Forsterkere Advarsel mot ARC

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Etter hva jeg forstår så tilbyr ikke ARC å bygge om de nevnte forsterkerne. Det er det som er poenget. En varmepumpe til 20.000,- har kanskje en forventet levetid på 5-10 år. Et kjøleskap til 7.000,- holder kanskje i 10-20 år. En forsterker til 80.000,- bør holde i mer enn 8 år. Og den bør i hvert fall kunne repareres. Selvfølgelig til en kostnad som kunden må betale.
Uten å diskutere dette, og saken er selvsagt svært kjip: Er det NOEN produkter i det hele tatt man kan reklamere på etter åtte år? Jeg tviler.

At enkelte produsenter gir lengre garanti er en annen sak, men det tror jeg ikke gjelder hifi.
Vis vedlegget 439972
Så kjøper du en brukt høyttaler fra Bryston så får du ikke med garantien.
Hva er problemet?

Sonicfrontiers
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tror poenget var å vise at det fantes hifi-produsenter med lengre garanti enn åtte år.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
818
Antall liker
256
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Jeg tror poenget var å vise at det fantes hifi-produsenter med lengre garanti enn åtte år.
Det er jo kjempebra og profft, men forstår ikke den at det er an annen garanti på høyttalere som er null verdt når du kjøper brukt.

Sonicfrontiers
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Kanskje fordi det er større fare for at en bruker ødelegger en høyttaler enn en forsterker? ...Og, at garanti begrenses til første eier er vel ikke SÅ rart. Alle produsenter gjør det de gjør for å tjene penger, og ønsker å selge NYE produkter. De tjener ingenting på at noen kjøper BRUKTE produkter.

Oppsiktsvekkende god garanti uansett. Mange begrenser jo ALL garanti til første eier, og strengt tatt må det ikke nødvendigvis gis noen garanti i det hele tatt, så 20 års garanti på elektronikk og 20 år til første eier på høyttalere må sies å være veldig bra.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når jeg tenker etter kommer jeg bare på EC/Abrahamsen av de jeg kjenner, som sannsnligvis ville ryddet opp etter seg her, og vi vet jo hvordan det gikk. ;)
Jeff Rowland hadde garanert tatt saken, de også.
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Thank you for contacting Audio Research for your audio needs.

Summary: The issue does not come down to quality. The issue is part manufacturing and sourcing. We cannot control our suppliers destiny and if they decide to stop producing parts or go out of business we cannot supply parts then. We do not guarantee life long support for any of our products. We do offer a replacement program somewhat close to what your camera company did. I would need original documentation to show you were the original owner. We have different products available and rates close to 50% off.
---------------------------------------------
Ny melding fra ARC - de er nok lettere å ha med å gjøre enn det så ut først.
Kameraprodusenten som nevnes er Leica - der jeg fikk et nyeste kameramodell til halv pris da det ble registrert en
produksjonsfeil med et fire år gammelt leicakamera. Det nevnte jeg i min siste melding til ARC. De vil tydeligvis ikke være dårligere! Bra!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Thank you for contacting Audio Research for your audio needs.

Summary: The issue does not come down to quality. The issue is part manufacturing and sourcing. We cannot control our suppliers destiny and if they decide to stop producing parts or go out of business we cannot supply parts then. We do not guarantee life long support for any of our products. We do offer a replacement program somewhat close to what your camera company did. I would need original documentation to show you were the original owner. We have different products available and rates close to 50% off.
---------------------------------------------
Ny melding fra ARC - de er nok lettere å ha med å gjøre enn det så ut først.
Kameraprodusenten som nevnes er Leica - der jeg fikk et nyeste kameramodell til halv pris da det ble registrert en
produksjonsfeil med et fire år gammelt leicakamera. Det nevnte jeg i min siste melding til ARC. De vil tydeligvis ikke være dårligere! Bra!
Det var jo dette jeg etterlyste. Thumbs up for ARC;)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Thank you for contacting Audio Research for your audio needs.

Summary: The issue does not come down to quality. The issue is part manufacturing and sourcing. We cannot control our suppliers destiny and if they decide to stop producing parts or go out of business we cannot supply parts then. We do not guarantee life long support for any of our products. We do offer a replacement program somewhat close to what your camera company did. I would need original documentation to show you were the original owner. We have different products available and rates close to 50% off.
---------------------------------------------
Ny melding fra ARC - de er nok lettere å ha med å gjøre enn det så ut først.
Kameraprodusenten som nevnes er Leica - der jeg fikk et nyeste kameramodell til halv pris da det ble registrert en
produksjonsfeil med et fire år gammelt leicakamera. Det nevnte jeg i min siste melding til ARC. De vil tydeligvis ikke være dårligere! Bra!
Da kan vi summere opp at ARC oppfører seg eksemplarisk, som forventet, og at enkelte ganger så er det ting utenfor deres kontroll som går gæli.
Så det burde være Toshiba som fikk tyn her...

Så til alle de som hengte seg på hylekoret så er fakta at ARC produktene, og spesielt de med rør, av meget god standard og har superb lyd:eek:
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Generelt prøver jeg å holde meg unna "hybrid" produkter. Det gjelder både forsterkere og biler:) Ingeniøren i meg har sansen for produkter hvor produsenten/konstruktørene rendyrker en teknologi i stede for å blande i hop to.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Jeg greier ikke helt å forstå at produsenten tør å fortelle kundene sine at sorry, du har dessverre et produkt som du bare kan kaste. Det er bare 8-9 år gammelt og kostet snaue hundretusen. Men sånn er det bare. Produsenten må jo greie å bygge om disse forsterkerne ev. Gi et godt tilbud på en ny forsterker. Alternativet er jo å pisse på kundene sine.
Alle garantier er uansett gått ut, så ARC kunne sikkert bygget om forsterkeren om en var villig til å betale hva dette koster. Dette er nok slik alle leverandører ville ha gjort. Det som er trist i dette tilfellet er at Toshiba har levert et produkt som er ubrukelig og fører til store problemer for kundene og ARC.
Om motor eller gearkassen ryker på bilen din etter 6-7 år dekker ikke fabrikantene dette. Panasonic varmepumpen min røk etter 5 år og 2mnd. Fikk beskjed fra leverandør om å kjøpe ny. De giddet ikke engang å se på den gamle da de visste at alle pumpene hadde feil på kompressorene....
Etter hva jeg forstår så tilbyr ikke ARC å bygge om de nevnte forsterkerne. Det er det som er poenget. En varmepumpe til 20.000,- har kanskje en forventet levetid på 5-10 år. Et kjøleskap til 7.000,- holder kanskje i 10-20 år. En forsterker til 80.000,- bør holde i mer enn 8 år. Og den bør i hvert fall kunne repareres. Selvfølgelig til en kostnad som kunden må betale.
ARC hadde nok villet bygge om forsterkerne visst kundene hadde villet betale kostnaden. Men jeg forstår det slik at dette er en stor jobb som også vil føre til at forsterkeren muligens vil forandre lydsignatur, og at det blir så dyrt at det ikke er forsvarlig. Kan i disse sakene heller ikke se at det er noen betalingsvilje, men at en forventer å få heve kjøpet eller erstatning. ALT en kjøper vil være en risiko etter reklamasjonen går ut etter 5år.
På Broderens Opel røk gearkassen etter 6år, kostnad 40k. Nå etter 10 år røk toppen. Sikkert nye 40k eller enda mer. Får ikke et øre i erstatning verken fra Opel eller forhandler....
Jeg hadde en sak med PS-Audio med 4-5 PPP strømrensere som tok fyr eller sluttet å virke. Disse komponentene var nye så det var garanti hver gang, men de var på reparasjon eller jeg fikk nytt produkt helt til både de og jeg var lei. Fikk tilslutt tilbud om å kjøpe den nye Modellen til en gunstig pris som jeg godtok. Mye samme fremgangsmåte som den ARC brukte da de fant ut at HD220 hadde en feil. Det er dessverre slik det fungerer....
Nå ser vel dette ut til å løse seg, men tar en liten sak fra bilverdenen.

Toyota har/hadde en svakhet på 2007-modell 2,0 liters dieselmotor. Sprekkdannelser i mellom topp og bunn.
Rep tilnærmet umulig, må skiftes både topp og bunn. Kostnad kr 70.000,-.

Saken er kanskje fortsatt en liten hemmelighet, men Toyota tok hele kostnaden for de kundene som krevde dette.
Naboen hadde en slik motor (140.000 km) i hans Avensis og fikk et tilbud på 70k for motorbytte etter en service ved et Toyota-verksted i 2014. Han begynte å undersøke andre alternativer, som byttemotor, andre verksteder etc. Da fikk han vite at det var en kjent svakhet på disse og at Toyota dekket dette.
Han kontaktet igjen Toyota-verkstedet, da innrømmet de dette og tok hele kostnaden.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
50% avslag på ny forsterker er veldig god deal, thumbs opp for den:)

Surfet litt få nettet og kom over dette i en test for SP20.
Det kan jo for alt jeg vet være skribenten som har smørt litt tjukkt på, stemmer uansett ikke med virkeligheten.

Company & Product Overview
For over 40 years, Audio Research has produced some of the best audio gear in the world, all out of Minneapolis, MN. Every piece is handmade in the USA and tested to incredibly rigorous standards. And believe it or not, they can actually repair anything they have ever sold, even if it’s 40+ years old. That is saying something!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
50% avslag på ny forsterker er veldig god deal, thumbs opp for den:)

Surfet litt få nettet og kom over dette i en test for SP20.
Det kan jo for alt jeg vet være skribenten som har smørt litt tjukkt på, stemmer uansett ikke med virkeligheten.

Company & Product Overview
For over 40 years, Audio Research has produced some of the best audio gear in the world, all out of Minneapolis, MN. Every piece is handmade in the USA and tested to incredibly rigorous standards. And believe it or not, they can actually repair anything they have ever sold, even if it’s 40+ years old. That is saying something!
Dette sitatet blir ikke helt korrekt da ARC som de nevner selv at det ligger begrensninger i at reservedeler ikke er tilgjengelig som i HD220 sitt tilfelle, og naturlig vis når det gjelder urgamle CD-spillere. Men ARC sitter på mye deler og fikser alt de kan uansett alder....
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
E.I.A.; hva somler du med her? Få pakket ut ProAc'ene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei ARC , har valgt at benytte et ubrukelig defekt produkt fra Toshibas i deres Produkt, og isteden for at tilbakekalle produktet og fikse det, velger de den løsning at la kunden ta kosten for Deres SORTEPER.

Det er fanme utrolig at det firma forsat eksistere, da de har haft en lang, lenger, og kansje bransjens lengste liste av u pålitelige produkter igennem de sidste 25 år.

Med hånden på hjertet, er der nogen av dere som har eget et ARC produkt i 5 til 6 år uten at måtte sende dette såkalte huk end produkt til service reperation.
.
Kjøpte min ARC SP10 i 1986. Alt gjekk fint til 2008, då det måtte skiftast volupotmeter. Nei, han er ikkje til sals.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Nei ARC , har valgt at benytte et ubrukelig defekt produkt fra Toshibas i deres Produkt, og isteden for at tilbakekalle produktet og fikse det, velger de den løsning at la kunden ta kosten for Deres SORTEPER.

Det er fanme utrolig at det firma forsat eksistere, da de har haft en lang, lenger, og kansje bransjens lengste liste av u pålitelige produkter igennem de sidste 25 år.

Med hånden på hjertet, er der nogen av dere som har eget et ARC produkt i 5 til 6 år uten at måtte sende dette såkalte huk end produkt til service reperation.
.
Kjøpte min ARC SP10 i 1986. Alt gjekk fint til 2008, då det måtte skiftast volupotmeter. Nei, han er ikkje til sals.
Ja SP10 er kanskje et av de beste produkter fra ARC men de kan også gå i stykker.Litt kjedelig for dem som har vært plaget av manglende service og dårlig oppfølging fra en produsent som har laget noe av de beste rørkonstruksjoner til privat hjemmebruk.Det blir et "skår" i gleden av å eie produkter fra en såpass solid produsent som ARC når man hører om problemene til enkelte medlemmer.
Mvh Kenneth
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg tror poenget var å vise at det fantes hifi-produsenter med lengre garanti enn åtte år.
Spørs hva slikt er verdt. Artig å se hvordan du blir møtt når du reklamerer på et 19 år gammelt produkt for fabrikasjonsfeil. Vil tippe at transistorer som har konka eller trafoer blir regnet som en følge av normal slitasje.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Når jeg tenker etter kommer jeg bare på EC/Abrahamsen av de jeg kjenner, som sannsnligvis ville ryddet opp etter seg her, og vi vet jo hvordan det gikk. ;)
Jeff Rowland hadde garanert tatt saken, de også.
Jeff Rowland modell 2, 5 , 8 og 9 inneholder bla kondiser som ikke er mulig å få tak i lenger. Ryker det en slik er det bare å kaste hele forsterkeren. Evt så har en en fin boks..
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Når jeg tenker etter kommer jeg bare på EC/Abrahamsen av de jeg kjenner, som sannsnligvis ville ryddet opp etter seg her, og vi vet jo hvordan det gikk. ;)
Jeff Rowland hadde garanert tatt saken, de også.
Jeff Rowland modell 2, 5 , 8 og 9 inneholder bla kondiser som ikke er mulig å få tak i lenger. Ryker det en slik er det bare å kaste hele forsterkeren. Evt så har en en fin boks..
Det finnes da andre typer kondensatorer man kan bruke. Så kast de gjerne hit isåfall :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Når jeg tenker etter kommer jeg bare på EC/Abrahamsen av de jeg kjenner, som sannsnligvis ville ryddet opp etter seg her, og vi vet jo hvordan det gikk. ;)
Jeff Rowland hadde garanert tatt saken, de også.
Jeff Rowland modell 2, 5 , 8 og 9 inneholder bla kondiser som ikke er mulig å få tak i lenger. Ryker det en slik er det bare å kaste hele forsterkeren. Evt så har en en fin boks..
Det finnes da andre typer kondensatorer man kan bruke. Så kast de gjerne hit isåfall :)
Nope... Ikke iflg Jeff selv...Såkalte kaker, svære bøtter inni forsterkeren..:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flere som har byttet kondiser på JRDG forsterkere. Har selv hatt en model 8 tidligere.
De har ikke akkurat tvinnet sine egne kondiser så det finnes alltid alternativer.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er vel mer penger i at folk kjøper nytt fremfor å reparere....
 
Topp Bunn