ABBA: THE VINYLS Box Set

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    CDON kom vel litt senere enn du la inn bestilling ja, men i tide til at du skulle rekke å avbestille fra UK.

Regnet på det, med frakt og fortolling så blir dette jo nokså nøyaktig 2.100,- for boksen som koster 1128,- inkl frakt fra CDON. En tusenlapp dyrere. Huff.

Føler med deg, og har lært samme lekse selv flere ganger; man får ha litt is i magen, men ikke for lenge for da blir de enten dyrere igjen eller helt utilgjengelige.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har mottatt boksen ennå og kan dele sine inntrykk om mastringen og pressingen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den er sendt fra CDON men ikke ankommet ennå dessverre.
    Update as yet N/A, more information to come, watch this space :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja skal bli spennende. Jeg har Waterloo på '74 original svensk vinyl, jeg har Arrival og Ring Ring på japanske pressinger av nyere dato (maks 8-10 år). Førstnevnte er selvsagt rik, varm og flott, men ihjelspilt. De japanske synes jeg er rett og slett dårlige. Vinylen er plettfri, men den låter tynt og hardt med en viss "gjallende" øvre mellomtone, i mine ører altfor typisk for slike japanske utgivelser fra digitale mastere; det virker som om disse japanerne ikke kan dy seg med å knotte på EQ for å skape en liksomklarhet som egentlig bare er ulineært gjall.

Og så har jeg noen andre, som jeg ikke helt husker hva slags pressinger det er, men jeg tror det er i gata "Nice Price" eller slik. Håper selvsagt på at den nye boksen skal være skikkelig vellydende, og jeg har troen på det. I så fall endelig en mulighet for å få Abba på skikkelig vis, slik at det faktisk blir spilt. Skal iallefall få sammenliknet litt og rapportere tilbake.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.479
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    Den er sendt fra CDON men ikke ankommet ennå dessverre.
    Update as yet N/A, more information to come, watch this space :)
    Jeg har også fått beskjed om at boksene er sendt fra Sverige, så om noen dager vil man få testet ut kvaliteten.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Jaa, noen som har fått en pakke i posten ennå?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    483
    Torget vurderinger
    4
    Gode gauder, nå må dere ta dere sammen gutter før dere mister all cred. 3 sider med pjatt om et utdatert fjortisband. 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fjortisband du liksom…. du hadde vel ikke gjenkjent stor musikk om den hadde malt seg rosa og danset foran deg, mens den hoppet opp og ned og sang "Jeg er stor musikk… Jeg er stor musikk" :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    FZ skrev:
    Gode gauder, nå må dere ta dere sammen gutter før dere mister all cred. 3 sider med pjatt om et utdatert fjortisband. 8)
    Du får tråkke til med noen eksempler på noen voksenband og vise at du har cred

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    483
    Torget vurderinger
    4
    65finger skrev:
    FZ skrev:
    Du får tråkke til med noen eksempler på noen voksenband og vise at du har cred
    Nevner i fleng; Sven Ingvars....nei, faen, kommer ikke på fler i farta, er på vei til julebord, kanskje noen der kan hjelpe meg med fler ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    200
    Sted
    Trondheim
    Fordi som var barn på 70 tallet og fikk store doser av abba via radio, rack til mor og far, så var det umulig ikke få et forhold til dem.
    Abba ble en del av oppveksten min, i en særdeles positiv retning!
    Etter 30 år med abba for min del, kan denne boksen være den jeg har ventet
    på i lang tid..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For min del er det nesten 30 år uten ABBA, og det er lenge nok. Nå blir det ABBA igjen, og jeg gleder meg!!

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    200
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    For min del er det nesten 30 år uten ABBA, og det er lenge nok. Nå blir det ABBA igjen, og jeg gleder meg!!
    Jeg har nok eldre barn enn deg ;) Abba er jo obligatorisk i oppdragelsen!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det blir en integrert del av oppdragelsen sikkert ja! Særlig nå da jeg har funnet ut hvordan man skal digitalisere LP'er på den mest tenkelig elegante måte så vil også ABBA-boksen havne digitalt på barnerommene!

P

Parelius

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg hadde den samme erfaringen med kvinner; jeg gledet meg for tidlig.

Abba kan da både være fengende og godt håndverk!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    God lyd ja, det kan du bite deg i nesa på! Dette er helt åpenbart svært gode analoge remastere fra originaltapene! Makan til punchy dynamikk, klangrikdom og renhet. Ikke så mye som et snev av digitalis eller frempå ringing av noe slag; ikke så rart siden disse tonene ikke har sett så mye som hverken en bit eller en byte på vei til ørene; her er det dyp, rik og åpen klang med en svær klangfargepalett.

Har bare hørt noen få kutt fra "Ring Ring" og fra en av de seneste albumene så langt, men ble helt bergtatt og nærmest rørt, dette var imponerende! Noen av de tidligste kuttene (Ring Ring på svensk f.eks) låter litt "demo-aktig" men det er slik de er fra tape. De kuttene som har vært arbeidet mer med i studio viser fantastisk tydelig hvor godt laget dette var fra teknikere og produsenter i sin tid.

Damenes duetter er magisk velklingende!! Det er som å høre Abba helt på nytt. Har aldri hørt Abba så til de grader naturlig før. Det er nesten rørende bra, bedre løft enn Beatles-boksene var (som var digitale remastere). Bassen er også kjempeheftig og veldig rik, nesten litt "naimsk" tørrhet og fart over den samtidig, og den gir et voldsomt driv.

Men nå må jeg høre flere skiver!!!!! Alle audiofile; gled eder, for i dag er Abba født påny. Og til svenskene på Polar i Stockholm, som har børstet støv av de analoge masterene; Noreg takkar Dykk!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.884
    Ai!
    Løper og kjøper!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.368
    Vidar, så godt å hre at du er blitt som barn igjen og at ABBa er født på ny. :)

Det jeg har lært på SH forum er at det er fryktelig mye Abba-taper i arkivene av diverse slag, både ferdige LP-masters og originalmastere og kopier og og...

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.479
    Torget vurderinger
    12
    Dette høres jaggu lovende ut. Mine bokser kommer i morgen, så her blir det nok mye ABBA de nærmeste dagene. Jeg har Voulez-Vous fra før og syns den låter virkelig medrivende. Derfor hadde jeg også god tro på at boksen kunne være et kupp lydmessig.

Godt man har en Bryston i hus, som virkelig evner å yte gode plater rettferdighet!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har veid noen av de på kjøkkenvekten, og mine veier 128-154g. De mangler rispapir innlegg, så jeg bruker mine sedvanlige slip-in's.

Pressingene er ikke musestille mellom låtene, men helt knyst i låtene (stille partier). De er iflg Universal, og i motsetning til hva Espen måtte ha lest, masteret av Janne Hansson ved Atlantis i Stockholm direkte fra Abba-produsentenes egne Polar/Metronome 1.generasjons originale analoge mastertaper, og presset hos Optimal i Tyskland.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    http://www.carlmagnuspalm.com/abba/...-vinyl-collection/abba-the-vinyls-the-details

...ABBA – THE VINYLS is a limited edition box set containing ABBA’s eight studio albums, originally released 1973–1981: RING RING, WATERLOO, ABBA, ARRIVAL, ABBA – THE ALBUM, VOULEZ-VOUS, SUPER TROUPER and THE VISITORS. The box set also contains a bonus album, entitled ABBA TRACKS, the A-side of which contains the five single A-sides not included on the original studio albums. The B-side of ABBA TRACKS features a further five non-album songs, personally selected by ABBA’s Benny Andersson.

Going back to the analogue master tapes for each individual album, as originally prepared by ABBA and their associates, the albums in the ABBA – THE VINYLS box set have been remastered for vinyl especially for this release. The track listings of the albums mirror the original Swedish releases, as originally planned and conceived by ABBA and their record company Polar Music. Similarly, the eight studio albums are presented in replica covers featuring Polar Music’s original art work and inner sleeves – exactly as they looked when they first hit record shops back in the Seventies and early Eighties.

ABBA – The Vinyls also contains a 52-page full-colour timeline booklet featuring album content details, rare memorabilia, recording paraphernalia and photographs.

FURTHER DETAILS

The LPs in ABBA - The Vinyls have been remastered from the original Polar Music album master tapes by Janne Hansson, a long-time engineer at the Metronome Studio, where ABBA recorded many of their most well-known tracks. Working at Metronome since the Seventies, Janne is now the owner of the studio, which today operates under the name Atlantis (look it up in Sara Russell's book The ABBA Guide To Stockholm).

The LP sleeves replicate the original Swedish album designs, even down to the inner sleeves. The same goes for the labels on the actual records. To be able to get each and every one of these details right, we enlisted the help of collector and Polar Music label expert Frank Axelsson….

P

Parelius

Gjest
    Er det samme folka og musikkekvaliteten vi finner på sølvskivene?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Er det samme folka og musikkekvaliteten vi finner på sølvskivene?
    Det er det samme bandet. Man kjøper det ikke dersom man ikke liker det. Jeg for min del synes det er råtøft laget, og denne utgivelsen løfter de opp på et hittil uhørt audiofilt nivå som adderer til opplevelsen. Dette gir en helt annen opplevelse enn via skrangleradioer og bilstereoer for 35 år siden.

En super utgivelse av Skandinavias største pop-band gjennom tidene altså, det må jo bare bli bra. For de som liker musikken da.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    304
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å du hildrande du! Nå har jeg hørt etpar album til, og nå spiller "That's me" fra Arrival. For en rikhet og klang!!!! Og for en pace, rythm & timing!!!! Så det er slik mastertapene høres ut på en highend mastering og på et highend hifisystem!!! Imponerende så det grøsser!!! Fy fillern!!! Jeg er helt bergtatt, og har ikke noe lyst ut på lutefisk om 5 minútter..

Dette er en remastering verdt store krigstyper, dette er hittil uhørt bra! Har du et stereoanlegg som nærer seg på slikt som rytmer, driv, melodiføringer og klangrikhet så er det som bestilt! Afficinados should apply promptly.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.884
    Argh - nå er det flere minutter siden jeg bestilte og ennå har jeg ikke fått den.

Det var for øvrig ta 2 betal for 1 for vinyl på cdon, så det ble litt dyrt.

Til min kjære gode BT - God jul!
    Fra BT. ;D

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    200
    Sted
    Trondheim
    Vidar P; Dette var det jeg trengte å vite, takker for tilbakemeldinger!

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    89
    Torget vurderinger
    1
    Takk for rapport Vidar. Jeg bestiller boksen nå! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn