Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Mener at jeg kom i mål for ca 4.000,- inkl materiale og frakt.. Billig i mine ører.
    Legg 36 Fountek fr58ex i handlekurven, etpar Fountek neo CD1, stort finérark fra Decoflex Weneer, så har du en «klone» for ca 15 lapper
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mener at jeg kom i mål for ca 4.000,- inkl materiale og frakt.. Billig i mine ører.
    Legg 36 Fountek fr58ex i handlekurven, et stort finérark fra Decoflex Weneer, så har du en «klone» for ca 15 lapper
    Var dette pris inkl utfresing av hullene til elementene?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Mener at jeg kom i mål for ca 4.000,- inkl materiale og frakt.. Billig i mine ører.
    Legg 36 Fountek fr58ex i handlekurven, et stort finérark fra Decoflex Weneer, så har du en «klone» for ca 15 lapper
    Var dette pris inkl utfresing av hullene til elementene?
    Ja, ble litt sjokkert selv også.. sparte meg for masse arbeide
    Flotte perforerte avstivere fikk jeg dem også til å lage.. Bare send dem noen nøyaktige tegninger, så ordner de alt
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    De ser små og lette ut. Trolig veldig bra for å unngå at elementene bruker unødig lang tid på å falle til ro. Størrelsen fordrer nok at bass-systemet spiller fint opp til 200+hz, men det burde ikke være vanskelig å få til. Kjempepotensiale for flott mellomtonegjengivelse.
    Bygger du til meg?
    Ha, ha, jeg er sivilingeniør, men ikke møbelsnekker! Hvis du har en økonomisk ramme så kan jeg gjerne komme med et DIY forslag, men da må du snekre litt selv.;D
    Tommel opp! Blir det aktuelt å forsøke bygge noe tar jeg kontakt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor kopiere? Den nye Fountek FR59exe er en fin kandidat til linjekilde. Behøver kun 0,5 liter pr stk. Da har du plass til et habilt bassystem i samme kabinettet. F.eks SB shallow + slave.
     
    Sist redigert:

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Hva gjør alle dere selvbyggere på Adytons Venner? Burde ikke alle dere finne dere en annen tumleplass?
    Hei, Geir! Har tre spm som nyfrelst Gracili-eier. Hvor mye tenker du at ht bør vinkles, hvilke frekvenser påvirker de to bryterne på fronten og hvilken delingsfrekvens på sub har du brukt selv under utvikling?

    Mvh Åsmund
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må nok si meg enig at selvbygger-prosjekt hører hjemme under DIY, og ikke i en vennetråd for et merke enkelte ønsker å "kopiere".

    Vennligst start en egen tråd vedrørende evnt. selvbygg, og la denne tråden omhandle "ekte" Adyton produkter.

    Jeg kan være behjelpelig med og evnt. flytte innlegg til rett plass.

    Mvh
    Høvdingen
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig. En merke-tråd bør holdes ren. Det er av og til for lett å hive seg på tastaturet og svare direkte når andre selvbyggere brenner inne med spørsmål. I respekt for Geirs arbeider ber jeg moderator flytte DIY-relaterte innlegg til DIY-avdelingen, eventuelt fjerne de.
     
    Sist redigert:

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.719
    Torget vurderinger
    1
    En eller annen må først starte en tråd jeg kan flytte det til. Jeg vet ikke hva tråden skal hete, eller hvem som ønsker å starte den.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gjør det enkelt, slett innleggene.
    Så før vi som bygger ht starte ett annet sted.
    Er da ikke være en det:=)
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Gracili har spilt konstant i over en uka. De låter virkelig bra for seg selv, men jeg sliter med å integrere subben godt. Fordi Gracili ruller av allerede ved 150hz behøver jeg en sub som spiller godt i høyden. Noen tips å få?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Gracili har spilt konstant i over en uka. De låter virkelig bra for seg selv, men jeg sliter med å integrere subben godt. Fordi Gracili ruller av allerede ved 150hz behøver jeg en sub som spiller godt i høyden. Noen tips å få?
    Det er vel nesten håpløst å integrere en sub godt uten å måle. For å finne ca delefrekvens og for å finne tidskorigering.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Gracili har spilt konstant i over en uka. De låter virkelig bra for seg selv, men jeg sliter med å integrere subben godt. Fordi Gracili ruller av allerede ved 150hz behøver jeg en sub som spiller godt i høyden. Noen tips å få?
    Det er vel nesten håpløst å integrere en sub godt uten å måle. For å finne ca delefrekvens og for å finne tidskorigering.
    Jeg bruker RadioShack aktivt. Du svarte dog ikke på spørsmålet...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jriver er et godt verktøy. Gratis er det også, trenger kun en Umic 1 Mine basstårn er delt ved 150hz bratt uten noen problemer.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Gracili har spilt konstant i over en uka. De låter virkelig bra for seg selv, men jeg sliter med å integrere subben godt. Fordi Gracili ruller av allerede ved 150hz behøver jeg en sub som spiller godt i høyden. Noen tips å få?
    Da jeg hørte Gracili 1.8 prototype hos OHC spilte Geir med Kef Reference 8B, virket på meg fullstendig sømløst hele veien.
    Ett stero sett av disse koster jo da en del for å si det forsiktig, men slik jeg forstår det kommer nå KEF med en ny versjon av den mye billigere Reference R400b, til rundt 20.000 per stk, men ser man da til Kef Reference 8B så er lo pass filter justerbart opp til 160Hz, så man er helt på kanten.... du trenger vel kanske en sub som er super-rask og som er bortimot flat til 200Hz

    Hva med Elac, f.ex sub 2070, men igjen... grensen her går på 150Hz.

    Du har også VAF sine gravitas subwoofere som skal gå flatt til ca 200Hz, men vanskelig å teste Australske produkter hjemme da :rolleyes:
    Men om de går sømløst mot Gracili 1.8 ..... hmmm, tja, det er vel bare en måte å finne det ut på
    https://vaf.com.au/collections/subwoofers/products/gravitas-subwoofer
    Jeg forstår også at de gutta lager custom på bestilling

    Tror kanskje beste personen å snakke med her er Geir Fredriksen :rolleyes:
    Han er super-hyggelig !

    Du kan sikkert få en del "best practice" fra Geir F, hvordan få til sømløs deling med Gracili :)
     
    Sist redigert:

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Gracili har spilt konstant i over en uka. De låter virkelig bra for seg selv, men jeg sliter med å integrere subben godt. Fordi Gracili ruller av allerede ved 150hz behøver jeg en sub som spiller godt i høyden. Noen tips å få?
    Da jeg hørte Gracili 1.8 prototype hos OHC spilte Geir med Kef Reference 8B, virket på meg fullstendig sømløst hele veien.
    Ett stero sett av disse koster jo da en del for å si det forsiktig, men slik jeg forstår det kommer nå KEF med en ny versjon av den mye billigere Reference R400b, til rundt 20.000 per stk, men ser man da til Kef Reference 8B så er lo pass filter justerbart opp til 160Hz, så man er helt på kanten.... du trenger vel kanske en sub som er super-rask og som er bortimot flat til 200Hz

    Hva med Elac, f.ex sub 2070, men igjen... grensen her går på 150Hz.

    Du har også VAF sine gravitas subwoofere som skal gå flatt til ca 200Hz, men vanskelig å teste Australske produkter hjemme da :rolleyes:
    Men om de går sømløst mot Gracili 1.8 ..... hmmm, tja, det er vel bare en måte å finne det ut på
    https://vaf.com.au/collections/subwoofers/products/gravitas-subwoofer
    Jeg forstår også at de gutta lager custom på bestilling

    Tror kanskje beste personen å snakke med her er Geir Fredriksen :rolleyes:
    Han er super-hyggelig !

    Du kan sikkert få en del "best practice" fra Geir F, hvordan få til sømløs deling med Gracili :)
    Takk for tips. Jeg har flyttet mye rundt på ht nå, og funnet en plassering jeg har tro på. Rommet er smalt og langt, så det har vært utfordrende å finne ut av. Jeg har forsøkt kortvegg og sittet 2-2.2m meter fra front. Der er det store kanselleringer fra 100-125 hz. Ikke bedre med plassering på langside. Nå står dem midt i rommet og spiller mot kortveggen. Mye bedre definert bass og svært åpent og detaljert lydbilde. Med den plasseringen går bassen mye dypere før den ruller av, så kan antakelig dele subben på 80-100 hz. Avventer litt å arbeide med subintegrasjon til jeg får sub nr to.

    Spennende subforslag, forresten. Tror dog det blir for stoet for rommet. Millenias utforming er perfekt for et så lite rom, så håper jeg får det til å fungere til slutt!

    Jeg kan forsøke å bruke min Devialet 200/400 for å benytte mulighetene til tidsforsinkelse og delefrekvenser på Gracili. Håper dog jeg får det til på oppsettet som står i signaturen.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Gracili har spilt konstant i over en uka. De låter virkelig bra for seg selv, men jeg sliter med å integrere subben godt. Fordi Gracili ruller av allerede ved 150hz behøver jeg en sub som spiller godt i høyden. Noen tips å få?
    Da jeg hørte Gracili 1.8 prototype hos OHC spilte Geir med Kef Reference 8B, virket på meg fullstendig sømløst hele veien.
    Ett stero sett av disse koster jo da en del for å si det forsiktig, men slik jeg forstår det kommer nå KEF med en ny versjon av den mye billigere Reference R400b, til rundt 20.000 per stk, men ser man da til Kef Reference 8B så er lo pass filter justerbart opp til 160Hz, så man er helt på kanten.... du trenger vel kanske en sub som er super-rask og som er bortimot flat til 200Hz

    Hva med Elac, f.ex sub 2070, men igjen... grensen her går på 150Hz.

    Du har også VAF sine gravitas subwoofere som skal gå flatt til ca 200Hz, men vanskelig å teste Australske produkter hjemme da :rolleyes:
    Men om de går sømløst mot Gracili 1.8 ..... hmmm, tja, det er vel bare en måte å finne det ut på
    https://vaf.com.au/collections/subwoofers/products/gravitas-subwoofer
    Jeg forstår også at de gutta lager custom på bestilling

    Tror kanskje beste personen å snakke med her er Geir Fredriksen :rolleyes:
    Han er super-hyggelig !

    Du kan sikkert få en del "best practice" fra Geir F, hvordan få til sømløs deling med Gracili :)
    Takk for tips. Jeg har flyttet mye rundt på ht nå, og funnet en plassering jeg har tro på. Rommet er smalt og langt, så det har vært utfordrende å finne ut av. Jeg har forsøkt kortvegg og sittet 2-2.2m meter fra front. Der er det store kanselleringer fra 100-125 hz. Ikke bedre med plassering på langside. Nå står dem midt i rommet og spiller mot kortveggen. Mye bedre definert bass og svært åpent og detaljert lydbilde. Med den plasseringen går bassen mye dypere før den ruller av, så kan antakelig dele subben på 80-100 hz. Avventer litt å arbeide med subintegrasjon til jeg får sub nr to.

    Spennende subforslag, forresten. Tror dog det blir for stoet for rommet. Millenias utforming er perfekt for et så lite rom, så håper jeg får det til å fungere til slutt!

    Jeg kan forsøke å bruke min Devialet 200/400 for å benytte mulighetene til tidsforsinkelse og delefrekvenser på Gracili. Håper dog jeg får det til på oppsettet som står i signaturen.
    Høyttalerplassering er merkelige greier, og noen ganger har jeg blitt overrasket over hva som kan fungere....
    Dette er jo veldig avhengig av høyttalere, men min erfaring er at det desidert viktigste er avstand til frontvegg, mine høyttalere må så langt ut så mulig, til det punktet at de blir en fare for omgivelsene, utrolig barne uvennlig og særdeles kone uvennlig... Jeg har knøtte høyttalere i en relativt liten stue nå 170 cm ut og det er ikke nok...

    Rom avhengig, så har jeg noen ganger altså hatt ekstremt bra resultat med å trekke høyttalerne godt frem, til siden, relative tett til sidevegg og med ekstrem vinkling, det er mulig dette kan fungere fordi høyttalerne står så tett på sidevegg at ørene til en viss grad ignorerer første refleksjon, samt at den sterke vinklingen gjør første refleksjonen mye mindre. Med høyttalerne så langt fremme blir det nærmest nearfield og refleksjon i frontvegg er mye mindre uttalt. Den høye grad av nearfield gjør også rom påvirkningen mindre.

    Midt i rommet er ganske langt ut, og du kan få veldig mye kanselleringer der... har du prøvd f.ex ca 1/3 ut i rommet, og lytteposisjon max 1/3 ut.... og kanskje høyttalerne tett til sidevegg og med mye vinkling?

    Jeg sverger til å ha høyttalerne på spikes på granittplater, samt med valhalla tech pads under. Jeg har snakket med Geir Tømmervik om dette mange ganger, og nå ser jeg at han hører på meg og har begynt å gjøre noe lignende også ;D

    Jeg skrev en post for mangen år siden med litt om hva jeg tenker om høyttaler decoupling .... beklager, dette er ikke Adyton spesifikt men forsøk på å hjelpe på spørsmålet over...
    https://forums.audioholics.com/forums/threads/simplicity-and-decoupling.49012/
     
    Sist redigert:

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    DSC_0686.jpg


    Sånn står dem nå. Sitter fortsatt med kun en sub, så ikke så greit å finne ut hvordan det blir til slutt. Må dele høyere enn jeg egentlig ønsker for å unngå noen dipper. Det er vl ikke til å unngå... Har kjøpt tykke gardiner jeg tenker å henge langs veggene. Mulig det er bedre å få inn en akustiker for veiledning om den beste løsningen.

    Hovedutfordringen nå er å få subben på plass i tidsdomenet. Mulig jeg ikke kommer unna å bruke Devialeten. Med digitalt ut fra Linn, Devialet om forforsterker og Doxa som effekt låter der mer organisk enn Devalet som pre/effekt. Vanskelig, det her!

    Uansett gøy med Gracili i hus, så får jeg drømme om leilighet med bedre lytterom en gang i fremtiden.

    God påske
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 538350

    Sånn står dem nå. Sitter fortsatt med kun en sub, så ikke så greit å finne ut hvordan det blir til slutt. Må dele høyere enn jeg egentlig ønsker for å unngå noen dipper. Det er vl ikke til å unngå... Har kjøpt tykke gardiner jeg tenker å henge langs veggene. Mulig det er bedre å få inn en akustiker for veiledning om den beste løsningen.

    Hovedutfordringen nå er å få subben på plass i tidsdomenet. Mulig jeg ikke kommer unna å bruke Devialeten. Med digitalt ut fra Linn, Devialet om forforsterker og Doxa som effekt låter der mer organisk enn Devalet som pre/effekt. Vanskelig, det her!

    Uansett gøy med Gracili i hus, så får jeg drømme om leilighet med bedre lytterom en gang i fremtiden.

    God påske
    Det set spennende ut! Hva er avstanden fra fronten av Adyton til frontvegg? - det kan muligens være årsak til dippen
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg deler nå mine Imagic 2.0 på 140hz. Tidligere har jeg også endt opp med 120-140hz. Gitt at det er mindre elementer i Gracili så er det ikke utenkelig at man bør sikte mot 170-220hz. Da blir det kanskje vanskelig med en tradisjonell sub.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg deler nå mine Imagic 2.0 på 140hz. Tidligere har jeg også endt opp med 120-140hz. Gitt at det er mindre elementer i Gracili så er det ikke utenkelig at man bør sikte mot 170-220hz. Da blir det kanskje vanskelig med en tradisjonell sub.
    Jeg tror nok ikke han trenger dele så høyt.
    Gracilli høyttalerne har riktignok mindre elementer, men
    det er flere av dem. Slaglengden er også dobbelt så lang.😀
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg deler nå mine Imagic 2.0 på 140hz. Tidligere har jeg også endt opp med 120-140hz. Gitt at det er mindre elementer i Gracili så er det ikke utenkelig at man bør sikte mot 170-220hz. Da blir det kanskje vanskelig med en tradisjonell sub.
    Jeg tror nok ikke han trenger dele så høyt.
    Gracilli høyttalerne har riktignok mindre elementer, men
    det er flere av dem. Slaglengden er også dobbelt så lang.??????
    Det tror jeg er direkte feil. Er det ikke 18 fulltone elementer i Gracili også? I så fall er det like over 2x membranarealet i 2.0tc i forhold til Gracili og med omtrent identisk Xmax. Mest sannsynlig er det høyere fs på elementene i Gracili, så jeg ville ikke forsøkt å dele dem lavere enn 2.0tc.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Jeg deler nå mine Imagic 2.0 på 140hz. Tidligere har jeg også endt opp med 120-140hz. Gitt at det er mindre elementer i Gracili så er det ikke utenkelig at man bør sikte mot 170-220hz. Da blir det kanskje vanskelig med en tradisjonell sub.
    Jeg tror nok ikke han trenger dele så høyt.
    Gracilli høyttalerne har riktignok mindre elementer, men
    det er flere av dem. Slaglengden er også dobbelt så lang.������
    Det tror jeg er direkte feil. Er det ikke 18 fulltone elementer i Gracili også? I så fall er det like over 2x membranarealet i 2.0tc i forhold til Gracili og med omtrent identisk Xmax. Mest sannsynlig er det høyere fs på elementene i Gracili, så jeg ville ikke forsøkt å dele dem lavere enn 2.0tc.
    Geir F sa under Vårpuls at arealet i Gracili tilsvarer 1.6 eller noe sånt. Det er like mange elementer i Gracili og 2.0, så totalt areal der er ikke likt. Mener han sa at det var delt på 100 med Gracili på ohc.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er en god tommelfingerregel å dele minst en halv- og helst en oktav over systemets resonansfrekvens. Da får man mindre fasedreining og mindre membranvandring. Dermed er det bedre å optimalisere bassystemet ut fra at det er fleksibelt nok til å brukes et stykke opp i frekvens. Det er fullt mulig å lage gode løsninger i bunn som kan brukes opp til «flere hundre» hz.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Det er en god tommelfingerregel å dele minst en halv- og helst en oktav over systemets resonansfrekvens. Da får man mindre fasedreining og mindre membranvandring. Dermed er det bedre å optimalisere bassystemet ut fra at det er fleksibelt nok til å brukes et stykke opp i frekvens. Det er fullt mulig å lage gode løsninger i bunn som kan brukes opp til «flere hundre» hz.
    Jeg bør altså bruke Devialets muligheter til hi- og lowpass?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er en god tommelfingerregel å dele minst en halv- og helst en oktav over systemets resonansfrekvens. Da får man mindre fasedreining og mindre membranvandring. Dermed er det bedre å optimalisere bassystemet ut fra at det er fleksibelt nok til å brukes et stykke opp i frekvens. Det er fullt mulig å lage gode løsninger i bunn som kan brukes opp til «flere hundre» hz.

    Jeg bør altså bruke Devialets muligheter til hi- og lowpass?
    Jeg ville gjort det (uten at jeg kjenner Devialet) og så ville jeg bygget et par med subber -men det er nå meg da:cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Dynaudio’s pro 18S subwoofere er listet +/- 3dB 16 - 230Hz og har to stk 9” back to back, pro modellene er også vesentlig rimeligere enn consumer modellene mens de teknisk ser identiske ut.

    Tror kanskje disse har relativt lette membraner som bør kunne ”følge” gracili
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Jeg hadde en lengre og informativ samtale med GeirF under vårlarm på OHC. Jeg benyttet anledningen til å finne ut av noen av mytene som florerer her (og andre steder på nettet) om sub, deling, DSP mv.

    1. Han anbefaler å koble subbene til utgangene på effektforsterker uten noe ekstra krimskrams.
    2. Ikke dele høyere på subbene enn der høyttalerne naturlig ruller av og helst noe lavere (der avrullingen er ca -3db).
    3. Adyton spiller utmerket ned til der de normalt ruller av og trenger ikke noe hjelp i form av ekstra deling. Derfor har han tatt bort low-cut filteret i Signature-oppgraderingen. Less is More.
    4. Han bruker eller anbefaler ikke DSP i signalkjeden. Derimot korteste vei fra A til B.

    Jeg nevnte at folk her på forumet og andre steder benyttet subber med deling opp mot 150 Hz og høyere. Dette hadde han ikke noe sans for i det hele tatt.

    I følge Feir F spiller Gracili like dypt som Imagic 1.6.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg hadde en lengre og informativ samtale med GeirF under vårlarm på OHC. Jeg benyttet anledningen til å finne ut av noen av mytene som florerer her (og andre steder på nettet) om sub, deling, DSP mv.

    1. Han anbefaler å koble subbene til utgangene på effektforsterker uten noe ekstra krimskrams.
    2. Ikke dele høyere på subbene enn der høyttalerne naturlig ruller av og helst noe lavere (der avrullingen er ca -3db).
    3. Adyton spiller utmerket ned til der de normalt ruller av og trenger ikke noe hjelp i form av ekstra deling. Derfor har han tatt bort low-cut filteret i Signature-oppgraderingen. Less is More.
    4. Han bruker eller anbefaler ikke DSP i signalkjeden. Derimot korteste vei fra A til B.

    Jeg nevnte at folk her på forumet og andre steder benyttet subber med deling opp mot 150 Hz og høyere. Dette hadde han ikke noe sans for i det hele tatt.

    I følge Feir F spiller Gracili like dypt som Imagic 1.6.
    Diskuterte dere også mere rundt subwoofere og DSP?
    jeg mener å huske at første versjon av Impetus kom med DSP :rolleyes:
    Men nå er det analog peq, hadde Geir noen tanker om hvorfor han ikke vil bruke DSP i subwoofer?

    Har dette med tidsforsinkelsen som kommer av a/d - d/a konvertering, eller andre grunner ....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    3. Adyton spiller utmerket ned til der de normalt ruller av og trenger ikke noe hjelp i form av ekstra deling. Derfor har han tatt bort low-cut filteret i Signature-oppgraderingen. Less is More.
    Graceful roll-off også her i gården. Virker å være bra samstemthet her.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde en lengre og informativ samtale med GeirF under vårlarm på OHC. Jeg benyttet anledningen til å finne ut av noen av mytene som florerer her (og andre steder på nettet) om sub, deling, DSP mv.

    1. Han anbefaler å koble subbene til utgangene på effektforsterker uten noe ekstra krimskrams.
    2. Ikke dele høyere på subbene enn der høyttalerne naturlig ruller av og helst noe lavere (der avrullingen er ca -3db).
    3. Adyton spiller utmerket ned til der de normalt ruller av og trenger ikke noe hjelp i form av ekstra deling. Derfor har han tatt bort low-cut filteret i Signature-oppgraderingen. Less is More.
    4. Han bruker eller anbefaler ikke DSP i signalkjeden. Derimot korteste vei fra A til B.

    Jeg nevnte at folk her på forumet og andre steder benyttet subber med deling opp mot 150 Hz og høyere. Dette hadde han ikke noe sans for i det hele tatt.

    I følge Feir F spiller Gracili like dypt som Imagic 1.6.
    Jeg ville ikke brukt ordet «myter» rundt disse temaene. Det hele er snakk om å få best mulige tilpasninger gitt de rådende forholdene. Da vil løsningene variere på samme måten som smaken varierer. GeirF har vel selv brukt elektronisk deling og dsp over lengre tid?

    Det å anbefale en delefrekvens uten å vite noe om hvilket bass system man bruker og uten å vite noe om rom og plassering er i beste fall naivt, så jeg antar at han ikke uttaler seg kategorisk på feks det området.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    [/QUOTE]
    Jeg ville ikke brukt ordet «myter» rundt disse temaene. Det hele er snakk om å få best mulige tilpasninger gitt de rådende forholdene. Da vil løsningene variere på samme måten som smaken varierer. GeirF har vel selv brukt elektronisk deling og dsp over lengre tid?

    Det å anbefale en delefrekvens uten å vite noe om hvilket bass system man bruker og uten å vite noe om rom og plassering er i beste fall naivt, så jeg antar at han ikke uttaler seg kategorisk på feks det området.[/QUOTE]

    Å kalle GeirF for naiv sier vel en del om avsenders syn på seg selv. Men om jeg ikke misforsto totalt så var han relativt kategorisk. Snakket en del med representanten fra REL som var på OHC i fjor om samme tema. Alle er enige, med unntak av KalleK (og noen få andre). Subwoofere er ment for å utvide frekvensgangen til eksisterende høyttalere -ikke for å modifisere høyttalerne fordi man er misfornøyd med lyden av dem. Da er det kanskje bedre å bytte høyttalere.

    Om jeg ikke husker helt feil så uttalte GeirF at dersom noen blander inn subber som overlapper Adyton-høyttalerne så var det fordi de ønsket å legge til litt "saus" og var ikke slik det var tenkt fra hans side. I tillegg kommer alle artefaktene dette også medfører. Videre mente han også at Adyton-høyttalerne spiller glimrende hele veien ned til de ruller av. Å kutte ut deler av frekvensområdet på Adytons lette og raske elementer med store trege elementer i en subwoofer ikke var noen god ide.

    Joda, myter er er grei beskrivelse.

    Forøvrig var GeirF en kjempehyggelig og engasjert fyr - hyggelig å snakke hifi med :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn