ABBA: THE VINYLS Box Set

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aubi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Antall liker
    1
    Av alle snobber, så er musikksnobbene de verste!

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Dete er en kjempeutgivelse som gir Stones' abkco-boks og Dylans monoboks kamp til døra i konkurransen om årets beste vinylboks.

Digger Abba og har gjort det i mange år uten et snev av nostalgi!

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Tror faktisk også jeg kjøper denne Abba - boksen.

Så denne video for på tv nylig, har forøvrig opptak av denne.
    Synes Abba har mange fengende melodier, selv om de ikke var førstevalget på 70 og 80-tallet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neppe. Iallefall ikke ennå. Det spesielle her er jo at det er analoge remastere direkte fra de originale analoge mastertapene. Skal det bli digitalt så må man jo remastere de til digitaltape; noe som krever enda en helt ny runde med de originale analoge mastere.

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    570
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Stå på Vidar P. Ikke la deg avspore av klønete forsøk på hersketeknikk. Jeg setter stor pris på din engasjerte "anmeldelse" av ABBA- boksen selv om det ikke er aktuelt for meg å kjøpe den selv. Det er slike tråder vi trenger her på hifisentralen; posivitivitet og engasjemang. Liker man ikke det man leser, så er det bare å la være å lese. Verre er det ikke for noen av oss.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Like eller ikke, det blander jeg meg ikke i.

Men hvis du ikke hører at ABBA er usedvanlig intelligent pop er det to muligheter: Enten er du døv, eller spektakulært umusikalsk.

Jeg ler meg fillete over snobberiet.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    ABBA er Skandinavias svar på The Beatles. Det er vel ett greit skussmål, eller hur?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Enig med begge. Jeg må innrømme at jeg ikke kommer til å kjøpe ABBA, men spør regelmessig om nytt angående Beatles.

Man kan sikkert snobbe over en rekke kulturelle fenomener som 'henger sammen med' musikk. Men snobber man over 'bruksmusikk'-siden av pop'en rammer det fort en lang rekke geniale utgivelser. Mozart til Motown. Samme med breddeappell. Av og til har 'folk flest' et poeng, for å si det sånn....

God jul, forresten. Jeg har akkurat trøkka i meg historiens feiteste frokost.   8)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nja... Kunne godt hatt 30 grader opp på utetemperaturen.  ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    CDON - sukk...

Jeg bestilte boxen 14. desember, og tok med en del annen vinyl i samme slengen, siden de solgte 2 for prisen av 1. Fikk ordrebekreftelse på alt unntat èn plate, og den skulle ettersendes.

Det eneste som kom fram til jul var den som ble ettersendt....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    CDON - sukk...

Jeg bestilte boxen 14. desember, og tok med en del annen vinyl i samme slengen, siden de solgte 2 for prisen av 1. Fikk ordrebekreftelse på alt unntat èn plate, og den skulle ettersendes.

De har vel kommet til 4000 solgte da.... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mange var det CDON tok inn av de 4000 tro? La oss nå håpe at alle på HFS som har vært våkne nok til å ønske seg denne vil få tak i den før den blir utsolgt. Den er en fryd å jobbe seg igjennom iallefall.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim
    BT skrev:
    CDON - sukk...

Rart, min ble bestilt 16 des og kom 22 des.
    Kjipt..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skal ikke se bort fra at Posten kan ha noe med saken å gjøre...

oyvindk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg også endelig fått bestilt boksen fra cdon. Takker for rapporter om lydkvalitet, det gjør det lettere å kjøpe den.

Har egentlig hatt lyst på en sånn boks i mange år, og endelig er den lansert. Gleder meg til å høre :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spennende. Håper også på tilbakemelding om boksen fra flere som har hørt eller etterhvert får høre denne boksen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    emotikon skrev:
    BT skrev:
    CDON - sukk...

De har vel kommet til 4000 solgte da.... ;)
    ;D

Den har kommet vel fram nå. Prøvde å høre litt etter at minstemann var i seng en kveld, men da var jeg for sliten til å høre musikk. Alt ble graut så jeg måtte bare slå av. Håper på en ny sjanse i kveld.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Har nettopp vært igjennom “The Album” og så vidt jeg kan bedømme er både det rytmiske fundament, dynamikk og romlighet sterkt forbedret i forhold til Universal’s Back to Black. Er resten av LP’ene av tilsvarende kvalitet er denne boksen en åpenbaring som gir genuin merverdi. Viser for øvrig hva som er mulig dersom en er gjør arbeidet skikkelig og ikke kutter hjørner, en verdig utfordrer til Slayer’s “The Vinyl Conflict” om å bli årets gjenutgivelse og en sann fest!

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    The Seventies er en ny og meget bra dokumentarserie om 70-tallsmusikk laget av SVT. Episode 7 handler om svenske artister som slo gjennom i utlandet og Benny Andersson snakker om produksjonen av Abba-platene og sine egne favoritter blant Abba-låtene. Tror ikke han har snakket så mye om Abba-platene de siste årene.

http://svtplay.se/v/2121516/the_sev...364142,1,f,-1/pl,v,,2092331/sb,p134580,1,f,-1

For øvrig så er hele serien meget bra, helt på høyde med mange av de beste musikkdokumentarene fra BBC. Kun nye intervjuer og ofte med litt "nye" ansikt, dvs. ikke de samme gamle artistene som man har sett ørten intervjuer av tidligere.

Langt langt bedre enn noe NRK klarer å lage (kanskje bortsett fra det fabelaktige deLillos i Operaen-programmet som gikk på tv før jul.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for morsom link, det var gøy å se.

Savner fortsatt hq-versjon av den komplette legendariske Wembley-konserten fra '79. De kunne godt ha lagt den ved i LP-boksen… Stemningen var visst elektrisk, og Agnetha var… phuh, hva skal man si. Stunning!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke opplevd Abba live, men det er neimen ikke langt unna.

Både Hootenanny Singers og Hep Stars har jeg hatt gleden av og få med meg live.

The Roots of Abba.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Hus
    Har bestilt den selv etter meget bra omtale her på forumet. Tilbakemelding kommer når boksen er i hus :D

Vidar P skrev:
    Spennende. Håper også på tilbakemelding om boksen fra flere som har hørt eller etterhvert får høre denne boksen.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Vidar P skrev:
    Savner fortsatt hq-versjon av den komplette legendariske Wembley-konserten fra '79. De kunne godt ha lagt den ved i LP-boksen… Stemningen var visst elektrisk, og Agnetha var… phuh, hva skal man si. Stunning!
    Så den på fjernsyn forleden, men innbiller meg at noen sa noe om at det var en serie på fem konserter. Stemmer det og hvis ja, er den som ble vist en redigert sammensetning?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer vel godt det Pesquera, det var vel egentlig 6 også. Disse Wembley-konsertene ble utgangspunktet for denne filmen "Abba In Concert".

Se kronologisk årshistorikk 1979 her; http://www.abbaannual.com/1979.htm

Spennende rapport om The Album forresten! Har ikke hørt den der Back-to-Black, men det er muligens fra digitale mastere det? Står det noe om det? Har du fått hørt på noen flere?

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Nettopp. Back to Black er kjemisk fri for referanser, er en ren replica av 1977 omslaget. Ellers arbeider jeg meg videre med stigende entusiasme, i dette øyeblikk er “Knowing Me, Knowing You” som jeg kun har på “Greatest Hits Vol.2”. Et herlig nærvær og denne boksen er en er en analog triumf. Eneste jeg ikke klarer å bestemme meg for er hvorvidt jeg liker å bla i LP’ene fremfor å ha dem meg ryggen ut. Uansett, kan leve med det....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Der sa du det Pesquera, en analog triumf. Helt enig, jeg reagerte også slik. Stående gåsehud og nesten en uvirkelig følelse av å høre veldig kjent musikk for første gang. Det var en helt sjelsettende opplevelse å høre Abba på denne måten for første gang. Et nærvær, en renhet, åpenhet, naturlighet, klangrikhet og dynamikk som er hittil ukjent fra dette materialet.

For å være ærlig, hva har vi å sammenlikne med da? Hvordan har vi hørt Abba før. Flate digitale remastere med høy skrikefaktor, eller dårlige vinylpressinger fra ørtendegenerasjonsmastere signert Polar? Det er klart at dette er noe helt annet. Og noe høyst velkomment. Dette er den største vinylutgivelsen 2010 uten fnugg av tvil for meg.

Når det gjelder rygg ut så lar det seg jo gjøre; det er bare å ta ut LP'ene og arkivere boksen på loftet det :)

L

Labbis

Gjest
    Godt Nytt År!
    All honnør til Vidar P for sin entusiasme for denne utgivelsen og da spesielt lyden. Jeg prøver og prøver, men jeg klarer ikke helt å dele denne entusiasmen. Etter min mening er dette litt for friskt og frempå og til tider slitsomt. Forresten, av ca. 150 innlegg i denne tråden er det kun 7 personer som har innlegg relatert til lydkvaliteten. Spytt ut alle ABBA- frelste!
    Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tilbakemelding. Dine observasjoner er like gyldige som mine.

Slik jeg ser det; dette er vel så nært lyden av mastertapene man kan komme med Abba idag vil jeg tro. Det første jeg reagerte på var hvor naturlige og rene vokalene var, og hvor fri de var for denne skingrende gjallingen man ellers er vant til i dette materialet. Abba-utgivelser har stort sett hatt en plagsom støy og vreng på øvre mellomtone, nå er dette erstattet med en til nå uhørt rik innsikt i dette området imo. Noen få (svenske originaler av visse årganger) hadde en døllhet og livløshet som åpenbart skulle kompensere for produksjonen på skrangleanlegg. Når jeg setter på en Polar original eller en cd fra digitale remastere så blir det veldig mye mer skingrende og ukomfortabelt, med mindre det er en av de sløve svenske Polar'ene som er virkelig "muted". Likedan når jeg setter på japanske pressinger fra digitale mastere så låter de veldig firkantet og lite bevegende i forhold.

Jeg tenker at disse produksjonene i utgangspunktet er veldig komplekse og sammensatte, og uansett mastere så vil deres energi "stresse" enhver hifi. Som jeg sa i et tidligere innlegg; jeg tror ikke dette er noen audiofil nirvana for noen, men de med stereoanlegg som kan viderebringe de nye kvalitetene vil bli veldig positivt overrasket. Så nevnte jeg dette med Beatles-boksene som en parallell; mange synes dette er helt suverent, andre ser seg ikke helt istand til å dele entusiasmen for de nye Beatles-remasterene.

Jeg tror videre, med all respekt, at dersom man ikke får stort mer ut av disse remasterene enn de dårlige originale pressingene eller flate digitalmasterene, så er det kanskje vel verdt å vurdere om det egentlig er de nye masterene som er årsak, eller om man kanskje kunne ha tittet på aspekter ved sitt hifisystem. Om man rett og slett har for store forventninger til hva en remastering kan gjøre. For disse masterene er i mine ører, til tross for at de ikke er remixer og følgelig ikke har endret balanse, virkelig mye bedre enn noe vi har fått fra disse Polar-tapene før. Imo selvsagt.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg må si meg enig med Vidar P. Dette var mye bedre enn alle andre innspillinger jeg har hørt med Abba. Har de på vinyl fra før, men de er ikke i nærheten. Har også en komplett cd-box, men her skjemmes musikken veldig av at dynamikken er komprimert bort. Nå har jeg ikke mulighet til å lytte så mye for tiden pga stadig voksende barneflokk. men det ble en drøy time på natterstid. Litt drøyere enn den burde siden jeg skulle tidlig på jobb dagen etterpå, men det var det verdt. Det tok noen minutter før det løsnet litt, men når volumet kom litt opp løstet det ikke med måte. Jeg har visst vent meg til veldig lavt yttenivå. Det ble en drøy time med gamle favoritter og frysninger på ryggen. 2-3 låter fra hvert album fra og med Arrival til og med Super Trooper, og de to første fra oppsamlingsplata. Stemmene hørtes veldig naturlig og rene ut, bassen var skikkelig dynamisk, og det var en helt annen 3d-virkning enn jeg har opplevd med Abba før. Kort sagt - dette fortjente et av tidenes beste pop-band.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.332
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Jeg har opplevd Abba live. Det var i '74 eller '75. I en folkepark i Umeå (tror jeg). Ikke for å fornærme noen, men jeg husker ingenting av konserten; den gjorde nok lite inntrykk.... ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Voff skrev:
    rolfozzy skrev:
    Jeg har opplevd Abba live. Det var i '74 eller '75. I en folkepark i Umeå (tror jeg). Ikke for å fornærme noen, men jeg husker ingenting av konserten; den gjorde nok lite inntrykk.... ;D

Ikledd datidens mote i form av grønn tettsittende drakt, snabelsko, blokkfløyte og bjeller, høy på nymotens stimuli, vel vi tviler ikke. :-*

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Voff skrev:
    rolfozzy skrev:

Ikledd datidens mote i form av grønn tettsittende drakt, snabelsko, blokkfløyte og bjeller, høy på nymotens stimuli, vel vi tviler ikke. :-*
    ;D

Heineken

Medlem
    Ble medlem
    20.02.2010
    Antall liker
    0
    Falt for fristelsen og bestilte meg et eksemplar. Var litt forundret over at dette ikke var utsolgt da det står oppgitt at det kun er trykket opp 4k eksemplar (?) og forhåndssalget starta i september 10. Men den er nå fortsatt i salg hos CDON i pdd ivertfall.

Har hørt mye dritt om slike nypressinger/remastringer, men etter glimrende omtaler av VidarP og et par andre her inne så har jeg trua på dette :)

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.795
    Sted
    Hus
    Boksen min står på posten og venter på at jeg henter den i kveld. Gleder meg til å spille i kveld til et glass rødvin eller tre etter de gode tilbakemeldingene her :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn