8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.906
    Sted
    Kongsberg
    Nå er jo prosjekt støy over, men jeg laget i en annen sammenheng en kalkulator som beregner total støy i en hel kjede fra kilde til øre.
    Med data fra Tors anlegg lagt inn i kalkulatoren skal total støy havne på 12dB SPL i lyttesposisjon.
    I diagrammet ser man hvordan dempeleddet (PRE) senker støy fra Lynx på 22,6uV med en faktor på 0,25x før effektforsterkeren forsterker det opp til 117uV ogjen.
    Jeg har gått ut i fra følsomhet på 100dB SPL/W på elementene og 2m lytteavstand. Da ender vi opp med 12dB SPL i lyttesposisjon med begge høyttalere i drift.
    1763926762360.png

En slik kalkulator er ingen fasit, men den kan være kjekk i en designfase for å se på hvordan man bør dimensjonere gain i anlegget for optimal signal støyforhold.
    Hvis man vil leke med tallene ligger den her: https://aanekre.com/noise-gain-and-spl/

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.258
    Sted
    Langesund
    Synes 12 db i lytterposisjonen hørtes mye ut, så tenkte jeg skulle måle det. Satte på RTA for så å trykke fire ganger på current for så å lage en gjennomsnitt av det.
    Gjennomsnitt av fire målinger med amper på, og gjennomsnitt av fire målinger uten amper på. Under hele seansen hørte jeg kun egensusen i hodet.:LOL:

Med amper på er blå
    Uten amper på er grønn

Her er det minimalt med støy i lytterposisjonen.
    Støy med og uten amper på.jpg

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.575
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Synes 12 db i lytterposisjonen hørtes mye ut, så tenkte jeg skulle måle det. Satte på RTA for så å trykke fire ganger på current for så å lage en gjennomsnitt av det.
    Gjennomsnitt av fire målinger med amper på, og gjennomsnitt av fire målinger uten amper på. Under hele seansen hørte jeg kun egensusen i hodet.:LOL:

Med amper på er blå
    Uten amper på er grønn

Her er det minimalt med støy i lytterposisjonen. Vis vedlegget 1162991
    Du må huske du måler summen av bakgrunnstøy og støyen fra høyttalere. La meg forklare med et velkjent eksempel.. Har du en høyttaler som pumper ut 80dB, får du ikke 160dB med to, kun +3dB. At det ikke er nevneverdig forskjell mellom amper på og av, stemmer jo med din observasjon, men forteller deg ikke det absolutte bidraget. 12dB stemmer nok.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.258
    Sted
    Langesund
    Du må huske du måler summen av bakgrunnstøy og støyen fra høyttalere. La meg forklare med et velkjent eksempel.. Har du en høyttaler som pumper ut 80dB, får du ikke 160dB med to, kun +3dB. At det ikke er nevneverdig forskjell mellom amper på og av, stemmer jo med din observasjon, men forteller deg ikke det absolutte bidraget. 12dB stemmer nok.
    Da er mikrofonen veldig galt kalibrert Målingen følger støygulvet i rommer som ligger på -2 til -7 i det området jeg viser. Rommet uten noe som helst på, er ekkelt stille. 12 db er jo 12 db og da burde det vel også måle 12 db. Det er forresten 20 db over høreterskel der øret har høyes følsomhet, og amper/høyttalere støyer mest

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.611
    Sted
    Holmestrand
    Der har jeg ingen problemer. Sa i fra til kona at jeg skulle ta noe støymålinger og lurte på om hun kunne være så stille som mulig i etasjen over. Hu lurte på om hun kunne strikke, ja sa jeg, bare du strikker lavt
    Kona har også raslet en del med strikkepinner, men nå er det visstnok bambuspinner som gjelder, og de er veldig støysvake.
    Kanskje @Armand kan tilpasse kalulatoren for strikkestøy?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.811
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De få gangene jeg er nødt for å ta målinger, så ber jeg hele familien forlate hus og hjem.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.258
    Sted
    Langesund
    12 db på 2,6 meter vil det si 36 db ved 16 cm? er det riktig.
    Dette er målt på 16 cm avstand.
    Da dukke støyen klart opp.
    støy på 16cm.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.575
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Da er mikrofonen veldig galt kalibrert Målingen følger støygulvet i rommer som ligger på -2 til -7 i det området jeg viser. Rommet uten noe som helst på, er ekkelt stille. 12 db er jo 12 db og da burde det vel også måle 12 db. Det er forresten 20 db over høreterskel der øret har høyes følsomhet, og amper/høyttalere støyer mest
    RTA viser relativt, ikke absolutt spl.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.575
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Målingene du fremviser er 100% i tråd med fysikken. Husk dette er logaritmer, skal du summere må du lineæriser. 40dB er 10000 12 db er 15. Det er med andre ord 666 ggr så mye energi i bakrunnstøyen som det høyttalerne nå byr på. Klart du ikke lenger ser tydelige forskjeller mellom av og på. Ved å dempe støyspenningen med 12dB, kan du bare bruke Armands kalkulator å se hva du pumpet ut før. Tipper ca 30dB

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.503
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    2
    30dB er i såfall knallbra! Tipper det ligger på 40-45 i kinoen min, med ventilasjonsanlegg og projektor påslått. Og for min del gjør ikke det noe siden det drukner i lyden fra anlegget uansett.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.871
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Der har jeg ingen problemer. Sa i fra til kona at jeg skulle ta noe støymålinger og lurte på om hun kunne være så stille som mulig i etasjen over. Hu lurte på om hun kunne strikke, ja sa jeg, bare du strikker lavt
    Hvor mange dager klarer du å vente med å fortelle at du har målt ferdig? 😅

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.258
    Sted
    Langesund
    Det jeg ikke er helt med på, er at støygulvet i rommet mitt er på 30-40 db når lav visking ligger 10 db lavere enn det. raslende løv ligger ned mot 20 db Rommet oppleves mye stillere enn det. Vi snakker nå om når all elektronikk er slått av.
    Verdens stilleste rom ligger på -24,9 dbA :LOL:

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    417
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har målt i kveld og har blitt lurt av viftestøy i laptopen. Når viften er stille og ventilasjon, forsterkere er avslått måler jeg 16dB SPL, 1k til 10k Hz. Ca samme med alt på. Dette er i lytteposisjon.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.575
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg ikke er helt med på, er at støygulvet i rommet mitt er på 30-40 db når lav visking ligger 10 db lavere enn det. raslende løv ligger ned mot 20 db Rommet oppleves mye stillere enn det. Vi snakker nå om når all elektronikk er slått av.
    Verdens stilleste rom ligger på -24,9 dbA :LOL:
    Kan love deg at ikke de -24,9 dbA ikke ble ble gjort med en kjip UMIK og i halvisolert kjellerstue. 😂

Du trenger ikke være med på det, men fakta: RTA måler ikke det absolutte støygulvet i ditt rom, det er en uvektet måling. Mulig du ikke har 40dB når alt er stille, siden UMIK+ lydkort også bidrar, men kan garantere deg at du ikke har -X dB heller.

"REW does not know the absolute SPL unless you perform an SPL calibration.
    Until then the level is relative to the soundcard’s input.”

Jeg har forklart hvorfor av og på ikke lenger utgjør noen forskjell. Det bekreftes jo av det du hører, men det gjør heller ikke Armands kalkulator feil. 🙂

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn