Aceton i bensin = høyere effektivitet...

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Har en far som har fått nyss om at aceton kan forbedre bensinmotorens ytelse. Det var jeg som tipset han, så egentlig er jeg like gal. Uansett, så fikk jeg melding i dag om at han syns det var uvandt å trå så forsiktig på gassen... Mulig det foreløpig er placebo, men han har satt på tripteller og måler full tank - 50 liter bensin og 90ml aceton iblandet. Jeg syns min egen bil gikk bedre i dag bare ved tanken på at jeg skal prøve det samme...i alle fall placebo. Så vi får se hva som skjer når jeg kommer i gang også. Nå bruker min bil i snitt 0.82 på mila. Rapporterer forbruket senere ette en tank med acetonblanding.

Aceton bryter nemlig ned overflatespenningen i bensinsprøyten (dråpene) og gjør at bensinen fordamper lettere og dermed forbrenner mer av den innsprøyta bensinen, og forbrenner dermed mer effektivt.

Noen flere som har prøvd dette?

Har lest mye om dette på nettet, og mange hevder en reduksjon på gjennomsnitt 30% bensinforbruk - alt fra 5-6% til 50% er rapportert fra diverse kilder. Når 90ml aceton koster 6 - 7 kroner på full tank bensin til 600 kroner, er det penger å spare. Ikke bare det, men en mer fullstendig forbrenning gir lavere utslipp av giftige gasser. Fungerer utmerket med små mengder aceton i dieselbiler også. Den sotete røyken ved pådrag blir visst nok nesten helt borte. Save the world, og spar bucks folkens :) :)

Jeg har videre vært gal nok til å sette i gang HHO produksjonsplaner til min gamle Mazda 626. Elektrolyse av vann gir den eksplosive blandingen HHO, eller Brown's gass. En liten produksjon av dette er nok til å øke effektiviteten til bensinforbrenningen så bilen bruker mindre bensin. Det er to måter å foreta elektrolyse av vann på:
1. Saltvann, "lav" spenning og høy strøm - typisk drevet av 12V batteri i bilen ved 20 - 30 ampére.
2. Destillert eller kranvann, høy spenning (1200V pr mm elektrodeavstand splitter de bipolare vannmolekylene opp i hudrogen- og oksygengass) ved ca 42.8kHz (Vet ikke hvorfor) med én polaritet på spenningen.

1 er ineffektiv men fungerer med lav spenning.
2 er visst nok veldig effektiv og krever lite energitilførsel.

Stanly Mayer, amerikans oppfinner, ble stemplet som bedrager da han gikk ut med høyspennings-HHO apparatet og ville selge løsningen i 1996 da han endelig var i mål. Ikke lenge etter, i 1998, døde han "tilfeldigvis" av matforgiftning. Ingen har funnet igjen tegninger eller hans patent, men en del klarte han å distribuere via venner og kjente i tiden før han ble forgiftet. Mesteparten har blitt replikert av andre folk senere. Youtube har masse videoer om dette. Dog veldig mange delte meninger om virkningen.

Japanerne har utviklet en bil som er selvforskynt med HHO, men booster kompresjonen i forbrenningskammeret med innsprøytning av vann - en dampmotor altså. Bilen ble godkjent av myndighetene for testkjøring på offentlig vei i 2007. Har 0 utslipp og trenger en flaske vann i nye og ne. Scam eller fakta?

Vidar

T

TT.

Gjest
Hvis dette trikset gir mer effekt og mer miles per gallon, hvorfor har da ikke bensinselskapene eller bilprodusentene vært frampå med dette allerede?
Ser at det finnes mange tråder på diverse bilforum om dette allerede

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
TTmania skrev:
Hvis dette trikset gir mer effekt og mer miles per gallon, hvorfor har da ikke bensinselskapene vært frampå med dette allerede?
Hmm, her kan det være litt forskjell på hva som sies i store taler og den virkelige motivasjonen til folk ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Hvis det reduserer bensinforbruket med hele 30% er det vel ingen overraskelse at drivstoffprodusentene ikke nevner dette, siden de da mister en god del inntekter.

T

TT.

Gjest
.Marcus skrev:
Hvis det reduserer bensinforbruket med hele 30% er det vel ingen overraskelse at drivstoffprodusentene ikke nevner dette, siden de da mister en god del inntekter.
Mulig det, men burde vært allmen kjent allerede. Første bilen kom i 1886.....

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.342
Jeg går ut fra at denne tråden ikke er alvorlig ment? ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.365
Torget vurderinger
1
TTmania skrev:
.Marcus skrev:
Mulig det, men burde vært allmen kjent allerede. Første bilen kom i 1886.....
Det kan kanskje også være en ide å se på den termiske effekttapet i en «normal» bilmotor ...

mvh
KJ

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Neglelakkfjerner på tanken?

-men prøv da Low-Q! rapporter.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det er lite som tilsier at dette rent teknisk stemmer. Bensin har i seg selv svært lav overflatespenning, husk også at motorens (forgasseren / injection-systemet) oppgave er å forstøve maksimalt, slik at fordampningsoverflaten blir størst mulig.
Aceton selvantenner ved om lag samme temp som bensin (ca 450o C), mens flammepunktet på -18 indikerer langsommere fordampning enn bensin med sitt flammepunkt på ca -40. Sistnevnte peker vel helst i retning av at fordampningsevnen minsker ved acetontilsetning. Med så små mengder det her tales om er det vel uansett insignifikant.
Noen hevder Aceton gjør samme jobb som bly eller kalium, altså øker bankefasthet (oktantall); til dette er det å si at det har i så fall kun effekt i fall man dermed justerer tenningstidspunktet noe tidligere, (noen systemer gjør dette automatisk) samt at dette ikke må medføre at deler av blandingen rekker å oppnå selvantennelsestemperatur FØR stempelet har passert toppen.

Honkey

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
bjornh skrev:
Neglelakkfjerner på tanken?

-men prøv da Low-Q! rapporter.
Det MÅ være REN aceton. Har skaffet en liter hos en båtforhandler rett i nærheten av jobben (West Systems). Kostet svimlende 89 kroner for en liter. Jeg er klar, og fyller tanken på vei hjem :)

Rapport om en ukes tid når tanken er tom (Eller to uker hvis dette fungerer ;))

Vidar

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Er det bare meg som ser for meg problemer med at acetonen løser opp belegget på innsiden av tanken osv? Lykke til...lol

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.342
Det er jo mange som håper at de skal finne noe vidundermiddel
som hjelper på både det ene og det andre.

There's a sucker born every minute! 8) ;D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Aceton er bilverdenens svar på kabler...........
Noen hørere ENORM forskjell - andre påpeker at det ikke finnes målbar dokumentasjon.
Og etter en lang diskusjon blir placebo nevnt.........

30-50% lavere forbruk? jada ::) ::) ::)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Aceton er bilverdenens svar på kabler...........
Noen hørere ENORM forskjell - andre påpeker at det ikke finnes målbar dokumentasjon.
Og etter en lang diskusjon blir placebo nevnt.........

30-50% lavere forbruk? jada ::) ::) ::)
Du er en sånn teoretisk motorofil, ikke die-hard, som er mye bedre, har jeg lest.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle gjøre noen nevneverdig forskjell, og en 30 % reduksjon i bensinforbruk er helt usannsynlig. Det måtte i så fall være fordi pakninger i bensintilførselen sveller opp og struper bensinflyten, sånn at en gammel motor som gikk på altfor fet blanding tidligere nå går omtrent riktig.

http://www.snopes.com/autos/techno/acetone.asp
http://www.cartalk.com/content/columns/Archive/2006/January/08.html

Hvis du derimot har en turbomotor og mer enn alminnelig dødsforakt, kan du mikse ditt eget rakettbrennstoff bestående av Shell 99-oktan, passe mye etanolholdig E85, en skvett white spirit og en skvett tynner (med xylen og/eller toluen som hovedbestanddel). Resultatet blir en 103-105-oktan drivstoffmiks. Deretter kan du skru opp boost til 1,5 bar eller deromkring og se hva som skjer når du gir gass.

Hint: Det blir ikke lavere bensinforbruk, akkurat.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.365
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Det skulle ikke være en liten skvett nitrometanol + lystgass også? 8)

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.530
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er for viderekomne. :)

Semi-seriøst, det heksebrygget jeg beskrev inneholder oktanboostere (etanol, xylen, toluen) for å få økt motstand mot pre-detonasjon i en godt oppskrudd turbomotor, samtidig som det prøver å holde en tilnærmet konstant brennverdi slik at det ikke er nødvendig å endre luft/drivstoff-miksen. Det er ikke bare tull, selv om det sikkert er både enklere og tryggere å spore opp 103-oktan race fuel i stedet. I formel 1 på 1980-tallet tok man ut 1400-1500 hk fra 1,5-liters motorer med 5 bar boost og tilnærmet rent toluen som drivstoff. Men man kjørte kanskje ikke 30000 km mellom oljeskift med de motorene.

Nitro og lystgass virker på en annen måte. De kjøler ned miksen og splittes til nitrogen + oksygen, sånn at de tilfører sitt eget oksygen i sylinderen. Med lystgass på en turbomotor skal man helst regne riktig på air/fuel-ratios før man trykker gassen i bunn for første gang, ettersom alt det ekstra oksygenet må balanseres med fuel. Nitrometanol trenger nesten ikke luft i det hele tatt, bare 1,7 kg luft pr kg nitro. Wikipedia sier, litt lakonisk, at "Nitromethane was not known to be a high explosive until a railroad tanker car loaded with it exploded on June 1, 1958."

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Kjører selvsagt solid core aceton, og placeboen er tilstede merker jeg - absolutt. Tar meg i det hele tiden. Siden aceton er tilgjengelig for hvermansen, tror jeg vel neppe det ligger økonomiske motiver bak alle de "vellykkede" eksperimentene der ute. Man får kjøpt diesel-vidundermiddel for å redusere/fjærne soting og redusere forbruk. Lukter mistenkelig som aceton så vidt jeg husker. Disse flaskene på en drøy desiliter koster 200 kroner - så hva sparer man mot 8-9 kroner for en desiliter aceton?

Og jo, det er en viss fare forbundet med aceton har jeg lest. Ting kan gå i stykker, men sansynligvis ville det vært flere som rapporterer uhell av de som får svi, enn de som rapporterer suksess av de som lykkes - ser ingen grunn til bekymring ennå. Jeg kjører nå en enkel, billig, rusten, og gammal Mazda 626 2.0i 16V 140hk. Minst 200 kilo er rusta bort, så den akselererer greit, men likevel på penkjøring bruker den 0.8 på mila, og bruker 0,85 på hardkjøring - ikke store forskjellen altså. Så det blir i såfall en grei indikasjon om aceton (på kort sikt) fungerer positivt og bilen min tipper under 0.8 på mila ;)

Så kommer jeg eventuellt tilbake for å rapportere hvor mye motoroverhalingen kostet...

Hittil har jeg kjørt 16 mil. Bensinnåla viser mistenkelig mye mer på tanken hittil enn hva jeg kan huske fra tidligere kjøringer. Jeg kjører konsekvent Flaggspettvegen 52b Maura - Tvetenveien 32 Oslo - Flaggspettvegen 52b Maura...hver eneste dag, så det er nokså forutsigbart mtp. måling av forbruk.

Jeg skal prøve å bruke hele litersflaska med aceton som tilsvarer 10 fulle tanker bensin. Justere litt på tenningstidspunkt +/-, og diverse.

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Var en tur hos fattern i går med noen hustegninger. 4 mil tur retur. Kjørt altså 20 mil hittil og den bensinnåla har enten slått seg vrang eller så viser den faktisk 3/4 tank mot 2/3 tank på 20 mil før. Det er i såfall optimistiske 20 - 25% forbedring...fra 60 til 80 mil på tanken... - det spørs ::)

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Da er den første acetontanken endelig tom. Har kjørt som vanlig, dratt på litt, kjørt bak traktorer, hatteratt, og kjørt litt for fort. Dette skulle gi et forventet forbruk på 0,82. Men neida, den var nede i 0,76. Det har aldri skjedd før. Det var altså 50 liter 98 oktan + en snau desiliter aceton på tanken. Jeg investerte altså i 8 kroner aceton, og fikk igjen noen liter bensin, 50 -> 60 kroner tenker jeg.
Kjører på ny blanding nå. Fylte 46 liter 95 oktan denne gangen til det randt over, + 1dl aceton. Mulig det er litt mye aceton. Bare for å prøve dette også. Har allerede kjørt på 28 mil og nåla vaker midt mellom 3/4 og 1/2 tank (3/4 tank i venstre svinger og 1/2 tank i høyre svinger)

Ny rapport om en ukes tid :)

Vidar

T

TT.

Gjest
Høres jo flott ut. Får håpe ventiler og stempelringer er like fornøyd når du har kjørt noen tusen km....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Low-Q skrev:
Har allerede kjørt på 28 mil og nåla vaker midt mellom 3/4 og 1/2 tank (3/4 tank i venstre svinger og 1/2 tank i høyre svinger)
Da er det vel strengt tatt mer å spare på venstresvinger enn på aceton.

Melges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2007
Antall liker
0
Dynabel på aceton? Kjente noen som sniffet det der...

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg antar at de pengene som spares på redusert drivstofforbruk kommer godt med når pakningene og tetteringene i drivstoffsystem og innsprøytning er gått i oppløsning og må skiftes ut. :)

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Les om Bilsport sin journalist Bostic reportasje om HOT VAPOR. Leste det selv i Bilsport da det ble lansert, har bladet.
Her er en link til en engelsk oversettelse: http://schou.dk/hvce/

Litt aceton er bare blandevann og regne for hvilken effekt man kan oppnå med denne løsningen.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Testene fortsetter. Når sant skal sies, har ikke pakninger veldig godt av bensin heller. Med 2 promille aceton i bensinen blir det vel ikke bedre...men det var en digresjon.

Vedlagt bilde viser nå forbruk etter hardkjøring med aceton OG justert tenningstidspunkt. På min bil er det rotor på tenninga, denne ble nå vridd litt på for å forsinke tenningspunktet siden det etter sigende er mer fullstendig forbrenning, brenner bensinen fortere med litt acetontilsetning. Da må tenningstidspunktet forsinkes litt. Det resulterer i mindre motkraft på stemplet på vei opp - ja tenningen foregår FØR stemplet har nådd toppen. Nå blir det altså mindre motkraft, bedre forbrenning, sprekere bil, og mindre forbruk. Kan man ønske seg mer av en rusten holk ;D

35,8 mil på halv tank (rett fram i kø og 10km/t - ikke i venstre sving) må sies å være ny personlig rekord.

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Melges skrev:
Dynabel på aceton? Kjente noen som sniffet det der...
Dette er faktisk tilfelle ennå. Driver å lakkerer Idunn som vi skal ha i utstillinga her. Aceton er fint!

Topp Bunn