Forsterkere Absolutt noob: Én eller to effektforsterkere?

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Hei, folkens.

Håper jeg skriver denne i riktig underforum. Jeg har virkelig alt for lite greie på HiFi, så dette spørsmålet er antakelig veldig dumt, men here goes:

Nyskilt som jeg er, kjøpte jeg meg en Bluesound NODE ICON for å bruke den som hodetelefonforsterker. Planen var å klare seg med den et års tid og bygge ut med effektforsterker og høyttalere når jeg fikk råd. Fat chance.

Etter en tre-fire uker kjøpte jeg et par System Audio saxo 60, og så trengte jeg plutselig en effektforsterker. Det blei en Topping LA90 Discrete. System Audio anbefaler forsterker på minimum 50 Watt, så jeg tenkte det skulle holde lenge. Sammen låt det ikke så galt, særlig med tanke på hva jeg hadde betalt, men ikke perfekt: Det kunne noen ganger bli hissig i diskanten, for eksempel kunne litt rocka gitarer bli vel kvasse på noen låter. Mellomtonen kunne også bli suboptimal på enkelte spor. (Hørtes nesten ut som en slags resonans?)

Jeg har null greie på ting, men tenkte at det kunne da ikke gjøre noe å prøve å stille gain til low på forsterkeren. Og jeg mener det hjalp en hel del. (Gir det mening?) Jeg spiller like høyt som før.

Nå låter det altså greit, og jeg kan spille høyt nok; skrur jeg opp til 80 på Noden, vil jeg virkelig ikke ha det høyere. (Både naboene og øra mine ville antakelig protestere da; jeg spiller vanligvis musikk mellom 1 og 8 timer om dagen. Som sagt, nyskilt.)

Det jeg lurer på, er om jeg vil vinne ytterligere i lydkvalitet om jeg kjøper en LA 90 til? Tanken er å brokoble dem og bruke dem som monoblokker, fortsatt med lav gain. Jeg har hørt/lest at jo sterkere forsterker, desto bedre, men stemmer det? Hva kan jeg i så fall håpe å vinne, bortsett fra muligheten til å spille høyere? (Høyttalerne er oppgitt med power handling 170 Watt, så effekten ville vel ikke bli for kraftig, hvis det kunne vært et problem.)

Nå har jeg prata fælt, så takk for at du leste så langt.

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.649
Torget vurderinger
1
Velkommen til hfsentralen. Det er mange fine damer her inne, og fyrrige er dem, så nyskilte får ikke fred og må stadig vekk trå-til for Konge og fedreland.
Når det gjelder flere forsterkere for å bi-ampe så koster det fort mer enn det smaker, men det er en fin måte å svi av penger. Jeg ville heller oppgradert med bedre forsterker.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.326
Sted
Horten
Trårdstarter snakker ikke om bi-amping slik jeg leser det. Planen ser ut til å være å kjøpe en amp til, brokoble disse så resulatet blir 2 monoblokker (en amp til hver høyttaler)
Jeg støtter den planen!
Mere kraft tilgjengelig til høyttalerene gir ofte mere definert og kontroll i mellomtone og bass.
Tror de System Audio høyttalerene våkner pent til liv mere kraft.:cool:

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Trårdstarter snakker ikke om bi-amping slik jeg leser det. Planen ser ut til å være å kjøpe en amp til, brokoble disse så resulatet blir 2 monoblokker (en amp til hver høyttaler)
Jeg støtter den planen!
Ja, dette er planen.

Så utrolig bra forum! Svar før jeg får snudd meg og ærlighet rund baut. Blir ikke bedre!

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.326
Sted
Horten
Brukte anledningen til å titte litt nærmere på den Node Icon saken; den så ordentlig fin ut.!
-Balanserte utganger, HDMI inn++, og trigger-utganger man kan bruke til å styre et par monoblokker.
Combo med de LA90 amp'ene tror jeg er helt genial.(y)

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Brukte anledningen til å titte litt nærmere på den Node Icon saken; den så ordentlig fin ut.!
-Balanserte utganger, HDMI inn++, og trigger-utganger man kan bruke til å styre et par monoblokker.
Combo med de LA90 amp'ene tror jeg er helt genial.(y)
Jeg kjøpte den i utgangspunktet fordi den skulle ha bra hodetelefonforsterker, og det har den. Endelig skjønte jeg hva som var greia med mine Denon AH-D7200.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.020
Torget vurderinger
1
Nå har vel Bluesound støtte for Dirac, vet ikke om det følger med noen lisens til boksen. Men EQ er vel svaret til TS, for å få ned hissig diskant så hjelper det å dempe litt på noen områder. Det samme gjelder resonanser, finn ut hvor de er og demp litt der også. Det er vanlig at mange høyttalere gir endel kasse resonanser, det hjelper ikke med mer effekt for hverken å bli kvitt resonanser eller hissig diskant.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er jo endel som lar seg gjøre med høyttalerplassering også. Tilting av høyttalere og vinkling slik at de ikke spiller "rett i trynet" på lytter kan utgjøre en forskjell, både på hissig diskant og basskvalitet.

Det koster jo ingenting å prøve seg litt frem. :)

Mvh

Edit: Det er ingen motsetning mellom det å prøve ut høyttalerplassering og det å koble til noen flere Watt.

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Nå har vel Bluesound støtte for Dirac, vet ikke om det følger med noen lisens til boksen. Men EQ er vel svaret til TS, for å få ned hissig diskant så hjelper det å dempe litt på noen områder. Det samme gjelder resonanser, finn ut hvor de er og demp litt der også. Det er vanlig at mange høyttalere gir endel kasse resonanser, det hjelper ikke med mer effekt for hverken å bli kvitt resonanser eller hissig diskant.
Kan bare styre bass og diskant via appen, i alle fall. Men som sagt hjalp det å sette gain til lav, i alle fall innbiller jeg meg det. Har hørt noen timer i dag på musikk som ikke har hørtes helt bra ut før, og det høres bra ut nå. Er naturligvis mulig jeg bare har vært sliten eller ett eller annet når jeg har oppfatta lyden som plagsom, men opplevelsen er i alle fall ganske forskjellig.

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Det er jo endel som lar seg gjøre med høyttalerplassering også.
Aha! Det burde jeg nesten ha skjønt sjøl. :oops: Men takk skal du ha, der trur jeg du løste mysteriet. Jeg har ikke bodd her så lenge, og ting har blitt flytta litt på, så har det tilfeldigvis blitt riktig like før jeg stilte på gain. Skulle vel ikke så mange gradene forandring til. Ja, ja, der lærte jeg noe nytt. Jeg har mye igjen.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
700
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
Trur ikkje det.

Framgangsmåte mono-mode.

Mvh Arild 😊

Edit: Det står vel at ved mono-mode skal det kortsluttes eit par høgtalerutganger også. Det var såvidt eg hugser eit medlem her som fekk seg ein AHA-opplevelse etter å ha gjort mono-mode riktig! Men min Google-fu er ikkje med meg i dag (heller). 😅 DS

Edit2: siterer @Zerostat i Topping-tråden:

Jeg er flau! :confused:
Har brukt mine LA90D som mono, men uten jumper cable. Helt ut av det blå så jeg pluselig at det skal settes inn en jumper kabel mellom minusene på utgangen. Jeg har bare brukt begge pluss terminalene til høyttalerne. Fikk real bakoversveis. For en dynamisk bombe. :eek: Fy F hvor mye bedre disse ampene er i "orntli" mono. Mine Revel m125be fikk en helt annen klang og mye strammere bass. Det er helt tydelig at dem trenger kontroll og effekt.

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.326
Sted
Horten
På baksiden av Topping LA90 så er det brytere for å slå på Mono (aka brokoble) og det står markert hvilken to høyttaler utganger som skal brukes ved mono/brokobling.

Når forsterkerene står i mono/brokoblet, så skal kablene fra output Left på Node til en amp og output Right til den andre amp. (Hver sin amp er selvsagt kobla rett på hver sin høyttaler)

Med to like LA90 Amp'er så er det jo ingen vits å skulle rote seg bort i bi-amping eller annet.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
700
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
9
På baksiden av Topping LA90 så er det brytere for å slå på Mono (aka brokoble) og det står markert hvilken to høyttaler utganger som skal brukes ved mono/brokobling.

Når forsterkerene står i mono/brokoblet, så skal kablene fra output Left på Node til en amp og output Right til den andre amp. (Hver sin amp er selvsagt kobla rett på hver sin høyttaler)

Med to like LA90 Amp'er så er det jo ingen vits å skulle rote seg bort i bi-amping eller annet.
Men ein må også hugse å sette ein jumper mellom dei to høgtalerterminalane Topping viser til i bruksanvisninga si! 😊

Mvh Arild 😊

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.326
Sted
Horten
Selvsagt må man følge bruksanvisningen.(y)

Innlegget mitt er ment på oppkobling som mono blokk til hver høyttaler. Enklere å forholde seg til enn bi-amp greier.:cool:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.646
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mulig to forsterkere vil gagne dine behov.
Men da jeg var nyskilt for 25 år siden, så kjøpte jeg meg en Porsche med turbo.
...meg om det.

Den ga meg mye mere materiell glede, enn noen som helst hifi oppgradering
... akkurat da.

;)

1000009148.jpg

...på Rudskogen og Våler banen.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.317
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt to par med SA i hus, dog ikke Saxo. Begge forsvant ut på grunn av slitsom diskant, jeg ville prøvd med noen andre høyttalere før eventuell kjøp. Sikkert noen i nærheten som har noe du kan teste.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Tror ikke 1 til effektforsterker vil hjelpe særlig. Det er ikke der det ligger. Kombinerer du budsjettutstyr sammen og prøver å "mest nøyaktig og nøytral" lyd så er det i 99 av 100 tilfeller en eller annen diskant som stikker seg ut.

1) kvitt deg med nordost-kablene du ble prakket på
2) bytt høyttalere til noen som ikke låter spinkelt. System Audio, særlig budsjettmodellene AA
3) få deg en god preamp.
4) kjøp deg effektforsterker fra et merke som ikke kun baserer seg på "målinger"

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.727
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
System Audio er ikke kjent for å ha kropp på tonen, det er sant.
Det er også sant at den viktigste komponenten i et moderne stereoanlegg er høyttalerne*. DACer har blitt latterlig gode og forsterkere nesten like latterlig gode.

*og rommet og høyttalernes plassering i rommet.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.317
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tror ikke 1 til effektforsterker vil hjelpe særlig. Det er ikke der det ligger. Kombinerer du budsjettutstyr sammen og prøver å "mest nøyaktig og nøytral" lyd så er det i 99 av 100 tilfeller en eller annen diskant som stikker seg ut.

1) kvitt deg med nordost-kablene du ble prakket på
2) bytt høyttalere til noen som ikke låter spinkelt. System Audio, særlig budsjettmodellene AA
3) få deg en god preamp.
4) kjøp deg effektforsterker fra et merke som ikke kun baserer seg på "målinger"
Han har valgt en streamer med pre som ikke baserer seg på målinger, det må vel være godt nok for deg? LA90 er meget god.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
5.020
Torget vurderinger
1
Istedet for å tyne de SA høyttalerne, skaff heller noen subber for å få kropp på lyden og irundt 100Hz +/- 20Hz på delefrekvens imellom sub/høyttalere. Da slipper man også mest sannsynlig de resonansene man hører.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Han har valgt en streamer med pre som ikke baserer seg på målinger, det må vel være godt nok for deg? LA90 er meget god.
Huff, det er ikke meningen at noen skal ta dette så personlig. Det spiller ingen rolle hva som er godt for meg, det er ikke mitt anlegg.

«Basert på målinger» osv. er ikke ment som et negativt ladet ord, det er beskrivende for en del produkter som selges i dag. LA90 er sikkert god den, men om den har forvrengning på 0.01 eller 0.0001 - som betyr enten slakt eller hyllest på asr, så er det kanskje ikke alltid det man bør gå etter når ørene dine knapt kan skille forvrengning på flere prosent, spesielt i kombinasjon med høyttaler/rom.

Jeg har listet opp 4 ting jeg mener er utslagsgivende i å få bedre «opplevd lyd», så er resten opp til trådstarter. En ting er 100% sikkert, og det er at det ikke vil forandre seg vesentlig med 1 amp til.

Problemstillingen ovenfor er ganske typisk; man kjøper diverse produkter som sikkert er gode produkter og får gode skussmål rundt omkring. Så kobler man det opp og det låter ikke slik man vil og forventer det skal låte, spesielt på høyere volum.

Det blir ofte et jag etter en virkelighet som ikke finnes, når utgangspunktet er så simpelt at man vil ha et anlegg hvor Stones låter fætt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.727
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er veldig viktig at Stones låter riktig. Bare husk at Keefern mener at Exile skal låte graut, det er det riktige. Så få tak i Bob Ludwig-remasteren for Virgin. Og noen skikkelige JBL.

• Liker
Reaksjoner: KJ

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.317
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Huff, det er ikke meningen at noen skal ta dette så personlig. Det spiller ingen rolle hva som er godt for meg, det er ikke mitt anlegg.

«Basert på målinger» osv. er ikke ment som et negativt ladet ord, det er beskrivende for en del produkter som selges i dag. LA90 er sikkert god den, men om den har forvrengning på 0.01 eller 0.0001 - som betyr enten slakt eller hyllest på asr, så er det kanskje ikke alltid det man bør gå etter når ørene dine knapt kan skille forvrengning på flere prosent, spesielt i kombinasjon med høyttaler/rom.

Jeg har listet opp 4 ting jeg mener er utslagsgivende i å få bedre «opplevd lyd», så er resten opp til trådstarter. En ting er 100% sikkert, og det er at det ikke vil forandre seg vesentlig med 1 amp til.

Problemstillingen ovenfor er ganske typisk; man kjøper diverse produkter som sikkert er gode produkter og får gode skussmål rundt omkring. Så kobler man det opp og det låter ikke slik man vil og forventer det skal låte, spesielt på høyere volum.

Det blir ofte et jag etter en virkelighet som ikke finnes, når utgangspunktet er så simpelt at man vil ha et anlegg hvor Stones låter fætt.
Da er vi enige, blir bare lei av folk som påstår at det som måles godt låter dårlig - det er slett ikke tilfelle. Spiller ikke noe rolle for meg heller, det er ikke mitt anlegg heller (jeg hadde nok ikke valgt SA). Stones låter som Stones låter. SA låter som SA låter - så sant en ikke roter seg borti rør og annet "rot".

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Planen er å bytte ut høyttalerne med tid og stunder. Det er vel også litt av grunnen til at jeg kan tenke meg å ha litt mer forsterker. Men de høyttalerne jeg har lyst på, vil jeg ikke ha penger til på lenge ennå, så kanskje er det like greit å vente med å kjøpe mer/ny effektforsterker til da. Jeg får se hva det blir til.

Takk til alle som har svart!

Sub og sportsbil er nok helt uaktuelt.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.531
Få deg noen feitere høyttalere (les større membraner) du er jo singel så du kan jo innrede akkurat som du vil. Jeg drev alt for lenge med stilkehøyttalere som jeg kaller det, ble aldri fornøyd.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
577
Torget vurderinger
1
Da er vi enige, blir bare lei av folk som påstår at det som måles godt låter dårlig - det er slett ikke tilfelle. Spiller ikke noe rolle for meg heller, det er ikke mitt anlegg heller (jeg hadde nok ikke valgt SA). Stones låter som Stones låter. SA låter som SA låter - så sant en ikke roter seg borti rør og annet "rot".
Det var derfor amp’en var nevnt på siste/4. plass. Hvis man har prøvd det meste annet, inkl. bytte av høyttalere og slikt, og det fortsatt ikke svinger helt , da er det ikke umulig at man vil ende opp mer fornøyd med lyden med en av de grommere Yamaha-forsterkerne, Mcintosh eller lignende som har har litt mer egenlyd i seg. Syns ikke dette er så provoserende som enkelte vil ha det til.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.317
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
...eller bytt høyttalere til noe som faktisk låter "mer". SA har alltid vært slik "wow-høyttalere" for meg, men etter noen dager eller uker så blir man lei av å bruke paracet hver gang en skal lytte på musikk.

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Hvis man har prøvd det meste annet, inkl. bytte av høyttalere og slikt, og det fortsatt ikke svinger helt , da er det ikke umulig at man vil ende opp mer fornøyd med lyden med en av de grommere Yamaha-forsterkerne, Mcintosh eller lignende som har har litt mer egenlyd i seg. Syns ikke dette er så provoserende som enkelte vil ha det til.
Dette høres fornuftig ut. Som jeg egentlig skreiv i åpningsposten, opplever jeg at diskanten fungerer bedre etter at jeg satte gain til low på effektforsterkeren, så det jeg lurte mest på i den forbindelsen, var om det kunne være grunnen, eller om det måtte være noe annet. Det fikk jeg egentlig greit svar på.

Så stemmer det at jeg lurer på om jeg kan få enda mer ut av høyttalerne om jeg har kraftigere effektforsterker, for eksempel ved å bruke to Topping LA90 som monoblokker. Det innebærer sjølsagt at jeg relativt fornøyd med høyttalerne i utgangspunktet, ellers ville det vel bare blitt mer av noe jeg ikke likte? Og det er kanskje ikke noen stor risiko ved å satse på å bruke Topping også på andre høyttalere? Det virker på meg som om den låter ganske nøytralt og analytisk, i alle fall når jeg sammenlikner med andre forsterkere jeg har hørt på SA-høyttalere. Og i og med at jeg hører på ganske mye forskjellig musikk, inkludert ting som ligger i grenseland for det mange kaller musikk, men ekskludert Stones, tenker jeg at en sånn lydsignatur kan passe meg bra.

Og så er det også sånn at planen er å kjøpe bedre høyttalere seinere. Alt jeg har lest her, bekrefter at det kan være lurt, men da må jeg ha en feitere sparekonto enn jeg har i dag. Og det vil nok ta litt tid før jeg finner noen jeg virkelig liker og er villig til å betale litt for. Det er meget mulig jeg gir lyd fra meg her når den tida nærmer seg. :giggle:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Så stemmer det at jeg lurer på om jeg kan få enda mer ut av høyttalerne om jeg har kraftigere effektforsterker, for eksempel ved å bruke to Topping LA90 som monoblokker. Det innebærer sjølsagt at jeg relativt fornøyd med høyttalerne i utgangspunktet, ellers ville det vel bare blitt mer av noe jeg ikke likte? Og det er kanskje ikke noen stor risiko ved å satse på å bruke Topping også på andre høyttalere? Det virker på meg som om den låter ganske nøytralt og analytisk, i alle fall når jeg sammenlikner med andre forsterkere jeg har hørt på SA-høyttalere. Og i og med at jeg hører på ganske mye forskjellig musikk, inkludert ting som ligger i grenseland for det mange kaller musikk, men ekskludert Stones, tenker jeg at en sånn lydsignatur kan passe meg bra.
Svaret er ja, men ikke særlig mye.

Jeg biamper selv med to kraftige stereoamper, men skrittet fra 2 x 350 Watt til 4 x 350 Watt i 8 Ohm ga litt mer dynamikk og litt fastere bass, og ingen hørbare forandringer i mellomtone/diskant.

Mvh

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Antall liker
632
Kjære trådstarter.
Som du sikkert allerede merker, er hifisentralen full av ivrige hjelpere - og full av sterke meninger. Om du er relativt ny til forumet vil jeg dele noen tanker.

De som uttrykker sine meninger sterkest her, er gjerne delt i to grupper: Den ene gruppen pleier å si at moderne kilder gjerne er gode nok, at moderne forsterkere er gode nok, og at det viktigste er høyttalere og rom, og interaksjonen mellom sistnevnte. Den andre gruppen er ikke nødvendigvis uenige, men snakker mer om visse kvaliteter ved kilde, forsterker og høyttalere, og kan også inkludere elementer som kabler og strøm.

Når debattene blir opphetede kan det virke som at folk blir sinte på hverandre. Innlegg kan virke sarkastiske osv. De to grupperingene kan bruke ord om hverandre og seg selv, som både er ment som beskrivende og som fornærmende: Den første gruppen nevnt over kalles gjerne "målemafiaen" og den andre gruppen kalles gjerne "gullørene", og de beskriver gjerne ting med "blomsterspråk".

For å få aller mest ut av et spørsmål om utstyr, kan det være en god idé å titte innom lange tråder med mer eller mindre samme utgangspunkt som ditt eget, for så å se hvilke retninger de trådene tar. Da skjønner man litt mer om språkformen, om hva som er de forskjelliges referanser osv.

Jeg har selv fått skikkelig god hjelp her på forumet og er virkelig takknemlig for det: Folk plukker opp spørsmål og svarer kjapt på alle mulige problemstillinger som om HiFi er viktigere enn jobb, snømåking og middagslaging. Jeg elsker det!

Så mitt råd er: Nyt hifisentralen og ikke la deg skremme om rådene spriker i forskjellige retninger og om tråden utvikler seg til polarisert moro/kriging. Alt i alt kommer det mye læring ut av å lese i både egne og andres tråder.

Og som skilt på andre året selv, vil jeg støtte din entusiasme for å lytte mer til musikk enn i din forrige tilværelse💔🎧💿🔉🔊🎶

Med entusiasme fra hvego

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.326
Sted
Horten
....
Og så er det også sånn at planen er å kjøpe bedre høyttalere seinere. Alt jeg har lest her, bekrefter at det kan være lurt, men da må jeg ha en feitere sparekonto enn jeg har i dag. Og det vil nok ta litt tid før jeg finner noen jeg virkelig liker og er villig til å betale litt for. Det er meget mulig jeg gir lyd fra meg her når den tida nærmer seg. :giggle:
Den Node Icon og de Topping LA 90 amp'ene du har er et knallgodt utgangspunkt til å få mye godlyd ut av de fleste høyttalerene man ønsker seg.(y)

Du har jo alleredet oppdaget at plassering av høyttalere påvirker lyden bra, og det er jo nettopp høyttalerene (og rommet) som i størst grad står for lyden du opplever.
Andre høyttalere vil gi et annet lydbilde, men viktig å merke seg at "bedre" høyttalere ikke automatisk er det samme som dyrere.
-Dyre høyttalere (og annet) fra "annerkjente hifi" produsenter gir nok ofte sånne flotte annerkjennende nikk fra andre entusiaster, men viktig å huske at det er en selv som skal like de.
Og det er det eneste som betyr noe.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.368
Torget vurderinger
1
...
Det jeg lurer på, er om jeg vil vinne ytterligere i lydkvalitet om jeg kjøper en LA 90 til? Tanken er å brokoble dem og bruke dem som monoblokker, fortsatt med lav gain. Jeg har hørt/lest at jo sterkere forsterker, desto bedre, men stemmer det? Hva kan jeg i så fall håpe å vinne, bortsett fra muligheten til å spille høyere? (Høyttalerne er oppgitt med power handling 170 Watt, så effekten ville vel ikke bli for kraftig, hvis det kunne vært et problem.)
...
Siden du allerede har en LA90 så koster det ingen ting å finne ut av det. Varm opp med å lytte mono (på en høyttaler) i noen dager, uten å endre instillinger på LA 90 og med samme voluminnstilling som du bruker til vanlig i stereo. Det er litt omsilling å lytte i mono bl.a. på grunn av "manglende" perspektiv og fordi volumet i lytterommet er 3-6dB lavere enn når du lytter til den samme musikken i stereo med samme nivå på volumkontrollen. Koble deretter om LA90 til brokoblet og lytt vidre i mono, men reduser voluminnstillingen med 6 dB, siden LA90 har 6 db høyre forsterking som brokoblet sammenliknet med stereoinnstillingen. Utfordringen i begge omganger er å lytte konsistent etter de samme skavankene som du opplever nå.

mvh
KJ

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.745
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Min erfaring er at gode høyttalere med en liten (men god) forsterker, kan låte veldig, veldig bra. Mindre gode høyttalere kan noen ganger låte bedre med god elektronikk, men forskjellen er ofte veldig liten.

Hvis du ønsker å oppgradere, anbefaler jeg å spare pengene og gå på høyttalerjakt. Toppingen er god nok til å brukes til mange forskjellige høyttalere, i alle fall frem til oppgraderingsspøkelse melder seg igjen.

Noob

Medlem
Ble medlem
30.09.2025
Antall liker
35
Sted
Sørumsand
Hvis du ønsker å oppgradere, anbefaler jeg å spare pengene og gå på høyttalerjakt. Toppingen er god nok til å brukes til mange forskjellige høyttalere, i alle fall frem til oppgraderingsspøkelse melder seg igjen.
Det blir nok nye høyttalere på et tidspunkt. Opprinnelig var planen på kjøpe Radiant Acoustics med stativer og en ålreit forsterker, men det blei for dyrt i den situasjonen jeg var i da. Nå heller jeg nok mer mot mer konvensjonelle høyttalere, og kommer til å bruke tid på å høre på litt forskjellig. Kanskje begynner jeg leitinga med å høre litt mer på Dali.

Topp Bunn