Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    C-2120 byttet ut med C-2810

    Jeg kjøpte den C-2810 som lå på Finn nylig (Lyric). Jeg oppdaget da at C-2120 er egentlig temmelig rund i lyden.
    C-2810 er mye mer stram og dynamisk. Bedre blir det ikke av at jeg har de mest stømsterke monoblokkene Accuphase har laget (M-8000).
    M-8000 er 5cm dypere og 4cm høyere enn M-6200 og veier 9kg mer. Der en 1x250/500/1000/2000watter(8/4/2/1ohm), altså :p

    Dette var ikke uten problemer da lyden ble vesentlig skarpere og tynnere. Det var klart at jeg trengte mer virkelig dypbass med trøkk for å balansere selv om mine NS-5000 har ganske betydelig bass med 12" element. Det var egentlig ikke veldig musikalsk. Subwoofer kunne bli løsningen. Imidlertid etter en del tweaking så fant jeg på å skru på loudnesskomp. på 1. Dette matchet veldig bra og nå låter det ganske suverent etter hva jeg er vant med ;). Det er eksepsjonellt mye trøkk. Lyden blir skikkelig projisert ut av høytalerene. Det er et must for meg. 12"ene får kjørt seg skikkelig, men disse er nok robuste. M-8000 har jerngrep.

    C-2810_NS-5000.jpg


    Øverste kurve er NS-5000 sin frekvensgang.
    Nederste er loudness på C-2810. Denne fyller pent inn (+8dB/20Hz)
    Flaks, C-2810 er en stor oppgradering i mitt anlegg.
    Ganske morro!
    Liten t_up.png
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Accuphase har gått over til andre transistorer da de tidligere ikke lages mere, nye utgangs transistorer i alle de nye produktene om man ser nøyere etter..Sjekket med Japan og de mer mer enn nok på lager for å gi service på de nå klassiske variantene. Naturlig å komme med nye produkter når transistorgrunnlaget endres
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hvis lagret skulle minke faretruende raskt, hva gjør vi som er investert i (ut)gammel Accuphase?
    Selger ut så fort vi kan :confused:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei.
    Accuphase er laget skikkelig og holdbart så skal noe til før det ryker.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner det som helt usannsynlig å få problem med en Accuphase , ny eller gammel.......
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.878
    Antall liker
    50.974
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg regner det som helt usannsynlig å få problem med en Accuphase , ny eller gammel.......
    Nja når du kommer ned på 70 tallet kan ting skje. Men nyere Accuphase er atombombe sikkert. Ikke som mange Klasse D amper som ryker bare det er mulighet for lyn og torden ;).

    O
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    93
    Antall liker
    60
    Hei - i går tror jeg min Accuphase E-211 sluttet å virke. Jeg startet utstyret opp og hørte med en gang en kraftig høyfrekvent lyd ("hiss") i relativt kort tid, så ble der stille. Jeg får ingen lyd igjennom hverken på Line, CD eller Tuner inngangen. VU-metrene beveger seg ikke. Hvis jeg plugger en jack-ledning i Line, så kan jeg ved å røre på jack-stikket få litt støy ut (hvor man normalt vil høre kraftig brumm), men i hovedtrekk så skjer der ikke mye. Jeg vet ikke om det er utgangen som er røyket.

    Er der noen som gjenkjenner symptomene?

    Jeg får vel reparere den, f.eks. hos Lyric Hi-Fi i Sandvika. Jeg hadde bare gjerne litt innspill til hva som er røyket og hvorfor? - Som hjelp til å forklare til verkstedet.

    P.S. Forsterkeren har aldri vært åpnet. Der er ingen kortslutninger på utgangen.

    P.P.S. Høyttalerne tror jeg er helt OK. De skulle kunne klare mosten også selvom forsterkeren har kastet alt effekt ut i diskanten, vil jeg tro.
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Jeg har en E203 til reparasjon på Lyric nå - spent på hvordan det går. Lykke til med din E-211 - gode forsterkere som fortjener å leve videre.
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    De har knyttet til seg en pensjonert reparatør som kjenner alle de gamle modellene godt.
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    93
    Antall liker
    60
    Hei - ingen har kunnet tipse meg om hva som er skjedd med min E-211'er. Hermed en fortsatt bønn til dere, om noen har et budd?

    I dag har jeg målt høyttalerne (incl. ledningene) og jeg ser at alt er OK i høyttaleren. De sweeper helt fint. Impedansen er normal osv. Jeg har et minimum rundt 3,1 ohm ved 200 Hz. Diskanten ligger helt som den skal rundt 7 ohm.

    Er der noen risiko for at et signal på input siden kan skade forsterkeren?

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    93
    Antall liker
    60
    Sikringer? ... Det hadde jeg egentlig ikke tenkt på. Bak på forsterkeren er der ingen brønn til sikringer, og jeg ønsker ikke å skru av låket selv, så da får Lyric HiFi øyensynlig en oppringning i neste uke. Der er lys i VU-meteret og lysdioden til kanal-velgeren m.v. ...

    Jeg lurer litt på hvordan det høres ut når en forsterker går i selvsving? Jeg har aldri hørt det, så jeg har ingen erfaring.

    Er det mulig at et indgangssignal kan forårsake selvsving? ... Eller støv i forsterkeren gir dårlig (eller for god) forbindelse imellom noen kretsløp? Forsterkeren har aldri vært åpnet, så der kan jo ligge noe gammel dritt inni den.

    Mvh,
    Claus
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Tusen takk :).

    Er ekstremt fornøyd selv, selv om det har kosta endel arbeidstimer å komme i mål*. Skulle dog testet en DC-950 mot min DC-37, kunne vært litt spennende, da DC-37 er meget god ;).

    Men, puh, nå er det på plass i racket igjen.. og jeg kan spille musikk igjen gjennom noen fantastiske Spendor D9 :).



    * kommer vel "aldri" i mål men :p.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk :).

    Er ekstremt fornøyd selv, selv om det har kosta endel arbeidstimer å komme i mål*. Skulle dog testet en DC-950 mot min DC-37, kunne vært litt spennende, da DC-37 er meget god ;).

    Men, puh, nå er det på plass i racket igjen.. og jeg kan spille musikk igjen gjennom noen fantastiske Spendor D9 :).



    * kommer vel "aldri" i mål men :p.
    :rolleyes: + Hva er målet, evig liv:confused:

    Be HAPPY, og lev livet ;)
     

    cfuttrup

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    93
    Antall liker
    60
    Hei - her en liten oppfølgning på manglende lyd. Jeg dro til Lyric Hi-Fi og bare sånn for min egen skyld, så spurte jeg om ikke vi kunne koble forsterkeren til og se om den var død, eller hva? Håvard Nicolaysen var hjelpsom og det gjorde vi. Forsterkeren spilte fint. Så dro jeg hjem igjen, ganske fornøyd, men også med litt undren. Hjemme ble utstyret koblet opp, ingen lyd. Heller ikke noe brumm vha. jack-stikket med phono/rca pluggs direkte i forsterkeren. Okay, tenkte jeg, så jeg gravet frem en gammel Squeezebox (Receiver) og nå spiller det igjen.

    Jeg tror vi må konkludere at forsterkeren ikk feiler nået, om end der er noe jeg ikke helt skjønner. Feilsøkning fortsetter, som tiden tillader det ...

    Vennlig hilsen,
    Claus
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.878
    Antall liker
    50.974
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    552B9FCF-B2A9-4391-A118-4315AA0DA127.jpg

    Kommet et Accuphase produkt til inn i heimen. Bruker den også som dac. Står lite tilbake i fra dyre dacer jeg har hatt innom her :)

    O
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.089
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker i dag Accuphase sin blå RCA-kabel mellom E-470 og DP-430. Den er litt lang til mitt behov, så av praktiske årsaker vurderer jeg å gå over til Black Magic Revelation XLR 60 cm. Regner med at dette ikke vil gi noen lydmessig endring. Eller hva mener dere?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.878
    Antall liker
    50.974
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det kan jo hende du får enda sortere bakrund bare;)

    O
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Hører du potensialet i Accuphase-stæsjet ditt?

    Jeg har en gammel data-ups som regenerer strømmen. Når det blir strømstans så ramler den ut og går i bypass modus.
    Flere ganger har det slått meg at lyden har blitt så slapp og kjedelig. Da er det ups'en som har ramlet ut.
    Med ups - mye mer trøkk
    Når Accuphase har demo på eget utstyr bruker de alltid sine egne stømprodukter tilkoblet (tror jeg :confused:).
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Det er håndtak bak, men det er enklest å bære a-45 -> på sidene der kjøleribbene er forbundet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn