ABBA: THE VINYLS Box Set

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus
    Ja da, dette var andre boller det. Maken til detaljert lyd fra første strofe. Lufttig diskant og realt god bass. Disse mastertapene har nok vært veldig bra fra starten av. Veldig godt lydteknikerarbeide. Var også null bakgrunnsstøy fra vinylen i tillegg. Inne i Nina, Pretty Ballerina på Ring Ring nå.....dette smaker det virkelig fugl av ja. Gleder meg til resten.... :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk boks, blir bare mer og mer fornøyd med den.
    Årets vinylutgivelse 2010? You bet!

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus
    Henger meg på den med årets vinylboks eller album for 2010. Maken til godt studioarbeide på alle måter :D Nesten så en får lyst til å dra fram loffen ;D

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.655
    Hvorfor flyttet fra vinylavdelingen?
    Hvis det er i vinylavdelingen trådstarter vil ha denne, så er det der den hører hjemme.

god tråd forøvrig selv om Abba ikke er min greie.

mvh

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim
    ch skrev:
    Hvorfor flyttet fra vinylavdelingen?
    Hvis det er i vinylavdelingen trådstarter vil ha denne, så er det der den hører hjemme.

god tråd forøvrig selv om Abba ikke er min greie.

mvh
    Det kan du si, ser ikke helt hva som var problem med det.
    Hva som er forskjellen på om f.eks tråd
    "CD ON har begynt med vinyl........" som har sitt liv i vinyl
    avdelingen og denne tråden aner jeg ikke...

("CD ON har begynt med vinyl var kun et eksempel)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ABBA; Back to Black vs The Vinyls

Hei, viser seg at jeg har The Album i denne serien "Back to Black" fra Universal;

http://www.backtoblackvinyl.com/vinyl/ABBA-The_Album.php

I tillegg har jeg det samme albumet i den nye "The Vinyls"-boksen, omtalt i en annen tråd. Så nå har jeg brukt formiddagen bl.a til å sammenlikne disse to utgivelsene. Satte meg ned med begge albumene for å se om de svært positive førsteinntrykkene mine av The Vinyls holdt vann når jeg fikk sammenliknet med Back to Black-utgivelsen.

Systemet er evig transparent nok på alle aspekter til å portettere selv de mest marginale forskjeller, og har svær skala på lyden så det blir nesten som å se på platene på storskjerm, så veldig enkelt å høre de forskjeller som måtte være. Brukte flg idag;

Linn LP12 Keel med Lingo 2 psu, Naim Aro arm og Dynavector XV-1S pu
    Naim SuperLine riaa
    Naim NAC 552 preamp
    Naim NAP 500 effekt
    KEF 207/2 høyttalere

Hadde tenkt jeg måtte skrive en masse, og ta endel forbehold, men det er virkelig unødvendig. Det er kort oppsummert stor klasseforskjell på lydkvaliteten fra disse to skivene. Eneste obs jeg vil dra frem er at dette er de samme originale mixene som seg hør og bør, det er altså ingen remixer og følgelig er balansen den samme på begge platene. De som forventer en annen klangbalanse mellom lydsporene (tror det er 32-spors), altså en remix, vil bli skuffet. Vi andre er glade for at det ikke er klusset med den originale balansen (remixet).

The Vinyls er knusende overlegen på alt fra klangrikdom til naturlighet, iallefall på et toppklasse highend musikkanlegg. Jeg har ikke prøvd på noe enklere system, men vil forvente at forskjellene blir mindre og mindre med synkende ytelse fra systemet. Back to Black blir stående igjen og virke stump og smal, med en nesten snublende stakkato-kvalitet til Gunnarsons bassgang, og nesten fargeløs og pistrete i vokalene; uten den rikdom, kraft og musikalske flyt som er så påfallende flott med The Vinyls.

Hører man f.eks på "Eagle" så er det en litt krevende 4/4-dels takt der, som skal ha et suggererende bouncy driv. Det blir blodfattig på BtB når bassen klinger ut lenge før den skal mellom hvert slag i takten, det hele blir virkende litt stillestående og flatt. På The Vinyls så bouncer bassgangen og rytmeseksjonen avgårde med at langt mer meningsfylt kraft og fremdrift, ting klinger ikke ut før de skal og det blir en langt større musikalsk meningsfullhet.

