Takker for tilbakemelding. Dine observasjoner er like gyldige som mine.
Slik jeg ser det; dette er vel så nært lyden av mastertapene man kan komme med Abba idag vil jeg tro. Det første jeg reagerte på var hvor naturlige og rene vokalene var, og hvor fri de var for denne skingrende gjallingen man ellers er vant til i dette materialet. Abba-utgivelser har stort sett hatt en plagsom støy og vreng på øvre mellomtone, nå er dette erstattet med en til nå uhørt rik innsikt i dette området imo. Noen få (svenske originaler av visse årganger) hadde en døllhet og livløshet som åpenbart skulle kompensere for produksjonen på skrangleanlegg. Når jeg setter på en Polar original eller en cd fra digitale remastere så blir det veldig mye mer skingrende og ukomfortabelt, med mindre det er en av de sløve svenske Polar'ene som er virkelig "muted". Likedan når jeg setter på japanske pressinger fra digitale mastere så låter de veldig firkantet og lite bevegende i forhold.
Jeg tenker at disse produksjonene i utgangspunktet er veldig komplekse og sammensatte, og uansett mastere så vil deres energi "stresse" enhver hifi. Som jeg sa i et tidligere innlegg; jeg tror ikke dette er noen audiofil nirvana for noen, men de med stereoanlegg som kan viderebringe de nye kvalitetene vil bli veldig positivt overrasket. Så nevnte jeg dette med Beatles-boksene som en parallell; mange synes dette er helt suverent, andre ser seg ikke helt istand til å dele entusiasmen for de nye Beatles-remasterene.
Jeg tror videre, med all respekt, at dersom man ikke får stort mer ut av disse remasterene enn de dårlige originale pressingene eller flate digitalmasterene, så er det kanskje vel verdt å vurdere om det egentlig er de nye masterene som er årsak, eller om man kanskje kunne ha tittet på aspekter ved sitt hifisystem. Om man rett og slett har for store forventninger til hva en remastering kan gjøre. For disse masterene er i mine ører, til tross for at de ikke er remixer og følgelig ikke har endret balanse, virkelig mye bedre enn noe vi har fått fra disse Polar-tapene før. Imo selvsagt.