Absolutt fase - hørbart eller uviktig?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Litt OT.
Enkelte produsenter lager fancy skrå baffler for å korrigere for forskjellig akustisk senter på elementene. Og så inverterer de polariteten på mellomtoneelementet!
Så viktig var den korrigeringen.
Passe skrå baffel og første ordens deling bringer elementene i fase. Flat baffel og høyere ordens deling bringer elementene i motfase, men med passe tidsforsinkelse slik at det summer er bra - i hvert fall noen ganger :)

Skrå baffel har også den fordelen at mer av baffelrefleksjonene går over hodet på lytteren.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Interessant diskusjon.
Hvorfor er det viktig at frekvensgangen er jevn. Hva vil jevn si i db i delefrekvensen?
Det menneskelige øre kan detektere avvik på 0,1 db.
Øret hører og instrumenter kan detektere for så å vise en eventuell forskjell.
At du kan høre to nivåer med forskjell på 0.1dB fra hverandre tror jeg ikke noe på.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
"Konvensjonell visdom" er vel at ca 1 dB er den minste nivåforskjellen vi kan registrere bevisst som en nivåforskjell, men at tonale avvik i størrelsesorden 0,1 dB kan være hørbare hvis de påvirker et bredt frekvensbånd. Mindre nivåforskjeller enn 1 dB er neppe hørbare som nivåforskjeller, men kan likevel være nok til å påvirke opplevd tonal balanse. Derfor, hvis man skal være sikker på om en dings låter bedre enn enn annen dings, og ikke bare høyere, bør lyttenivået matches til innenfor +/- 0,1 dB. Det finnes artikler rundt om som dokumenterer dette, f eks hos AES. Google is your friend.

Vanlige delefiltre kan gi avvik i størrelsesorden +/- 3 dB ved delefrekvensen, men da er det også en avveining mellom respons på aksen og respons i andre retninger. Delefiltre som gir flat respons på aksen kan fort gi en kraftig suck-out off axis. Eksempelvis fjerdeordens Linkwitz-Riley som er flatt på aksen og -3 dB i power response. Hva et slikt delefilter gjør med fasen på signalet er en historie i seg selv. Deretter skal den lyden gjennom høyttalermembraner med sitt eget liv ved forskjellige frekvenser, og så mikses direktelyden med romrefleksjoner som har ulike løpetider og fasedreining. At det ikke er helt enkelt å oppfatte absolutt fase via en vanlig høyttaler i et vanlig rom er kanskje ikke så merkelig.

Oppsummering av en del vanlige delefiltre her: Filter & Crossover Types for Loudspeakers — Reviews and News from Audioholics
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
En Sunfire forstærker, som er meget populær i omgangs kredsen , falder 0,5 db i et bredt område i mellemtonen. Samme forstærker vurderes til at være ren i mellemtonen og med et godt dybdebillede. En tilfældighed eller ...
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Konklusjonen jeg trekker utifra dette er at man forsøker så godt man kan å konstruere høyttalerene med så jevn frekvensgang, faselinsjær og lik spredning SOM MULIG for at lytterommets skader skal bli så små som mulig. Idealet er en rett frekvensgang, korrekt fase og lik spredning on og offaxis. Blir dette rett?

Har tidligere lest at man på vellykkede konstruksjoner kompenserer evt frekvensavik on axis i delefrekvensene med en kompenserende off axis respons.
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
En Sunfire forstærker, som er meget populær i omgangs kredsen , falder 0,5 db i et bredt område i mellemtonen. Samme forstærker vurderes til at være ren i mellemtonen og med et godt dybdebillede. En tilfældighed eller ...
Tror ikke det er tilfeldig. Som Asbjørn også skriver kan 0.5 db i et bredt område utgjøre en tonal forskjell og det er frekvensgangen gjør med følelsen av dybde og størrelse av lydbildet.

I en mikseprosess justerer man nivået på de ulike instrumentene hele tiden. Da er det merkverdig hvor mye man skal justere for eksempel en vokal for at det skal bli en hørbar forskjell. EDIT: Det blir en litt anderledes sammenligning enn en forsterker som har en 0.5db dipp, men kanskje interessant likevel.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Konklusjonen jeg trekker utifra dette er at man forsøker så godt man kan å konstruere høyttalerene med så jevn frekvensgang, faselinsjær og lik spredning SOM MULIG for at lytterommets skader skal bli så små som mulig. Idealet er en rett frekvensgang, korrekt fase og lik spredning on og offaxis. Blir dette rett?

Har tidligere lest at man på vellykkede konstruksjoner kompenserer evt frekvensavik on axis i delefrekvensene med en kompenserende off axis respons.
Ja, det er vel idealet, men det er ikke noe klart konsensus om viktigheten av flat respons på aksen vs power response (integrert hele veien rundt). Min litt løselige oppfatning er at rett frekvensgang (ikke nødvendigvis flat, heller litt fallende med frekvens) på aksen er viktigst. Det er vanskelig å få til lik spredning hele veien fra 20 Hz til 20 kHz, så det litt mer praktiske kriteriet er spredning (eller power response) som faller jevnt med frekvens uten noen brå sprang. Fasegang er forbausende lite hørbart, men den bør holde seg innenfor visse grenser (< 5 ms group delay) og heller ikke ha noen brå endringer med frekvens. I tillegg er selvsagt lav forvrengning bedre enn høy forvrengning. Forvrengningen i en høyttaler er stort sett andre- og tredjeordens, sånn at vi tåler en hel del før det blir ubehagelig, men < 1 % hadde vært fint, og gjerne enda mye mindre i overgangen mellomtone/diskant, takk. Det er hvertfall hva jeg har lagt til grunn i det høyttalerprosjektet jeg holder på med, riktignok i rykk og napp, men Real Soon Now... Der har jeg også prøvd å gjøre noen småting for å minimere kanselleringene fra reflektert lyd fra frontvegg og gulv (floor bounce), men det har ikke så mye med frekvens- og fasegang å gjøre, mer med hvordan elementene er plassert i forhold til hverandre og de nærmeste reflekterte fasene.

Denne er forresten ganske interessant: http://www.audioweb.cz/down/loudspe...-relationship-to-listener-preferences-1+2.pdf

Jeg merker meg også at jeg må skyfle på mye mer enn +/- 0,1 dB med eq for at det skal bli noen forskjell å snakke om, men jeg vil altså ikke utelukke at noen er i stand til å høre så små forskjeller. 0,01 dB og 1 ns group delay, derimot...
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Konklusjonen jeg trekker utifra dette er at man forsøker så godt man kan å konstruere høyttalerene med så jevn frekvensgang, faselinsjær og lik spredning SOM MULIG for at lytterommets skader skal bli så små som mulig. Idealet er en rett frekvensgang, korrekt fase og lik spredning on og offaxis. Blir dette rett?

Har tidligere lest at man på vellykkede konstruksjoner kompenserer evt frekvensavik on axis i delefrekvensene med en kompenserende off axis respons.
Ja, det er vel idealet, men det er ikke noe klart konsensus om viktigheten av flat respons på aksen vs power response (integrert hele veien rundt).

Mye av forskningen rundt dette kommer fra Toole og er dessverre begrenset av at han målte høyttalerresponsen, kombinerte dette med lytteintrykk i en normal akusikk, men dessverre "glemte" å måle lyden i lytteposisjon.

Mange av mysteriene om on axis vs off axis forsvinner når man starter å se på hva som skjer der lytteren sitter.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det er jo ikke spesielt mystisk at lyden i diverse retninger reflekteres og til slutt summeres ved øret til en eller annen vektet sum av direktelyd og reflektert lyd. Men det er ikke helt riktig å skylde på Toole. Hvis du leser den første delen av artikkelen (av Toole!) som jeg lenket til i forrige innlegg, så beskriver han en slags "britisk skole" som la størst vekt på direktelyden og en slags "New England & skandinavisk skole" som la størst vekt på power response, pluss en del synspunkter fra Japan og andre steder som plasserte seg et sted i mellom disse ytterpunktene. Det er fristende å spekulere at britiske stuer/lytterom er fulle av langhårede gulvtepper, plysj og velour sånn at man ikke hører så mye annet enn direktelyden uansett, mens interiører i New England og Skandinavia preges mer av sparsom møblering og glatte flater som reflekterer mye mer av off-axis lyd. Det kan forklare den ulikheten i prioritering.

Men det hadde nok vært interessant om Toole hadde krysspeilet dette med frekvensrespons i lytteposisjon, ja. Det er vel rimelig å tippe at den foretrukne frekvensgangen i lytteposisjon (integrert over et vindu på 15 - 20 ms) er en rett strek som peker litt nedover med økende frekvens.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.648
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Baffel?

Beklager. Carry on. :cool:
Hva
Har'u droppa baffelen og nå?
Den er borteborte fra 300 til 1700 Hz.
/ot

Da vi lekte oss med å sammenlikne elektronikk holdt vi oss innenfor 0,15 dB, ettersom vi ikke kunne finne data på at mennesker kunne oppfatte nivåforskjeller som var mindre enn dette.
Men jeg har oppfattet bredbåndet ratting på 0,2 dB i 1-4 kHz-området.
 
Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Derfor, hvis man skal være sikker på om en dings låter bedre enn enn annen dings, og ikke bare høyere, bør lyttenivået matches til innenfor +/- 0,1 dB.
I alle dager. Så hvis 1 dB er minste hørbare nivåforskjell, så må jeg for sikkerhets skyld så redusere den med en faktor på 10 til 0,1 dB for å kunne si med sikkerhet at dingsene mine er bedre enn noe jeg finner på den lokale Elkjøp? (Ved direkte sammenligning)? For å unngå "tonal påvirkning"? Som om det er noen mikroskopiske forskjeller i "det tonale" som er forskjellen på god og dårlig lyd fra en komponent?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.524
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Derfor, hvis man skal være sikker på om en dings låter bedre enn enn annen dings, og ikke bare høyere, bør lyttenivået matches til innenfor +/- 0,1 dB.
I alle dager. Så hvis 1 dB er minste hørbare nivåforskjell, så må jeg for sikkerhets skyld så redusere den med en faktor på 10 til 0,1 dB for å kunne si med sikkerhet at dingsene mine er bedre enn noe jeg finner på den lokale Elkjøp? (Ved direkte sammenligning)? For å unngå "tonal påvirkning"? Som om det er noen mikroskopiske forskjeller i "det tonale" som er forskjellen på god og dårlig lyd fra en komponent?
Jeg synes dette er ganske logisk, jeg.
  1. "Konvensjonell visdom" sier at en nivåendring på 1 dB er omtrent hva mennesker er i stand til å oppfatte som en nivåendring. Historisk ble enheten decibel definert nettopp på den måten. (Decibel - Wikipedia, the free encyclopedia)
  2. Ørets følsomhet for ulike frekvenser endrer seg med volum. Ved lave lyttevolumer er øret mindre følsomt for både bass og diskant enn ved høyere lyttevolum. (Fletcher–Munson curves - Wikipedia, the free encyclopedia)
  3. Den subjektive effekten av å skru opp volumet littegranne er at lyden blir "fyldigere" og "rikere". For de fleste lyttere vil det oppleves som en forbedring. Dette har vist seg å være en uimotståelig fristelse både for plateprodusenter og hifi-konstruktører: For hver "remastering" har lydnivået på CD'ene blitt skrudd opp et par hakk, og utgangsnivået på CD-spillere har økt til langt over de 0,447 V som var standard linjenivå en gang i tiden.
  4. Det er mye billigere å lage en komponent med litt ekstra gain enn en som virkelig er bedre, så det er vesentlig å matche lyttevolum for at du ikke skal bli "lurt" til f eks å tro at en billig (men høyrøstet) Elkjøp-forsterker låter "bedre" enn en grisedyr (men lavmælt) Klasse-A-forsterker ved direkte sammenligning side ved side.
  5. Det "skumleste" er når volumene er såpass nær hverandre at du ikke registrerer volumforskjellen som sådan, dvs < 1 dB, men at den likevel påvirker den subjektive lydkvaliteten av de to komponentene. Da kan det fort vise seg at den opplevelsen forsvinner igjen hvis den ene volumkontrollen skrus ned et hakk, og en slik "forbedring" er ikke verdt så veldig mye.
  6. Derfor, hvis du har tenkt å gjøre deg opp en noenlunde informert oppfatning om den reelle forskjellen i lydkvalitet mellom to komponenter, det korrigeres for eventuelle forskjeller i volum. Den justeringen må være mer presis enn å ta den på "øremål" sånn at det høres noenlunde likt ut. Igjen, "konvensjonell visdom" er at volumforskjeller mindre enn 0,1 - 0,15 dB er godt nok. Er man nerdete anlagt, sjekker man dette på utgangene med et digitalt multimeter for å få en bedre måling enn med et håndholdt dB-meter.

Dette er faktisk ikke veldig kontroversielt. Her er en gjennomgang fra Martin Colloms, en subjektiv hifi-anmelder med seriøs tilnærming til faget:
In fact, one of the greatest difficulties concerns the mentally separating underlying quality characteristics from simple first-order errors such as frequency-response aberrations, loudness and channel imbalances.

Slight errors in channel balance, either in specific frequency ranges or in overall level, can subtly disturb one's opinion of the sharpness of stereo focus. Statistically well-controlled testing has not only confirmed the audibility of absolute phase or signal polarity but also level differences as small as 0.2dB. These differences may range over octave or several-octaves of bandwidth, with an aural sensitivity of a similar magnitude. The subjective responses to variations in amplitude/frequency response are pretty well documented; the careful reviewer bears these constantly in mind. For example, less than 0.5dB, just 5%, of treble lift in the 3-10kHz range can give rise to a mildly increased sense of immediacy, transparency, and liveliness without necessarily being directly obvious as treble lift. A similar degree of loss in the 150Hz-400Hz range can make a vocalist appear lightweight and lacking in power in their fundamental range, conversely lending a crisper quality to the sound. This might be preferred on one recording but disliked on another.
...
Greatest awareness of the long-term quality of an item is generally obtained by the single presentation method, while maintaining critical control of absolute level and channel balance, combined with an awareness of any relevant response errors.
http://www.hificritic.com/downloads/Archive_7.pdf

Obligatorisk kabeldrypp: De eksemplene som Colloms nevner med 0,5 dB løft i diskanten og/eller 0,5 dB cut i grunntoneområdet stemmer både i størrelsesorden og subjektiv virkning med effekten av å sette inn en induktiv høyttalerkabel (litt boost rundt 8-10 kHz) med lite tverrsnitt (litt cut ved høyttalerens impedanseminimum). At dette også stemmer ganske bra med Nordosts "house sound" både i elektriske egenskaper og subjektiv virkning på lyden er sikkert en ren tilfeldighet. ;)

For å dreie tilbake på topic et øyeblikk: Ja, absolutt fase eller signalpolaritet er både hørbart (på spesielle signaler under kontrollerte forhold) og uviktig (med normale høyttalere i et normalt lytterom).
 
Sist redigert:

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Hmm..kan man ikke ta det på "øremål"? Når jeg hører på anlegget, så er lyden sånn cirka "halvhøy". Dvs volumkontrollen står på cirka klokken 9, eller kanskje 10 når jeg skrur litt ekstra høyt. Hører jeg SACD, så må jo volumet skrus opp mye mer for "samme volum", jeg vet jo at SACD- signalene kommer ut mye lavere enn CD i min spiller.

Har jeg skiftet kabler eller komponenter, og prøvd å registrere lytteinntrykk, har volumkontrollen vært nede i 0 i mellomtiden. Og så blitt skrudd opp til "passe nivå". Omtrent tilsvarende der det var før. Det er nå min erfaring at kvalitetsforskjeller mellom dårlige og bedre komponenter er lett hørbare uten noen nivåmatching. For min egen del, så ville jeg se det som "bortkastet" å bytte til et produkt dersom jeg måtte nivåmatche helt vitenskapelig for å høre forskjellen. Det ville nok også være komplett meningsløst for de fleste å bruke masse penger på hifi dersom forskjellen til de "simple greiene" var så liten at den ikke kunne høres med mindre man "nivåmatchet". Jeg har nå en sånn elektronisk dB-angiver på min forforsterker, kanskje jeg kan sjekke hvor mye/lite 1 dB er. Minimum er -95 dB. Klokken 9 er -34 dB. Klokken 12 er - 18 dB.
Og nå var jeg så dum å glemme hvor lenge pizzaen har vært i ovnen, fordi jeg skrev innlegg her. Tiden her er viktig å passe på. Volumkontrollen skal ikke være det..
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hmm..kan man ikke ta det på "øremål"? Når jeg hører på anlegget, så er lyden sånn cirka "halvhøy". Dvs volumkontrollen står på cirka klokken 9, eller kanskje 10 når jeg skrur litt ekstra høyt. Hører jeg SACD, så må jo volumet skrus opp mye mer for "samme volum", jeg vet jo at SACD- signalene kommer ut mye lavere enn CD i min spiller.

Har jeg skiftet kabler eller komponenter, og prøvd å registrere lytteinntrykk, har volumkontrollen vært nede i 0 i mellomtiden. Og så blitt skrudd opp til "passe nivå". Omtrent tilsvarende der det var før. Det er nå min erfaring at kvalitetsforskjeller mellom dårlige og bedre komponenter er lett hørbare uten noen nivåmatching. For min egen del, så ville jeg se det som "bortkastet" å bytte til et produkt dersom jeg måtte nivåmatche helt vitenskapelig for å høre forskjellen. Det ville nok også være komplett meningsløst for de fleste å bruke masse penger på hifi dersom forskjellen til de "simple greiene" var så liten at den ikke kunne høres med mindre man "nivåmatchet". Jeg har nå en sånn elektronisk dB-angiver på min forforsterker, kanskje jeg kan sjekke hvor mye/lite 1 dB er. Minimum er -95 dB. Klokken 9 er -34 dB. Klokken 12 er - 18 dB.
Og nå var jeg så dum å glemme hvor lenge pizzaen har vært i ovnen, fordi jeg skrev innlegg her. Tiden her er viktig å passe på. Volumkontrollen skal ikke være det..
Sist jeg sjekket handlet denne tråden om hørbare forskjeller og ikke hørbare forskjeller. Ikke forskjellen mellom billige og dyre komponenter.

Jeg har selv syntes at nivåmatching har virket litt rart. Det var frem til jeg og en kamerat blindtestet to forforsterkere hvor den ene var dyr og den andre var kjempedyr. Vi brukte to kvelder på det og brukte forskjellige testmetoder: switching, annenhver låt, ABX og 10 låter før vi byttet. I begynnelsen brukte vi ikke noen dbmåler på nivået og da foretrakk vi alltid den som var litt høyere. Det var en uventet og merkelig opplevelse.
Den andre kvelden begynte vi å kjenne igjen signaturene på de (utrolig liten forskjell) og med nivåmatching kunne vi høre at den billigste var litt gråere i lyden.

Det finnes nok mye større forskjeller enn mellom disse to komponentene, men min erfaring er at det er lurt å nivåmatche så man utelukker at man foretrekker det ene fremfor det andre på feil grunnlag, hvis man er opptatt av det da.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tråden handler strengt tatt om absolutt fase - hørbart eller ikke....

En slags konklusjon kan kanskje være at det er godt hørbart på enkelte anlegg og på enkelte opptak, men på andre anlegg og opptak, ikke hørbart. De som først har oppdaget at sitt anlegg avslører dette er nok opptatt av det, andre hører det ikke - så da så.

Uansett; det er vel ett av temaene det ikke trengs dveles ved så alt for mye, da svært mye annet er mye viktigere for evnen til å gjengi musikk av et anlegg enn absolutt fase. Timeing og dynamikk - frekvensuavhengig - for eksempel....
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Bare lurer - spiller selv, gått på ørten konserter og gammel (begynnende gråhåret) hifi-entusiast. Det jeg lurer på er hvorfor spørsmål om absolutt fase kommer opp som et spørsmål - det har fra tidenes morgen vert almindelig viten at fasen bør vere korrekt - og ikke mindst til begge høyttalere i stereo (hører en ikke at ene høyttaler feilkoblet - blir egentlig hifi veldig billig ;-) ). Faseliniær respons (var vel TDL som ble først om at markedsføre dette) betyr og noe - men ikke mer end mange kommer godt fra høyttalere med 12, 18 eller 24 db filtre som ikke er helt faseliniære. Omvent er det vel et tankekors at B&W har "gjennopfundet" 6db faseliniære filtre?

Selvsagt betyder absolutt fase veldig mye for musikken. For at sage det ned til så enkelt:
Får du et TRYKK eller et SUG i magen når stortrommen får sig et skikkelig slag?

Øvrige kabeldiskussion vil jeg av gammel erfaring holde mig litt unna (lav profil...). Personlig klarer jeg at høre forskjell på noen gamle kabler (som på råd engang i forrige årtusind fra de som "var noe" innen hifimiljø i Århus) var konstruert så ganske enkelt som at kjøpe noe (ca.) 50 kr meter sølv i teflon, en svak tvinning og gode RCA opp mot "standard skolisser". Har prøvd noen vesentlig mer påkostede og - men klarer ikke at høre noen forskjell som forsvarer prisforskjellen til førstnevnte (ca. 200 kr for en meter, riktignok i 1988).

Personlig trur jeg fleste havde fått betydelig mer god lyd ved at jobbe etter en prioriteringsliste noenlunde slik:

Bedst mulig innen budgett lyd-kilde
Gode høyttalere

Rom og resonnanser i dette.

Ok forsterker. For AB og A - er en enkel men rimelig valid kvalitetsindikator - badevekten. For kl. D - må en høre selv.

Og så endelig kabler til aller-allersiste finjusterin. Helt sist! For det er ikke allverden i forskjell på et 100000 kr. høyttalerkabel - og 2x2 meter 2,5mm2 PR-kabel - som koster 25 kr.

Opp gjennom 32 år med hifi i ørene - er mine "bedste" opplevelser:

Mest musikalsk: Rodgers LS3/5A med Linn Sondek, B&O MMC1pu i Mørch-arm, Luxmann 550 kl A - i et relativ lite rom (14 m2)

Størst mikrodynamikk: Linn Sondek, Koetsu "black" (husker ikke tonearm) og et par EAR-monoblokker (509? forekommer det meg).

Bedst på symfoni-orkester: Linn Sondek, husker ikke øvrige på dette, Conrad Johnson effektforsterker (en i hifi-miljø selvkonstruert rør-pre-amp (+/- 0,1 db fra 20 til 20khz) på BW 801 høyttalere.

Bedste dybbas på høyttalere: En TDL-inspirert heimebygg-konstruksjon (transmissionslinie) hvor alle "bend" var mjuke - og alle ikke nyttede mellomrom var dempet med en fyldmasse med blanding av en sort lim og sand.

Bedste høyttaler hva "holografi" angår: min egen modifiserte HF 275. Som i øvrig har noen (men ikke alle) egenskaber til førstnevnte Rodgers.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Øvrige kabeldiskussion vil jeg av gammel erfaring holde mig litt unna (lav profil...). Personlig klarer jeg at høre forskjell på noen gamle kabler (som på råd engang i forrige årtusind fra de som "var noe" innen hifimiljø i Århus) var konstruert så ganske enkelt som at kjøpe noe (ca.) 50 kr meter sølv i teflon, en svak tvinning og gode RCA opp mot "standard skolisser". Har prøvd noen vesentlig mer påkostede og - men klarer ikke at høre noen forskjell som forsvarer prisforskjellen til førstnevnte (ca. 200 kr for en meter, riktignok i 198.

...
...
Og så endelig kabler til aller-allersiste finjusterin. Helt sist! For det er ikke allverden i forskjell på et 100000 kr. høyttalerkabel - og 2x2 meter 2,5mm2 PR-kabel - som koster 25 kr.
Absolutt fase = viktig = anleggsavhengig.

Riktig kabling = viktig = anleggsavhengig.

Særlig den lille unnselige kabelen som kalles fonokabel, og som mange ikke bryr seg så meget om.
 
Topp Bunn