Achievum Cables - er dette seriøst?

T

tce-teams

Gjest
Kablene ble aldri et salgbart produkt. De ble bare laget i prototype form av en DIY kar som tenkte å starte produksjon av de. De har vært demonstrert på messer. Det kan søkes på Internet så kommer det opp bilder.

For å være nøyaktig så vet ikke jeg så mye mer om kablene enn jeg har skrevet, men det er det også svært få andre som gjør om man ikke kjenner konstruktøren. Derfor synes jeg enkelte ikke helt hadde kontrollen på det de kritiserte her.

Det samme gjelder kablene i trådens tittel. Det eneste vi vet om de er prisen. Litt prematurt å kritisere deres virkemåte da? Før man vet hvordan en utfordring er tenkt løst og da har kunnskap som kan bevise at løsningen ikke vil fungere som tiltenkt blir det i hvert fall for meg for sterk kost å avskrive noe.

Jeg ønsker forøvrig ikke å krangle om dette, så jeg legger inn årene i denne diskusjonen.

Mvh
Roysen
Var ikke ment opp for krangling fra min sin side dette roysen , ble bare litt nyskjerrig rundt disse kablene og nitrogen som avkjøling. Skal lete litt rundt på nettet om disse kablene , vist jeg er heldig kansje jeg kommer over ein youtube film om dette eller noe. Må jo ligge enormt mye jobb bak disse kablene + kan jo ikke skjønne at disse kablene går til hvilken som helst komponenter eller høyttalere.
 
T

tce-teams

Gjest
Dette er skrevet og bildene er lånt fra nettet.

SensoryPower lager også kabler med superledere og Nitrogen.

Noen husker kanskje Allan Shane Genova - systemet til $100000.


Allan Shane kablene heter nå SensoryPower.

Versjon 2 av systemet; som har integrert nitrogen i kablene - pris utrolige $175000

Genova.jpg
genova 1.jpg
genova 2.jpg



 

prom

Medlem
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
21
Antall liker
7
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Each set of speaker cables are prepared, installed and tested for each customer individually by Magnus Collin, Owner and Chief Technician of Achievum Cables, in person.

"Some say they [Live Mk 2] are ridiculously expensive, and that's for everyone to judge for themselves. Personally, I would buy them all had I had the money"
- Magnus Collin -


Burde jo være en indikator på at dette er et humoristisk innslag.
 
R

Roysen

Gjest
Kanskje dette rett og slett er en feil. Kanskje det skal være 125 eller 112 Euro og noen cent avhengig av hvilke spader man ønsker?

Mvh
Roysen
 
L

larkus

Gjest
12 500 euro billigere hvis man velger Furutech spader istedet for Achievum's egne.
Må være litt av noen spader, Achievum sine:rolleyes:

1252,00 euro og 1127,00 euro virker mer sannsynlig og en passe prisøkning sammenlignet med Live mk1.
Det gir en prisreduskjon med Furutech sine spader på 125 euro.
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Kablene ble aldri et salgbart produkt. De ble bare laget i prototype form av en DIY kar som tenkte å starte produksjon av de. De har vært demonstrert på messer. Det kan søkes på Internet så kommer det opp bilder.
Det er ikke hifi nevrosa lengre den dagen man kjøper kabler til millionen med nitrogentanker og kompressorer; man er blitt sertifisert sprø.
 
L

larkus

Gjest
Fikk svar fra Magnus Collin på e-post henvendelsen min angående Live mk2 kabelen.

Prisen på 125 200 euro er korrekt. Den er satt så høyt fordi enkelte "hifi connoisseurs" mener at det er en direkte sammenheng mellom pris og ytelse, og finner den billige Live mk2 uinteressant på grunn av prisen.

2 måneders leveringstid på begge modeller. Live mk2 skreddersys utseendemessig etter kundens ønske.



mvh
larkuz
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
^ Det er litt dårlig stil å legge ut private eposter "offentlig".
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.424
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Prisen på 125 200 euro er korrekt. Den er satt så høyt fordi enkelte "hifi connoisseurs" mener at det er en direkte sammenheng mellom pris og ytelse, og finner den billige Live mk2 uinteressant på grunn av prisen.
Det sier vel alt man behøver å vite om både "referansekabler" og kundegruppen. Bare sett opp prisen, så låter tingen bedre. Magisk.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Det virker som at det eneste som er seriøs med kabler er at man må ha dem for å få lyd. Deretter er det mye tull og det finnes ikke grenser hvor langt man er villig til å dra galskapen. Man skal være glad man kjører med XLR til en anstendig pris og er fornøyd med det.
 
R

Roysen

Gjest
Prisen på 125 200 euro er korrekt. Den er satt så høyt fordi enkelte "hifi connoisseurs" mener at det er en direkte sammenheng mellom pris og ytelse, og finner den billige Live mk2 uinteressant på grunn av prisen.
Det sier vel alt man behøver å vite om både "referansekabler" og kundegruppen. Bare sett opp prisen, så låter tingen bedre. Magisk.
En kommentar fra en person. Det blir veldig drøyt å generalisere ut fra det, vel?

Mvh
Roysen
 
8

8x12_TOM

Gjest
Og de som er så trange i nøtta at de kjøper dette produktet, kan vel bare ha det så godt.
 
D

DL

Gjest
Kablene ble aldri et salgbart produkt. De ble bare laget i prototype form av en DIY kar som tenkte å starte produksjon av de. De har vært demonstrert på messer. Det kan søkes på Internet så kommer det opp bilder.
Det er ikke hifi nevrosa lengre den dagen man kjøper kabler til millionen med nitrogentanker og kompressorer; man er blitt sertifisert sprø.

Tja, har man mere penger enn hva man kan klare å bruke, og man ønsker seg eksotiske ting, så trenger man ikke å være sprø for å kjøpe sånnt.
Det finns jo f.eks mennesker i denne verden som bruker 8 mill på en bil, det er ikke noe mere fornuftig i mine øyne.
Men for all del, har man midlene :)


DL
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kablene ble aldri et salgbart produkt. De ble bare laget i prototype form av en DIY kar som tenkte å starte produksjon av de. De har vært demonstrert på messer. Det kan søkes på Internet så kommer det opp bilder.
Det er ikke hifi nevrosa lengre den dagen man kjøper kabler til millionen med nitrogentanker og kompressorer; man er blitt sertifisert sprø.

Tja, har man mere penger enn hva man kan klare å bruke, og man ønsker seg eksotiske ting, så trenger man ikke å være sprø for å kjøpe sånnt.
Det finns jo f.eks mennesker i denne verden som bruker 8 mill på en bil, det er ikke noe mere fornuftig i mine øyne.
Men for all del, har man midlene :)


DL
I manges øyne er det visst mer "normalt" å svi av 8 mill på en bil enn 1 mill på kabel. Ikke så vanskelig å forstå, kanskje. Men man behøver ikke gå riktig så langt opp på skalaen for å bli stemplet som tulling.
Mitt tidligere oppsett var et budsjettanlegg på skarve 500.000, men det var ikke fritt for at det var et og annet øyenbryn som hevet seg litt da de spurte hva det kostet, og jeg svarte.
Men hadde jeg hatt en bil til samme beløp, hadde vel folk sagt "Men så kult, da. Gratulerer". Eller noe sånt.

Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
 
L

larkus

Gjest
For alt vi vet kan jo denne kabelen være verdt hver en krone. Ikke dømme uten å ha hørt! (gammelt slagord fra hfs)
 
R

Roysen

Gjest
Kablene ble aldri et salgbart produkt. De ble bare laget i prototype form av en DIY kar som tenkte å starte produksjon av de. De har vært demonstrert på messer. Det kan søkes på Internet så kommer det opp bilder.
Det er ikke hifi nevrosa lengre den dagen man kjøper kabler til millionen med nitrogentanker og kompressorer; man er blitt sertifisert sprø.

Tja, har man mere penger enn hva man kan klare å bruke, og man ønsker seg eksotiske ting, så trenger man ikke å være sprø for å kjøpe sånnt.
Det finns jo f.eks mennesker i denne verden som bruker 8 mill på en bil, det er ikke noe mere fornuftig i mine øyne.
Men for all del, har man midlene :)


DL
I manges øyne er det visst mer "normalt" å svi av 8 mill på en bil enn 1 mill på kabel. Ikke så vanskelig å forstå, kanskje. Men man behøver ikke gå riktig så langt opp på skalaen for å bli stemplet som tulling.
Mitt tidligere oppsett var et budsjettanlegg på skarve 500.000, men det var ikke fritt for at det var et og annet øyenbryn som hevet seg litt da de spurte hva det kostet, og jeg svarte.
Men hadde jeg hatt en bil til samme beløp, hadde vel folk sagt "Men så kult, da. Gratulerer". Eller noe sånt.

Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
Greit nok, men det du da henviser til er din mening. Det finnes like mange meninger som det finnes personer der ute. Å dømme andre ut fra subjektive, personlige verdier er i mine øyne egentlig litt ufint. Man burde i stedet respektere at det finnes andre med andre synspunkter og være glad for at alle ikke er like. Man bør også kanskje prise seg lykkelig for at man ikke har de samme behov som kjøperne av disse kablene.

...men jeg hadde jo lagt inn årene i denne diskusjonen. Nå kaster jeg de på sjøen.

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
rent teknologisk ville jeg nok følt at jeg hadde gjort et kupp ved å kjøpe en bil til 8 mill, sammenliknet med en skarve kabel, uansett hvor kompleks den var i sin oppbygning
mvh
Leif
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Tja, har man mere penger enn hva man kan klare å bruke, og man ønsker seg eksotiske ting, så trenger man ikke å være sprø for å kjøpe sånnt.
Det finns jo f.eks mennesker i denne verden som bruker 8 mill på en bil, det er ikke noe mere fornuftig i mine øyne.
Men for all del, har man midlene :)


DL
I manges øyne er det visst mer "normalt" å svi av 8 mill på en bil enn 1 mill på kabel. Ikke så vanskelig å forstå, kanskje. Men man behøver ikke gå riktig så langt opp på skalaen for å bli stemplet som tulling.
Mitt tidligere oppsett var et budsjettanlegg på skarve 500.000, men det var ikke fritt for at det var et og annet øyenbryn som hevet seg litt da de spurte hva det kostet, og jeg svarte.
Men hadde jeg hatt en bil til samme beløp, hadde vel folk sagt "Men så kult, da. Gratulerer". Eller noe sånt.

Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
Greit nok, men det du da henviser til er din mening. Det finnes like mange meninger som det finnes personer der ute. Å dømme andre ut fra subjektive, personlige verdier er i mine øyne egentlig litt ufint. Man burde i stedet respektere at det finnes andre med andre synspunkter og være glad for at alle ikke er like. Man bør også kanskje prise seg lykkelig for at man ikke har de samme behov som kjøperne av disse kablene.

...men jeg hadde jo lagt inn årene i denne diskusjonen. Nå kaster jeg de på sjøen.

Mvh
Roysen
For all del, Roysen. Når det gjelder aksept for en bil til 8 mill vs en kabel til 1 mill, våger jeg den påstand at jeg har mine ord i behold. Og jeg dømmer overhodet ingen.
Å bli stemplet som tulling, var kun myntet på meg selv, og egne opplevelser. Ingen andre. Ikke min mening å virke ufin. Og at folk er forskjellige, og har forskjellige meninger, er bare fint.

Padle med hendene dine, Roysen, og få tak i årene dine igjen. Alltid fint å lese innleggene dine. :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
rent teknologisk ville jeg nok følt at jeg hadde gjort et kupp ved å kjøpe en bil til 8 mill, sammenliknet med en skarve kabel, uansett hvor kompleks den var i sin oppbygning
mvh
Leif
Selv om denne bilen hadde vært en Citroen berlingo hadde det vært et røverkjøp i forhold til kjøp av denne kabelen;)
 
L

larkus

Gjest
Jeg tipper at Magnus Collin har priset disse kablene på pur faenskap i rein frustrasjon over at Live mk1 kabelen ikke blir tatt seriøst nok blant "kjennere" p.g.a. den relativt lave prisen.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tipper at Magnus Collin har priset disse kablene på pur faenskap i rein frustrasjon over at Live mk1 kabelen ikke blir tatt seriøst nok blant "kjennere" p.g.a. den relativt lave prisen.
I så fall er det jo på grensen til å være litt kult;-)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med tanke på at kobberkabler til noen kroner meteren er transparent og gjør jobben så bra som det er mulig med tilstrekkelig tversnitt så synes jeg bilanalogien, hvor man tross alt får noe helt annet for 8 millioner enn f.eks en fransk Aixam (mopedbil), er dårlig.

Her er det mer enn bare ytre kosmetikk.
6374161409-Aixam+400+VNF.jpg


33506-desktop-use-only-tags-supercar-sport-car-car-orange-black-luxury-car_1920x1080.jpg
 
Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
En slik kabel tilsvarer gjennomsnittlig ukelønn til spillerne i Manchester City.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hadde ikke kjøpt den, om jeg tjente det i minuttet engang!
man må jo være komplett idiot imo
mvh
Leif
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Fantastisk forretningside Ta råvarekostnader på ca 100,000. Det blir jo fort penger av kabel med tilhørende nitrogentank,kompressor å sånt rask
Også gir du meg 890,000 fordi du får kjøpe den av akkurat meg :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.424
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
Finnes ikke. Det vil alltid være litt induktans og kapasitans som skaper en avrulling et eller annet sted oppe i frekvensene og begrenser båndbredden. Men å finne en ledning som overfører en viss båndbredde, f eks DC - 20 kHz, mellom en gitt utgangsimpedans og en gitt inngangsimpedans uten å skape som helst noen hørbare avvik koster ikke mange kronene.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Jeg tenker lansere en pappeske for å oppbevare CD-er i. Den skal koste 1.2 mill, og gir bedre separasjon av overtonene og sortere bakgrunn når CD-ene har ligget i den en tid. Og til de som synes dette er et teit produkt: Jeg vil være forsiktig med å kritisere før dere har testet det. Det er ørene som bestemmer.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.533
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
Finnes ikke. Det vil alltid være litt induktans og kapasitans som skaper en avrulling et eller annet sted oppe i frekvensene og begrenser båndbredden. Men å finne en ledning som overfører en viss båndbredde, f eks DC - 20 kHz, mellom en gitt utgangsimpedans og en gitt inngangsimpedans uten å skape som helst noen hørbare avvik koster ikke mange kronene.
I aktive høyttalere er høyttalerkablene practically lossless. Og siden det er langt lettere å lage praktisk talt tapsløse signalkabler må det jo være ett tankekors at ikke langt flere går inn for slike løsninger hvis kablene har så stor innvirkning på lyden?
 
D

DL

Gjest
Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
Finnes ikke. Det vil alltid være litt induktans og kapasitans som skaper en avrulling et eller annet sted oppe i frekvensene og begrenser båndbredden. Men å finne en ledning som overfører en viss båndbredde, f eks DC - 20 kHz, mellom en gitt utgangsimpedans og en gitt inngangsimpedans uten å skape som helst noen hørbare avvik koster ikke mange kronene.
I aktive høyttalere er høyttalerkablene practically lossless. Og siden det er langt lettere å lage praktisk talt tapsløse signalkabler må det jo være ett tankekors at ikke langt flere går inn for slike løsninger hvis kablene har så stor innvirkning på lyden?

Det er da forskjeller på internkabling også :)


DL
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Vil bare skyte inn at jeg også synes bilanalogien er på jordet. En toppmodell bil selges gjerne med tap, da de gjerne er spekket med ny kostbar teknologi, som gjør den dyrere å produsere enn markedsprisen den var ment for. En kabel har nær null teknologi og skyhøye marginer. Dermed ikke sammenlignbart i hele tatt. Men begynner man å se på nytten av en Bugatti Veyron på norske veier...man kommer like fort fram med en Skoda.
 
D

DL

Gjest
En bil er nå fremdeles kun ett transportmiddel.
Du kan kjøre staselig i en bil til en million idag, så hvorfor sitte med en bil til 8 millioner?
For dem som ikke har enorme mengder penger å bruke så virker slikt fullstendig meningsløst, en sammeligning som man også kan bruke om kabler.


DL
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den norske stat tar seg da virkelig veldig godt betalt i diverse avgifter mm. når det gjelder bil. Med kabler er det ikke slik engang. Ikke nok med det. Man får til og med lov å kjøpe direkte fra produsent til en skyhøy pris. Ingen fordyrende ledd. Ikke værst :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS
D

DL

Gjest
Det er også verdt å nevne i denne sammenhengen, at de fleste som kjøper ny bil i dag, kaster mer penger i statskassa i avgifter enn hva de fleste "gale" bruker på kabler.
Disse avgiftspengene gir null teknologi, bruksglede, eller verdi for bilkjøpet i det store og det hele.
Det kan jo godt sammelignes med store fortjenester i kabelbransjen.

Slik sett så er vel sammenligningen ganske bra syns nå jeg :)



DL
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vil bare skyte inn at jeg også synes bilanalogien er på jordet. En toppmodell bil selges gjerne med tap, da de gjerne er spekket med ny kostbar teknologi, som gjør den dyrere å produsere enn markedsprisen den var ment for. En kabel har nær null teknologi og skyhøye marginer. Dermed ikke sammenlignbart i hele tatt. Men begynner man å se på nytten av en Bugatti Veyron på norske veier...man kommer like fort fram med en Skoda.
Hehe. Ja, ser man kun på nytten, faller nok den bilen du nevner gjennom. Men for dem som evt vurderer en bil i den klassen er det muligens andre ting som teller. Jeg nevner i fleng eierglede. Kanskje noe av det samme med kabler til bortimot en mill? Ikke vet jeg; jeg har aldri vært i nærheten av å vurdere noen av disse to. ;)
 
R

Roysen

Gjest
Jeg tenker lansere en pappeske for å oppbevare CD-er i. Den skal koste 1.2 mill, og gir bedre separasjon av overtonene og sortere bakgrunn når CD-ene har ligget i den en tid. Og til de som synes dette er et teit produkt: Jeg vil være forsiktig med å kritisere før dere har testet det. Det er ørene som bestemmer.
Jeg synes du skal forsøke. Så finner du fort ut om det er du som har kastet bort tiden din og kanskje noe kronasje på et prosjekt folk ikke tror på eller om du har rett i analogien din. Kablene finner garantert noen eiere.

Dersom kjøpet av slike kabler gjør at kjøper får sove godt om natten og kostnaden er ubetydelig for ham er vel ikke et slikt kabelkjøp et problem for noen?

At folk lar seg provosere av hva andre bruker penger på er en uting!

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn