8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.321
    Tror nok heller utfordringene skyldes returlyden fra OB i nedre mellomtone/øvre bass. Og så må man ha i bakhodet at dette er et helt ekstremt anlegg hva angår det aller meste... så det som er uvesentligheter i normalt svært gode anlegg blir lagt mer merke til her.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Kunne ikke sagt det bedre. Merkelig det der at nevner jeg noen småting, er det plutselig krise på gang. Førlyden er på stell den men det kan alltid bli bedre.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.350
    Antall liker
    8.446
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok heller utfordringene skyldes returlyden fra OB i nedre mellomtone/øvre bass. Og så må man ha i bakhodet at dette er et helt ekstremt anlegg hva angår det aller meste... så det som er uvesentligheter i normalt svært gode anlegg blir lagt mer merke til her.
    Ett spm til dette.
    Driver jo å planlegger noe lignende med mellombasser.
    Med OB som også jeg tenker på, er det da fordel med den tykke dempeveggen jeg har bak disse?
    Eller er det lettere med tette kasser.
    Har planer om samme elementer som Tor Arne.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Her ville jeg prøvd med åpen baffel først., mokkopp-baffel er en enkel sak. Funker det ikke er det bare lage lukket konstruksjon.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Kalibrert opp med en target jeg hadde fra før. Dette ble faen meg ordentlig, smooth og detaljert og med brukbart sting på trommer. Må gi den et par dager, men første tanke var at den var for ordentlig. Vil jo ikke at high end-folke skal like lyden her. Fylle ut dumpen rundt 200 vil gi litt med fart i sakene, Får bare håpe det ikke blir ullent.
    ønsket target.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    6.638
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, jeg eksperimenterer med targetkurver selv for tiden ifm at jeg leker med Antimode X4. Responsen jeg har endt opp med nå er forveksling ikke helt ulik (jeg har litt mer løft i bassen), og jeg synes det fungerer helt supert. Veldig ryddig og detaljert samtidig som det er punch og snert.

    Jeg har også testet å fylle ut ned til 300 og 400hz, men synes det blir mer rotete sammenlignet med denne kurven.

    1631601279947.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hva er den naturlige romkurven uten target fra 500 og ned @The Shy ?

    Hvis rød strek blir for ullent, kan det være en idé å dele den relative gainen på senterpunktet av rød strek i to, altså halv økning i området og halvparten i reduksjon i området under?

    Inkedønsket target_LI.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Hva er den naturlige romkurven uten target fra 500 og ned @The Shy ?

    Hvis rød strek blir for ullent, kan det være en idé å dele den relative gainen på senterpunktet av rød strek i to, altså halv økning i området og halvparten i reduksjon i området under?

    Vis vedlegget 747861
    Tror ikke jeg skjønner spørsmålet. Mener du rå-målingen av Audiolense?

    Prøver meg fram med små forandringer. En halv db om gangen. Den ultimate snert og morofaktor kombinert med nøytral opplevd stemmegjengivelse er en knivsegg.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg skjønner spørsmålet. Mener du rå-målingen av Audiolense?
    Ja, hvis det går an å brukes til å se på ca romrespons og forholdet mellom bass/øvre bass og nedre mellomtone. Ikke sikkert det er så lett hvis gain nivået av driverne skjer i selve romkorreksjons-stadiet?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Romresponsen på midbassene har jo hele tiden vært med store avvik +/- 10 på det verste. OB har noen utfordringer men har blitt noe bedre med demping av den bakutstålene lyden.

    Bassen får en vel si er i orden. Den brukes fra kjelleren og opp til 70 Hz og er den røde målingen. Midbass er den blå, og brukes fra 70 og opp til 600 hz.

    Dette er venstre side, og høyre ser bedre ut i midd men noe dårligere i bassen
    råmåling.PNG

    råmåling 2.PNG
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Har jo etter hvert fått de beste resultatene, basert på lytting, ved å kalibrere mildt. På kjøpet har jeg jo da fått en ganske sagtann-lignende respons i området 150 til 300 Hz

    Slik som denne
    målt respons.PNG


    Nå etter demping av baksiden har den krymper til +/- 1,5 db i stede for +/- 4 med samme milde kalibrering

    Har også en test-tone som faller sakte fra 300 Hz og ned. Den har alltid jokket litt opp og ned(nivå)og hit og dit i lydbildet i det nevnte området.
    Nå er jeg ikke kar om å høre annet enn, en jevnt fallene tone stabilt i midten.

    Dette låter flått, men..... ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut til at det er kanselleringer i området fra 130-250 ish som sikkert er bedre å dempe vekk enn å korrigere på. Slike kanselleringer er ofte veldig lokale og veldig variable fra punkt til punkt. Har troen på at litt velplassert demping er medisinen som skal til for at det skal bli enklere å treffe med korreksjonen i akkurat det området, men hvis man ikke hører noen gevinst med mer demping/endring av korreksjonsparametrene så er det vel ikke viktig :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har jo etter hvert fått de beste resultatene, basert på lytting, ved å kalibrere mildt. På kjøpet har jeg jo da fått en ganske sagtann-lignende respons i området 150 til 300 Hz

    Slik som denne
    Vis vedlegget 748022

    Nå etter demping av baksiden har den krymper til +/- 1,5 db i stede for +/- 4 med samme milde kalibrering

    Har også en test-tone som faller sakte fra 300 Hz og ned. Den har alltid jokket litt opp og ned(nivå)og hit og dit i lydbildet i det nevnte området.
    Nå er jeg ikke kar om å høre annet enn, en jevnt fallene tone stabilt i midten.

    Dette låter flått, men..... ;)
    Har hørt at ting låter huggorm, men flått - den var ny!

    😂😉
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Huggorm og sikk sakk har jo en mening.

    Her er i hvert fall før og etter med mild korrigering, og slenger på en der det kjøres ganske hardt

    150-350.PNG

    150-350 ny.PNG

    150-350 hard.PNG
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Nå begynner også den "nye" lyden å krype innunder huden. Fortsatt synes jeg det låter bitt litt lyst, men det er kanskje det som må til for å få den ekstremt åpne og deilige øvre bass/ mellomtone. Stemmer har jeg ikke hørt bedre her...tror jeg;)

    Ting står tydeligere sentrert enn før og lydbildet er mer samlet. Liker, som jeg har sagt tidligere, ikke at lydbildet bretter seg for mye ut i bredden, sånn så en skulle tro at bandmedlemmene skyr hverandre som pesten.

    Opplever også at dybden er noe bedre differert
    Har selvfølgelig mast inn noen med skarpe ører og sterke meninger for å få en bekreftelse eller avkreftelse. Kan jo være mye placebo og fantasi fra min side her, siden jeg har lagt ned litt jobb og energi på dette.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    6.638
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo et slags evig kompromiss det der. Øker man på litt i bunn for å få deilig bass, får man nødvendigvis en illusjon av mindre fres i toppen i det klangbalansen endres. Men at det går utover øvre bass / mellomtone er jeg litt usikker på om jeg er med på. Hvertfall opp til 100hz opplever jeg ikke det, men begynner man å øke i området 150-300 blir det fort mer ull.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.234
    Antall liker
    23.140
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Selv om jeg ikke skjønner all verden av alle målingene, så skjønner jeg i det minste at du er en sann perfeksjonist. Her overlates ikke mye til tilfeldighetene, veldig positivt ment (y) :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Det er jo et slags evig kompromiss det der. Øker man på litt i bunn for å få deilig bass, får man nødvendigvis en illusjon av mindre fres i toppen i det klangbalansen endres. Men at det går utover øvre bass / mellomtone er jeg litt usikker på om jeg er med på. Hvertfall opp til 100hz opplever jeg ikke det, men begynner man å øke i området 150-300 blir det fort mer ull.
    Hva er det jeg har sagt som du ikke er med på? Må spørre for jeg skjønner ikke helt hva du mener.

    Jeg mener fast og bestemt at klangbalanse, det være seg lyst eller mørkt, justeres best med et punkt rundt 200hz og et rundt ørets met følsomme sted. Bruk lav Q
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    6.638
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det jeg har sagt som du ikke er med på? Må spørre for jeg skjønner ikke helt hva du mener.

    Jeg mer fast og bestemt at klangbalanse, det være seg lyst eller mørkt, justeres best med et punkt rundt 200hz og et rundt ørets met følsomme sted. Bruk lav Q
    Vi er sikkert ikke uenige, men jeg stusset litt på "Fortsatt synes jeg det låter bitt litt lyst, men det er kanskje det som må til for å få den ekstremt åpne og deilige øvre bass/ mellomtone. Stemmer har jeg ikke hørt bedre her."

    Jeg synes det var litt underlig at du måtte tune det lyst for å få åpen øvre bass / mellomtone.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Bitte litt sa jeg så kanskje 0,2 db holder. Høyt nivå her skjønner du ;)

    Har jo foreløpig bare brukt en gammel target, og jeg bruker god tid under denne prosessen. Kanskje kan jeg løfte bitte litt uten at det går ut over noe som helst.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Ja da har den "nye" lyden fått en drøy uke på seg, med små forandringer i kalibreringsprosedyre, og som HCS er inne på i tråden sin er det vel mer en sideveis forflytting enn et nytt kjempesprang i lydkvalitet.

    Litt annerledes låter det men om det er nærmere virkeligheten er usikkert, det fordi jeg egentlig ikke nøyaktig vet hvordan de forskjellig produksjoner er ment å låte. Det eneste jeg med sikkerhet kan si er at det er ekstremt stor forskjell på produksjoner og åssen de blir levert, og jeg liker det, og blir til tider satt ut litt.

    Rommet ser litt ut som en slagmark, så det må ryddes litt før jeg ber inn folk for en lytt igjen, Synes det er spennende med andres syn og meninger.

    Har også på en måte forberedt Nerden på en hjelpende hånd på "verket" utpå høsten, skal bare få hentet inn noe diffusjon først.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Da har første gjest fått ørene proppet med lyd, uten å bli irritert. Godt tegn.

    Emokid er absolutt en av de jeg stoler på, og har godt utviklede kålblader. Stilte vel i dag med litt nerver og spenning i kroppen, siden huset hans var på visning med nesten en skokk med nysgjerrige inntresenter. Det salget tror jeg går over all forventning. Lykke til i hvert fall

    Lyde ble godkjent og hadde egentlig en god følelse på at jeg hadde skrudd bra.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er fint at du fortsatt tweaker på skaperverket ditt og finner ny glede.(y) Du truet oss med horn en periode. Grøsser ennå!:eek:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Synes det er fint at du fortsatt tweaker på skaperverket ditt og finner ny glede.(y) Du truet oss med horn en periode. Grøsser ennå!:eek:
    Glimter til i små øyeblikk
    Tro faen meg jeg er for lat til å begynne på nytt, men en vet jo aldri. Ikke blir det noe bedre med horn heller. Bare annerledes.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Hvis det skal males noe blir det fanden på veggen. Nei maling driver jeg ikke med
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Glimter til i små øyeblikk
    Tro faen meg jeg er for lat til å begynne på nytt, men en vet jo aldri. Ikke blir det noe bedre med horn heller. Bare annerledes.
    Med horn kan diskantene dine spille enda noen dB høyere. Feiging😜
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Har et problem med at det kommer et ganske heftig knepp i den høyre diskanten når musikk-pc'en starter, og når det byttes mellom samplerate, Om det er JRiver eller DAC'en (aurora 8)som er problemet vet jeg ikke, eller om det er innstillinger dem i mellom som ikke er optimal.

    Her en dag da peak-metret sto på, så jeg jo plutselig hvor heftig den var. Hele 122 db ble målt, og det er jo mye på tanke på at det er en enkel diskant målt på nesten 3 meter. Går noen watt gjennom den da og skjønner nå hvorfor forsterkeren jeg hadde på lån gikk i protect.

    Hadde vært fint å sleppe det kneppet så kom med tips om hva som bør prøves ut for å få bukt med problemet.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skru på pc før du skrur på forsterker.
    Sett JRiver til å ikke endre samplerate.

    s.rate.png
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.878
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Trodde umiddelbart at det var anlegget ditt i Aftenposten i dag og at du hadde gjort om til Single Bass Array?



    F48F9199-1CF7-46F0-9A2A-75C06EDD283A.jpeg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Hadde mikken framme litt i helgen for å finne ut av div ting, og oppdaget med forskrekkelse at det var ganske urovekkende ting på forvrengningsmålingene.

    Forvrengning målt høyre og venstre kanal på moderat volum.
    Merk: Mellomtonen jobber fra 600 til 2500 Hz
    høyre side.jpg

    venstre side.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.631
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Nei, bare spratt opp for å dytte på elementene. Det ene på høyre side hadde tendens til skrapelyd ved dytting litt litt ut av senter. Hørtes ut som fragmenter i spolegapet. Ut med element og fram med støvsuger.

    Er kvitt forvrengningen, men den skraper letter men mildere på den ene siden. Akkurat som spolen ikke er perfekt sentrert.

    Noen som har slike liggende...Snikcers-is?


    https://www.morelhifi.com/product/scm-634/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn