Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det er forskjell på tidløshet og om tiden står stille.

    Edit: På den annen side foretrekker jeg jo om et selskap bruker pengene på FoU i stedet for design, men det finnes grenser da. Luxman synes jeg har vært flink til å oppjustere vintage-looken akkurat passe.
    Q
    Smaken er som baken .. osv
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hver sin smak ja. :). Jeg syns dagens accuphase er nydelig. Luxman er også meget snasent.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    jeg må innrømme jeg føler Accuphase er tidløst. Sjefen i huset var ikke helt enig i designet når jeg dro hjem 480'en og byttet ut komplett EC med 2x250R, 4.8 og EMC-1UP, men har til en viss grad godtatt det nå :) Nytt rack og litt småjusteringer på alt rundt gjorde alt mye bedre. Har blitt utrolig glad i Accuphase, det spiller så utrolig bra. Sammenlignet med EC, vil jeg påstå det er en annen liga, men det kan jo ha med match mot høyttalere osv også, men det er på en måte en helt annen eierglede med Accuphase
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    CD skuffen er funksjonell og formålstjenlig design .
    Hva som er på innsiden bør ikke preges av motetrender . Så kommentaren om 80 tall er malplassert .Om man syns utsiden er utdatert er en annen sak. Jeg liker Accuphase lange bedre enn Luxman , Luxmans 590 er klassisk og pen men den siste 595Se er jo heslig og uharmonisk
    Dessuten er Luxman sin sølvfarge dritkjedelig. Svart eller champagne må det være etter min mening.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Liker sølv jeg, alt er bedre enn svart.I allefall i min stue. Luxman sine 590xxx med VU metere er jo riktig fine og andre også , men den siste 595SE? ser merkelig uharmonisk ut med malplasserte knapper og uten VUer.
    Accuphase er nå mest klassisk og nydelig da, spesielt Powerampene med klassiske visere. Jag har ikke sansen for dioderekkene. Det blir ikke det samme
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    ...byttet ut komplett EC med 2x250R, 4.8 og EMC-1UP...
    ...Sammenlignet med EC, vil jeg påstå det er en annen liga, men det kan jo ha med match mot høyttalere osv også...
    Gidder du beskrive med få ord hvordan du opplever største (eller mest fremtredende) forskjellen er i lydbildet mellom gamle EC og nye Accuphase'n din?
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Gidder du beskrive med få ord hvordan du opplever største (eller mest fremtredende) forskjellen er i lydbildet mellom gamle EC og nye Accuphase'n din?
    Det er en helt annen glød, varmere men fortsatt veldig detaljert. holografi, dybde og plassering av instrumenter er bedre. EC spilte bra det, absolutt - men Accuphase gjør alt litt bedre
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er en helt annen glød, varmere men fortsatt veldig detaljert. holografi, dybde og plassering av instrumenter er bedre. EC spilte bra det, absolutt - men Accuphase gjør alt litt bedre
    Interesannt - var forberedt på at du ville erklære at EC anlegget spilte med mer varme - gjør meg enda mer nysgjerrig på merket Accuphase :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    På meg virker det som at Accuphase har et mye større "rom" å forholde seg til når lyden skal tegnes opp... Selv om det er relativt fyldige toner, så "overlapper" det ikke med de andre tonene. Blir som om Accuphase har A1 å tegne på, mens de andre har A3....
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Liker sølv jeg, alt er bedre enn svart.I allefall i min stue. Luxman sine 590xxx med VU metere er jo riktig fine og andre også , men den siste 595SE? ser merkelig uharmonisk ut med malplasserte knapper og uten VUer.
    Accuphase er nå mest klassisk og nydelig da, spesielt Powerampene med klassiske visere. Jag har ikke sansen for dioderekkene. Det blir ikke det samme
    hmfp, det er ikke sant @Balle Clorin ;p
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    På meg virker det som at Accuphase har et mye større "rom" å forholde seg til når lyden skal tegnes opp... Selv om det er relativt fyldige toner, så "overlapper" det ikke med de andre tonene. Blir som om Accuphase har A1 å tegne på, mens de andre har A3....
    god plass og romlighet i lyden er viktig for en god sammenheng imo 😇
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    På meg virker det som at Accuphase har et mye større "rom" å forholde seg til når lyden skal tegnes opp... Selv om det er relativt fyldige toner, så "overlapper" det ikke med de andre tonene. Blir som om Accuphase har A1 å tegne på, mens de andre har A3....
    sier meg helt enig her :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    På meg virker det som at Accuphase har et mye større "rom" å forholde seg til når lyden skal tegnes opp... Selv om det er relativt fyldige toner, så "overlapper" det ikke med de andre tonene. Blir som om Accuphase har A1 å tegne på, mens de andre har A3....
    Det var egentlig en veldig fin forklaring, slik jeg tolker den. Og det gjør meg eeenda mer nysgjerrig på merket. Også om dette er "heaven" eller om Luxmann også befinner seg i samme kategori - forstår det som at disse to merker har mye å by på for ørene - og omtrent i samme sjanger :cool:
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Det var egentlig en veldig fin forklaring, slik jeg tolker den. Og det gjør meg eeenda mer nysgjerrig på merket. Også om dette er "heaven" eller om Luxmann også befinner seg i samme kategori - forstår det som at disse to merker har mye å by på for ørene - og omtrent i samme sjanger :cool:
    du får høre med Lyric om å få en 480 / 650 e.l på demo, de var hvertfall veldig romslige med meg. jeg vil anta du blir solgt slik jeg gjorde :)
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Det finnes jo faktisk bokser som passer godt sammen med Accuphase også :)
    Ikeda IST-201 MC Step-up og Ikeda 9TT skinner som gull :)

    Men jeg hadde aldri i mitt liv trodd jeg skulle få det RIAA kortet (AD-50) til å levere musikk av en annen verden, men med denne komboen er det helt rått :)

    Ikeda.jpg
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    På meg virker det som at Accuphase har et mye større "rom" å forholde seg til når lyden skal tegnes opp... Selv om det er relativt fyldige toner, så "overlapper" det ikke med de andre tonene. Blir som om Accuphase har A1 å tegne på, mens de andre har A3....
    I den forbindelse; Accuphase har nylig bygget nytt lytterom som de er ganske stolte av. Ja det er riktignok ganske stort, 4,5m under taket. Vi må ta i betraktning hvor lite plass det er i Japan.
    Lytterom2.png

    Lytterom.png

    Er det ikke Fyne høyttalere vi ser her? Det har du, ikke sant? Accuphase elsker Fyne. Du forstår Accuphase (y)
    Han i midten er Japansk hifi-anmelder. Han til høyre er lytteromssjefen.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Nå som jeg snart kan kalle meg voksen, med et halvt århundre unnagjort, har lysten på en stabel accuphase blitt ganske så sterk. Søker derfor råd hos kjennere. Bruker 3 veis horn med subber i tillegg. Subbene får mat av crown amper, så det er fra 50-500Hz, 500-6000Hz og derifra og opp jeg ser etter. Midbass er altec/gpa 515g i moddet 826/816 kasse. Mid er celestion axi2050 i Markus Klug 1505b multicelle horn, og toppen er visaton tl16h (andre kandidater skal testes etterhvert). Følsomhet er altså minimum 100db, og opp mot 110 i mellomtonen. Tenker jeg holder meg i bruktmarkedet. Noen som har forslag til modeller verdt å se etter?
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Ligger en A45 hos Mala nå. Kjøp den, så slipper jeg å tenke på det 😊
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Takker @Sluket. Noen erfaring med de mindre, A-20, 30 etc? Har 12 watt klasse a på mellomtonene nå, og det virker rikelig.
    Har sett den hos Mala @sbf. Frister til midbass!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Joda, har hatt A-20 også, glimrende til treble duty
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    AB class integrated amplifier. The pre section has a fully balanced configuration that uses Baianced AAVA. The input amplifier and I / V conversion amplifier are composed discretely to reduce noise. The power section drives five power transistors in parallel and has a rated output of 240W / ch (8Ω) and 320W / ch (4Ω).

    1mill Yen=82kNOK blir dermed ca 165kNOK i butikk i Norge
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.602
    Antall liker
    3.947
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Takker @Sluket. Noen erfaring med de mindre, A-20, 30 etc? Har 12 watt klasse a på mellomtonene nå, og det virker rikelig.
    Har sett den hos Mala @sbf. Frister til midbass!
    Har en A-20 som väntförstärkare just nu och är klart imponerad av vad den presterar, lite mörkare än mina Pure Audio Reference 2
    Pure Audio.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Spennende sak. Fin og kraftig alt i en boks 😃.
    10% mer watt enn en M-6200 , hadde vært interessant om man fikk denne som ren Poweramp. Strømforsyningen er selvsagt ikke som på powerampene men. Men
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    E470 er jo også mer watt effektiv enn m6200... Et stykke opp 🤣🤣. Relativt laber oppgitt watt effekt i 6200, men det merkes ikke 😁😁. Men skal nok kanskje passe på å ikke ha for tungdrevne saker 🤔. Tipper de snart kommer med en ny m8000 også?!?! 😃🤘
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    ... selv hadde jeg klart meg jævlig bra med e470. For en "maskin".. 😍😍
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    AB class integrated amplifier. The pre section has a fully balanced configuration that uses Baianced AAVA. The input amplifier and I / V conversion amplifier are composed discretely to reduce noise. The power section drives five power transistors in parallel and has a rated output of 240W / ch (8Ω) and 320W / ch (4Ω).

    1mill Yen=82kNOK blir dermed ca 165kNOK i butikk i Norge

    Reise til Japan og kjøpe en. Spare 80.000kr.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke 100volt i veggen her hjemme, og det er ikke bare å koble om en vender heller, se service manualen til en Accuphase så ser man at inngangskretsen for trafoen ikke er lik,.. vil det ga bra da,
    En Variac er selvsagt mulig,
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Da får jeg håpe den blir stående lenge i anlegget, for bruksverdien vil nok være heller dårlig. Dårlig garanti, fare for at du i tillegg må betale toll og moms. Dårlig bruktmarked.... Kom igjen, gi gass... Dette høres kjempe lurt ut 🤔
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Lyric.png

    Er tiden over da man kunne gjøre et godt Accuphase kjøp hos Lyric?
    Denne kombien koster ca. kr 230 000,- i Japan inkl. avgift.
    Det blir et påslag på 126%.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sikkert enda dyrere i USA. Accuphase er sykt priset utenfor Japan. Men! Mener Hegel og EC koster endel mer i di landene også.

    Accuphase har vel alltid vært slik. Men helvetet heller, de har produkter som fortsatt slår KO på likt priset utstyr i Norge. Ikke vært så fornøyd med noe elektornikk før. Aldri eid elektronikk så lenge heller, og enda ikke vurdert å bytte. 😃
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn