8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.956
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det er så morsomt og lett å skrive noen ord om en opplevelse, når man bare har positive ting å komme med. Slippe å veie sine ord, for på en diplomatisk måte å påpeke ting man ikke synes er så bra.

La meg bare si det med en gang, jeg gidder ikke snakke om for lys eller mørk betoning, Shyes anlegg er formbart og kan med noen tastetrykk betones på vilket jävla vis som helst. Det eneste jeg er opptatt av når jeg er på slike seanser, er javnhet i fr, scene og unoter utenfor oppsettet.

Vel, det var ingen unoter. Ferdig med det temaet...

Disse hadde jeg ikke hørt. Kan bekrefte at de fungerte
    1761402739470.jpeg

Dette var tredje gang jeg var der og denne gang, var det full klaff. Shy testet først en halvhjertet preset på meg, men det forkastet vi straks til fordel for en freskere en. Etter det var Tosken DJ og fikk velte seg i kjente og kjære låter jeg også nyter hjemme. Det er så spennende å høre "normal" musikk når bassen freser og tonene sklir sømløst over skalaen - noe som et transientvillig, fasekoherent og frekvensjavnt oppsett bør gjøre. Ingen forstyrrende artefakter, alt timet og tilrettelagt, bare sitte å nyte detaljerikdomen i opptakene. Sangere og instrumenter opptrådde tett på eller lenger unna, avhengig av opptak og alt fikk plass på scenen og ble stående der de skulle uhavhengig av toneleie. Mao ingen smøring.

Det har den siste tid vært en idémyldring i denne tråden, hvordan fikse anlegget til Tor? Jeg bare sier meg enig med @Roald , det er ingenting å fikse.

Jeg har tidligere kallt deg en nestor, det er en betegnelse jeg holder på, for du har virkelig vært en inspirasjon for meg og mange flere og har vist at du kan skru lyd. Takk for at du åpnet dørene en tidlig lørdag formiddag og takk for hifikake nr1. Veien var kortere enn jeg trodde, siden jeg denne gang tok Purka og dermed ferja, så det blir nok ikke 3 år til neste tur. :)

Tosken has left the building

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Det er så morsomt og lett å skrive noen ord om en opplevelse, når man bare har positive ting å komme med. Slippe å veie sine ord, for på en diplomatisk måte å påpeke ting man ikke synes er så bra.

La meg bare si det med en gang, jeg gidder ikke snakke om for lys eller mørk betoning, Shyes anlegg er formbart og kan med noen tastetrykk betones på vilket jävla vis som helst. Det eneste jeg er opptatt av når jeg er på slike seanser, er javnhet i fr, scene og unoter utenfor oppsettet.

Vel, det var ingen unoter. Ferdig med det temaet...

Disse hadde jeg ikke hørt. Kan bekrefte at de fungerte
    Vis vedlegget 1155098

Dette var tredje gang jeg var der og denne gang, var det full klaff. Shy testet først en halvhjertet preset på meg, men det forkastet vi straks til fordel for en freskere en. Etter det var Tosken DJ og fikk velte seg i kjente og kjære låter jeg også nyter hjemme. Det er så spennende å høre "normal" musikk når bassen freser og tonene sklir sømløst over skalaen - noe som et transientvillig, fasekoherent og frekvensjavnt oppsett bør gjøre. Ingen forstyrrende artefakter, alt timet og tilrettelagt, bare sitte å nyte detaljerikdomen i opptakene. Sangere og instrumenter opptrådde tett på eller lenger unna, avhengig av opptak og alt fikk plass på scenen og ble stående der de skulle uhavhengig av toneleie. Mao ingen smøring.

Det har den siste tid vært en idémyldring i denne tråden, hvordan fikse anlegget til Tor? Jeg bare sier meg enig med @Roald , det er ingenting å fikse.

Jeg har tidligere kallt deg en nestor, det er en betegnelse jeg holder på, for du har virkelig vært en inspirasjon for meg og mange flere og har vist at du kan skru lyd. Takk for at du åpnet dørene en tidlig lørdag formiddag og takk for hifikake nr1. Veien var kortere enn jeg trodde, siden jeg denne gang tok Purka og dermed ferja, så det blir nok ikke 3 år til neste tur. :)

Tosken has left the building
    Mange takk for hyggelig tilbakemelding. Veier faktisk meget tungt på vektskålen denne.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Etter et par sterke kopper kaffe og klarning av hjernen, kommer jeg til en summering fra litt forskjellige tilbakemeldinger i det siste.
    Min neste oppgave blir å få støyen ned i oppsettet. Det er en ting selv Tinnitus-Tor hører ved lave nivåer i innspillinger. Kanskje den ligger å skygger litt for den savnede "klarheten" uten at en merker det, og vil først oppdager det når den er borte.
    Den lille ullenheten i middbass synes jeg ble klart bedre med dirking på target. Tosken ble servert en annen target enn iGran.
    Ampene er nok ikke så tyste som en kunne ønske men det blir vel bytte av Lynx'en som blir første steg. Blir sittende litt på vent for gode avløsere.
    Nova 8 kanal hadde vært spennende.

Om jeg kunne få senket 6-8 db i lytteposisjonen er det nok for min del, men helt sikker ikke nok for f.eks. iGrans friske ører som egentlig hørte sus hele tiden bortsett fra crescendo i musikken. Med Igrans egne ord "I alt som ikke var fullt klimaks og forte hørtes orkesteret sammen med denne støyen" Selvfølgelig var dette på en ekstremt dynamisk innspillin med mange "stillepartier".

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.803
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror nok også at DACen er et sted du har noe å hente. Men Aurora er ikke så dårlig at den skal gi plagsom sus.

Hvordan er gainstrukturen din - har du alle ampene på laveste gain setting?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Jeg tror nok også at DACen er et sted du har noe å hente. Men Aurora er ikke så dårlig at den skal gi plagsom sus.

Hvordan er gainstrukturen din - har du alle ampene på laveste gain setting?
    Gutta fra prolyd synes også det var rart at Aurora skulle være et problem.
    Alle ampene står på laveste gain

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.803
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Regner med at du kjører balansert signaloverføring.

Om du napper ut signalkablene på ampene - støyer det fortsatt? (I så fall er det ampene som støyer og ikke DAC)

Om det er DAC som støyer - hva skjer om du kobler fra USB kabelen?

Mistenker at dette er jordstøy på en aller måte. (Jeg er lite glad i USB signaloverføring fra PC til Aurora)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    6.031
    Sted
    oslo
    Aurora blir i overkant susete på sensitive elementer med høy gain på forsterkerene - jeg har satt mine purifi amper på aller laveste gain for hornelementene og høyeste på bassene, noe som gjør det hele tilnærmet støyfritt i lytteposisjon.
    prøvde et Motu lydkort for noen år siden for å se om den støyet mindre, men var støy fra den også (og minidsp 4x10 var enda værre) - har testet ut alle former for jording og diverse kabler, og strøm remedier, så har kommet frem til at det er gain problematikk.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Regner med at du kjører balansert signaloverføring.

Om du napper ut signalkablene på ampene - støyer det fortsatt? (I så fall er det ampene som støyer og ikke DAC)

Om det er DAC som støyer - hva skjer om du kobler fra USB kabelen?

Mistenker at dette er jordstøy på en aller måte. (Jeg er lite glad i USB signaloverføring fra PC til Aurora)
    Målt på ca 10 cm fra diskant og da litt lengre fra mellomtonen.

Grønn: alt koblet opp.
    Rød: kun fjernet usb fra dac
    Blå: forsterkere uten tilkoblet dac

Det var mindre forskjell enn jeg har målt tidligere. Mener fast bestem på at støyen har sunket ca 6 db når dac'en er blitt koblet vekk i kjeden

Ampene er tydeligvis også et problem

Støy i DAC og Forsterker..jpg

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.956
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Om jeg kunne få senket 6-8 db i lytteposisjonen er det nok for min del, men helt sikker ikke nok for f.eks. iGrans friske ører som egentlig hørte sus hele tiden bortsett fra crescendo i musikken. Med Igrans egne ord "I alt som ikke var fullt klimaks og forte hørtes orkesteret sammen med denne støyen" Selvfølgelig var dette på en ekstremt dynamisk innspillin med mange stillepartier.
    Som jeg sa i går. Om det hadde vært knyst, hadde Vegas acapella vært magisk. Jeg gadd ikke ha så mye fokus på suset denne gang, dessuten synes jeg det var litt lavere enn sist gang. Men klart, den kan ha vokst i hodet mitt i den lange tiden mellom seansene, for jeg har jo gnålt så jævli på den tidligere.😁

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.712
    Sted
    Kongsberg
    Vi snakket litt om denne støyen da jeg var på visitt i forbindelse med nye bass-amper. Såvidt jeg husker er støyen omtrent likt fordelt på DAC og amper.

For å sjekke egenstøyen i ampene får man feil resultat hvis man napper ut signalkablene til forsterkerne. Gjør man det vil egenstøyen til inngangsimpedansen i ampene "lage" signalet. Hvis inngangsimpedansen er 47k og gain i forsterkeren er 27dB får man integrert utgangsstøy på 88uV BARE fra denne en motstanden. Dette kalles Johnson-støy og har ingenting med forsterkerens ytelse å gjøre. For å få korrekt måling inngangene kortsluttes.

Har du gjor det på denne måten Tor?

Hvis støyen da er lav, kan du potensielt senke støyen i hele riggen din ved å sette inn enkle dempere på inngangene i alle forsterkeren dine og øke nivåer tilsvarende på DAC.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Vi snakket litt om denne støyen da jeg var på visitt i forbindelse med nye bass-amper. Såvidt jeg husker er støyen omtrent likt fordelt på DAC og amper.

For å sjekke egenstøyen i ampene får man feil resultat hvis man napper ut signalkablene til forsterkerne. Gjør man det vil egenstøyen til inngangsimpedansen i ampene "lage" signalet. Hvis inngangsimpedansen er 47k og gain i forsterkeren er 27dB får man integrert utgangsstøy på 88uV BARE fra denne en motstanden. Dette kalles Johnson-støy og har ingenting med forsterkerens ytelse å gjøre. For å få korrekt måling inngangene kortsluttes.

Har du gjor det på denne måten Tor?

Hvis støyen da er lav, kan du potensielt senke støyen i hele riggen din ved å sette inn enkle dempere på inngangene i alle forsterkeren dine og øke nivåer tilsvarende på DAC.
    Takk, alltid givende med svar fra en pedagog. Inngangsimpedansen er200k og gain 26 db
    Glemte jo dette med å kortslutte inngangen - er snekker vettø :D
    Prøver en ny måling, men hvilken hull skal kortsluttes?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.712
    Sted
    Kongsberg
    Avisoler en liten ledningsstump og stapp den inn i pinne 2 og 3. Det er viktig at det blir god kontakt, så brett den til det blir passe trangt. (slik vi liker det).

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.886
    Torget vurderinger
    1
    Dynamic Precision A1-serien er vel noe av det mest støysvake som finnes av forsterkere. Men med 250Watt og høy følsomhet (max utstyring ved 1,27V) så får du for mye gain med aktiv drift av følsomme diskanter. Du får be @RJEL om å skru ut noen av transistorene 😁

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Avisoler en liten ledningsstump og stapp den inn i pinne 2 og 3. Det er viktig at det blir god kontakt, så brett den til det blir passe trangt. (slik vi liker det).
    Som jeg nevnte så var forskjellen på å koble vekk signal fra dac mindre enn tidligere. Var nok for kjapp og tok forrige måling rett etter ampen var slått på. Trenger litt tid for at autobias er stabil.
    Nå var forskjellen mer likt tidligere, men det falt ennå en god del mer ved kortslutning av inngangen.
    Øvers alt på.
    Midten er ampen frikoblet dac.
    Nederst med kortsluttede innganger.
    dacog forsterker og bare forsterker med og uten kortslutning.jpg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.803
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du har nok gain å gå på, så vil du kunne dempe støyen med et slik dempeledd - feks 10dB.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.910
    Sted
    Langesund
    Hvis du har nok gain å gå på, så vil du kunne dempe støyen med et slik dempeledd - feks 10dB.
    Bruker jo volumet i JRiver, og er på 80% når det er avsindig høyt. Det er vel -10 db,

Bruker også +4dBu, fra aurora og har jo også -10dbV. Synes bare den er døll lydmessig.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.803
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja. Optimal gainstruktur er jo når Jriver er på 100% når du spiller på det høyeste du ønsker å spille.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.438
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg sa i går. Om det hadde vært knyst, hadde Vegas acapella vært magisk. Jeg gadd ikke ha så mye fokus på suset denne gang, dessuten synes jeg det var litt lavere enn sist gang. Men klart, den kan ha vokst i hodet mitt i den lange tiden mellom seansene, for jeg har jo gnålt så jævli på den tidligere.😁

Hvilken Vegas acapella ?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.712
    Sted
    Kongsberg
    Vi ser at forsterkerne bidrar til svært lave nivåer. Jeg vil tro at du opplevde støyen med kortsluttede innganger som bortimot null?
    Problemet er altså støy fra DAC, og da skal det gå an å optimalisere dette.

Ut fra kurven kan man gjøre noen beregninger hvis vi har mer data.
    * Hva er følsomheten på elementene?
    * Hvilken avstand ble det målt ved?
    * Hvordan er mikrofonen kalibrert?

Hvis du ikke har disse detaljene kan vi grovt si at det lønner seg for deg å dempe signalet fra DAC med ca. 12dB med et dempeledd. Da dempes BÅDE støy og signal med 12dB og den orange kurven (med DAC tilkoblet) vil falle med 12dB.

I DAC må signalet økes med 12dB. Dette vil jeg tro du har nok hearoom til nå som du bruker+4dBu.
    Kan du vise hvordan gain er satt opp hele kjeden din?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn