Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Hei.
    Hvordan spiller Adyton Cordis i lag med Audio Research forforsterker Ref 5 Ref 6 noen som har denne kombinasjon?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Hvordan spiller Adyton Cordis i lag med Audio Research forforsterker Ref 5 Ref 6 noen som har denne kombinasjon?
    Knut Vadseth hadde vel den kombinasjonen når han testa Cordis 1.8
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, jeg var gjennom det nummeret av Fidelity i går eller i forgårs i annen sammenheng, og da registrerte jeg akkurat det.

    Fidelity nr 80 mener jeg å huske.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    noen som fikk med seg intervjuet med Geir Fredriksen på NRK i dag? Jeg fikk bare med meg noen sekunder...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hei.
    Hvordan spiller Adyton Cordis i lag med Audio Research forforsterker Ref 5 Ref 6 noen som har denne kombinasjon?
    Knut har AR SP 20 i dag, og da på Adyton Cordis 1.8 Signature. Det kanskje den mest magiske rør/transistorkombinasjonene jeg har hørt.
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Jeg har, i tillegg til 7 stk Adyton effekttrinn (nok til en diagnose) også en gammel Adyton Opera som fremdeles spiller forrykende bra, men som nå plages med tidvis skurring i venstre kanal. Jeg mener å ha lest et sted at denne venstre-kanal-skurringen visstnok er et vanlig alderstegn på denne modellen. Noen som har en formening om hvor i forsterkeren denne skurringen har sitt opphav? Forslag og synsing mottas.
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Hei Taunus!
    Problemet er at trimmpottane drifter. Ikkje alltid at det hjelper å skifte dei heller. Problemet kjem igjen. Asle Kvernmark har begynt å skifte ut alle pottane med faste motstandar. Justerer opp forsterkaren først, tar ut pottane, måler dei og erstattar dei med faste motstandar. I tillleg har han skifta ut alle dei små lyttane til ein type med høgare verdi og kokepunkt. Har fått gjort dette bade på ein Opera og ein 3B. Forbetringa er eventyrleg.
    MVH
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Takker for oppklarende og verdifull tilbakemelding. Uten skjema og servicemanual har jeg da to muligheter; enten a) satse på at forsterkeren er brukbart justert slik den er nå, og så måle og bytte alle pot'ene med faste motstander (og samtidig skifte ut elektrolyttene), eller b) sende forsterkeren til Kvernmark for omfattende, kostbar service. Et tredje alternativ - å selge Operaen - er ikke aktuelt, jeg har de siste 15-20 årene hatt mange ulike forsterkere i hus, og har hver gang falt tilbake på at Operaen må være noe av det beste som er produsert av integrerte forsterkere i 10-12 kilos klassen, kanskje den beste.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Soundcraft\Adyton XP-3

    Da hentet jeg denne i Drammen i går.Den har tydelig vis stått på Rockefeller.Er ikke fullt overhalt men er "gått over" av selger som kjøper,reparerer og selger.Den har fått ny vifte.Bruker den på 2+15" dipolbass og aktivt delefilter.Får vel ikke noen bedre subamp til kr.3000.- vil jeg tro.
    adyton xp3 bassystem.jpg
    adyton xp3 bassystem.jpg
     

    Burregutten

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    9
    Jeg er vel kvalifisert til å vere med i denne klubben jeg også, siden jeg i januar 2015 kjøpte nummer 13 av totalt 13 stk produserte Adyton Cordis 2.0 Signature. Å det må jeg si, etter over 110 forsterkerer i privat eie i løpet av de siste 22 år, har jeg endelig funnet den perfekte forsterker son har alt og litt til. Disse enorme kreftene presentert på denne måten, får alt annet til å låte som brukt dasspapir. Har rotet meg borti alt fra Classè CA200, CA 400, Omega, DP 600, DP 6.4, DP 6.52, DP A1, Krell FPB 700cx, Pass Labs INT-30, INT-150, X350.5 & X2.5, Mark Levinson, Jeff Roland for å nevne noen av de dyreste. Kjøpte også en Adyton Cordis 1.8 i svart som ble solgt til en veldig go kompis av meg, å ble momentant ombygt til den eneste svarte 2.0 Signature på markedet av Asle Kvernmark.
    Kjører i dag en Burmester 089 beltedreven cd/pre/dac-spiller i verdensklasse, sammen med Burmester B80mk2 i macassar finish, kablet med Kimber Select KS 3033. Et sett KS 1130 XLR mellom Burmester og Adyton, B-Bus AG, OPT-1 fra Nuc og tv. Alt renset og filtrert via en Isotek Sigmas Evo 3 strømrenser sammen med 3 stk Isotek Oyaide Beryllium 2 meter strømkabler til spiller, forsterker og fra strømrenser til 20A carbonkontakt med 2x6kv/mm kabel videre til separat 20A kurs. Anlegget står i Solid Tech Hybrid rack i svart finish, alle komponentene står på Short Cone i Bronse og høytalerene står på Soundcare spikes i sølv. Jeg må si at det følest helt fantastisk å vere den lykkelige eier av et anlegg som aldri slutter å imponere meg. Å da spesielt bassen. Den er sinnssykt kraftig, detaljert og lynrask uansett musikkvalg. Å denne kostbare oppgraderingsyken har totalt forsvunnet. For å vere ærlig vet jeg ikke hva jeg skulle ha kjøpt meg igjen, hva lyd og design angår. Å etter eier av så mange anlegg i 100-300.000-kroners klassen, kan jeg med hånden på hjærtet du at denne millionen dette anlegget nå har bikket med 150.000,- er værdt hver eneste krone. Jeg hørte anlegg på OHC til 2.2 mill i "The Holy Grail" som ikke låt i nærheten så imponerende så det jeg har fått til her i en meget godt dempet stue på akkurat 40kv/m. Så det går an å bli fornøyd.
    Kommer nok neppe til å klare å selge hverken B80'ene, Adyton eller 089'en. Like fantastiske produkt alle tre. Kunne tenkt meg å supplert med en Isotek Supertitan eller Genesis til Adyton. Skulle nok også prøvd ut noen gode kabler. Men med gode kabler for mine ører, mener jeg alt annet enn dette NORDOST-skrotet alle skal ha i dag. Greier ikke å forstå det. Greit nok fantastisk oppløste kabler, men de låter jo så altfor lyst og spinkelt, I tillegg til at bassen forsvinner helt. Altfor øredøvende diskant, ungen varme eller sjel i mellomregistetet og absolutt ingen bass eller tyngde. Å nå snakker ikke jeg bare etter det jeg har lest. Jeg har gitt merket flere muligheter. Har prøvd Blue Heaven 1, Red Dawn 1 & 2, Heimdal 1 & 2, Tyr og Valhalla 1. Å det låt rett og slett like forjævlig alt sammen. Får ikke til å like det for alt i verden. Får sikkert masse pepper av entusiastene nå, men Nordost: NEI TAKK!
    Men tar gjerne i mot tips om spennende og kanskje passende kablet til det oppsett jeg har.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan noe gi meg en pekepinn på forskjellen mellom Cordis 1.8 Signature og 2.0 ?

    Er forsterkerne stille fra Trafo og Utganger?
     

    mkfeigum

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    21
    Sted
    Sogndal, Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Kan noe gi meg en pekepinn på forskjellen mellom Cordis 1.8 Signature og 2.0 ?

    Er forsterkerne stille fra Trafo og Utganger?
    Like store utenpå, men 2.0 s er nokre hakk større på alle punkt vil eg sei..Og nokre hakk dyrare [emoji28]

    Både 1.8s og 2.0s gir frå seg litt trafolyd. I allefall fra dei 3 eg har ha høyrt, muligens vanskelig å få så kraftige trafoar til å vere absolutt stille. Sit du veldig nærme er den høyrbar, men ikkje når musikken er på..[emoji108]

    Susandes gode forsterkera. Eg har høyrt dei i oppsett med Burmester, Densen og litt forskjellige kilder...heilmax!

    Sent fra min VIE-L09 via Tapatalk
     

    omalley34male

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2012
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Adyton Dynergy och Adyton XP-3

    Hej Adytons vänner
    jag tänkte fråga vad man kan begära för en Adyton XP3 i bra skick ?
    Ett Adyton Dynergy som varit servat med nya reläer och injusterat på verkstad ?
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    God kveld.

    Har kjøpt meg et sett med brukte iMagic 1.6TC på OHC. Veldig fornøyd med anskaffelsen, ikke minst for at de gjør selv plater med litt kjedelig lyd spennende.
    Mitt spørsmål: finnes det en manual på disse noe sted? Adyton hadde ikke noe og jeg finner ikke på nett, men vil jo tro at de ble levert med en manual siden det jo finnes noen justeringsmuligheter på høyttaleren. Noen som føler seg kallet til å scanne eller ta et par bilder hvis de har den liggende?

    IMG_0215.jpg
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    God kveld.

    Har kjøpt meg et sett med brukte iMagic 1.6TC på OHC. Veldig fornøyd med anskaffelsen, ikke minst for at de gjør selv plater med litt kjedelig lyd spennende.
    Mitt spørsmål: finnes det en manual på disse noe sted? Adyton hadde ikke noe og jeg finner ikke på nett, men vil jo tro at de ble levert med en manual siden det jo finnes noen justeringsmuligheter på høyttaleren. Noen som føler seg kallet til å scanne eller ta et par bilder hvis de har den liggende?

    Vis vedlegget 490988
    Grattis med Adyton Imagic! Elsker mine egne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: DoB

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Hyggelig med flere i klubben! Gratulerer, du vil nok ikke angre :) Jeg har heller aldri sett noen manual, og lurer også på eksakt hva de bryterne gjør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: DoB

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hyggelig med flere i klubben! Gratulerer, du vil nok ikke angre :) Jeg har heller aldri sett noen manual, og lurer også på eksakt hva de bryterne gjør.
    Fra hukommelsen så er bryteren til høyre «air» og regulerer frekvensganger over 10kHz med +/- 2,5 dB mens bryteren til venstre heter Presence og gjør det samme i et lavere frekvensområde. Disse regulatorene er ganske natulige å ha på en høyttaler hvor diskanten er en punktkilde, mens resten er en linjekilde.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig med flere i klubben! Gratulerer, du vil nok ikke angre :) Jeg har heller aldri sett noen manual, og lurer også på eksakt hva de bryterne gjør.
    Fra hukommelsen så er bryteren til høyre «air» og regulerer frekvensganger over 10kHz med +/- 2,5 dB mens bryteren til venstre heter Presence og gjør det samme i et lavere frekvensområde. Disse regulatorene er ganske natulige å ha på en høyttaler hvor diskanten er en punktkilde, mens resten er en linjekilde.
    Presence bryteren kan regulere presence området rund 4Khz +- 2db.
    Ellers gratulerer så mye med Adyton Imagic 1.6!😀
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    God kveld.

    Har kjøpt meg et sett med brukte iMagic 1.6TC på OHC. Veldig fornøyd med anskaffelsen, ikke minst for at de gjør selv plater med litt kjedelig lyd spennende.
    Mitt spørsmål: finnes det en manual på disse noe sted? Adyton hadde ikke noe og jeg finner ikke på nett, men vil jo tro at de ble levert med en manual siden det jo finnes noen justeringsmuligheter på høyttaleren. Noen som føler seg kallet til å scanne eller ta et par bilder hvis de har den liggende?

    Vis vedlegget 490988
    Lekkert!
     

    Adytonburmester

    Fersking
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Lørenskog
    Gratulerer med flotte høytalere.
    ser ut som det er mine gamle ( ingravert ADYTON på steinplatene).
    Ser du har fått svar på dine spørsmål alt.
    Kjøpte meg IMagic reference demohøytalerene som sto hos OHC.
    Slipper nå å ha 2 stk subber.
     
    • Liker
    Reaksjoner: DoB

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med flotte høytalere.
    ser ut som det er mine gamle ( ingravert ADYTON på steinplatene).
    Ser du har fått svar på dine spørsmål alt.
    Kjøpte meg IMagic reference demohøytalerene som sto hos OHC.
    Slipper nå å ha 2 stk subber.
    Det å ha 2 subber er jo en glede og veldig praktisk. Da kan de plasseres for optimal frekvensgang i bunnen, mens Adyton søylene for optimalt stereoperspektiv og romgjengivelse. Slettes ikke en ulempe;)
     

    DoB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    172
    Antall liker
    339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med flotte høytalere.
    ser ut som det er mine gamle ( ingravert ADYTON på steinplatene).
    Ser du har fått svar på dine spørsmål alt.
    Kjøpte meg IMagic reference demohøytalerene som sto hos OHC.
    Slipper nå å ha 2 stk subber.
    Ja det er det nok da. Spiller flott:)
    Man kan skyve på en bryter under pottene også noe som vel skal aktivere et high-pass filter slik at de nederste frekvensene blir delt bort kontra å la høyttaleren rulle av naturlig. Hvilken vei er hva?
    Er forøvrig rett opp nullposisjon på begge pottene eller er helt til høyre null og alt til venstre en demping? Rent logisk sett på en passiv høyttaler er jo det siste alternative det mest trolige kanskje , men jeg har hørt begge deler.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Adyton Imagic 1.6 /2.0

    Vurderer å finne meg et brukt par for å teste. Har det skjedd noen endringer eller forbedringer på nyere modeller i forhold til de som ble laget for 10 år siden?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    603
    Antall liker
    71
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hvis det er 1,6 TC eller 2,0 TC så skal den være uforandret frem til den nye modellen kom (med unntak av muligens terminaler). Jeg har hørt at årsaken til at de laget ny modell var at de hvite elementene ikke lenger var mulig å oppdrive.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Takker. Når kom den nye modellen og hva heter den?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Takker. Når kom den nye modellen og hva heter den?
    Jeg har hatt 2.0TC og hørt både med hvite og de nye alu-elementene. Dem finnes også med modifisert internkabling. Her er det litt gi og ta som alltid. Dvs at du kommer langt nok eller lengere med de hvite. Dette gjelder også om de er internkabelmodifisert eller ikke. Jeg har hørt at det finnes en delefiltermodifisering med en slags jording. Dette kan modifiseres relativt enkelt. Tipper dette er en god mod. 1.6TC er en mer sturevennlig HT med de samme egenskapene som 2.0TC og er virkelig mye for pengene på "brukten". Sammen med noen raske gode trykkammersubber kan dette ta helt av i de rette omgivelsene.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Adyton Imagic 1.6 subwoofer - delekfrekvens

    Jeg funderer på tilpassing av subwoofere til Imagic 1.6. Jeg ser at mange deler veldig høyt i frekvens opp mot 150 hz. Dette har jeg litt problemer med å forstå. I følge mine teorier (og litt erfaring) så bør man sette delefrekvensen til F3 av hovedhøyttalerne (minus 3 db av høyttalerens frekvensrespons).Imagic 1.6 har oppgitt følgende:
    Frequency response:
    - 80-100000Hz -6db
    - 90-40000Hz +/-2db

    Dvs at F3 bør være rundt 87-88 Hz, eller? Mao så burde dette være et normalt utgangspunkt subwoofer og finjustere ut fra dette. 150Hz høres ut som det burde gi en betydelig "overlapping" og for mye energi i frekvensområdet? I så fall hvorfor er dette ønskelig når Imagic spiller paddeflatt til under 90hz?

    Bare lurer, liksom:)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg funderer på tilpassing av subwoofere til Imagic 1.6. Jeg ser at mange deler veldig høyt i frekvens opp mot 150 hz. Dette har jeg litt problemer med å forstå. I følge mine teorier (og litt erfaring) så bør man sette delefrekvensen til F3 av hovedhøyttalerne (minus 3 db av høyttalerens frekvensrespons).Imagic 1.6 har oppgitt følgende:
    Frequency response:
    - 80-100000Hz -6db
    - 90-40000Hz +/-2db

    Dvs at F3 bør være rundt 87-88 Hz, eller? Mao så burde dette være et normalt utgangspunkt subwoofer og finjustere ut fra dette. 150Hz høres ut som det burde gi en betydelig "overlapping" og for mye energi i frekvensområdet? I så fall hvorfor er dette ønskelig når Imagic spiller paddeflatt til under 90hz?

    Bare lurer, liksom:)
    Jeg kunne gjerne skrevet flere sider om dette, men er litt på farten. Det finnes mange gode grunner for å avlaste høyttalerne ved hjelp av elektronisk deling i bunnen. Jeg deler selv ved 130hz, men det går da begge veier - altså elektronisk deling også for 2.0TC. På generell basis skal man være ytterst forsiktig med å bruke oppgitte Specs på høyttalere til noe annet enn overslag og som et utgangspunkt for å finne en løsning. Det er langt viktigere å jobbe med høyttalersystemets plassering i rommet og forsøke forskjellige løsninger under reelle arbeidsbetingelser.
     

    Fiskefaen

    Fersking
    Ble medlem
    13.09.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Ålesund
    Hei, har en Adyton Cordis 1.8 som jeg har tenkt å oppgradere til Adyton Cordis 2.0S men har ikke funnet spesifikasjoner på den.
    Er det noen her inne som kan hjelpe meg?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får melde min ankomst her: Dro med meg en Cordis 1.7s på tog og bane fra Slependen til Oslo Øst.
    Siden min debut m Densen DM-10 har jeg hatt ymse Densen-modeller. Siste var en B175. Knall forsterker, helt til Adyton kom... Umiddelbart et løft i spesielt i oppløsning: Lydbildet er nå mer sammensatt og nyansert.

    To ord for å oppsummere 1.7: raffinert kjempe
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Hei Zerostat!
    Hva mener du med "speilvendt" en av Rhea 2 subbene?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei Zerostat!
    Hva mener du med "speilvendt" en av Rhea 2 subbene?
    Jeg tror disse har en aktiv 10’’ og en passiv 10’’. Ved å speilvende den ene av subbene så vil de spille symmetrisk i et stereo oppsett. Dvs begge aktive elementer innover eller utover.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn