Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Standard anbefaling av subber av Oslo HiFi center er 2 stk Audio Physic Rhea ii
     

    Lyttegnomen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.04.2006
    Innlegg
    95
    Antall liker
    13
    Noen som vet om noen av Adyton effektforsterkerene har bryter for RCA og XLR inngangene? Trenger dette da 2 DAC for 2-kanals stereo skal kobles inn på XLR og Pre-out fra flerkanals-receiveren skal inn på RCA. Skal altså bruke effekttrinnet både for 2- og fler-kanals oppsett..
     

    andreash

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    hei hei!

    ettersom jeg er ny på forumet hær tenkte jeg bare å nevne at jeg er en av "adytons venner" ;P
    noe som startet med en enkel Adyton SP400 har vel mer eller mindre utviklet seg til samle mani... noe hard for lommeboka men sånn er det bare, i have fallen in love!

    pr dags dato har jeg flere prosjekter igang, som består i av å reparere og oppgradere disse gamle arbeidshestene :) har en SP400 og en PA400 (samme forsterker, eneste forskjell er at sp 400 har tilkoblinger bak, og pa400 foran) samt en XP3D i drift i anlegget på stua. XP3D skal byttes ut med SP400 når de er fiksa og i orden da jeg like lyden i disse best

    hva som finnes hær i hus:
    3x SP400 (1 trenger rep)
    1x PA400
    1x P1 (trenger rep)
    1x XP4 (1 kanal trenger rep)
    2x XP3D

    sitter nå å noterer hvilke deler som trengs for å få ordnet den SP400`n og P1 som skal repareres. Disse skal i samme omgang oppgraderes ved å fjærne potmeterene og hele det kortet slik at inngangene går direkte til forsterkerkortene (det er gjort på den ene jeg har) samt at jeg fjærner balanserte innganger å monterer RCA og nye terminaler for høyttalerledninger

    hær er noe av varene ;P de to på sidene øverst er de som må repareres! den i midten bruker jeg får å lese av nummer på et par komponenter som er defekt og dermed uleselig i den andre SP400.


    amp guts ;P


    2 store ringkjernetrafoer, 4 stk 15000 uf kondensatorer (2 pr trafo) m.m. alt bygget seperat slik at det er jo egentlig ei dobbel monoblokk..


    Ble mye tekst å prat dær gitt. håper dere tåler det, og kanskje synes det er intressant / gøy at noen tar vare på disse aldrene klenodiene :) og det gjør det jo ekstra gøy når disse er produsert bare noen mil utenfor byen hær :)

    edit: Ops glemte å nevne at grunnen til alle disse forsterkerene er at jeg har tenkt å kjøre 2 til 2 subber, 1 til bass i fronthøyt. og 1 til mellomtone/diskant i fronthøyttalerne. når jeg kommer så langt så ryker Onkyo`n på dør og blir erstattet med en ren Klasse A forforsterker. uten noe dupediter og jalla ting som disse moderne reciverene har..
     
    Sist redigert:

    andreash

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    steike hær sitter praten løst gitt! ;P er det AvForum 2 jeg har kommet til?

    Har bestilt masse deler til den defekte SP400 :)
    var 2 defekte transistorer som var skyld i ulykka. de hadde kortslutta og dro med seg 5 motstander, 1 kondensator og likeretterbrua i grava gitt ;P har målt over resten å det ser greit ut. bestilte nye transistorer til begge kanalene, ikke godt å si hvordan tilstanden til de øvrige når 2 har gått
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.415
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    10
    Hei Andeash!
    En kompis av meg har en Adyton som ligner på den til venstre nede i skapet ditt, tror den har noen år på nakken ja!
    Spiller fint synes jeg, spesielt med tanke på at han ga 5k for den for ca. 10-15 år siden.
    Jeg personlig synes det er gøy at du samler på gamle klenodier, mye god norsk historie her.

    Mvh.
    SAL
     

    andreash

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    Hei Andeash!
    En kompis av meg har en Adyton som ligner på den til venstre nede i skapet ditt, tror den har noen år på nakken ja!
    Spiller fint synes jeg, spesielt med tanke på at han ga 5k for den for ca. 10-15 år siden.
    Jeg personlig synes det er gøy at du samler på gamle klenodier, mye god norsk historie her.

    Mvh.
    SAL
    moro å høre! man bør ta vare på norsk hifi historie ja :) å spesielt når det låter såppas bra som disse ;)
     

    andreash

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    4
    da har jeg koblet opp en SP400 til mellomtone / diskant i frontene! så nå gjør onkyo`n ikke annet en å fungere som DAC (fra hdmi) og volumkontroll ;P

    å en ting kan jeg si... det kommer aldri en ny reciver inn i signalveien hær.. jeg er sterkt overasket over hvor mye elektronikken faktisk har å si! jeg har siden jeg bygde høyttalerne slitt med en litt skarp / ulyd i S`ene i vokalen.. dette har jeg tilskrevet høyttalerne, muligens delefilterproblem. men jeg ser nå at adyton gjør en fortreffelig jobb i dette området å høyttalerne slett ikke var problemet ;P

    1 stk veeeldig fornøyd adyton samler hær :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sammenlignet en Harbeth 30.1 med mine Imagic 2.0. Hørte så mye godt om dem. Jeg sitter og ler enda! ;)

    Prismessig feil grunnlag, men allikevel!
     
    Sist redigert:

    mkfeigum

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    21
    Sted
    Sogndal, Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Har fått hånd om ein svart Adyton 1.8. Koblet opp sammen med primare og burmester er det no langt bedre lyd enn eg trudde var mulig i mi eiga stove. (Som ikkje er direkte stor eller fornuftig forma)
    Meget fornøyd med dette produktet. Mon tru kva ein 2.0 kan gjere...!? ^^
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Gratulerer!

    Jeg har også lurt litt på det med 2.0, men endte med to stk brokoblede 1.8S i stedet - jeg trengte rett og slett mer effekt enn det den ene kunne gi!
     

    mkfeigum

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    21
    Sted
    Sogndal, Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Jøss! Det må da være heilt utømmelig!? Skulle ikke gå tom for krefter der vanligvis. Kva er dei kopla opp mot? :)
    Her i huset er det nok krefter, men lirer på om ein ti år nyere 2.0s kan ha andre kvaliteter i tillegg til meir kraft. Vil tru det egentleg!
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jøss! Det må da være heilt utømmelig!? Skulle ikke gå tom for krefter der vanligvis. Kva er dei kopla opp mot? :)
    Her i huset er det nok krefter, men lirer på om ein ti år nyere 2.0s kan ha andre kvaliteter i tillegg til meir kraft. Vil tru det egentleg!
    Jeg har Aerial 20T høyttalere (nominelt 4 ohm), og de trenger ganske mye effekt. Før Adyton hadde jeg Mark Levinson 436 monoblokker, og selv om Adyton gruser disse, så savnet jeg noe trøkk i kraftige musikalske utladninger.

    Jeg var litt spent på om Adyton i brokoblet stand ville fikse belastningen siden impedansen på 20T går ned til ca 2,5 ohm på det "verste", men det er tilsynelatende ikke noe problem.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72

    mkfeigum

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    49
    Antall liker
    21
    Sted
    Sogndal, Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Har tenkt tanken..blir uansett omrokkeringer på anleggsfronten frem mot sommeren; da blir det tomtekjøp. Adytonen skal bli værende, men det spøker for resten, om det blir til at noen vil kjøpe :/ smått ekkelt å innse, men mulig jeg angrer og tviholde på det 😄
    Men, forsvinner noe, er det alltids muligheter for nye erfaringer i fremtiden ;)

    I dag var det i alle fall på sin plass med Waters-amused...

    Nåværende oppsett er for de som lurer:
    Adyton Cordis 1.8
    Densen B 200
    Burmester 061
    Burmester B25
    Isotek aquarius
    Chord signature ht-kabel
    Nordost spm og Maxwell distinction3 signal
    Isotek, inakustik og Oyaide strømkabler.

    Klager ikkje på nåkke😝👍
     

    mdahlslett

    Fersking
    Ble medlem
    02.08.2015
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Hoppsann Hifi folk og Adytons venner!

    Jeg har akkurat startet å lukte litt på hifi utstyr og har kommet over en Adyton effekt forsterker stående nedstøvet i en garasje til noen bekjente. Jeg fikk låne den siden den ikke virket, og skjønte fort at det var bare sikringene som hadde gått. ( Adyton Cordis 1.6 Symphonic reference, Rolf Olstad audio signature, Laget i 1997). Jeg er ganske ny i hifi verden og har ikke noe spesielt peiling på denne delen av lydverdenen. Har tatt en bachelor i lyd og musikk produksjon, så har egentlig alltid bare brukt diverse studio monitorer til lytting. Så jeg trenger hjelp med et par spørsmål.


    Forsterkeren blir ektremt varm, og har en tendens til å stoppe å virke etter en lang session spilling. Spesielt på sommern nå. Den står kanskje hakket for trangt, men har en følelse at viften ikke gjør jobben den skal gjøre 100 %. Noen som vet hva en overhaling/service av alt koster? Tror ikke det har blitt gjort tidligere.

    Synes forsterkeren høres veldig bra ut! Bruker den nå på 2 stk BW 602 s2 + en BW sub. Den fortjener sikkert et par bedre høytalere, men det er det jeg har nå. Jeg fått lov å kjøpe den, men har ikke avtalt noen pris, så hva er en fair pris å kjøpe forsterkeren for? Eier har også et par audiophysics høytalere som er ca samme alder som jeg eventuelt kan kjøpe billig. Er litt usikker på model, men de er skikkelig dårlig behandlet. Inklemt tweeters og ser ganske trasha og ufin ut, samt de har stått i en garasje i over 2 år. De skal visst funke, men har ikke fått testet ennda. Er dette noe jeg bør vurdere å bytte BW høytalerne med? Føler dette kan være en fin intro til hifi verden for min del.

    Takk på forhånd for alle tips.

    Magnus

    photo 1.JPG
    photo 2.JPG
     

    Vedlegg

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Ville personlig hatt 5-10 cm mer klaring over forsterkeren.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    154
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Elfa har haft fläktar till dessa.-vet inte om de har det nu men jag köpte och bytte på mina 2 likadana som jag hade för några år sen. De blev aldrig varma! Förutom när fläktarna blev gamla och inte altid startade som de skulle. Papst nånting.
    Men ge den mer luft ovanför!
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    I starten av tråden står det om service på adytonene mine.
    Mvh Knut
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Den må ha mere luft! Har selv eid en slik en, og prøvde den med min kompis sine billige bw, ble bedre enn med hans forsterker, men tror de APene om de funker vil låte bedre, gamle AP ble jo utviklet på den forsterkeren.
     

    Johs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    200
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Meir luft rundt forsterkeren. Ein del av efekten er levert I klasse A.
    Om AP høytalerene er i orden så berre bruk ein støvsugar FORSIKTIG til dra ut den innklemte diskanten.
    Dei er klasser grommere enn BW som det var bilde av. Cordisen er fått nokre år på baken og treng ein ordentleg gjennomgang og service.
    Kostar ein stad mellom 5 og 8 høvdingar. Resultatet vert ein forsterker som forsatt er er i "høgste enden".

    Gratulerer med ein flott forsterker!
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.726
    Antall liker
    3.321
    Chorus phonotrinn - tror den er fra 1995.
    Noen som har specs?

    ch1.jpg


    ch2.jpg


    ch3.jpg


    ch4.jpg


    ch5.jpg


    ch6.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei Magnus

    Kjekt å se nye "kjentfolk" her inne :)
    (Nå kan du lure nå.... )

    Til lykke med bacheloren.


    Når det gjelder Adyton Cordis 1.6 Symphonic Reference, så synes jeg det er en fin liten forsterker. Hadde en slik en liten stund.
    Ja, den blir varm og som det nevnes, den må få godt med luft rundt seg.
    Ang. høyttalere; det finnes, som du vet, enorme mengder med "hifi-komponenter" der ute. Jeg tenker bare høyt nå altså.... hvorfor ikke finne noen gode studiomonitorer som passer der du skal ha dem? Kjenner til flere lydfolk som har endt opp med steikje bra lyd i heimen på den måten ;)

    Hilsen en som bor i Trheim og har Adyton ht i heimen.

    Send gjerne en PM om du fremdeles lurer....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Elektronikken er nok litt tyngre å selge sett i forhold til høyttalerne. Imagic er så til de grader gode.
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Synd at Opera 2 ikke blir noe av. Hørte den på ohfc for et par år siden og tenkte at det er et bra alternativ til den opprinnelige operaen, men med mye mer krefter.
    Da blir det å fortsette å vente på at tre ting inntreffer samtidig:
    1. Adyton Opera til salgs.
    2. Penger på konto.
    3. Er førstemann på den.

    Pungt 1 er ganske sjeldent, 2 er kanskje et par dager i måneden, og 3 har jeg så langt til gode å oppleve ;) langt fram enda.

    Mvh Knut
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    627
    Antall liker
    340
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Hei, er det mulig å brokoble 1.8 og hvordan gjøres det?
    Mvh
    M1
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Synd at Opera 2 ikke blir noe av. Hørte den på ohfc for et par år siden og tenkte at det er et bra alternativ til den opprinnelige operaen, men med mye mer krefter.
    Da blir det å fortsette å vente på at tre ting inntreffer samtidig:
    1. Adyton Opera til salgs.
    2. Penger på konto.
    3. Er førstemann på den.

    Pungt 1 er ganske sjeldent, 2 er kanskje et par dager i måneden, og 3 har jeg så langt til gode å oppleve ;) langt fram enda.

    Mvh Knut

    Husker fortsatt første gangen jeg så Adyton Opera. Jeg stod utenfor vinduet til OHFC og siklet (tror ikke jeg er den eneste som har drømt seg bort der). Den stod stolt øverst på et rack, med Adyton LISA på hyllen under, ble foret av Micromega top load'er i tre etasjer, som igjen drev Audio Physics Virgo på ART grafitt dempeklosser. Det var noe ved designet som fikk Opera'en til å ose av sexy no-nonsen high tec. Geir Tømmervik stod på andre siden av glasset og demonstrerte Virgoene til en fyr i dyr dress. Jeg var student som bodde på gutterommet, men med et studielån som brant i lommen.

    Jeg tuslet inn, GT pratet seg varm om Adyton, spilte litt musikk, og jeg var solgt.

    Et par uker senere var jeg tilbake. GT stod som vanlig med en annen kunde, men omtrent før jeg var kommet inn døra sa han til en av gutta sine; - Her kommer det en som skal ha Adyton, jeg tror du kan trille fram en Opera. Tror jeg betalte 19.000. Mye penger for en student den gangen. Egentlig fortsatt mye penger for en student, eller i det hele tatt for en boks med elektronikk.

    Den fulgte meg i mange år helt til den ble avløst av et forsterkersett fra Hokksund for 2 - 3 år siden. Da ble Opera'en tatt i forvaring av Roar Malmin. Jeg aner ikke om han har solgt den videre eller om den fortsatt står i en krok i kjellerhulen hans.
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Prøvde å kjøpe en Opera på OHFC når jeg hadde hørt Opera 2 der, men den var ikke til salgs.
    Opera 2 skulle forresten koste mellom 110 og 120 tusen hvis jeg ikke husker feil, det er vel i overkant av studielånene nå om dagen.
    Heldigvis var det ikke GT som demoet Operaen for meg, ellers hadde jeg vel spasert ut med den under armen.

    Mvh Knutn
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Rent praktisk gjøres dette ved hjelp av brokoblingsledd på signalkablene. Du trenger ikke gjøre noe med selve forsterkeren. Jeg kjører en slik løsning og synes det funker veldig bra.

    Da jeg satte det opp, var jeg i tvil om jeg skulle bi-ampe eller brokoble, så jeg forsøkte begge deler. Av en eller annen grunn låt bi-amping veldig "rart". Det er litt for lenge siden til at jeg kan karakterisere lyden, men valg av alternativ ble enkelt! :cool:
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    627
    Antall liker
    340
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Brokobling

    Rent praktisk gjøres dette ved hjelp av brokoblingsledd på signalkablene. Du trenger ikke gjøre noe med selve forsterkeren. Jeg kjører en slik løsning og synes det funker veldig bra.

    Da jeg satte det opp, var jeg i tvil om jeg skulle bi-ampe eller brokoble, så jeg forsøkte begge deler. Av en eller annen grunn låt bi-amping veldig "rart". Det er litt for lenge siden til at jeg kan karakterisere lyden, men valg av alternativ ble enkelt! :cool:
    Takker for kjapt svar hifipuristen og OlaR
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Adyton Cordis 3B signature;

    Har noen her inne noe info om den, dvs spec, størrelse og slike ting? Kan den måle seg med nyere ting idag? Hva vil en grei pris på en slik, restaurert hos Adyton være idag? All info mottas med stor Takk:)
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    154
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Tror nog att de står sig bra..
    Bara att de är så stora och tunga!
    50 kg/ 70 med stenfötterna.
    56cm djup,49 bred och 26 hög/38 med fötter.
    runt 350w tänker jag.
    min står på vänt i förrådsrum,då jag inte vet om den ska användas. För stor för min bänk :( sticker ut för mycket på baksidan.
    Men "Grymm" amp är det i alla fall...
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Takker så mye for info, var kjekt å få målene på dem:)
     

    DFM

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    213
    Antall liker
    41
    Noen her som vet hva slags konnektor som brukes på Cordis 1.6 (og andre) for brokobling? Trodde først det var en mini-xlr, men den er for stor - ser ved nærmere ettersyn ut til at det skal være en bajonet-type plugg? Noen som vet hva den heter?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn