Achievum Cables - er dette seriøst?

D

DL

Gjest
At folk lar seg provosere er vel ganske åpenbart, man kan jo bare se den siste tids debatt om klesbudsjett i kongefamilien etc.
For min del så gidder ikke jeg å bruke tid på sånnt, folk kan bruke penger på hva dem vil for min del.

Så en golf r32 i sandefjord for noen år tilbake, dengang så kostet den 800k, dobbel pris av hva den kostet i Sverige.
At noen bruker 800k på bil er vel ikke så oppsiksvekkende, men for en golf da gitt :)


DL
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men nesten én mill for høyttalerkabel er nå etter min mening i overkant, selv om de er "basically lossless". Hva må man da opp i for kabler som er "lossless"? I den grad de i det hele tatt finnes?
Finnes ikke. Det vil alltid være litt induktans og kapasitans som skaper en avrulling et eller annet sted oppe i frekvensene og begrenser båndbredden. Men å finne en ledning som overfører en viss båndbredde, f eks DC - 20 kHz, mellom en gitt utgangsimpedans og en gitt inngangsimpedans uten å skape som helst noen hørbare avvik koster ikke mange kronene.
I aktive høyttalere er høyttalerkablene practically lossless. Og siden det er langt lettere å lage praktisk talt tapsløse signalkabler må det jo være ett tankekors at ikke langt flere går inn for slike løsninger hvis kablene har så stor innvirkning på lyden?
Ja, praktisk talt tapsløse kabler er lett, siden båndbredden som kreves for audio er nokså minimal. Det jeg tenkte på var sånt som begrenser datarater i Cat7-kabler og sånt, når vi snakker om gigabits og gigahertz. For alle praktiske formål koster det ikke mange kronene å overføre et signal med mange tusen ganger større båndbredde enn et audiosignal over avstander på flere hundre meter. Sånne kabler får du kjøpt til noen tiere pr meter på Elkjøp. Det er ikke stort vanskeligere med høyttalerkabler, forutsatt at impedansene på hver side er kjent. Men de vil også begrense båndbredden et eller annet sted over audiobåndet, og det er kanskje en god ting.
 
L

larkus

Gjest
Hva er det maksimale beløpet som er fornuftig å svi av på et par ferdigkjøpte og forseggjorde ht-kabler?
 
R

Roysen

Gjest
Nå skriver du i teoretiske termer, Asbjørn. Som i så mange tråder før vil det nå komme et innlegg som forteller at praksis viser noe helt annet. Må vi gå den veien igjen?

Mvh
Roysen
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hva er det maksimale beløpet som er fornuftig å svi av på et par ferdigkjøpte og forseggjorde ht-kabler?
du har fasiten på det du larkuz. den er lik det beløpet du mener er fornuftig. til en hver tid
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
En bil er nå fremdeles kun ett transportmiddel.
Du kan kjøre staselig i en bil til en million idag, så hvorfor sitte med en bil til 8 millioner?
For dem som ikke har enorme mengder penger å bruke så virker slikt fullstendig meningsløst, en sammeligning som man også kan bruke om kabler.


DL
Svaret er ikke verre enn at du kan glede deg over å eie noe omtrent ingen andre har.
Den følelsen er verdt ganske mange penger.

Hvor mange ganger bruker du feks. 500hk i en sportsbil?
Det holder at du vet de er der.....
Hva med samlere som har kostbare, stjålne originalverk av berømte malere bortgjemt i et privat hvelv - de vet maleriene ligger der, og det holder. En tilfredstillende smak av makt og suksess.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.425
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå skriver du i teoretiske termer, Asbjørn. Som i så mange tråder før vil det nå komme et innlegg som forteller at praksis viser noe helt annet. Må vi gå den veien igjen?
Jeg kan godt fortelle at praksis stemmer fantastisk godt overens med teorien, ihvertfall her hos meg, i mitt anlegg, med mine ører, osv.

Trodde forresten du hadde lagt inn årene, brent dem, og kastet asken i vannet hva denne tråden angikk? Uansett, det er veldig hyggelig å ha deg tilbake!
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Kanskje det er sånn at når man kjenner teknologien så vet man hva man skal lytte etter, og da stemmer teknologien godt. :)

Ellers er det velkjent at det er lettere å selge slangeolje om man først avsverger vitenskap eller bevisst feilfremstiller vanskelig forståelige ting, sånn som kvantefysikk og superledere. Da har man spilt ballen helt over på den lettpåvirkelige delen av hjernen.
 
X

X186841

Gjest
Å hva fxxx er det for noe galt med Berlingon min ? :D

rent teknologisk ville jeg nok følt at jeg hadde gjort et kupp ved å kjøpe en bil til 8 mill, sammenliknet med en skarve kabel, uansett hvor kompleks den var i sin oppbygning
mvh
Leif
Selv om denne bilen hadde vært en Citroen berlingo hadde det vært et røverkjøp i forhold til kjøp av denne kabelen;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.135
Antall liker
9.452
Å hva fxxx er det for noe galt med Berlingon min ? :D
Det at du eier, og også kjører, en Berlingo viser at du ikke har greie på bil. Du kan sansynligvis nesten ikke kjøre heller og merker ikke forskjell på å kjøre på motorvei eller krøttersti. Du er dermed ikke kvalifisert til å uttale deg om din mening om andre, dyrere, biler.
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Jeg tenker lansere en pappeske for å oppbevare CD-er i. Den skal koste 1.2 mill, og gir bedre separasjon av overtonene og sortere bakgrunn når CD-ene har ligget i den en tid. Og til de som synes dette er et teit produkt: Jeg vil være forsiktig med å kritisere før dere har testet det. Det er ørene som bestemmer.
Jeg synes du skal forsøke. Så finner du fort ut om det er du som har kastet bort tiden din og kanskje noe kronasje på et prosjekt folk ikke tror på eller om du har rett i analogien din. Kablene finner garantert noen eiere.
Det vil selvfølgelig ta noe tid og annonsering før markedet forstår behovet for min magiske pappeske. Akkurat som det tok noen år før dyre kabler ble en nødvendighet.

Dersom kjøpet av slike kabler gjør at kjøper får sove godt om natten og kostnaden er ubetydelig for ham er vel ikke et slikt kabelkjøp et problem for noen?

At folk lar seg provosere av hva andre bruker penger på er en uting!

Mvh
Roysen
Helt enig. Det er en uting hvis noen lar seg provosere av mine dyre pappesker :)
 
D

DL

Gjest
Hva er det maksimale beløpet som er fornuftig å svi av på et par ferdigkjøpte og forseggjorde ht-kabler?
Eksakt på HT kabler vet jeg ikke, men Odin strømkabel koster ca 100k, og ett komplett sett med SR Gallileo, skal etter sigende koste 235000$

Siden disse kablene finns for utsalg, så er det garantert kunder til dem.
Det er jo markedets etterspørsel som bestemmer hva som lages.


DL
 
D

DL

Gjest
En bil er nå fremdeles kun ett transportmiddel.
Du kan kjøre staselig i en bil til en million idag, så hvorfor sitte med en bil til 8 millioner?
For dem som ikke har enorme mengder penger å bruke så virker slikt fullstendig meningsløst, en sammeligning som man også kan bruke om kabler.


DL
Svaret er ikke verre enn at du kan glede deg over å eie noe omtrent ingen andre har.
Den følelsen er verdt ganske mange penger.

Hvor mange ganger bruker du feks. 500hk i en sportsbil?
Det holder at du vet de er der.....
Hva med samlere som har kostbare, stjålne originalverk av berømte malere bortgjemt i et privat hvelv - de vet maleriene ligger der, og det holder. En tilfredstillende smak av makt og suksess.
Du er inne på noe der :)


DL
 
Topp Bunn