Hopper man videre til "Move On" i 3/4 valsetakt, så er det samme historie; Rutger Gunnarsons bassgang på BtB blir dump og det virker som om låta er stakkato fremført; noe et bytte til The Vinyls avkrefter. Der bouncer bassen villig vekk med stor kraft og liv, og plutselig begynner man å legge merke til Ole Brunkerts skarptromme som er siste slag i hver takt. Denne var ikke merket som et poeng på BtB, var mer som tilfeldige kjepperapp på en papp-plate i forhold.

Vokalene er en historie for seg selv; The Vinyls briljerer med farger, naturlighet og rikhet der BtB blir en anelse pistrete, todimensjonal og fargeløs i forhold; nesten som små pappfigurer i forhold til The Vinyls vokalister i mer naturtro skala. På koring (og det er det mye av her!) får man et langt rikere innsyn med The Vinyls, og ikke bare ser man mer, men alt gir mye mer musikalsk mening i kraft av sin rikhet også.

Lydpanoramaet oppleves større og videre med The Vinyls, det er rett og slett som å hoppe noen båndgenerasjoner nærmere den originale analoge mastertapen. Og det er vel akkurat det vi har gjort faktisk. Jeg mistenker BtB for å være fra digitale mastere, mens The Vinyls oppgis å være masteret direkte fra de originale analoge førstegenerasjonsmasterene i Stockholm.

Det er jo vanskelig å kvantifisere kvalitative ikke-målbare forskjeller; men jeg vil foreslå at forskjellene på disse to remasterene er nogenlunde svarende til forskjellene mellom to ellers velfungerende hifisystemer til f.eks 10k og 100k, forutsatt at klangbalansen ikke er særlig endret.

Kunne ha skrevet hele dagen om forskjellene sikkert, men det er greit å avslutte med at The Vinyls er en suveren boks av glimrende analoge remastere som slår alle andre ABBA-utgivelser jeg har hørt, og for meg er dette årets vinylutgivelse 2010 uten snev av tvil.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5

Ja ja, så er det ut og handle igjen da. Trodde faktisk jeg skulle greie å stå imot akkurat denne boksen.....
    Du har mye å svare for Vidar.

Hvor er den billigst for øyeblikket?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Vil bare tilføye at det er under sterke protester jeg poster dette i Musikk-avdelingen; sammenlikning og omtaler av pressinger og vinylremastere hører i mine øyne definitivt hjemme i vinylavdelingen. Dette handler ikke om musikken, men om vinylen. Men siden forrige ABBA The Vinyls-tråd helt feilaktig imo ble henvist til musikkavdelingen blant alle musikkomtalene så vil vel den samme skjebne gis denne.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus

Skal hjem å høre mere på denne boksen i kveld, og sammenlikne med flere originale førstepresser på Polar. Gleder meg til det. :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Gunzi skrev:
    Ja ja, så er det ut og handle igjen da. Trodde faktisk jeg skulle greie å stå imot akkurat denne boksen.....
    Du har mye å svare for Vidar.

Hvor er den billigst for øyeblikket?
    Har ikke sjekket, men den var billigst på CDON før jul.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus

Koster 1099 ennå den pluss frakt som er det samme som jeg betalte for den :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Bartesam skrev:
    Koster 1099 ennå den pluss frakt som er det samme som jeg betalte for den  :)
    Det merkelige er jo nesten at de har igjen av den. Det er jo kun laget en stamper (for hver side) fra originalmasterene såvidt jeg har forstått, og denne er bestemt å skulle presse 4000 eksemplarer worldwide. Uansett, jeg har nesten lyst å bestille opp flere jeg; den går nok snart ut av hyllene, og jeg tipper den blir svært verdifull senere.

http://cdon.no/musikk/abba/abba%3a_the_vinyl_collection_-_limited_edition_(9lp%2bbook)-12449452

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus

Kanskje det blir MFSL, Classic og DDC priser etter hvert siden opplaget er så lite ???

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5

Ok, bestillt. Farlig enkelt på cdon, trenger ikke fiske frem visakortet engang, og jeg husket innsjekkingskoden min.

Gleder meg, The Visitors har i all tid stått for meg som et av de mest helstøpte album fra den tidsepoken. Et meget voksent album.

oyvindk

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    109
    Sted
    Trondheim

Artig å høre sammenligning nå som boksen er innkjøpt :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim

Gunzi skrev:
    Ok, bestillt. Farlig enkelt på cdon, trenger ikke fiske frem visakortet engang, og jeg husket innsjekkingskoden min.

Gleder meg, The Visitors har i all tid stått for meg som et av de mest helstøpte album fra den tidsepoken. Et meget voksent album.
    Veldig enig Gunzi.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim

Flotte beskrivelser Vidar P.
    Jeg har fremdeles ikke hørt på denne boksen, gleder meg veldig.
    Satser på å begynne gjennom lytting av boksen i neste uke, siden jeg har
    kjøpt noen plater før denne boksen ble kjøpt må de lyttes på først.
    Slik er reglene her :)

Jeg tenkte også sammenligne med tidligere kjøpte plater, spennende!

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Vidar P skrev:
    Vil bare tilføye at det er under sterke protester jeg poster dette i Musikk-avdelingen; sammenlikning og omtaler av pressinger og vinylremastere hører i mine øyne definitivt hjemme i vinylavdelingen. Dette handler ikke om musikken, men om vinylen.
    Tja:

Vinylavdelingen
    alt som har med platespiller å gjøre
    Tror jeg er enig i at den burde ligge i musikk, jeg. Det er jo vanlig å inkludere kvaliteten på innspillingen i en plateanmeldelse, og slike skal jo i alle fall ligge i "musikk". Ellers har du jo denne:

Anbefalinger av CD/LP med god lydkvalitet
    Her legger du ut navn på plater som har god innspillingskvalitet. Skriv om det gjelder Vinyl eller CD i overskriften.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Enig med dere Gunzi og Leon, The Visitors er en veldig helstøpt produksjon. Det er stor forskjell fra de tidligste albumene, som bar mye mer preg av deres røtter i retning visesang. Produksjonene på de senere er også mye mer avanserte, mens de tidvis på f.eks Ring Ring-albumet er nærmest akustisk-orienterte som var det en visegruppe… og det var de vel også tildels.

Likefullt har jeg særlig sansen for de tidlige albumene også jeg (kanskje især det første, Ring Ring); selv om de er mye mindre jevne og mye mindre produserte så er de rike på gullkorn og geniale melodier fremført med genuin musikkglede.

Det var en annen av dere som hadde sammenliknet BtB med The Vinyls, nå har jeg glemt i farta hvem det var, men det hadde vært moro å høre om han kjenner seg igjen i beskrivelsen min i førsteinnlegget.

Dazed, du blander kortene imo. Jeg er ikke med på noen diskusjon, men dette er hverken spesielt god innspillingskvalitet eller musikk det handler om imo. Det er remastere og pressinger. Det er plenty omtale av vinyl-labeler, pressinger, remastere og denslags i vinylavdelingen. Vinylpressekvalitet er imo noe som hører under vinyl, og hvis det ikke er rom for det i beskrivelsene av avdelingene, så burde det endres.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.285
    Torget vurderinger
    10

Da var den bestilt på cdon ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

leon skrev:
    Flotte beskrivelser Vidar P.
    Jeg har fremdeles ikke hørt på denne boksen, gleder meg veldig.
    Satser på å begynne gjennom lytting av boksen i neste uke, siden jeg har
    kjøpt noen plater før denne boksen ble kjøpt må de lyttes på først. 
    Slik er reglene her :)

Jeg tenkte også sammenligne med tidligere kjøpte plater, spennende!
    Takker. Jeg har også noen interessante sammenlikninger i tiden fremover; først Arrival fra The Vinyls vs samme i serien av disse som liksom skal være fra originale analoge mastere, og så fra disse svinedyre japanske 200g fra Universal.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    463
    Torget vurderinger
    4

Vidar P skrev:
    Dazed, du blander kortene imo. Jeg er ikke med på noen diskusjon, men dette er hverken spesielt god innspillingskvalitet eller musikk det handler om imo. Det er remastere og pressinger. Det er plenty omtale av vinyl-labeler, pressinger, remastere og denslags i vinylavdelingen. Vinylpressekvalitet er imo noe som hører under vinyl, og hvis det ikke er rom for det i beskrivelsene av avdelingene, så burde det endres.
    Nå blir det vel en masse pepper igjen, men du sier da vitterlig at tråden hører hjemme i musikkavdelingen i den andre ABBA tråden, som forøvrig omhandler samme plate. Hvorfor starte en ny tråd om nøyaktig samme emne....????
    Men enig med deg i at det kunne lages en avdeling for remasteringer, mange gode av dem for tiden som bør få oppmerksomhet, jeg nevner i fleng; Dylan, Stones, Young............

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Dette er ikke samme emne, det er et forsøk på sammenlikning av to pressinger. Men hvis den er i veien og unødvendig, så ber jeg moderator slette tråden.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    463
    Torget vurderinger
    4

Vidar P skrev:
    Dette er ikke samme emne, det er et forsøk på sammenlikning av to pressinger. Men hvis den er i veien og unødvendig, så ber jeg moderator slette tråden.
    OK. Var litt rask der, enig i at det ikke er samme emne, og den er ikke i veien så du trenger ikke be noen slette noe som helst imo. Det jeg prøvde å kommunisere var at jeg er enig i at et nytt emne for remasteringer hadde vært bra.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim

Denne diskusjonen om hvor denne/de trådene hører hjemme blir ikke bedre...
    Jeg tror at både Vidar P meg og en annen visst jeg ikke husker feil har sagt
    hva vi mener om den "forrige trådens forsvinnings nr"

Kan ikke de som ikke er interessert bare holde seg vekke ? vanskeligere enn det
    er det ikke!!

Jeg kommer til å bli SVÆRT skuffet om en moderator begynner å flytte på denne tråden også. For oss som er interessert i dette tema er det svært givende og følge denne tråden.

For meg virker det som at enkelte lar seg irritere av tråder med mange svar/sider
    som ikke de selv har noe forhold til.
    Ikke bra..

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.655

Enig, dette hører hjemme på vinyl avdelingen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

ch skrev:
    Også hjertens enig med Leon.

Jeg har kontaktet moderatorpanelet med spørsmål om hvor omtaler av forskjellige vinylpressinger bør være. Hvis svaret er noe annet enn "Vinylavdelingen" så skal jeg be om at tråder om f.eks alskens vinylvaskemaskiner, rensemetoder, Zerostater, "billig vinyl på nettet", "kupp på vinyl", "vinylsalget øker", rensevæsker og alt slikt også flyttes til samme avdeling. Det er ikke moro å forsøke å skape noe lesverdig om vinyl under slike forhold iallefall.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus

Sitter hjemme med rødvin i glasset og sammelikner Super Trooper i norsk førstepress fra 1980 og den nymastrede versjonen i boksen. Er som natt og dag dette. Mye luftigere og myk diskant og fast, definert bass fra nyutgivelsen. Meget bra avbalansert mellomtone også. Får hakeslepp av dette ja :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Forbauser meg ikke, det er samme resultat her. De nye låter mye bedre enn de originale pressingene.
    Polar sine originale pressinger var forresten aldri spesielt gode, litt rufsete, lukkede og flate kanskje. Vet ikke hvordan lp-masterne var dengang, evt lydmessige fortrinn fra de ble nok effektivt skjult av de ikke-så-veldig-gode pressingene.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.600
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

Hei. Det var jeg som flyttet tråden etter et par rapporteringer om feilplassering. Personlig er jeg minimalt inne på vinylhjønet og flyttet i bunn og grunn ukritisk. Sitter bare med mobilen nå så å gjøre noe aktivt blir litt vanskelig.
    Vinylavdelingen skal jo egentlig ta for seg alt som har ned vinylavspilling å gjøre men jeg noterer meg at vinylplater og spørsmål rundt det ønskes plassert der av de som bruker platespelar.
    En helt ok diskusjon og lag gjerne en generell henvendelse under kommentarer til forumet om hvor slike tråder skal plasseres så finner vi utav det. Det er heller ingen konsekvent flytting også legger jeg merke til.
    Er det ok?
    I beste mening selvsagt. Jeg har ingen agenda og intet problem med å samle under vinylavd men tolket bare plassering av musikk under musikkavdelingen. Det var det hele.
    Ha en fortsatt god helg alle sammen ;-)
    Vidar P skrev:
    ch skrev:
    Også hjertens enig med Leon.

Jeg har kontaktet moderatorpanelet med spørsmål om hvor omtaler av forskjellige vinylpressinger bør være. Hvis svaret er noe annet enn "Vinylavdelingen" så skal jeg be om at tråder om f.eks alskens vinylvaskemaskiner, rensemetoder, Zerostater, "billig vinyl på nettet", "kupp på vinyl", "vinylsalget øker", rensevæsker og alt slikt også flyttes til samme avdeling. Det er ikke moro å forsøke å skape noe lesverdig om vinyl under slike forhold iallefall.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.285
    Torget vurderinger
    10
    Bestilte som sagt litt tidligere i tråden boksen jeg og. Mens vi venter så satte jeg på en tyskpressing av Souper Trouper som jeg kjøpte i en bruktsjappe i Kiel i fjor for en 50 lapp. Ripe og knitrefri. Utrolig mye bedre på vinyl enn på CD gitt. Fyldig og med bass. Snurrer nå ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    hel skrev:
    Bestilte som sagt litt tidligere i tråden boksen jeg og. Mens vi venter så satte jeg på en tyskpressing av Souper Trouper som jeg kjøpte i en bruktsjappe i Kiel i fjor for en 50 lapp. Ripe og knitrefri. Utrolig mye bedre på vinyl enn på CD gitt. Fyldig og med bass. Snurrer nå ;D
    Beklager avsporingen, men kan du fortelle mer om denne bruktsjappa?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.600
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ok da er diskusjonen ferdig og vi flytter dem tilbake til vinylavdelingen. 2 Abba tråder er også slått sammen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.285
    Torget vurderinger
    10
    ErosLoveking skrev:
    hel skrev:
    Beklager avsporingen, men kan du fortelle mer om denne bruktsjappa?
    Her sporer vi av igjen. Skal prøve å google opp noen kart over gågata. Følg med her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,49335.0.html

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    194
    Sted
    Trondheim
    Da har jeg fått hørt igjennom første plata Ring Ring "Bara du slog en signal"
    Og for en start, Bara du slog en signal låter fantastisk!
    Morsomt å høre den på morsmålet, det er jammen lenge siden jeg har hørt.
    Den kan høres her: (1988 Polar cd version.

Jeg har sammenlignet med mitt tidligere innkjøpte eksemplar som er trykket i 2001,
    som skal være fra analoge taper 180g.
    For meg virker det som at det er gjennomgående på hele plata (fra boxen) at bassen har en annen fylde, og mer riktig "volume" høyde.

"Another town, another train" Stemmen til Benny høres bedre ut på plata fra boxen, 2001 utgaven høres stemmen ut som den er tatt opp fra en kjeller. Dette blir ikke noe mindre fremtredende når instrumentene rundt blir trukket frem.

"Disillusion" Den låter varmere fra boxen, mistanken til digitale remastere er stigende..

Syntes at lyden fra 2001 utgaven er spissere, mer bakgrunn støy, instrumentene kommer til tider for langt frem i forhold til vokal. Plata fra boxen virker til å ha et mye bedre sammensatt bilde syntes jeg, det blir da et annet fylde i lydbilde, farger og klang.
    Dynamikken sitter, rett og slett!

Også må jeg jo si at coveret trekker veldig opp! Det er noe eget med orginal label, innercover og yttercover..

Vedlegg

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.807
    Sted
    Hus
    Veldig gjennomtenkte dette hele veien. Ser bare på innercoverene på de aller første. De har tatt seg bryderiet å trykke opp reklameinnercover som de også kom originalt med i stedet for å bare legge ved hvite innercover. Terningkast 6 også for gjennomføring av hele innpakningen :D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for morsomt lese Leon. Har ikke fått sammenliknet Arrival på Universal 200g, på 2001-trykket (DMM fra originale taper) og fra The Vinyl ennå, men fikk plutselig lyst å se om jeg fikk tid i morgen.

Jeg ble heller aldri begeistret for disse DMM-pressingene (har Ring Ring og Arrival), og uten å ha sammenliknet direkte med The Vinyls ennå så tror jeg at jeg kjenner meg godt igjen ja Leon.

Vedlegg

magnesmurf

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2008
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg også fått denne samingen i posten ;D

Er såpass heldig at jeg har en av platene i orginalpressing, for å sammenlikne med. (arvegods fra min far)
    Lyden i de nye platene er en helt annen, uten tvil. Den er luftigere, klarere og mer detaljert.
    Det er morsomt å se hvor mye det er mulig å hente når det gjelder remastring.

Men når alt det positive er sagt, må jeg få lov til å yttre litt kritikk. Det er ikke bare velstand med denne samleboksen.
    For det har gått litt fort gjennom pressa med platene i boksen. Det syns.
    Flere av platene var skjeve (ujvene) med kast i høyderetningen. I og for seg er ikke dette uvanlig med nypressede plater, men alikevel absolutt et punkt å sette fingeren på. Det burde jo tross alt ikke vært slik.

Det andre jeg stusser litt over, når det gjelder platene er forskjellige tykkelse og vekt.
    Virker som om det varierer mellom 150, 180 og 200 grams plater i boksen. Hvorfor ikke bare lage alle i 180 eller 200 grams pressing, og få et skikkelig produkt? Voulez vous plata er jo virkelig kvalitet over pressingen på. Mens en av de andre platene (husker ikke hvilken i forbifarten) er syltynn, har kast på ca 5-7 mm og veier minimalt. Gjetter 150g, men kan være mindre.

Men nok om det. Nå skal jeg fortsette å kose meg med godlyden :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn