Aesthetix`venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Andy har et meget godt rykte ifht Aesthetix produkter ja. Om ikke Brynjars anbefalinger faller i smak, tar jeg nok en telefon til junaiten og bestiller litt fra Vintage Tube Service.
     

    SOS

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2005
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    10
    det har vært skrevet litt om sus fra Aesthetix Calypso tidligere. Jeg opplevde det med mine tidligere høyttalere (95 dB følsomhet). Såvidt jeg husker var noen av de tidligere utgavene plaget med dårlige motstander i volumkontrollen, men dette gjelder ikke senere produksjon. For å bli kvitt susen kan en justere ned gain med 12dB ved å flytte på fire jumper-kontakter i Calypsoen. Jeg har en tegning som viser hvordan dette gjøres, mulig jeg har den som pdf og kan sende til dem som er interessert, evt. gjøre den tilgjengelig her på sentralen.

    Sigurd
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    rørvalg kan også redusere sus
    imo
    mvh
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bare for å ha det klart; min Calypso støyer ikke. Det er Rhea som har litt sus, men ikke noe som plager vettet av meg. Håper som sagt at et rørbytte skal gi reduksjon av suset som en hyggelig bivirkning :) I morgen vente jeg rørene i posten, så i løpet av helgen skulle det være sjans til å prøve litt. Selv om det er 12 timers skift hele helgen, med bakvakt innimelom aktive vakter :(
     

    SOS

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2005
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    rørvalg kan også redusere sus
    imo
    mvh
    helt klart! Det er merkbar forskjell mellom premium rør og standardrør i både ecc83 og ecc88 posisjoner. Har lekt meg litt med ulike Amperexrør i ecc88 posisjon, og merker forskjell i sus mellom standard 6DJ8 og premium 7308 rør.

    Er ellers nysgjerrig på om andre enn meg har forsøkt 5751 varianter i ecc83 posisjon? Jeg har en liten samling 5751 rør som jeg er i ferd med å prøve ut, mer om dette etterhvert. NOS 5751 RCA 3 mica black plate fungerer ihvertfall meget bra...

    Sigurd
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg endelig litt å rapportere. En travel arbeidshelg har ikke tillatt mye lytting, men jeg har da latt rørene få noen timers innbrenning i løpet av helgen. Nærmer seg vel 30 timer nå. Og lyden; Dette er ikke noe å lure på. Ingenting har blitt kødda til. Brynjar Kvanlid vet hva han gjør. Her er lyden blitt løftet flere hakk. Bedre oppløsning all over. Diskanten er mer finkornet, og detaljer på cymbaler identifiseres uten å dra til seg oppmerksomhet; de bare er der. Akkurat som det skal være ;) Mellomtonen; her merker jeg kanskje størst forbedring. Det er skikkelig trøkk i mellomtonen. Stemmer er mye mer organiske enn med gammelrørene. Skarptrommer gjengis med akkurat passe smekk, etter min smak. Bass; mellombassen er mye bedre, med mer smekk/trøkk og henger på en måte bedre sammen med den dypere bassen. Bassområdet er totalt sett ryddigere kan vi vel si.

    I tillegg til dette, opplever jeg et bedre detaljert lydbilde med større dybde. fOg det er mindre sus, selv om det ennå ikke er helt tyst.

    Totalt sett må jeg si meg veldig godt fornøyd så langt. Denne opplevelsen har vel overbevist meg om at dette forsterkersettet virkelig har det potensiale som jeg har lest om på diverse nettsteder. Skal ikke påstå at dette er den beste rør-matchen til forsterkersettet, til det kan jeg alt for lite og har testet for få rør. Preferanser og anlegg spiller selvfølgelig også inn. I tilleg er nok 30 timer noe tidlig å forvente at rørene yter optimalt. Jeg har ingenting i mot at det blir enda bedre jeg ;) Rørkombinasjonen jeg bruker er;
    Rhea;
    V1 og V2 Phillips Holland ECC83 (nøye matchede)
    V3 og V4 Sylvania Millspec (JAN) 12AX7WA
    V5 - veksler litt mellom Voshkod og Electro Harmonix 6922 (made in Russia)

    Calypso:
    Mullard CV4004
    Amperex 7308

    Rørene er ikke gratis. De kostet meg nesten 6k. Til gjengjeld gjør de en mye større forskjell enn kabelbytter. Dette var ikke en forbedring i småtingsavdelingen for å sitere en hifi frende.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Som mitt forsta inlägg här på forumet melder jag mig til Aesthetix`venner :)

    Jag har siden noen uker en Janus i anlegget mitt och är meget fornöyd bortsett fra en issue med brum som beskrivs nedan.. Janusen, som er mitt första rörutsryr er tillverket noen gang 2005, blev levert med fölgende rör etter att ha blevet liggendes ny på hylla hos importör:

    Phono section
    V1 Sovtek 12AX7LPS
    V2 Sovtek 12AX7LPS
    V3 Teslov E83CCS
    V4 ElectroHarmonix 6922EH

    Line section
    V5 Teslov E83CCS
    V6 ElectroHarmonix 6922EH

    Jeg oppfattade -som andra i denna tråd- inledningsvis en issue med sus men efter att ha låtit forsterkeren "koka in" noen hundra timmar har jag inga problem med detta i mitt nuvarande oppsett. Därimot har jag fått ett brum i vänstre kanal som kommer og går og som jag inte blir klok av. Jag har bestilt nytt set stock rör fra Aesthetix men är nyfiken på vad som orsakar detta.

    Da anlegget mitt har blevet oppgradert kraftig den siste tid har denna blivit ståendes hos min handler. Jag undrar nu om det er spenningskvalitéen hos min handler som orsakar detta brum då detta elimineras hvis jag bruker en "power regenerator" (Double conversion UPS) mellom vegguttak og Janusen.. Är det noen annen som opplevd detta fenomen og har en forklaring? Har jag fått defekta rör eller er utstyret fra Aesthetix så känslig för spenningskvalitet att fenomet kan uppstå pga. spenningsfall eller jordproblemer?

    Vidare..

    SOS skrev:
    det har vært skrevet litt om sus fra Aesthetix Calypso tidligere. Jeg opplevde det med mine tidligere høyttalere (95 dB følsomhet). Såvidt jeg husker var noen av de tidligere utgavene plaget med dårlige motstander i volumkontrollen, men dette gjelder ikke senere produksjon. For å bli kvitt susen kan en justere ned gain med 12dB ved å flytte på fire jumper-kontakter i Calypsoen. Jeg har en tegning som viser hvordan dette gjøres, mulig jeg har den som pdf og kan sende til dem som er interessert, evt. gjøre den tilgjengelig her på sentralen.
    Hvis jag med rörbytte får en issue med sus kan detta vara intressant. Har du da selv foretatt denna justering av gain med fremgang? Finnes det inga ulemper med justeringen ihht. till utnivå och impedanskaraktäristika?

    Du får i vilket fall gärna sende mig en kopi på tegningen till mikael.suomela@bredband.net.

    På forhand takk!

    /Suomela
     

    SOS

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2005
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har selv flyttet på disse jumper kontaktene i min Calypso til -12 db, og har ikke opplevd noen negative konsekvenser. Innstillingen -12 db blir anbefalt av Aesthetix dersom man har følsomme høyttalere og opplever susing. I mitt anlegg ble suset merkbart redusert, og det gir større justeringsmuligheter ved lave lydstyrker (innstilling '1' med full gain kunne av og til bli i meste laget). Jeg vet ikke om denne innstillingen har konsekvenser for utgangsimpedans eller andre karakteristika, men som sagt har jeg ikke merket noen problemer. Blir spennende å høre hva andre evt. finner.

    Sigurd
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Interessant SOS. Jeg har bare kjørt med fabrikkinnstillingen på min Calypso. Jeg når lyttenivå (som vanligvis er litt over 90dB med volum på ca 40. Hvor lytter du med jumperen og gain stilt ned -12db? Opplever ikke noe støy av betydning, og har derfor ikke blitt fristet til å flytte på jumper. Men jeg må innrømme at bedre justeringsmuligheter på lave volum hadde vært en bonus. Jeg bruker også vinyl som primærkilde, og noe rør sus har jeg enda i høyttalerne på full guffe. Kunne vært kult å forsøke om endring på denne jumperen ville redusere støyen. Får se hva jeg får tid til å teste litt..
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.193
    Antall liker
    10.357
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    har brukt denne dempingen siden jeg fikk forsterkeren, som en bonus blir det mindre støy, men jeg gjør det først og fremst for å regulere volum bedre. Spiller ved normale volum fra 33 til 55 avhengig av kildevalg og humør, hørte ikke noen forskjell annet enn volum, men har ikke testet med lydtrykksmåler heller.

    mvh
     

    SOS

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2005
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    10
    som et apropos: jeg har brukt Mullard CV 2493 fra Brynjar/Motron i ecc88 posisjon i Calypsoen, det har vært en vellykket kombinasjon i mitt oppsett og i mine ører.

    Sigurd

    Rudi skrev:
    Jeg shoppa meg et sett Mullard CV2493 for bruk på V5 i Rhea av Kvanlid som en start.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    SOS skrev:
    som et apropos: jeg har brukt Mullard CV 2493 fra Brynjar/Motron i ecc88 posisjon i Calypsoen, det har vært en vellykket kombinasjon i mitt oppsett og i mine ører.

    Sigurd

    Rudi skrev:
    Hmmmmmmmm, her er det noe muffens ;).......... på min Rhea er det ikke noen Ecc88 rør, derimot er det E83CCS/12AX7 og 6922/6DJ8.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    ECC88 er en ekvivalent til 6DJ8 og E88CC er en ekvivalent til 6922.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Rudi skrev:
    Hmmmmmmmm, her er det noe muffens ;).......... på min Rhea er det ikke noen Ecc88 rør, derimot er det E83CCS/12AX7 og 6922/6DJ8.
    ECC88 er en ekvivalent til 6DJ8 og E88CC er en ekvivalent til 6922.
    [/quote]



    OJ........ her må jeg holde tungen rett i munnen........ vart litt skremd no.......de dyre Mullard CV2493 rørene jeg kjøpte de passer altså inn istedet for ECC88, 6DJ8, E88CC og 6922 de da ?
    Tanken var at jeg skulle putte de inn i V5 på Rhea fordi jeg trodde de kanskje ville gjøre god nytte der, men kanskje de ville gjøre enda bedre nytte for seg i V2L og V2R i Calypso'en ??
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja jeg får nok sette de inn i riaa'en, er bare det at jeg generelt ikke har peiling på rør "bruk" ;)........... men jeg lærer...... dog langsomt ;D
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Med kliss ny Calypso i hus, må jeg selvfølgelig registrere meg her i venneklubben.
    Har vel hatt den en måneds tid nå og, som avløser for den forøvrig eminente Parasound Halo JC2, begynner lytteinntrykkene å stabilisere seg.

    Bare for å ha sagt det med én gang; Jeg benytter originalrørene med gain -12 og plages ikke av støy ved de nivåer jeg normalt spiller på: fre 30 til 55 dB.

    Synes Calypsoen glimrer med en flott makrodynamikk i stort sett hele toneområdet. Her er uhemmet sprut og trøkk fra ganske langt ned i bassen til ganske langt opp i diskanten. Helt i toppen er ikke Calypsoen så finkornet og luftig som JC2, og i den dypere delen av bassen, er DP C1b fremdeles konge.

    Mellomtonen og den utpreget naturlige spillestilen er imidlertid Calypsoen alene om, etter min mening. Den blir aldri slitsom og virker egentlig meget nøytral, SAMTIDIG som den har denne flotte "rør-mellomtonen" om jeg kan si det slik.

    Er også veldig glad for det tydelige displayet og den logiske og enkle fjernkontrollen.
    Det eneste jeg synes er litt under "par" er manualen som fulgte med. - Der er det ikke en gang en visuell forklaring på hva de forskjellige inputs og outputs er tiltenkt. Her må det leses og atter leses.
    Selv ikke da er det hele særlig entydig.
    Kan f.eks alle TRE output kobles og benyttes samtidig? Jeg tenker på det faktum at det er to stk XLR + 1 stk RCA pr. kanal out.
    Osv.

    Men det er også alt.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Morty skrev:
    Med kliss ny Calypso i hus, må jeg selvfølgelig registrere meg her i venneklubben.
    Har vel hatt den en måneds tid nå og, som avløser for den forøvrig eminente Parasound Halo JC2, begynner lytteinntrykkene å stabilisere seg.

    Bare for å ha sagt det med én gang; Jeg benytter originalrørene med gain -12 og plages ikke av støy ved de nivåer jeg normalt spiller på: fre 30 til 55 dB.

    Synes Calypsoen glimrer med en flott makrodynamikk i stort sett hele toneområdet. Her er uhemmet sprut og trøkk fra ganske langt ned i bassen til ganske langt opp i diskanten. Helt i toppen er ikke Calypsoen så finkornet og luftig som JC2, og i den dypere delen av bassen, er DP C1b fremdeles konge.

    Mellomtonen og den utpreget naturlige spillestilen er imidlertid Calypsoen alene om, etter min mening. Den blir aldri slitsom og virker egentlig meget nøytral, SAMTIDIG som den har denne flotte "rør-mellomtonen" om jeg kan si det slik.

    Er også veldig glad for det tydelige displayet og den logiske og enkle fjernkontrollen.
    Det eneste jeg synes er litt under "par" er manualen som fulgte med. - Der er det ikke en gang en visuell forklaring på hva de forskjellige inputs og outputs er tiltenkt. Her må det leses og atter leses.
    Selv ikke da er det hele særlig entydig.
    Kan f.eks alle TRE output kobles og benyttes samtidig? Jeg tenker på det faktum at det er to stk XLR + 1 stk RCA pr. kanal out.
    Osv.

    Men det er også alt.
    Gratulerer med herlig forforsterker!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Morty skrev:
    Med kliss ny Calypso i hus, må jeg selvfølgelig registrere meg her i venneklubben.
    Har vel hatt den en måneds tid nå og, som avløser for den forøvrig eminente Parasound Halo JC2, begynner lytteinntrykkene å stabilisere seg.

    Bare for å ha sagt det med én gang; Jeg benytter originalrørene med gain -12 og plages ikke av støy ved de nivåer jeg normalt spiller på: fre 30 til 55 dB.

    Synes Calypsoen glimrer med en flott makrodynamikk i stort sett hele toneområdet. Her er uhemmet sprut og trøkk fra ganske langt ned i bassen til ganske langt opp i diskanten. Helt i toppen er ikke Calypsoen så finkornet og luftig som JC2, og i den dypere delen av bassen, er DP C1b fremdeles konge.

    Mellomtonen og den utpreget naturlige spillestilen er imidlertid Calypsoen alene om, etter min mening. Den blir aldri slitsom og virker egentlig meget nøytral, SAMTIDIG som den har denne flotte "rør-mellomtonen" om jeg kan si det slik.

    Er også veldig glad for det tydelige displayet og den logiske og enkle fjernkontrollen.
    Det eneste jeg synes er litt under "par" er manualen som fulgte med. - Der er det ikke en gang en visuell forklaring på hva de forskjellige inputs og outputs er tiltenkt. Her må det leses og atter leses.
    Selv ikke da er det hele særlig entydig.
    Kan f.eks alle TRE output kobles og benyttes samtidig? Jeg tenker på det faktum at det er to stk XLR + 1 stk RCA pr. kanal out.
    Osv.

    Men det er også alt.
    Topp og bunn er noe av det som bedres markant ved rørbytte til f.eks Mullard CV4004. Anbefales selv om rørene er ganske kostbare (ca 1000 lappen pr rør fra Motron). Ellers lurer jeg veldig på de oppgraderingene som Great Northern Sound tilbyr http://www.greatnorthernsound.com/aesthetix.html. Disse oppgraderingene er ganske kostbare 15 og 18k pluss frakt og evt. moms for hhv. Calypso og Rhea. Mener det er hos GNS Roysen har sendt sin versting Wadia digitalrigg for oppgradering. Har tro på at de karene vet hva de holder på med! Ser ikke bort fra at det kan bli en oppgradering av en av boksene etter at mitt neste prosjekt er i hus :) Hyggelig med tilvekst til denne forholdsvis lille "fanklubben" forøvrig.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Benytter selv Mullard CV4004 (erstatter 12AX7) og Telefunken 6922 på Calypso. Nye (NOS) Telefunken låter kaldt og analytisk, men la disse få spille seg inn gode 150-200 timer og du vil få en fabelaktig flott oppløst diskant samtidig som den flotte mellomtonen ivarates!
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Takk Tomerik og Gut man.
    Gode referanser til Mullard CV404 her skjønner jeg.
    Og Telefunken 6922

    Treffer vel Motron på Horten Messa. Pleier ikke han å stille på den?
    Moro med litt eksperimentering men i øyeblikket har jeg nok med å tune utstyret i nytt lytterom. Tenker da på romtuning, samt oppstilling av høyttalerne.
    Morty
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Morty, leser i signaturen din.... Vivid K1 er jo en fantastisk spennede høyttaler!
    Joda, Motron pleier å stille på hifi-messa i Horten.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Hei igjen tomerik.
    Har hatt Vivid K1 siden 2004 og liker de veldig godt. Åpne - luftige- og meget kjappe fra topp til bånn.
    Svarer på enhver lille forandring, - på godt og ondt...
    Jeg har derfor stort sett holdt meg til "nøytrale" produkter da betoninger over tid ødelegger, selvom betoninger på enkelt innspillinger kan virke som en forbedring. Så da blir spørsmålet hva er "nøytralt"?
    Effekten min mener jeg er nøytral. DP A1 + Vivid kan sammen låte mørkt, lyst, tilbakelent eller frampå, alt ettersom hva de mates med. Med Parasounden var lydbildet ekstremt luftig og mye fokus på toppen (som på mange innspillinger var meget fasinerende) + en litt svulmende mellom-bass, mens DPs egen C1b ga enn heller mørk opplevelse med en aning nasal mellomtone og stålbass.
    Aesthetixen legger seg pent inn i midten, med en fremfor alt nokså naturlig mellomtone og en, som tidligere nevnt aldeles herlig dynamikk. Helt OK bass og akseptabel oppløsning i toppen kan jeg leve med.
    Så da blir det spennende å prøve litt Mullard. Aesthetixen er også spesielt "brukervennlig" vil jeg si, med masser av tilkoblingsmuligheter, flott display og en effektiv fjernkontroll.
    Calypsoen blir nok stående en stund, ja. (En dag skal jeg nok sjekke AR Ref 3)

    Nye prosjekter er imidlertid allerede på gang: :D
    Planlegger ny 2 x sub fra reidar persson + Aktivt delefilter fra Leif Ernstsen + en DP A1s til (for bassen > 105 Hz)
    Planlegger og planlegger fru Blom, sakene er bestilt, men noe av dette skal produseres.
    Kanskje på plass mot jul? ;D

    Morty
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Så hyggelig med ny giv i denne vennetråden! Vurderte ikke du Rhea for en stund siden Burnt_Island? Ser det er Calypso som er mest utbredt. Litt synd at ikke flere har fått øynene opp for den fantastiske Riaa som Rhea faktisk er. Det handler kanskje om prioriteringer, men for min del tror jeg nok at Calypso ofres på oppgraderingsalteret før Rhea. Ikke at jeg føler det presserende, men jeg tror det er dyrere og vanskeligere å overgå Rhea enn Calypso. Min neste investering på Aesthetix fronten vil nok bli to matchede sett Mullard CV4004 til Rhea. Regner med at de vil "løfte" den like mye som de "løftet" Calypso hos meg. Motron anbefalte meg også denne løsningen. Men jeg syntes at nesten 10k ble litt i meste laget for en oppgradering som jeg ikke visste hvordan ville fungere da jeg kjøpte de første røroppgraderingene.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Så hyggelig med ny giv i denne vennetråden! Vurderte ikke du Rhea for en stund siden Burnt_Island? Ser det er Calypso som er mest utbredt. Litt synd at ikke flere har fått øynene opp for den fantastiske Riaa som Rhea faktisk er. Det handler kanskje om prioriteringer, men for min del tror jeg nok at Calypso ofres på oppgraderingsalteret før Rhea. Ikke at jeg føler det presserende, men jeg tror det er dyrere og vanskeligere å overgå Rhea enn Calypso. Min neste investering på Aesthetix fronten vil nok bli to matchede sett Mullard CV4004 til Rhea. Regner med at de vil "løfte" den like mye som de "løftet" Calypso hos meg. Motron anbefalte meg også denne løsningen. Men jeg syntes at nesten 10k ble litt i meste laget for en oppgradering som jeg ikke visste hvordan ville fungere da jeg kjøpte de første røroppgraderingene.
    10 K sier du. betyr det at 2 stk Mullard CV4004 koster såpass? Eller inkluderte du også disse 6992 rørene?
    Er det like viktig med bytte av begge typer rør forresten? Eller kan man bytte CV4004 først, og deretter, når økonomien har fått igjen pusten, bytte 6992 rørene?

