Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ble lurt av samme mannen/drittsekk. Satte inn et depositum for en ø.k annonse
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Adam Ludvigsen er en luring.

    https://www.telefonterror.co.no/nummer/45240358
    Bl.a.
    Har anmeldt Adam Ludviksen for svindel i dag til Fagernes politistasjon . Her kan dere sende mail om dere er blitt svindlet, slik at vi får stoppet denne fyren. tore.reboli@politiet.no

    Alle som er blitt svindlet bes om å ringe fagernes politi å andmelde det hos dem. Navnet hans er Adam Ludvigsen
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er samme fyren som svindlet meg når jeg la ut en ø.k annonse på ett skjermkort til PC.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Pussig, nå er det plutselig så mange som er blitt svindlet på finn. Da jeg startet tråden følte jeg meg nærmest mobbet over å lufte min frustrasjon over å ha blitt lurt, men kanskje aller mest over manglende interesse fra finn på å få satt en stopper for svineriet. Så alt er ikke fryd og gammen med andre ord.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg var borti samme karen på en ØK annonse for noen ATC- høyttalere. Fikk litt bange anelser og ringte ham opp for noen kontroll/lurepørsmål som han gikk rett på. Men var ikke veldig langt unna å gi fra meg 20k.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fryd og gammen er det forsåvidt, men handel vil aldri være 100% sikkert uansett.
    det skal sies at 99.9999% av alle som er på finn faktisk er vanlige folk som prøver å føre livet sitt på anstendig vis.
    men av og til kan man råke ut for et rasshøl, og da er det topp at man informerer om det her.
    disse undermålerne opererer ofte med falske navn, så det er spesielt nyttig å fortelle om fremgangsmåten, som tilfellet er med han ludvigsenløken.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Samme slask skulle selge meg en DP passiv preamp etter at jeg satte inn Ø.K annonse. Da han ringte var jeg opptatt og sa jeg måtte ringe tilbake. Ringte tilbake og da visste han ikke hvilken ønsket kjøpt annonse det gjaldt. Tråler nok FINN og ringer alle som sier de ønsker å kjøpe et eller annet. Spurte ham om strømforsyningen til den passive preampen var kraftig nok. Ja det var skikkelig kraftige greier det kunne han bekrefte, drittsekken.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ø.K annonser er ekstrem risky business.
    Søk heller etter produktet dere ønsker.

    Jeg legger aldri ut Ø.K.
    Har gjort mange handler på finn og aldri blitt lurt.
    Se etter antall handler hos bruker, og karakteren han/hun har fått.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    fryd og gammen er det forsåvidt, men handel vil aldri være 100% sikkert uansett.
    det skal sies at 99.9999% av alle som er på finn faktisk er vanlige folk som prøver å føre livet sitt på anstendig vis.
    men av og til kan man råke ut for et rasshøl, og da er det topp at man informerer om det her.
    disse undermålerne opererer ofte med falske navn, så det er spesielt nyttig å fortelle om fremgangsmåten, som tilfellet er med han ludvigsenløken.
    Mener du virkelig at det maks finnes 5 svindlere i Norge, dvs. en per million? Da vil det jo være veldig trygt å handle...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Sånne folk som Adam Ludvigsen får politiet aldri has på. Med det mener jeg at vedkommende er i sving igjen etter et kort besøk hos politiet, eventuelt etter litt fotlenke-soning.

    Nei, ta fyren bak en låve og grisebanke ham!
    Var jeg usivilisert og gammeldags nå?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fryd og gammen er det forsåvidt, men handel vil aldri være 100% sikkert uansett.
    det skal sies at 99.9999% av alle som er på finn faktisk er vanlige folk som prøver å føre livet sitt på anstendig vis.
    men av og til kan man råke ut for et rasshøl, og da er det topp at man informerer om det her.
    disse undermålerne opererer ofte med falske navn, så det er spesielt nyttig å fortelle om fremgangsmåten, som tilfellet er med han ludvigsenløken.
    Mener du virkelig at det maks finnes 5 svindlere i Norge, dvs. en per million?

    ja!
    men det kan også hende at jeg ikke har sittet med kalkulatoren og regnet, og ville bare si at de fleste er ordentlige folk.
    hva tror du?
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    fryd og gammen er det forsåvidt, men handel vil aldri være 100% sikkert uansett.
    det skal sies at 99.9999% av alle som er på finn faktisk er vanlige folk som prøver å føre livet sitt på anstendig vis.
    men av og til kan man råke ut for et rasshøl, og da er det topp at man informerer om det her.
    disse undermålerne opererer ofte med falske navn, så det er spesielt nyttig å fortelle om fremgangsmåten, som tilfellet er med han ludvigsenløken.
    Mener du virkelig at det maks finnes 5 svindlere i Norge, dvs. en per million?

    ja!
    men den kan også hende at jeg ikke har sittet med kalkulatoren og regnet, og ville bare si at de fleste er ordentlige folk.
    hva tror du?
    Tja si det. Det er jo mange kjeltringer der ute. Jeg ble lurt allerede på det første Finn-kjøpet av en skikkelig lurendreier. Når det er sagt, har jeg også gjort en del gode handler på Finn uten problemer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ikke HiFi men bla finnsvindel:


    Det ble sendt en episode om en omfattende Finn svindelsak på TV3: (1) https://www.viafree.no/programmer/underholdning/svindeljegerne/sesong-2/episode-6

    samt "norske" Finn Svindlere (2)
    https://www.viafree.no/programmer/underholdning/svindeljegerne/sesong-1/episode-3

    (1) Veldig interessant, russer eller noe som svindlet, hadde nok bodd i stavanger, hadde en relasjon der men alle adresser de klarte å spore var falske inkl folkeregistret mv. Fyren var spesialist i å selge nye, rimelige bildeler med "gratis frakt" siden han jobbet på Bring. kort historie kortere, de klarte å spore ham i Tjetjenia eller noe og fikk ham etterhvert i tale. Vurderte å dra dit men lot de være av sikkerhetsmessig grunner. Episoden kan sees her på Viafree - og mange andre episoder og, 2 sesonger.

    Her er kanalen deres på youtube, https://www.youtube.com/channel/UC6hsYtjQaSHc4rOtlxvlgWA/videos en episode handler om en dame dypt forelsket i ghostface og har sendt alt hun eide og belånt kåken og Ernst ham tilsammen 10 mill... men det er også en del episoder som omhandler småsvindlerere som de man opplever i denne tråden.



     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sånne folk som Adam Ludvigsen får politiet aldri has på. Med det mener jeg at vedkommende er i sving igjen etter et kort besøk hos politiet, eventuelt etter litt fotlenke-soning.

    Nei, ta fyren bak en låve og grisebanke ham!
    Var jeg usivilisert og gammeldags nå?
    Vill ikke si det, synes han fortjener det.
    Riv av han øra i samme slengen, så kan jeg sy de på igjen.
    Men så synes ikke du det ble pent nok, så du reiv de av igjen.
    Så kan vi kaste han ut av bilen i fart foran sykehuset med øra stappa inn i gape.
    Var jeg brutal nå?
    Neida:)
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Høres ut som samme nisse som prøvde seg på meg på en øk annonse på finn. Sendte sms istedet for å ta kontakt via Finn
    Forhåndsbetaler stort sett alt jeg kjøper brukt, men lukta lunta tidlig.
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Bamblejernet på finn.no eller kim alexander olsen som han heter bør en ikke handle noe med.
    Ble svindlet i en byttehandel,skulle jo ha sjekket litt mer om han,men var litt sløv så ble ikke gjort.
    Skulle få byttet i en strøken forsterker som virket perfek,men fikk en som var totalvrak og med mye manglende deler..
    Så ut som en på speed hadde vært å skrudd.
    Han har når bare kim olsen som navn på face..
    Kjipt med uærlige menesker.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nå er det jo tydeligvis flere av dere som har kommunisert med mr Ludviksen på tlf - og det/de nr bør jo formidles til personen i politiet det var linket til.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg gjennomfører ikke en handel med mye penger involvert uten videocall på forhånd.
    det gjelder både kjøp og salg.
    messenger video, facetime eller lignende - vi har mange muligheter nå.
    ved salg avtaler jeg tidspunkt for videocall slik at folk kan se trynet mitt og bestemme seg for å om jeg virker som en ålreit fyr eller ei, samt få en titt på salgsobjektet og gjerne en demonstrasjon.
    helt sikker kan man aldri være, men det gjelder å redusere sjansene for å bli rævkjørt.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Dette må da være en jobb for Espen Lee og ikke politiet:eek:
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Jeg har gode erfaringer med Finn.no, solgt og kjøpt en del opp igjennom tiden. Forrige uke var det derimot slutt på den lykken.. Har en tid vært på utkikk etter sveiseapparat og har hatt et søk på finn gående som ga treff av interesse. Kontaktet fyren på finn mld. og han svarte greit på spml. avtalte pris og at han skulle sende da han bor nordover, mener det var Bodø, skulle pakke godt og sende med sporing. Fikk tlf nr og vippset, sporingsnr kom ikke, purret på det via finn, men ingen svar. Så forsvant annonsen og brukern. Etter noen dager fikk jeg samme melding fra finn som over her om at denne brukeren er rapportert for svindelforsøk.
    Har prøvd å ringe og sende SMS men ingen svar selvfølgelig.. Har varslet finn og Vipps, snakket med banken og Politi, blir anmeldt i morgen.
    Ser ut som Vipps har stengt kontoen hans også nå.
    Utrolig kjipt og kan sannsynligvis se langt etter de pengene..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Saken jeg startet denne tråden med endte heldigvis bra til slutt, for min del. Hadde egentlig ikke troa på det, men valgte likevel å lage en sak for forbrukerrådet, i håp om i det minste å gjøre det litt vanskelig for selgeren. Tok utskrift av dialogen som hadde vært mellom oss på finn, samt lagde et utførlig og fyldig følgeskriv, som også ble sendt forbrukerrådet, sammen med en del bilder.

    I første omgang ville ikke selgeren gi seg. Jeg ble derfor kontaktet av forbrukerrådet og spurt om jeg ønsket å gå videre med saken og sende den til neste instans forbrukertvistutvalget, eller om jeg ville droppe saken. Saksbehandlingstiden der ble opplyst til ett år. Så vidt jeg forsto kunne de treffe avgjørelse som ville være bindene for oss begge. I tilfelle jeg vant fram og likevel ikke fikk utbetalt pengene, måtte jeg så ta saken til forliksrådet, som igjen innebar saksomkostninger for tapende part, altså en risiko for ytterligere tap. Uansett, jeg var nå blitt såpass forbannet over hele saken at jeg meldte fra til forbrukerrådet at jeg likevel ønsket å kjøre saken videre, nærmest av prinsipp og uansett mulige kostnader. Rett og slett fordi jeg håpet å få satt en stopper for selgeren, eller i det minste gi han en lærepenge til en annen gang. Stilt overfor muligheten til en runde i rettsapparatet og mulige kostnader/utpanting, valgte selgeren å bøye av. Han var vel ikke dummere enn at han skjønte han hadde en tvilsom sak. Jeg har også fått utbetalt mitt krav.

    Når jeg tenker tilbake på all tid jeg har brukt til å krangle med selgeren, skrive til finn og fremme saken skriftlig for forbrukerrådet, er jeg jaggu ikke sikker på om jeg ville gjort dette igjen. Forstår i alle fall godt de som bare gir opp og biter i seg tapet, noe vel også folk med uærlige hensikter spekulerer i, antar jeg.

    Som sagt tidligere; er mest skuffet over finn. De virket nemlig svært uinteressert i å sette seg inn i saken og kanskje i det minste gi selgeren en advarsel eller utestenge midlertidig, hvis de fant grunnlag for det. De hadde dialogen vår, som etter mitt syn klart indikerte svindel. Likevel valgte de å ikke foreta seg noe som helst og heller bare oppfordre til å melde saken til forbrukerrådet, eventuelt politi.

    Ellers syns jeg som sagt denne tråden har tatt en overraskende vending. Først opplevdes det nesten som om jeg var alene om å ha blitt svindlet på finn. Saken ble forklart med at jeg trolig hadde vært naiv og ikke forsiktig nok, osv, osv. Med andre ord min egen feil. Man hevdet at svindel på finn var svært lite utbredt, og den ene etter den andre dukket opp som sannhetsvitner for nettopp det. Men så kommer disse fortellingene likevel til overflata, til slutt, noe som vel viser at dette er mer utbredt enn vi liker å tro. Selv er jeg ikke overrasket.
     

    C.T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.02.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    58
    Sted
    Tvedestrand
    Mørketallet på antall personer som er svindlet på Finn, på en eller annen måte, er nok langt større enn man tror.

    Bare det lille jeg har gjort for å grave frem info om denne personen, viser hvor sterkt personvernet er og hvor godt beskyttet de som har uærlige hensikter er. Jeg har funnet ut at han bruker DNB men ingen vil/kan bekrefte eller avkrefte navn på eier av konto. Telenor kan ikke bekrefte eller avkrefte om telefonnr tilhører oppgitt person. Svaret er at kun Politi kan få utlevert denne info, så da får jeg satse på at de ikke bare henlegger saken, men faktisk undersøker litt.

    En annen ting er at både Finn, Vipps og banken var veldig opptatt av et de ikke hadde noe erstatningsplikt i slike saker. Ebay og paypal f.eks beskytter kjøper i mye større grad. Uten slike ordninger står man rett og slett på bar bakke, rettsvesen, politi og andre instanser man kan få hjelp hos er relativt tungrodde og tidkrevende virker det som. Nesten så de er laget slik at folk bare skal gi opp.
    Vel vel, jeg skal hvert fall ikke gi opp.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har skrevet dette før, men ok. La ut en Ø K annonse på Finn og ble fort oppringt av en selger som skulle sende bilder av HT da han kom hjem. Han ville helst ikke bruke meldingsystemet i Finn, men SMS. Bildene kom og jeg fant dem igjen på nettet senere på kvelden. Jeg spurte om det var hans bilder, og tommel opp. Jeg spurte etter ferske bilder, for disse hadde jeg sett. Kom aldri noen...... Hadde en dårlig magefølelse hele veien.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Har generelt gode erfaringer med finn, torget her på sentralen er litt mer blandet. En jeg husker godt var for drøyt ti år siden der jeg solgte en nesten ny vareprøve-forsterker til drøyt 50% avslag. Skrev i allcaps på bunnen av annonsen at «forsterkeren er solgt utenfor fast utsalgssted og har ikke kvittering, ordinære reklamasjonsregler overfor produsent vil ikke gjelde.» En uke etter salget mottok jeg en sur melding fra kjøper som lurte på hvor i h... kvitteringen var.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Brukt Finn en del både til kjøp og salg. Sjekker alltid opp adresser ol før sending etc. Har bare gode erfaringer så langt. Ingen problemer med varene eller oppgjør. Men klart det er nok noen råtne egg der også. Trist at noen gjør slikt. Det ødelegger så mye for de som faktisk er ærlig og seriøs.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har i dag fått følgende advarsel på Finn:
    jeg vil advare alle dere at selgeren som kaller seg for Alfaogomega To (Tor Åge Marthinsen) er en svindler som prøver å selge plater som han ikke har. Vær forsiktig!
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen som har vært ute for en som kaller seg kim odd andersen eller bare kim andersen ?? (kim olsen ??)
    finnes ikke i noe register hverken med navn, adresse og telefon, han har gitt meg alle 3.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Antakelig samme fyr, herr Olsen skulle hatt god gammaldags juling og vært bundet til ett tre igjennom natta en kjølig høst kveld. Utrolig at de kan få holde på slik, og ta herr Maxvell med i samme slengen.
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    fikk en innskytelese på fyren, var veldig tilbakeholden med hvem han var. der ble det ingen kroner på vedkommende
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    fredrikstad, skulle selge meg en smsl da 8 forsterker som jeg ønsket kjøpt
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    dette er kim olsen /kim odd andersen/kim andersen . oppgir adresse hvor han ikke bor. tlf 45230457 er skjult. han hevder dette kun er til vipps

    oppgir en gateadresse i fredrikstad
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Han burde få ett besøk den karen der og kjenne pisken.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lurer på om dette er samme person som ble diskutert i en tidligere tråd, og som oppga tlfnumre i vilden sky, bl.a. til en dame i Tromsø som var helt tilfeldig....
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    da har jeg fått advarsel fra finn.no på vedkommende
     

    Abraham

    Medlem
    Ble medlem
    09.09.2016
    Innlegg
    15
    Antall liker
    4
    Har en tulling fra Nordland på tråden nå, som tilbyr meg allverdens dacer. Bla. Hegel H390?!! Nå har jeg fått tilslaget på en Matrix Element X til 6000, -
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    spør litt rundt med litt vanskelige spørsmål. finn ut rett navn og adresse, hvis det er "rette"karen, er politiet interessert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn