uke for om mulig få greie på hva han har gjort som ikke jeg greide (eller gjorde)
De to første mine er 6.3 versjon (G?) bare den siste er N, da vet jeg jo det.
Kanskje kobler jeg den til Tandberg TR1000 på kjøkkenet og bruker den innebygde dacen, med andre ord minjack til rca, greit nok der.

Mvh.KW
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det virker på meg som om vi som låner eldre brukte Airport Express opplever problemer i en helt annen grad enn de som kjøper ny. Kan dette skyldes forskjellige versjoner? Her har vi slitt to mann i flere timer med to forskjelige AE som begge fungerer uten problemer for eieren, og her har jeg bare sett grønnlyset blinke såvidt ved restart. Vi kommer inn på konfigurasjon men at stopper opp mot slutten og venter på at AE skal restarte. Den dukker aldri opp på lista som vredensgnag og KW viser.
Telefonsupporten til Mac er siste utvei.
- Eller må jeg rett og slett kjøpe en ny og dermed har udiskutalbelt krav på full support for å få den til å virke? Hvis jeg bare får det til er ikke en ekstra bortkastet, vi har stadig flere lydsystemer i huset.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Jøgga skrev:
Det virker på meg som om vi som låner eldre brukte Airport Express opplever problemer i en helt annen grad enn de som kjøper ny. Kan dette skyldes forskjellige versjoner? Her har vi slitt to mann i flere timer med to forskjelige AE som begge fungerer uten problemer for eieren, og her har jeg bare sett grønnlyset blinke såvidt ved restart. Vi kommer inn på konfigurasjon men at stopper opp mot slutten og venter på at AE skal restarte. Den dukker aldri opp på lista som vredensgnag og KW viser.
Telefonsupporten til Mac er siste utvei.
- Eller må jeg rett og slett kjøpe en ny og dermed har udiskutalbelt krav på full support for å få den til å virke? Hvis jeg bare får det til er ikke en ekstra bortkastet, vi har stadig flere lydsystemer i huset.
Nå har jeg også prøvd med en flunkende ny Airport Express, og en like flunkende ny Airport Extreme, og problemene er akkurat de samme som jeg hadde med den brukte AEen...
 
V

vredensgnag

Gjest
Da er det mye som tyder på at du har eliminert disse som feilkilde.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
vredensgnag skrev:
Da er det mye som tyder på at du har eliminert disse som feilkilde.
Jepp. Når jeg plugger i Airport Extreme/Express første gang ser alt ut til å være i skjønneste orden. Airport Utility identifiserer dem umiddelbart, og jeg får satt innstillingene som jeg vil/skal. Men når AEen restarter med de nye innstillingene lyser det grønt, men Utility finner dem ikke på nettet. Ergo gjør heller ikke iTunes det.
 
V

vredensgnag

Gjest
Har du satt automatisk eller fast kanaltildeling. Om enhetene er på ulike kanaler kan det forklare problemet. Dette burde være default "automatic" med seneste firmware, men det kan være at du har ulike kanaler.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Snakket med "reparatøren" av min AE i dag, heller ikke han fant den som en enhet ved forsøk og trådløst.
Han koblet den da til en ethernetkabel og da fikk han kontakt (fant den) slik at han kunne.....?
restarte/eller annet (som jeg nå ikke husker) slik at den kunne fungere igjen for meg.

Det kan jo være et utgangspunkt for andre i lignende situasjon.

Mvh.KW
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
702
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Snakket med "reparatøren" av min AE i dag, heller ikke han fant den som en enhet ved forsøk og trådløst.
Han koblet den da til en ethernetkabel og da fikk han kontakt (fant den) slik at han kunne.....?
restarte/eller annet (som jeg nå ikke husker) slik at den kunne fungere igjen for meg.

Det kan jo være et utgangspunkt for andre i lignende situasjon.

Mvh.KW
Den metoden bruker jeg - først sveive igang AE med ethernetkabel for så å sette opp med innstillinger for trådløs.
 
P

Parelius

Gjest
Merkverdig er dette, absolutt.

Et skudd i mørket, når du nå har satt rett innstillinger slik telenor vil ha dem (PPPoE?), så skal en ikke se bort fra følgende to muligheter:

a) Pirelli VoIP Router er noe dritt. Skaff deg en annen, dvs. har du extreme, så bruk den som router. (Men den Pirellinen har kanskje noen funksjoner du er avhengig av?)

b) Du har problemer med kanalvalg; dvs. andre trådløse nettverk er på den samme kanalen, og det forvirrer Mac-en din. Det siste var et problem for meg, så jeg fant en kanal som var lite brukt av nettverkene rundt meg. Jeg satte altså ikke automatisk kanalvalg, men fast kanal på 2,4GHz nettet. Da har jeg sluppet slikt som at forbindelsen har droppet ut (noe som også har skjedd hos meg).

Ps. Jeg har fremdeles ikke fått helt med meg om du egentlig kjører to trådløse nett. Ett trådløst fra Pirellien og ett fra AE/Extreme. Hvis det er tilfellet så må du kjøre AE som "Koble til et trådløst nettverk". Det er liksom ikke så helt greit når ikke alle data foreligger. Hva om du tar noen skjermdump av innstillingene til Pirellien og AE/Extreme?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Digitalt fra Airport Express til DAC?
Hva slags kabel trenger jeg da og hvor får jeg kjøpt den?
 
V

vredensgnag

Gjest
Jøgga skrev:
Digitalt fra Airport Express til DAC?
Hva slags kabel trenger jeg da og hvor får jeg kjøpt den?
Du trenger en minijack Toslink til standard Toslink kabel - de er rimelige, og DACen din trenger selvsagt optisk Toslink inn.

Det finnes også adaptere du kan sette på en standard Toslink kabel, men jeg vil anbefale en minijack-type, som denne:

 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Parelius skrev:
Merkverdig er dette, absolutt.

Et skudd i mørket, når du nå har satt rett innstillinger slik telenor vil ha dem (PPPoE?), så skal en ikke se bort fra følgende to muligheter:

a) Pirelli VoIP Router er noe dritt. Skaff deg en annen, dvs. har du extreme, så bruk den som router. (Men den Pirellinen har kanskje noen funksjoner du er avhengig av?)

b) Du har problemer med kanalvalg; dvs. andre trådløse nettverk er på den samme kanalen, og det forvirrer Mac-en din. Det siste var et problem for meg, så jeg fant en kanal som var lite brukt av nettverkene rundt meg. Jeg satte altså ikke automatisk kanalvalg, men fast kanal på 2,4GHz nettet. Da har jeg sluppet slikt som at forbindelsen har droppet ut (noe som også har skjedd hos meg).

Ps. Jeg har fremdeles ikke fått helt med meg om du egentlig kjører to trådløse nett. Ett trådløst fra Pirellien og ett fra AE/Extreme. Hvis det er tilfellet så må du kjøre AE som "Koble til et trådløst nettverk". Det er liksom ikke så helt greit når ikke alle data foreligger. Hva om du tar noen skjermdump av innstillingene til Pirellien og AE/Extreme?
Ser ikke bort fra at Pirellien ikke liker epleprodukter; men den har nå tatt alt mulig annet uten å mukke i de to årene jeg har hatt den. Skal få lånt en annen router nå i helgen for å sjekke om det er Pirellien som har en blokkering på Apple eller ikke. Pirellien er ADSL modem, router og bredbånds-TV i en boks, så jeg kan ikke velge den bort, men leverandøren har to tilsvarende bokser fra andre merker, så jeg krysser fingrene for at det løsner nå i helgen...
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Kan jeg bruke usb-porten på Airport-express til DAC?
 
P

Parelius

Gjest
Nei, den er for skriver. For TC/Extreme så er det annerledes.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
En liten rapport fra en nybakt og fornøyd Mac-bruker:
Etter flere ukers prøving og feiling har jeg endelig fått Airport Express opp og gå. Nå spilles musiikk fra Macbook, og alt som skulle til var utallige 'reset' av AEen. Tipper vi har gjort 25-30 reset og konfigurasjoner, de fleste på samme måten, og plutselig en dag så bare var Airporten der på lista og trengte ikke videre konfigurasjon!
Fremdeles vil den ikke bli del av mitt Telenor-nett (ADSL m/Speedtouch ST780WLT router) men det er to klikk for å skifte, og det er absolutt en begynnelse. På sikt må jeg selvfølgelig få til å sludre på HFS, shoppe musikk på nettet, og streame musikk samtidig. Hvis ikke returneres AE med et fnys.

Da er status at det spilles Apple Lossless fra Macbook gjennom en gammel Airport Express med analog signal til forforsterker. Lyden er mer enn OK til selskapsbruk, og bakgrunnsmusikk til helge-biffen. Jeg kommer til å rippe rock-pop-jazz CDer til Mac og la klassisk (de langt fleste) være. Foreløpig.

Veien videre er digitalt ut fra AExpr, fikk tak i Toslink-minijack på ClasOhlson idag, de hadde en hel drøss hengende.

Da må jeg visst ha en DAC likevel, jeg som sendte fra meg tre stykker nylig. Blir nok aldri helt ferdig...
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Tålmodige sjeler for sin belønning til slutt... :)

Skjønner ikke hvorfor Telenor absolutt presse det stygge multimodemet på folk, ihvertfall skulle de ha gitt sine kunder ett valg.Telenor ser tydeligvis ikke Gigabyte støtte som noe nyttig virker det som.Speedtouchen hos meg fungerer bare som Modem og jeg har betydelig mindre problemer med mitt Nettverk enn det jeg hadde når den var satt opp som ruter også.Hadde ikke linjen vært sponset av jobben hadde jeg nok bytta ut Telenor.

Jeg bruker AEen med Optisk ut til Dac fungerer over all forventning, har ikke hatt problemer med å finne Expressen på mitt nettverk foruten om når jeg letet etter den fra en Windows maskin.

Hvordan har du satt opp AE en...?
 

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
johnnygrandis skrev:
Tålmodige sjeler for sin belønning til slutt... :)

Skjønner ikke hvorfor Telenor absolutt presse det stygge multimodemet på folk, ihvertfall skulle de ha gitt sine kunder ett valg.Telenor ser tydeligvis ikke Gigabyte støtte som noe nyttig virker det som.Speedtouchen hos meg fungerer bare som Modem og jeg har betydelig mindre problemer med mitt Nettverk enn det jeg hadde når den var satt opp som ruter også.Hadde ikke linjen vært sponset av jobben hadde jeg nok bytta ut Telenor.

Jeg bruker AEen med Optisk ut til Dac fungerer over all forventning, har ikke hatt problemer med å finne Expressen på mitt nettverk foruten om når jeg letet etter den fra en Windows maskin.

Hvordan har du satt opp AE en...?
Ser ut som vi er mange med parallelle historier her, det prøver jeg å lære av.
Godt spørsmål, det siste der! Det som skjedde var at i forsøk nr. N stoppet Airport Utility opp mot slutten, som hver gang før, med beskjed 'venter på at Airport skal starte på nytt'. Siste gangen kjørte jeg reset på AE mens denne bekskjeden sto åpen, den blinket lystig og vips så dukket den opp på listen som et separat nettverk som jeg kunne skifte til med to klikk. Da fikk jeg endelig lyd fra iTunes og måtte teste musikkspiling med en gang. Etter det har jeg ikke rørt den, den har egentlig ikke blitt konfigurert i det hele. Ingenting av det jeg skrev inn (navn, passord etc.) husker den, men den kommuniserer direkte med Macbook nå.

Ellers har jeg vært veldig fornøyd med Speedtouch routeren som Telenor sendte meg, det er den mest stabile trådløs-routeren jeg har hatt. Og jeg kan love at den har fått kjørt seg med tre tenåringer i huset med IT-aktivitet langt over gjennomsnittet (foreldrene ikke langt bak). Fint om noen kan forklare meg hva som skulle være galt med denne, og hvorfor.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Hos meg knelte den ved oppkobling mot torrent filer, mange adresser og forespørsler å forholde seg til ble for mye for ruteren, da var det bare en restart som hjalp.
I tillegg har ikke ruteren Gigabyte støtte noe som er ett stort minus hos meg, delvis p.g.a at det står en Nas disk som jeg lagrer mine Blu Ray filer på.
Filserveren deler ut til 6 enheter på nettverket (kablet) som gjør at jeg i prinsippet har mulighet å streame HD materiale til alle disse samtidlig,-(leieboer er forøvrig kjempefornøyd med løsningen) Her er Gigabyte støtte på nettverket ett must.
Speedtouchen er sikkert grei nok til "vanlig" bruk men hos meg fungerte den ikke tilfredsstillende, har også registrert at andre brukere også har opplevd de samme problemene.
Hadde bare Telenor hatt alternative løsninger....
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg tror nok du kjører adskillig hardere enn vi gjør her, johhnygrandis, med streaming av HD til flere enheter, så du merker nok begrensninger som jeg ikke har støtt på ennå. Takk for info i alle fall.
 
Topp Bunn