    Er forresten ikke fremed for å prøve en Rhea en dag. Men da må jeg vel ta en totalvurdering av hele vinylriggen. Sette meg et mål, lissom. Bruker en Lukascheck i dag mot Benzen, og den passer jo som hånd i hanske selvfølgelig. Ikke desto mindre fikk jeg hyggelige (litt mer fun og boggie) resultater med ASR Mini basis og holdt på å gjøre et bytte den gangen. Men skal jeg først bytte, vil jeg gjøre det skikkelig.
    En betenkelighet med Rhea er imidlertid at da Calypso ble testet i Stereophile (tror jeg det var) så mente anmelderen at Calypso og Rhea sammen IKKE skapte den magien han fikk med sin egen riia (husker ikke hvilken dette var i farta).
    Vel. Alt er jo relativt og ingen dag er like, men det var nå litt rart at anmelderen egentlig insinuerte at disse to Aesthetixene er bedre hver for seg, en sammen!!
    Disse evige skriveriene om støy er også oftere rettet mot Rhea enn Calypso.
    Støyer Rhea?

    Morty
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Roy_RK skrev:
    Det er bare og gratulere! Aesthetixen er en veldig veldig bra PreAmp!

    Roy :)
    Takk Roy. I dobbel forstand. Det var jo ditt utlån som førte til at jeg valgte nettopp Calypsoen!
    Har du prøvet alternative rør forresten?
    Morty
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    Jeg har prøvd alternative rør fra Mullard, Amperex og Philips. Akkurat nå så kjører jeg noen Ram rør som jeg har kjøpt fra Vidar i Audioart. De liker jeg veldig godt. Vi kan ta en liten rørdiskusjon når vi treffes i Horten til neste helg. Det kan lønne seg og tweake litt. :)
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Roy_RK skrev:
    Jeg har prøvd alternative rør fra Mullard, Amperex og Philips. Akkurat nå så kjører jeg noen Ram rør som jeg har kjøpt fra Vidar i Audioart. De liker jeg veldig godt. Vi kan ta en liten rørdiskusjon når vi treffes i Horten til neste helg. Det kan lønne seg og tweake litt. :)
    God ide Roy!
    Så kan vi også sjekke litt tilgjengelighet og priser etc.

    Da ses vi!

    Morty
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Morty; Mullard rørene koster ca en tusenlapp for stk. 6k var totalprisen for å bytte alle rørene i både Calypso og Rhea. Hvis jeg hadde gått for CV4004 i Rhea også, ville totalprisen blitt 10k fordi jeg da ville brukt 4 CV4004 i Rhea også. Jeg gikk for en billigere løsning i Rhea dengang.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    gut_man skrev:
    Morty; Mullard rørene koster ca en tusenlapp for stk. 6k var totalprisen for å bytte alle rørene i både Calypso og Rhea. Hvis jeg hadde gått for CV4004 i Rhea også, ville totalprisen blitt 10k fordi jeg da ville brukt 4 CV4004 i Rhea også. Jeg gikk for en billigere løsning i Rhea dengang.
    Ah, so.
    ¨
    Vel, det "ante" meg men måtte jo spørre.
    - er litt novise i rørverden. (Bortsett fra eierskapet jeg hadde til en (dritbra) Sonic Frontiers line 1 for noen år siden)

    morty
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så mye fart i denne tråden ser jeg. Men melder meg herved inn som venn. Nå står en Calypso på hylla og spiller.
    Skal bli spennende å følge den videre i innspillingsfasen. Førsteinntrykket er positivt. Betjeningsmessig meget smart og behagelig. Jo dette tegner bra.
     

    hans

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.09.2003
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Nej vi må have mere fart i denne tråd ;)

    Har netop aftalt med Jim White og Aesthetix at ArtSound DK fremover står for distribution/salg af Aesthetix i Norge. Forhandler henvendelser er velkomne, indtil noget er på plads sælger vi direkte
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    gs skrev:
    Ikke så mye fart i denne tråden ser jeg. Men melder meg herved inn som venn. Nå står en Calypso på hylla og spiller.
    Skal bli spennende å følge den videre i innspillingsfasen. Førsteinntrykket er positivt. Betjeningsmessig meget smart og behagelig. Jo dette tegner bra.
    Velkommen inn i det gode selskap GS. Grattis med flott pre!

    Og ny forhandler i Danmark skjønner jeg.
    - Betyr det at Audio Art Vidar Sonesen har mistet agenturet mon tro? ???

    Morty
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med en meget habil pre gs. Hans er nok ikke ny forhandler i dk Morty, han har hatt Aesthetix på inventarlista i noen år. Mens vi likevel er i gang med å blåse litt liv i denne tråden, kan jeg jo benytte anledningen til å høre om noen har rullet rør i Rhea og har noen erfaringer de kunne tenke seg å dele med oss? Vurderer å prøve meg på CV4004 i Rhea også (etter meget god erfaring med disse i Calypso) men det blir dyrt :( Hva med 6922 rørene, noen gode forslag til erstattere her?
     

    MerlinTheMagitian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    2
    Er det noen av dere som har hørt eller som har oppdatert deres standard Calypso til Signatur?
    Begynner å bli litt keen på en upgrade. :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Roy_RK skrev:
    Er det noen av dere som har hørt eller som har oppdatert deres standard Calypso til Signatur?
    Begynner å bli litt keen på en upgrade. :)
    Nope, har ikke hørt bare lest om at det skal være veldig bra. Snakket så vidt med Rudi om dette, og jeg deler hans sunne skepsis til å betale så mye som signaturoppgraderingen koster bare for bedre komponentkvalitet i samme kretser. Etter å ha eksperimentert litt med rør, tror jeg som Rudi at det kanskje er minst like mye å hente på å oppgradere rørene fra hva som står i der orginalt. Jeg teller på knappene mht å fleske til med Mullard cv4004 over det hele i Rhea også.

    Skal til LA området i sommer, og har veldig lyst å forsøke meg på et besøk hos Aesthetix som ligger ca 2 timers kjøring fra der jeg skal bo. Da bør det kanskje være en mulighet for å få lyttet til signatur vs. standard Calypso/Rhea. Hans har du fått testet disse versjonene opp mot hverandre? Og har du noen tips mht rør kombinasjoner som er gode? For det aner meg at du har testet litt av hvert, eller?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har omsider tatt fatt på mer tuberolling i min Calypso. Hadde Gago på besøk og han hadde med seg et par Telefunken ECC83 smooth plates som jeg fikk av ham :eek: Disse ga en betydelig bedre oppløsning enn Mullardene mine, og ga meg litt blod på tann. Ut for mine Voshkod ECC88 som jeg visste låt litt lyst og ikke ble helt kanon match til Telefunken. Inn med litt ymse 6922/ECC88 fra roteskuffer og lånte rør; Bugle Boy hadde jeg store forventninger til, men det ene røret støyet så det ikke gikk an å bruke det :( Inn med NOS Tesla; lyden mistet glød og ble gå og kjedelig. Et par Siemens Halske CCA rør låt veldig bra og ga et fint skyv i bassen, men støy i det ene røret ødela opplevelsen. De imponerte imidlertid såpass at et par SH E88CC er bestilt for videre testing. Så fant jeg fram et par Amperex orange label som jeg hadde hatt støy i tidligere bare for gøy. Nå var de tyste og virker å være en knallgod match til Telefunken. En flott mellomtone som nå er bedre enn den jeg hadde med Voshkod og Mullard.

    Vurderer nå å gyve løs på rør rulling i Rhea også. Men det blir fort dyrt... Først skal jeg teste litt med Amperex rørene i Rhea, og CV4004 i V1 og høre hva som skjer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn