Takk skal du ha!Måtte grave litt i YouTube-loggenHer er den:
På tysk. Kan dubbes på engelsk.
Veldig interessant sammenligning!Takk skal du ha!
Hvilken forskjell på lyden vil det bli ved å gå fra Klasse ab til klasse a?
Har for tiden en Accuphase P-7500 ,og kan vurdere å bytte til klasse a.
Interessant skriv, jeg snakket med flere Klasse A folk.Jeg var heldig nok å få teste E-800 - klasse A, og E-5000 - klasse AB, opp mot hverandre i eget anlegg for en liten stund siden. Vil si at jeg opplevde forskjellene mer enn tydelig nok.
Her har jeg prøvd å beskrive litt: https://www.hifisentralen.no/forume...lser-i-stua-til-atlerovik.100590/post-4321712
Det blir en A80 på hjemlån først, jeg har hvert urolig helt siden jeg kjøpte P-7500, men med hjelp av DSP har jeg fått kontroll på lyden. Jeg forventer mindre DSP bruk på diskant , kansje helt uten med klasse AKjør på om du har en byttedeal med importøren. Ellers vil du aldri slå deg til ro.Krefter får du nok av med a80 på XV uansett.
Men ikke håp på alt for store forskjeller, men noe vil du nok merke. På godt og vondt.
Jeg bruker DSP til rom akustikken, da det ikke brukes dempe plater eller liknende.Svært lite som slår dsp desverre.... Igjen, min mening. Selv har jeg blitt helt frelst av dirac live
og det er nok som å banne i kirka her.
![]()
Det er jeg også, ut i fra hva folk sier, så er klasse A en direkte oppgradering hos meg. Høytalere er 8 ohm med en følsomhet på 97 dbSpent på A/B-testen din![]()
Ja det er nettopp dette som gjør at jeg er skeptisk til effekten en A80 greier å levere i 8 ohm. 65 watt høres ut som direkte pysewatt. Jeg vet at Accuphase leverer bedre enn oppgitt data, men har ikke funnet noen info på det.Har trua jeg. Var neste så jeg gikk for en A48s isteden for Mcintosh. Design er bare helt nydelig på dem.
Men ble Mc på meg igjen denne gangen, og angrer ikke på det.. men jeg hadde klart meg fint med de 50wattene A48s leverer i klasse A (ut ifra wattmeterene på mcintosh, som til tider går bitte litt over 45watt, men da spiller det hinsides høyt !)).
Den tror jeg kanskje du bør lese deg opp på... bare én gang til.OBS med lavere last enn 8 om redusere klasse A området slik at ved 4 ohm er klasse A effekten halvparten av i det i 8 ohm
Jepp. 20-watter'n til Luxman kl A switcher over i kl AB videre opp til 75w, og 30-watter'n tilsvarende opp til 90w i kl AB.@HasseBasse ,Jeg har nå lest ganske mye… Kan du peke på hva som ikke stemmer. Jeg baserer meg på manualen og skjema til Accuphse hvor spenninger og testpunkter er oppgitt. Accuphase designer sine klasse A forsterkere med høy hvilestrøn bias som gjør at de opererer i klasse klasse A opp angitt effekt. Men den reelle mulig maks effekten er større , med signal større en det som gir klasse A affekten glir den over i AB operasjon . Det er det effekt plottet til Accuphase ( andre tyske hifi blader viser det samme ) viser at forsterker angitt med 45 watt klasse A faktisk lever f.eks. 100 watt før den klipper forvrenger, det er akkurat dét Accuphase sitt stolpediagramm også viser.
Det er ikke noe rart med dette. Watt er watt og det har ikke noe å gjøre med rør eller transistor design. De fleste forsterkere er i Klasse A ved små signal( veldig lav watt) og jobber i AB fo å levere nok effekt, Accuphase klasse A forsterk jobber med høy bias og høy klasse A. Så mye at klasse A er riktig betegnelse . At de har skult ekstra kraft utover klasse A effekten i AB er ganske enkelt et faktum.
Definisjonen på klasse A er at begge push pull transistorer leder strøm hele tiden, mens B klasse er at hver transistor i paret lever i hver sin halvdel av signalet. Vanlige forsterkere er designet AB. Hvor A kun tar en biteliten del av effekten og B nesten alt .
Noen Luxmam forsterkere gjør det samme som Accuphase. Oppgir klasse a effekten som merkerverdi men har ekstra reserver i AB.
Uoffisielle data på P-7500 sier den også opererer i klasse A opp til 5 wattJepp. 20-watter'n til Luxman kl A switcher over i kl AB videre opp til 75w, og 30-watter'n tilsvarende opp til 90w i kl AB.
Uoffisielle data på P-7500 sier den også opererer i klasse A opp til 5 watt
Ja det kan virke som idioti å bytte, spesielt om man leser tester som sammenligner P-7500 vs A80Det betyr at man allerede kjører i klasse A ved normale lydtrykk på P-7500 når man har høytalere med 97db følsomhet. Hva er da visten med å bytte den ut?
De synes å være stort sett samme konstruksjon men foskjellige utgangstransistorer (mos-fet A-80).
I følge Accuphase yter A-80 65W (8 Ohm), 130W (4 Ohm), 260W (2 Ohm) og 520W (1 Ohm).
www.ohhifi.com
Jeg kjører uten DSP nå, har kun justert Presence og energi på høytalere.... Det spiller riktig så bra, men mangler p dempe 39 hz noen db med skarp qKunne jeg velge fritt hadde jeg valgt en klasse AB , fremfor A, men AB var for dyr. Så det clever A-48.
A har lav effektivitet, lavere effekt og mer varme og mer stress på komponenter i forhold til AB, Accuphase sier selve at AB er ingeniørenes valg , men kundene vil ha klasse A..
Det må jeg ikke, jeg bruker Eversolo A8 som verktøy. Utregning av rommet for rom korreksjon på bass . Fungerer perfekt sammens med AI som veilederMå kjøpe deg romkorreksjonenheten til accuphase.
Nei..... men det var heller ikke det, du skrev.@HasseBasse ,Jeg har nå lest ganske mye… Kan du peke på hva som ikke stemmer. Mener du at klasse A 45/50watt oppgitt går helt til 100watt i A
Hvilken DSP bruker du?Jeg bruker DSP til rom akustikken, da det ikke brukes dempe plater eller liknende.
Må nok bruke DSP på den dypeste bassen. Jeg har peak ved 39 hz i stuen. Håper at resten nuller seg ut med klasse A
Jeg bruker denne preset til musikk, og vil lage en til som endres til ny forsterker til sammenligning.
Eversolo A8Hvilken DSP bruker du?
Jeg har kjøpt PS-550. Fikk låne for uforpliktende test. Trodde ikke mine egne ører når min daværende E-800 + streamer og cd/dac ble koplet til. Resultatet ble så bra at jeg sporenstreks kjøpte denne. Det samme gjorde en kompis av meg som også hørte den hos meg. De som sier Accuphase er useriøse fordi de lager egen strømgenerator for meg til å le! Men de om detIngen?