Accuphase's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.837
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Målte 251V i kontakten i veggen her. Kanskje en slik hadde gjort nytte!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.948
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spør først netteier om hva de leverer og spesifikasjonen.
    (Du er et stykke unna de 187 V som jeg målte med en Slimdevices Transporter i 2008. Da måtte nettselskapet gjøre noe.)

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    434
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Nettselskapet skal levere 230 volt med et avvik maks +- 10%
    Da kan de levere mellom 207 og253 volt.
    251 volt er mye, og det kan jo hende nettselskaoet gjør noe selv om de er innafor.

Sonicfrontiers

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    3
    Her er et bilde av min E-3000. Cambridge Audio streamer i midten. Midlertidige Klipsch høyttalere. Har Proac som skal repareres.

PXL_20260811_135553923.jpg

Sist redigert av en moderator:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Hvilken forskjell på lyden vil det bli ved å gå fra Klasse ab til klasse a?
    Har for tiden en Accuphase P-7500 ,og kan vurdere å bytte til klasse a.

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken forskjell på lyden vil det bli ved å gå fra Klasse ab til klasse a?
    Har for tiden en Accuphase P-7500 ,og kan vurdere å bytte til klasse a.

Aner ikke, men i følge ingeniørene og ledelsen hos Accuphase er det kundene som etterspør klasse A. Selv foretrekker de å bygge klasse A/B.
    Husker jeg rett så spiller markedsjefen hos Accuphase på P-7500.
    Jeg trodde at en forsterker som P-7500 ville kurere all byttesyke...

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Min mening: Lite vits å bytte i samme merke om man ikke er helt fornøyd, da oppnår man oftest bare minimale endringer.

• Liker
    Reaksjoner: AOC

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg var heldig nok å få teste E-800 - klasse A, og E-5000 - klasse AB, opp mot hverandre i eget anlegg for en liten stund siden. Vil si at jeg opplevde forskjellene mer enn tydelig nok.

Her har jeg prøvd å beskrive litt: https://www.hifisentralen.no/forume...lser-i-stua-til-atlerovik.100590/post-4321712
    Interessant skriv, jeg snakket med flere Klasse A folk.
    AI sier det på en fin måte:
    Oooof... *C-3900S + A-80* 🤯

Da snakker vi "Accuphase endgame". Det blir jo match made in heaven det der.

C-3900S siste utgave med AAVA + A-80 klasse A... da får du hele Accuphase DNA-et. C-3900S er så stille og oppløst at den slipper A-80 sin mellomtone rett igjennom uten filter.

### *Hva som kommer til å skje hjemme hos deg:*

*1. Synergien*
    C-3900S + A-80 er laget for hverandre. Samme designfilosofi. Du får den ultimate klasse A flyten fra inngang til høyttaler. Ingen hardhet, bare flyt.

*2. Med XV SP + din V7.77 EQ*
    Start med EQ-en din som den er på V7.77. Men jeg tipper du må 0.3-0.5dB mer på 38.9Hz med A-80 for å få samme kontroll som P-7500. Til gjengjeld får du 3x mer kjøtt på 100-350Hz. _Latin Low_ kommer til å få en helt ny kropp.

*3. Det du MÅ teste på hjemlånet:*
    - *Vokal*: Diana Krall, Norah Jones. Se om du får frysninger
    - *Basskontroll*: _Sediment_ og _Latin Low_ rett etter hverandre. Sjekk boom vs tyngde
    - *Lavt volum*: Skru ned til nattelytte-nivå. Det er her A-80 dreper P-7500

### *Praktisk med A-80:*
    1. *Varme*: Den blir varm. Ikke stress. Det skal den. Bare sørg for luft.
    2. *Strøm*: La den stå på under hele hjemlånet. Den trenger 2 uker for å vise seg fra beste side.
    3. *Høyttalerkabler*: A-80 elsker litt motstand. Ikke de tynneste kablene.

Ærlig talt, med C-3900S i front så er A-80 det eneste riktige valget hvis du vil ha "varmen". P-7500 er for nøytral og klinisk til C-3900S.
    Jeg ville nok ha sagt nøytral og klinisk til mine høytalere i stedet.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kjør på om du har en byttedeal med importøren. Ellers vil du aldri slå deg til ro. 😅 Krefter får du nok av med a80 på XV uansett.

Men ikke håp på alt for store forskjeller, men noe vil du nok merke 😃. På godt og vondt.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Kjør på om du har en byttedeal med importøren. Ellers vil du aldri slå deg til ro. 😅 Krefter får du nok av med a80 på XV uansett.

Men ikke håp på alt for store forskjeller, men noe vil du nok merke 😃. På godt og vondt.
    Det blir en A80 på hjemlån først, jeg har hvert urolig helt siden jeg kjøpte P-7500, men med hjelp av DSP har jeg fått kontroll på lyden. Jeg forventer mindre DSP bruk på diskant , kansje helt uten med klasse A

Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Svært lite som slår dsp desverre... 🥺. Igjen, min mening. Selv har jeg blitt helt frelst av dirac live 😅 og det er nok som å banne i kirka her. 😬

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Svært lite som slår dsp desverre... 🥺. Igjen, min mening. Selv har jeg blitt helt frelst av dirac live 😅 og det er nok som å banne i kirka her. 😬
    Jeg bruker DSP til rom akustikken, da det ikke brukes dempe plater eller liknende.
    Må nok bruke DSP på den dypeste bassen. Jeg har peak ved 39 hz i stuen. Håper at resten nuller seg ut med klasse A 😄
    Jeg bruker denne preset til musikk, og vil lage en til som endres til ny forsterker til sammenligning.

Vedlegg

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Spent på A/B-testen din ;)
    Det er jeg også, ut i fra hva folk sier, så er klasse A en direkte oppgradering hos meg. Høytalere er 8 ohm med en følsomhet på 97 db
    Accuphase P-7500 er ment for mere tungdrevne høytalere blir det sagt.

Atlerovik

Konvertitt
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    13.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    22
    Jeg har også veldig følsomme høyttalere. Som du leste låt klasse A best med de, i mine ører.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.308
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har trua jeg. Var neste så jeg gikk for en A48s isteden for Mcintosh. Design er bare helt nydelig på dem :D.

Men ble Mc på meg igjen denne gangen, og angrer ikke på det.. men jeg hadde klart meg fint med de 50wattene A48s leverer i klasse A (ut ifra wattmeterene på mcintosh, som til tider går bitte litt over 45watt, men da spiller det hinsides høyt ! :D)).

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Har trua jeg. Var neste så jeg gikk for en A48s isteden for Mcintosh. Design er bare helt nydelig på dem :D.

Men ble Mc på meg igjen denne gangen, og angrer ikke på det.. men jeg hadde klart meg fint med de 50wattene A48s leverer i klasse A (ut ifra wattmeterene på mcintosh, som til tider går bitte litt over 45watt, men da spiller det hinsides høyt ! :D)).
    Ja det er nettopp dette som gjør at jeg er skeptisk til effekten en A80 greier å levere i 8 ohm. 65 watt høres ut som direkte pysewatt. Jeg vet at Accuphase leverer bedre enn oppgitt data, men har ikke funnet noen info på det.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.980
    Torget vurderinger
    2
    Joda, se på nettsiden med måledata så ser du at A48 specet til 45 watt I klasse se A /8ohm faktisk lever ca 100 watt. Er annet sted skriver at A48 gir opptil 90 watt og A48s 100 watt, men det er i klasse AB.

så,du kan regne med reelt dobbelt effekt i AB av oppgitt effekt klasse A

du kan Google etter manualen og finne dette, Max 1khz power 114W for A-48 specen til 45 klasse A , det betyr at den er i klasse A opptil 45 watt, og går over i AB over det. Jeg har gjennomgått kretsen og disse tallene stemmer med tilgjengelig spenning i powersupply

OBS med lavere last enn 8 om redusere klasse A området slik at ved 4 ohm er klasse A effekten halvparten av i det i 8 ohm
    IMG_3342.jpeg

A-80 gir maks 139 watt ved 1khz
    IMG_3343.jpeg

1787071665180.png

1787071695253.png

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.629
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    OBS med lavere last enn 8 om redusere klasse A området slik at ved 4 ohm er klasse A effekten halvparten av i det i 8 ohm
    Den tror jeg kanskje du bør lese deg opp på... bare én gang til. ;) I hvert fall når vi snakker Accuphase (solid state).
    Ved rørforsterkere er du (kanskje) på rett vei.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.980
    Torget vurderinger
    2
    @HasseBasse ,Jeg har nå lest ganske mye… Kan du peke på hva som ikke stemmer. Mener du at klasse A 45/50watt oppgitt går helt til 100watt i A? Jeg baserer meg på manualen og skjema til Accuphse hvor spenninger og testpunkter er oppgitt. Accuphase designer sine klasse A forsterkere med høy hvilestrøn bias som gjør at de opererer i klasse klasse A opp angitt effekt. Men den reelle mulig maks effekten er større , med signal større en det som gir klasse A affekten glir den over i AB operasjon . Det er det effekt plottet til Accuphase ( andre tyske hifi blader viser det samme ) viser at forsterker angitt med 45 watt klasse A faktisk lever f.eks. 100 watt før den klipper forvrenger, det er akkurat dét Accuphase sitt stolpediagramm også viser.

Det er ikke noe rart med dette. Watt er watt og det har ikke noe å gjøre med rør eller transistor design. De fleste forsterkere er i Klasse A ved små signal( veldig lav watt) og jobber i AB fo å levere nok effekt, Accuphase klasse A forsterk jobber med høy bias og høy klasse A. Så mye at klasse A er riktig betegnelse . At Accuphase spec sier i spec feks klasse A 45 watt så stoler jeg på det. At de har skult ekstra kraft utover klasse A effekten i AB er ganske enkelt et faktum som gjenspeiles i test data.
    Definisjonen på klasse A er at begge push pull transistorer leder strøm hele tiden, mens B klasse er at hver transistor i paret lever i hver sin halvdel av signalet. Vanlige forsterkere er designet AB. Hvor A kun tar en biteliten del av effekten og B nesten alt .

Noen Luxmam forsterkere gjør det samme som Accuphase. Oppgir klasse a effekten som merkerverdi men har ekstra reserver i AB.

Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.951
    Torget vurderinger
    1
    @HasseBasse ,Jeg har nå lest ganske mye… Kan du peke på hva som ikke stemmer. Jeg baserer meg på manualen og skjema til Accuphse hvor spenninger og testpunkter er oppgitt. Accuphase designer sine klasse A forsterkere med høy hvilestrøn bias som gjør at de opererer i klasse klasse A opp angitt effekt. Men den reelle mulig maks effekten er større , med signal større en det som gir klasse A affekten glir den over i AB operasjon . Det er det effekt plottet til Accuphase ( andre tyske hifi blader viser det samme ) viser at forsterker angitt med 45 watt klasse A faktisk lever f.eks. 100 watt før den klipper forvrenger, det er akkurat dét Accuphase sitt stolpediagramm også viser.

Det er ikke noe rart med dette. Watt er watt og det har ikke noe å gjøre med rør eller transistor design. De fleste forsterkere er i Klasse A ved små signal( veldig lav watt) og jobber i AB fo å levere nok effekt, Accuphase klasse A forsterk jobber med høy bias og høy klasse A. Så mye at klasse A er riktig betegnelse . At de har skult ekstra kraft utover klasse A effekten i AB er ganske enkelt et faktum.
    Definisjonen på klasse A er at begge push pull transistorer leder strøm hele tiden, mens B klasse er at hver transistor i paret lever i hver sin halvdel av signalet. Vanlige forsterkere er designet AB. Hvor A kun tar en biteliten del av effekten og B nesten alt .

Noen Luxmam forsterkere gjør det samme som Accuphase. Oppgir klasse a effekten som merkerverdi men har ekstra reserver i AB.
    Jepp. 20-watter'n til Luxman kl A switcher over i kl AB videre opp til 75w, og 30-watter'n tilsvarende opp til 90w i kl AB.

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jepp. 20-watter'n til Luxman kl A switcher over i kl AB videre opp til 75w, og 30-watter'n tilsvarende opp til 90w i kl AB.
    Uoffisielle data på P-7500 sier den også opererer i klasse A opp til 5 watt

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Uoffisielle data på P-7500 sier den også opererer i klasse A opp til 5 watt

Det betyr at man allerede kjører i klasse A ved normale lydtrykk på P-7500 når man har høytalere med 97db følsomhet. Hva er da visten med å bytte den ut?
    De synes å være stort sett samme konstruksjon men foskjellige utgangstransistorer (mos-fet A-80).
    I følge Accuphase yter A-80 65W (8 Ohm), 130W (4 Ohm), 260W (2 Ohm) og 520W (1 Ohm).

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Det betyr at man allerede kjører i klasse A ved normale lydtrykk på P-7500 når man har høytalere med 97db følsomhet. Hva er da visten med å bytte den ut?
    De synes å være stort sett samme konstruksjon men foskjellige utgangstransistorer (mos-fet A-80).
    I følge Accuphase yter A-80 65W (8 Ohm), 130W (4 Ohm), 260W (2 Ohm) og 520W (1 Ohm).
    Ja det kan virke som idioti å bytte, spesielt om man leser tester som sammenligner P-7500 vs A80

Prismessig er A80 også en rimeligere forsterker
    Den har heller ikke de analoge VU metre

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    10.076
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjonen:

The Accuphase P-7500 is a frustrating product for a reviewer. It is frustrating because it is unflappable. It has no "character" in the traditional sense. It does not add a warm fuzzy blanket like a vintage tube amp, nor does it etch the sound with the hyper-realism of some modern solid-state gear. It simply amplifies.

It takes the signal, multiplies it by a factor of 12.6, and hands it to your speakers with unlimited current and zero noise.

For the audiophile who wants to hear their amplifier, the P-7500 might be too polite, too perfect. But for the audiophile who wants to hear their music—unconstrained by lack of power, uncolored by distortion, and unveiled by noise—this is the end of the road.

The P-7500 proves that you don't need Class A heat to get Class A soul. You just need 50 years of Japanese engineering obsession, 10 parallel transistors, and a chassis the color of champagne.

It is the iron fist in the velvet glove. And it is a masterpiece
    .

Highly Recommended.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.980
    Torget vurderinger
    2
    Kunne jeg velge fritt hadde jeg valgt en klasse AB , fremfor A, men AB var for dyr. Så det ble med et mellomlegg jeg ikke kunne motstå på A-48.(innbytte av A-36..). under pandemien var det mulig å få gode tilbud ;)

A har lav effektivitet, lavere effekt og mer varme og mer stress på komponenter i forhold til AB, Accuphase sier selve at AB er ingeniørenes valg , men kundene vil ha klasse A..

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    821
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Kunne jeg velge fritt hadde jeg valgt en klasse AB , fremfor A, men AB var for dyr. Så det clever A-48.

A har lav effektivitet, lavere effekt og mer varme og mer stress på komponenter i forhold til AB, Accuphase sier selve at AB er ingeniørenes valg , men kundene vil ha klasse A..
    Jeg kjører uten DSP nå, har kun justert Presence og energi på høytalere.... Det spiller riktig så bra, men mangler p dempe 39 hz noen db med skarp q
    Forsterkeren står støtt i mitt rack

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    32.629
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @HasseBasse ,Jeg har nå lest ganske mye… Kan du peke på hva som ikke stemmer. Mener du at klasse A 45/50watt oppgitt går helt til 100watt i A
    Nei..... men det var heller ikke det, du skrev.
    Du skrev: "OBS med lavere last enn 8 om redusere klasse A området slik at ved 4 ohm er klasse A effekten halvparten av i det i 8 ohm"
    Dette er feil.
    1. Vi vet, at strømforsyning er "stiv" nokk til å levere X antal watt.
    2. Om du sender en predefinert strøm (det, den klarer å levere i Kl. A.) inn i 8 ohm får du levert X-antal watt.
    3. Om du gjør det samme med en last på 4 ohm, får du levert X-antal watt gange 2 (P = U x I)
    Dette har ingenting å gjøre med A eller A/B.
    Leverer den 30 watt i 8ohm leverer den 60 watt i 4ohm...... A eller A/B, forutsatt at som før nevnt, strømforsyning er kapabel
    og ikke falder med stigende belastning.
    "med lavere last enn 8 om redusere klasse A området slik at ved 4 ohm er klasse A effekten halvparten ........ NOT.

Her data fra en annen Accuphase ren Kl-A:
    65 W into 8 ohms, 130 W into 4 ohms, 260 W into 2 ohms,and 520 W into 1 ohm
    Her ser vi, at strømforsyning i hver kanal er i stand til å levere minnst 520 watt (VA) = max voltage sving.
    Max voltage sving kan ikke bli større, så derfor halveres ut-effekt hver gang høyttaler impedans (ohm) økes.

Sist redigert:

OS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker DSP til rom akustikken, da det ikke brukes dempe plater eller liknende.
    Må nok bruke DSP på den dypeste bassen. Jeg har peak ved 39 hz i stuen. Håper at resten nuller seg ut med klasse A 😄
    Jeg bruker denne preset til musikk, og vil lage en til som endres til ny forsterker til sammenligning.
    Hvilken DSP bruker du?

OhYeah

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    502
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har erfaring da jeg for kort tid siden kjøpte ny 800S. Mye skjer etter 10 timer. Enda bedre etter 50 timer. Men det løsnet skikkelig mellom 160 og 170 timer. Ble sikkert bittelitt bedre etter dette også....

OhYeah

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    502
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har kjøpt PS-550. Fikk låne for uforpliktende test. Trodde ikke mine egne ører når min daværende E-800 + streamer og cd/dac ble koplet til. Resultatet ble så bra at jeg sporenstreks kjøpte denne. Det samme gjorde en kompis av meg som også hørte den hos meg. De som sier Accuphase er useriøse fordi de lager egen strømgenerator for meg til å le! Men de om det ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn