ABBA: THE VINYLS Box Set

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Hus
    Mine var strøkne de selv om det var litt forskjell på tykkelsen. Nå er vel ikke det avgjørende for om dette er vellydende eller ikke, for det er mastringen som gjør susen her. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Har veid noen av de på kjøkkenvekten, og mine veier 128-154g. De mangler rispapir innlegg, så jeg bruker mine sedvanlige slip-in's...
    Mine er iallefall paddeflate; er de ujevne så bør man vel reklamere og få en ny boks, det er en feil.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Her er en Abba boks som jeg har hatt liggende en god stund nå. Som jeg har arvet engang. Har vært svært lite spilt på av tidligere eier. Jeg har ikke spillt en eneste plate ::). Det er cbs innspilling fra 1972-1981 ( 5 LP) utgitt av Reader's Digest. Vakre bilder på covere og innercover ser ut til og være av god kvalitet. Er sikkert ikke så mye verd mvh. Guit

Vedlegg

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    magnesmurf skrev:
    kast på ca 5-7 mm
    Det kan da ikke være mulig?
    Fullt mulig det. Kast som bare F i den ene plata. Skulle tro den hadde ligget i sola og blitt stekt så mye som den har slått seg.
    Er fristende å ta noen bilder for å vise. Må bestemme meg for om jeg skal orke å reklamere kjøpet ovenfor cdon først. Må vel se ann alle platene først og se om det bare er den ene.

Er derfor jeg liker å handle vinyl i butikk fremfor på nett. Da ser man plata mens man er i butikken, og er det kast i den kan man bare bytte den der og da.

jan b

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Antall liker
    146
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Jeg fikk min boks idag, og oppdaget til stor skuffelse at det var kast i den første plata. Men, etter å ha spilt en og en halv side oppdaget jeg at den var helt plan... Hva skjer??

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg sjekket alle platene i boksen. 3 var dønn rette. 1 var skikkelig kast i. Resten hadde kast på 1 eller 2 mm, altså ørlitte grann, men ikke forstyrrende mye. Mest slik at man kunne se at pick up gikk litt opp og ned, men selve plata så ganske plan ut.

Det var for øvrig de som var litt tykkere enn resten som var helt rette og fine.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.206
    Torget vurderinger
    10
    Hentet min boks i ettermiddag. Nå har jeg spilt Ring Ring og er over på Waterloo. Begge er rette og fine. Det er fyldigere og mer uanstrengt lyd enn på cd. Mere ro og mere trøkk på en gang. Fornøyd. Tar en og en plate. Setter på skikkelige innercover på hver plate etterhvert som jeg arbeider meg nedover i boksen :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ARRIVAL; Universal Japan, DMM og The Vinyls

Da har jeg fått ånden over meg og sammenliknet tre pressinger Arrival i formiddag. Har til og med veid de på kjøkkenvekta (tall i parantes under) og tatt bilde av innerlabel, det er noen forskjeller der.

De tre er

1) The Vinyls (128g)

2) Japansk Universal (203g) 2007

3) Universal DMM (170g) fra analoge mastere, 2001. Europeisk pressing.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Resultatet er egentlig lett å oppsummere; det er samme inntrykk som med de andre albumene. The Vinyls er mye rikere, mer naturlig og mer levende enn de andre. DMM-pressingen manglet endel skala, og damenes stemmer antok en viss musekvalitet som i Askepott. Hele bandet blr fjernere ift The Vinyls.

Det er sikkert noen perspektiventusiaster som vil synes det er vel så bra, men det er direkte feil at det er en positiv kvalitet imo. Det er et fake-perspektiv skapt av mindre dynamikk, klangrikdom og skala. Det er lett å oppnå denne større fjernheten bare ved å kopiere originalbåndet over på et nytt bånd og høre på samme plate en generasjon eller to eller tre lengre uti kopirekken, noe som klart virker å være tilfelle her forresten.

Setter man på The Vinyls igjen så vokser alle artistene i skala, innsikten i klangrommene øker plenty, plutselig blir Rutgers bass en heftig del av såvel harmoniene som rytmeseksjonen, mens den med DMM bare var en flat plopp innimellom.

Japansk Universal 200g var klart dårligst av disse tre. Japanerne fornekter seg ikke, selger svinedyre plater basert på typisk eq'ede så-så digitale mastere. Denne låter veldig "japansk", rent og pent presset men masete frempå presensområde som gir liksomdetaljer, og ingen reell kropp og naturlig substans, fint lite pr&t å spore også.

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim
    Fine observasjoner Vidar P.
    Det kan virke som det beste med denne Japanske pressing er at de
    har brukt original label på plata :)
    Neste sammenligning her blir Abba sitt tredje album abba mot DMM abba
    (Først skal jeg gjøre ferdig sammenligning av Dvorak cello concerto in b minor, Op 104.
    Utgitt på DGG, Capitol, Mercury og Living Stereo.

Heineken

Medlem
    Ble medlem
    20.02.2010
    Antall liker
    0
    magnesmurf skrev:
    Men når alt det positive er sagt, må jeg få lov til å yttre litt kritikk. Det er ikke bare velstand med denne samleboksen.
    For det har gått litt fort gjennom pressa med platene i boksen. Det syns.
    Flere av platene var skjeve (ujvene) med kast i høyderetningen. I og for seg er ikke dette uvanlig med nypressede plater, men alikevel absolutt et punkt å sette fingeren på. Det burde jo tross alt ikke vært slik.

Voulez vous plata er jo virkelig kvalitet over pressingen på. Mens en av de andre platene (husker ikke hvilken i forbifarten) er syltynn, har kast på ca 5-7 mm og veier minimalt. Gjetter 150g, men kan være mindre.

Men nok om det. Nå skal jeg fortsette å kose meg med godlyden :)
    Var dette "the Album" ? Har nettopp hørt igjennom samlinga og opplevde tildels det samme her. Var endel kast i akkurat den skiva, men det høres ikke ut som det forringet lydkvaliten. Enig med deg at VV holder høy standard i tillegg til de to siste skivene. Ellers ikke så mye å sette fingen på, bortsett fra at innercoverne i papp skal erstattes med litt mer skånsomme inners av god kvalitet.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim
    Waterloo, "Jo jo" "men men" Dette låter jo bare strålende, også på svensk!
    Bedre enn på engelsk syntes jeg.

Det ble veldig fristende og sammenligne med digtally remastered cd fra 97, som
    er den eneste Waterloo eksemplaret jeg har utenom boksen.
    Dette blir jo ikke helt det samme som å sammenligne plate mot plate, så jeg anbefaler de som syntes dette uinteressant til å stoppe å lese her...

Jeg ble noe overasket over hvor bra cd`en holdt følge med plata, spesielt ang. bass,
    som var et større problem på den første skiva syntes jeg.
    På rolige låter som "Sitting in the palmtree" Og "Hasta manana" faller lyden på cd`en noe igjennom. Her blir det tydelig at plata har mer rytme/dynamikk, henger bedre i sammen. Når abba trør til med "King kong song" blir vokal for enkel på cd`en, henger ikke med, skarp/tynn.

Totalt sett er inntrykket at denne plata henger gått i sammen med et fyldig lydbilde som er troverdig!
    Cd holder overraskende gått med på bass, vokal sliter mer en på plata (DMM) som jeg sammenlignet første plata med. Trommer blir også noe "splash" på denne cd`en.

Også var det coveret, det ser bare så mye bedre ut med det originale, enkelt og greit!

Til de som har fått skeive plater.
    Min Waterloo kun vært beinere, men ikke plagsomt.
    Det har vært nevnt kast opptil 7mm! Det høres fryktelig mye ut, jeg hadde ikke stusset på å reklamere.
    Hadde en plate kastet så mye her hjemme ville ikke den platen blitt spilt. Stakkars pickup..

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Hadde gleden av å lytte til utdrag fra denne boksen i helgen. En venninne var på besøk, og visste jeg hadde ny platespiller, så hun tok den med.

Fulgte tråden da den gikk, og måtte stusse over dem som i harnisk mente at Abba ikke var lytteverdig musikk. Briljante og fengende låter, god instrumentering, geniale arrangement, morsomme og underfundige tekster, lekent spill - hvordan kan det ikke være engasjerende og lytteverdig?

Og så kommer denne boksen. Når musikkbransjens idioter - og dem er det mange av - en dag skal ta status på hvordan de klarte å ødelegge industrien, så kan de ta utgangspunkt i hva denne boksen forteller oss: materialet var der, og det kunne overføres til mediet. Men man brød seg ikke om kvaliteten, og tok snarveier - og følgen ble at folk sluttet å sette pris på musikk, og til slutt tok for gitt at den skulle være tilnærmet gratis.

Det ble en del Abba i helgen - og er helt enig med Vidar P, snart må det bli slutt på å falle nesegrus for disse rådyre japanske utgivelsene som slett ikke er tett på mastertape. Men det var dette. Dette ga meg et helt annet perspektiv på Abba enn det jeg har hatt fra før.

Hmmm - nå stusser jeg på om jeg ikke må ha en slik boks selv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det synes jeg da absolutt du skal ha Vreden; musikken er jo for det meste helt genial og definitivt historisk, og den vil vel aldri komme mer vellydende enn dette. Skal tippe på at boksen ikke akkurat vil synke i verdi med årene etter at den blir OOP.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    Der var tråden, jo!
    Og mine ABBA-lp'er ligger uoppakket i sin boks ::)
    Nå, med min nyinnkjøpte TTT er det kun èn ting å gjøre: foreta en avbikt så dypt og seriøst som en lettere giktbrudden kropp formår - og deretter lene seg rolig tilbake og lytte.
    Til ABBA.
    --
    Herlige drømmer. Herlig musikk.

Cheers!

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Da er the Vinyls bestilt. Faktisk fremdeles tilgjengelig på CDON.
    Jeg har et par ABBA'er i samlingen (arvegods) fra før, men må vel erkjenne at de aldri har snurret i mitt anlegg.
    Så noen sann ABBA fan er jeg nok ikke. Men hører jo likevel at det er en harmonisk eleganse over mye av musikken til ABBA som gjør at de tåler tidens tann bedre enn mye annet.

Med nyinvesteringer på både arm og pu. siden, merker jeg at det analoge lydbildet fester grep. Sett i lys av slike investeringer, blir jo en boks med 9 LP'r for en drøy tusing for rent billig å regne! 8)

Så jeg gleder meg.

Morty

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg også hadde en venninne på middagsbesøk her rett før påske. Hun kom kl 16
    Biff med deilig tilbehør og vin var på menyen.
    Jeg merket meg under måltidet at hun ble mer og mer rastløs og kikket stadig oftere lenger inn i stuen. Da kaffen var satt på stuebordet, spurte hun meg; "har du noe med ABBA?" Seff, sa jeg og hentet opp denne suverene boksen. Plate etter plate ble spillt gjennom, glass etter glass med rødvin gikk med og tårene rant nedover kinnene hennes titt og ofte, mens hun satt og mimret om bandoms/ungdomstid. Allsang ble det i rikelig monn på oss.
    Kl 02 kom vi frem til at det var på tide å skru av anlegget. Fine timer rett og slett.

V

vredensgnag

Gjest
    Det lyder som en perfekt kveld - og en perfekt illustrasjon av hvorfor vi mennesker er glade i musikk.
    Det rant ikke tårer hos meg, men jeg fikk frysninger av musikalsk nytelse, og det er vel like godt!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp vreden, dette handler om de stundene verden bare raser forbi og en nyter dette vi kaller musikk. Heldigvis er vi skapt ulike i vår oppfattelse av disse musikkene og derfor finnes det så mange musikker å like.

P

Parelius

Gjest
    Ja, alltid lurt å ha noe annet enn trompetmusikk i bakhånd for påkomne tilfeller. ;D

Deilig historie. Hvor har jeg nå Abbaskivene...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Ja, alltid lurt å ha noe annet enn trompetmusikk i bakhånd for påkomne tilfeller. ;D

Det har du evig rett i.
    I og med at hun er fløytist, ble det litt fløytespill også...... ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    emotikon skrev:
    Parelius skrev:

Det har du evig rett i.
    I og med at hun er fløytist, ble det litt fløytespill også...... ;)
    og der kom det noen vulgære tanker inn i hodet ;D var på hyttetur med en venninde i helgen og hadde den samme opplevelsen med ABBA

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Du verden - ABBA som det nye afrodisiakum for middelaldrende herrer med baktanker overfor kvinnelige besøkende....
    Må nok hente frem boksen til helga jeg også da.

V

vredensgnag

Gjest
    Her går jeg fri for baktanker, siden det var min venninne som tok med seg The Vinyls - men effekten var upåklagelig, og anbefales. Man skal ha vært hipster på 60-tallet med Astrud Gilbertos seneste for å oppleve noe tilsvarende, tror jeg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Du verden - ABBA som det nye afrodisiakum for middelaldrende herrer med baktanker overfor kvinnelige besøkende....
    Nytt og nytt...syntes også det funket bra der jeg stod dødsforelsket sammen med en Agnetha kloning som 13 åring i 1978, og mimet ABBAlåter forran det store speilet i gangen hjemme- før mine foreldre kom hjem fra jobb......

Altså bør jeg ikke komme på uanmeldt besøk i helga? ;)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    emotikon skrev:
    Gunzi skrev:
    Nytt og nytt...syntes også det funket bra der jeg stod dødsforelsket sammen med en Agnetha kloning som 13 åring i 1978, og mimet ABBAlåter forran det store speilet i gangen hjemme- før mine foreldre kom hjem fra jobb......

Altså bør jeg ikke komme på uanmeldt besøk i helga? ;)
    Helga tilbringes på bortebane.....
    For mitt vedkommende var det Sweet med Ballrom Blitz & Fox on the run, som gira opp hormonene før konfirmasjonen i 1979...
    ABBA var overhodet ikke tøft nok, men jaggu tåler de tidens tann...

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Da kom sending fra CDON, raskt og greitt.
    Hvor skal jeg begynne, mon tro?

Vedlegg

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Hus
    Bare å glede seg det over mange timer med god lyd det. Fjorårets aller beste vinylkjøp mener jeg... :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.047
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Begynn med å ta på glitterdressen og platåskoa.
    Så kan du koble til noe digert gammalt fra Altec Lansing eller JBL.
    Så kan du danse foran speilet og drømme om Agnetha...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bartesam skrev:
    Bare å glede seg det over mange timer med god lyd det. Fjorårets aller beste vinylkjøp mener jeg... :)
    Enig, det der er også mitt forslag til fjorårets beste vinylutgivelse, helt klart.

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    leon skrev:
    Fra venstre med klokken ;)
    Ja, tror jeg starter akkurat der. Fra venstre.
    "Ordnung must sein!" ;D

En rask gjennomgang via Amazon indikerer at låt 1,2,8 og 11 ihvertfall er hørverdige. 8)
    Morty

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Morty skrev:
    leon skrev:
    Fra venstre med klokken ;)
    "Ordnung must sein!" ;D

En rask gjennomgang via Amazon indikerer at låt 1,2,8 og 11 ihvertfall er hørverdige. 8)
    Morty
    Blir vel litt mye armløfting på det viset.....jeg ville ha startet ytterst til høyre og spilt meg innover mot venstre. Men det er nå meg.... ;D

Morty

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    "Ordnung must sein!" ;D

Morty

[/quote]

Blir vel litt mye armløfting på det viset.....jeg ville ha startet ytterst til høyre og spilt meg innover mot venstre. Men det er nå meg.... ;D
    [/quote]

Akkurat hva jeg trenger,.... i flg. min kone. :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn