Aesthetix`venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    TAS skrev:
    Hei gut_man…har ikke testa ut noe enda, men følger genuint med på hva du finner ut fremover…har også trua på nye rør funker vel så bra som nos 8)

    mvh,
    tas
    Hyggelig TAS. Da kan jeg jo oppsummere bestykningen som jeg foreløpig foretrekker; Telefunken ecc83 smooth plates, to par Telefunken E88cc gold pins, Sylvania 6SN7 GT.. I PSU: stock ecc83 rør (har ikke testa å bytte dem ut, skal ha lite å si i forhold til kostnad for NOS rør. Vurderer å teste JJ rør evt.) og JJ KT77 rør!

    @gs, det er en hel del å hente på rørrullung i Calypso også. Lekte meg en del med diverse rør i min Calypso. Endte opp med å foretrekke NOS Telefunken i alle posisjoner i Calypso også. Sikkert andre ting som er rimeligere og som funker bra også. Det er uansett så mye å hente på rørbytter ifht orginalrørene, at man ikke bør være redd for å prøve. Trenger ikke koste skjorta heller!
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Aesthetix Romulus CD Player/DAC

    Technical highlights for the Aesthetix Romulus CD Player/DAC ($6000) are as shown below:

    · Three SP/DIF and two USB inputs
    · AES/EBU, RCS/Coax, and Tosling standard SP/DIF inputs.
    · Asynchronous transfer mode for USB input, licensed from Gordon Ranking/Wavelength Technologies.
    · Asynchronous transfer mode allows for jitter levels over a hundred times lowere than previous USB solutions.
    · USB capable of class 1 (24 bit/96kHz) operation and class 2 (24 bit/192kHz) operation.
    · DSP-based digital section using Motorola DSP56362 for advanced digital filters.
    · DAC section based on Burr-Brown PCM1792A.
    · Analog section featuring four vacuum tubes in differential configuration.
    · Gain section composed of one 12AX7 tube per channel.
    · Output/buffer section componsed of one 6DJ8/6922 per channel.
    · Zero global feedback.
    · Balanced and single-ended outputs.
    · Volume control (switched resistor design) allows direct drive of power amplifiers.
    · Multiple stainless steel Faraday cages isolate critical digital, analog, and power supply sections.
    · Two transformers, one for digital and one for analog circuits.
    · Multiple regulated power supplies to isolate critical sections.
    · CD Rom drive is a Teac drive specially designed for audio, Red Book only.
    · CD ROM runs from master clock, located near the DAC. This eliminates the interference associated with multiple clocks.

    Note that a DAC-only version of the Romulus, called the Aesthetix Pandora USB/SPDIF DAC will also be available ($5000).
    For more information, visit: www.musicalsurroundings.com

    Uppgifter hämtat från avguide.com


    /Suomela
     

    Vedlegg

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ser at det har vært stille på denne tråden en stund nå. Nå får vel også jeg melde meg inn i Aesthetix venner. Jeg har fått i hus en Aesthetix Rhea Signature. Jeg ser frem til å koble den inn i anlegget i morgen og høre forkjellen fra min tidligere riaa. Har relativt store forventninger til denne riaaen etter å ha lest anmeldelser av den i flere hifiblader i det siste.

    Jeg kommer tilbake med tilbakemelding når jeg har fått hørt litt på den.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nusse skrev:
    Ser at det har vært stille på denne tråden en stund nå. Nå får vel også jeg melde meg inn i Aesthetix venner. Jeg har fått i hus en Aesthetix Rhea Signature. Jeg ser frem til å koble den inn i anlegget i morgen og høre forkjellen fra min tidligere riaa. Har relativt store forventninger til denne riaaen etter å ha lest anmeldelser av den i flere hifiblader i det siste.

    Jeg kommer tilbake med tilbakemelding når jeg har fått hørt litt på den.
    Er nyskjerrig på signaturversjonen selv også. Hva består resten av anlegget ditt av? Hvor i landet bor du? Kunne vært ustyrtelig morsomt å få arrangert en test med standard Rhea vs. Signatur for å høre hvor store forskjeller det er. Kanskje det bor en med Rhea såpass nær at det kan la seg gjøre?
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Jeg bor i Bærum. blir gjerne med på en test av de to riaaene. Forøvrig har Robert Harley i The Absolute Sound gjort en slik sammenlikning. Testen kan leses på nettet. Han hadde en Rhea i sitt referanseanlegg fra før og oppgraderte til Signature etter testen. Det ligger flere tester på nettet. Siste test av Aesthetix er i siste utgave av HIFI+ hvor også Rhea Signature blir testet.

    Mht. anlegget mitte består det av jubileumsmodellen til Musical Fidelity, M1 med med SME 309 og Orthofon Rohmann på platespillerfronten. Norost Tyr balansert kabel fra platespiller til Rhea Signature. Krell forsterker og Dynaudio høytalere. Formålet er å spille balansert helt fra pickup, gjennom riaa til Krellforsterkeren som er fullbalansert. Har ikke fått testet dette enda, men det er spendende¨å høre hvordan dette låter. Hadde en NLE 17 riaa før. Jeg håper på et skikkelig løft på vinylsiden med Rhea Signature i hus.

    Ta gjerne kontakt så kan vi sikkert finne tid for en test.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, var et stykke vei å reise. Bor rett sør for Stavanger selv. Får prøve å få tatt med riaaen neste gang jeg skal østover. Sender deg en pm og hører om vi kan få til noe!
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Gjør det Gut_man. Hadde vært hyggelig å hilse på og teste riaaer.
    Har også vurdert og kjøpe den nye Lyra Kleos som har fått så god kritikk i Stereophile. Kanskje får du høre den også samtidig
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Har fått testet Aesthtix Rhea Signaturen litt nå. Synes førsteinntrykket er at den låter veldig bra. Vesentlig bedre på alle punkter enn min gamle NLE riaa. Bedre såvel i bass, mellomtone og ikke minst diskant. Den gir også et større og vesentlig luftigere lyd bilde. Morofaktoren med mer punch er også større med Aesthetixen. Så langt synes den å være verd investeringen. Vi får se hvordan det utvikler seg når den får prøve seg på mer dynamiske pickuper enn min Orthofon Rohman.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Har nå hatt Rhea Signaturen i hus en stund. Den blir bare bedre. Ny stømkabel gjorde susen. Vesentlig bedre låt når jeg byttet ut standard kablen. Nå er det forsterkeren som er det svakeste leddet.Får Lyra Kleosen i hus i uken som kommer. Med den koblet på må jeg vel bare gå i markedet etter ny forsterker. (Blir kostbart dette.)
    Signaturen kan absoludt anbefales.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Har i dag fått ny Rhea Signature i hus. Den forrige hadde ikke balanserte innganger slik jeg hadde forventet.
    All ære til Art Sound og Hans Iversen i Viborg, han bestillte umiddelbart en ny Rhea Signature med balanserte innganger fra statene. Utmerket service. Skal bruke helgen til å sette den opp. får nå også brukt for en godt innbrent balansert Nordost Tyr kabel fra platespiller til riaaen. Skal derfra kjøre balansert til forsterker. Det blir således fullbalansert hele veien.
    Som nevnte i forrige innlegg var forsterkeren blitt det svakeste punktet etter oppgraderingen. Dette er blitt rettet opp. Først kom en Karan KA 180 i i hus. Den var klart bedre enn Krellen. Nå er det kommet ytterliger en forsterker i hus, en ASR Emitter II Exclusive. Den overgår nok Karanen også.

    Det blir spennende å se hvordan matchen blir.
     

    consen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2006
    Innlegg
    386
    Antall liker
    61
    Sted
    STORD
    Gleder meg til å lese lytterinntrykk av Aesthetix Io Signature phono stage.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Lytteinntrykk er lagt ut i "mitt anlegg" tråden min. IO signature er er RÅTT riaa trinn ;D
     

    Michail

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    11
    Hei,

    Jeg har kjøpt meg en Calypso (brukt her på sentralen) og er så langt kjempefornøyd. Spiller helt fantastisk.
    Har vel nesten ingen ting å klage på.

    Men fjernkontrollen?!! Fjernkontrollen til min bærbare JVC boom box på jobben (som kostet 1495,- - hele anlegget) oser av luksus i forhold.

    Det må være den kjipeste fjernkontrollen jeg har sett, billigste type plast i en ubestemmelig farge.
    (I denne prisklassen må det leveres mer!)

    Selvfølgelig finnes det løsninger , Calypso'en betjenes nå sammen med resten av anlegget av en Harmony One fjernkontroll innkjøt i går.

    Anbefales.
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med ny pre. Har levd med Calypsoen et par år nå og er fortsatt svært fornøyd.
    Glimrende lyd, smart betjening, solid og godt bygget. Blir nok værende. Forsåvidt enig med deg ang fjernkontr., men den funker. Kos deg fremover med godlyden.
    mvh
    gs
     

    hans

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.09.2003
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Aesthetix er klar med to digitale produkter, Romulus DAC med drev og Pandora som en ren DAC



    Pandora håndterer op til 24/192 via både USB, AES/EBU og RCA SPDIF
    Pandora har indbygget analog-del meget lig den som er i Calypso preampen. Opbygget med 2xECC83 og 2xECC88 rør. Og Pandora kan, som en option, fåes med samme volumen-kontrol, som den der benyttes i Calypso. Her er altså IKKE tale om en digital-volumen, som ofte betyder reduceret dynamik. En oplagt mulighed for dem som udelukkende spiller digital.

    Romulus er opbygget som Pandora, men har desuden et Teac cd-rom drev indbygget

    For yderligere oplysninger kontakt os på artsound@mail.tele.dk
     

    Vedlegg

    ogh

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2004
    Innlegg
    69
    Antall liker
    35
    Sted
    Oslo
    Rør

    Jeg regner med at stillheten i denne tråden kun skyldes nytelse av god musikk... Noen som har prøvd TAD-rør i Aesthetix-komponenter?
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Så vidt jeg vet har Hans Iversen og Art Sound i Danmark importen av Aesthetix til Norge og Danmark. Jeg hadde kontakt med Hans i høst, men har ikke fått noe svar på mine telefoniske henvendelser eller på mail, noe som ikke er vanlig da Hans vanligvis følger opp slike henvendelser.
    Er det noen som kjenner til om Hans eller Art Sound har problemer av noe slag som skulle tilsi at man ikke besvarer henvendelser????
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har kjøpt meg en brukt Janus Signature med innebygget RIIA. Er det mulig på en enkel måte å se om de er en S? Kan nemlig ikke se at det står S noe sted. Det står et grønt lite printkort rett opp og ned i phonodelen som er stripset fast, er det et tegn?

    Er knall fornøyd med lyden, dette blir min siste forforsterker(hvis jeg ikke arver:rolleyes: ). Det eneste aberet er at høyre kanal i phonodelen ikke virker og det kommer en lyd som kan minne om et ødelagt rør, men jeg har byttet alle rørene fra høyre side til venstre side étt og étt. Men ingen forandring.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Send en mail til Aesthetix. Svarer vanligvis i løpet av natta. Eller ring. Veldig hyggelig.
    Dansken tror jeg ikke er i business lenger.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hvilken farge er det på kondensatorene? På min IO signature er kondensatorene røde, mens på min Callisto og tidligere Rhea/Calypso som ikke er signatur er disse røde. Bedre kondensatorer er en av oppgraderingene i signature versjonene.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    De gamle er ikke så verst de heller:cool:
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    De er røde, jeg ser på et bilde fra Hifi+, test av standardutgaven, at det er gule kondiser. Men du skriver røde to ganger?

    Hvilken farge er det på kondensatorene? På min IO signature er kondensatorene røde, mens på min Callisto og tidligere Rhea/Calypso som ikke er signatur er disse røde. Bedre kondensatorer er en av oppgraderingene i signature versjonene.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Beklager, var visst litt i farta. På signature er kondisene røde, på standard versjoner er de gule! Så det skulle tilsi at din Janus er Signature versjon som annonsert.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg sendt epost både til Danmark og USA og har fått svar fra Art Sound. Antagelig er det statisk el som har tatt knekken på noe følsom elektronikk.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Mulig, men jeg tipper at det er mer tilfeldig. Det brukes komponenter som lett kan slås ut ved litt uflaks. Heldigvis koster de ikke stort. Transistorer etc med tre ben er enkle å bytte. IC kretser anbefaler jeg å sette på sokkel. Enkelt å bytte neste gang uhellet oppstår.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tja. 14-16 pinner er ikke så små når du skal ha de ut av kortet.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ny medlem i Aesthetix-tråden. Väntar in en Rhea som ska ersätta en ASR Mini Basis Exclusive. Väldigt spänd på denna :D
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Grattis med Rhea! Den har jeg hatt før jeg oppgraderte til IO. Veldig bra og fleksibel riaa. Vær oppmerksom på at Rhea også responderer bra på rørbytter. Jeg testet en del forskjellig da jeg hadde den. Endte opp med å foretrekke Telefunken rør i alle posisjoner. Det ga best lyd og minst støy! Appropos: Har den siste uken lekt meg med en VdH Colibri pickup med 0,32mV output. I den forbindelse testet jeg min IO signature uten demping av gain (den har hele 80dB forsterkning). Det medførte full sjekk av alle rør da det åpenbarte seg en del rørsus med full pupp på riaa'en. Prøvde å sette inn stock rørene som fulgte med riaa trinnet fra fabrikk, men det gjorde alt bare verre. Løsningen ble å måle alle NOS rør og sette inn de som målte best i første forsterknings ledd. For det første kan jeg bekrefte at IO ikke på noen måte "spiser" rør. Nå har jeg hatt min IO i noen år og kjørt samme rør-rekka i riaa delen hele tiden (rør i PSU testes en gang i året). Det er Telefunken smooth plates ECC83 og Telefunken ECC88 med gullpinner. Alle rørene målte så godt som 100%. Bruker også RCA produserte Sylvania Red 5692 base i 6SN7 sokkelen. Tilsammen senker disse rørene "rørsus" betraktelig, og hever lyden tilsvarende. Summen av alt er en analoglyd som er tilnærmet magisk!
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tackar! Rören som sitter i nu är slitna och sjunger på sista versen tydligen så ett fullt rörbyte må till. Tar tacksamt emot tips, Telefunken ska sjekkes ut. Andra tips sättes pris på.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Brukte Mullard CV4004 (12AX7/ECC83 ekvivalent) også en stund. De rørene var også veldig stille og låt bra. Kjøpte dem fra Motron. Hva man liker best er sikkert veldig avhengig av preferanser og anlegg forøvrig, men det er viktig å bruke rør som er støysvake i disse Aesthetix riaa'ene. Det blir fort veldig dyrt om man skal putte Telefunken av edleste sort i alle posisjoner og så dyrt behøver det nok ikke være for at det skal låte bra å være støyfritt. Les litt rundt på nett. Det er mange som har testet forskjellige rør i Rhea og rapportert om hva som funker og ikke.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har läst en del och bildat mig en viss uppfattning av vad som bör/skal fungera, så får se vad det landar på. Har ingen lust att lägga allt för mycket nu i första omgången heller när alla rör ska bytas, blir som sagt fort kostsamt. Må först bli litt van vid den innan jag går på exotiska lösningar. :) støysvakt på V1/V2 har jag förstått utgör mest.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har varit i kontakt med Jim White hos Aesthetix om eventuellt köp av nytt set med rör direkt från de. Fick svar och en pris som jag kanske menar är ganska stiv. 497USD inklusive frakt. Är det inte relativt billiga Sovtek som sitter i Rhea orginalt?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Rhean ankom Oslo på fredagen. Haft besök hela helgen så har inte mer än fått satt den på någorlunda korrekt placering, men ska jobbas med när friden i hemmet ankommer igen. Återkommer med lytteintryck. Första visuella intryck, den är diger!

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg

    image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn