8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Det at noe velger en masse tidligrefleksjoner blandet inn i helheten, skaper jo forskjeller, men det blir stryk i min bok.
    Forskjell på hvordan folk opplever lydbilde er jo også stor, det er jo vi to et godt eksempel på.
    Jeg faller nok inn under den første kategorien der, har nok stort sett lydbilde mellom høyttalerne og ikke slik "in your face". Har vært hjemme hos enkelte der det virker som man sitter inni kjeften til vokalisten, det fungerer ikke for meg. De beste anleggene jeg har hørt har lignende lyd av det jeg har selv, sikkert derfor jeg har likt det også. :) Alltid gøy å høre andre tilnærminger enn min egen da. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Og denne tolkningen vet du er riktig fordi...?
    Det handler vel ikke om noe annet en at jeg opplever det sånn. Riktig for meg er viktig når jeg sette sammen min egen lyd, og heldigvis må jeg ikke bevise det ene eller andre. Sitter dessverre ikke på fasiten for andre her.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Jeg faller nok inn under den første kategorien der, har nok stort sett lydbilde mellom høyttalerne og ikke slik "in your face". Har vært hjemme hos enkelte der det virker som man sitter inni kjeften til vokalisten, det fungerer ikke for meg. De beste anleggene jeg har hørt har lignende lyd av det jeg har selv, sikkert derfor jeg har likt det også. :) Alltid gøy å høre andre tilnærminger enn min egen da. ;)
    Rent generelt er det ekstremt lett å underkjenne noe basert på det som virker som sunn fornuft. Samtidig glemmer man ofte en del realiteter som kan snu bildet helt på hodet, men som kanskje ikke er like åpenbare eller intuitive i øyeblikket.

    Et eksempel er den nevnte kryss-interferensen mellom høyttalerne som ingen later til å tenke på.

    Det finnes også en lang rekke diskusjoner og innlegg som handler om filosofiske betraktninger rundt hva en innspilling er, hva en original er osv. Man antar ofte at det som ligger i innspillingen er en "original" mens rommets akustikk er et fremmed tillegg. Imidlertid er innspillinger alltid mastret på høyttalere i et rom med noe refleksjoner og klang. Når man forholder seg til kun innspillingen forholder man seg i prinsippet til originalen minus et rom. Man kan selvsagt argumentere for at et rom er ulikt et annet, men det er heller ikke urimelig å anta at et rom ikke er mer ulikt et annet enn at det man opplever vil være mer ulikt om man fjerner hele rommet.

    For meg er selve diskusjonen interessant, men bastante konklusjoner gjør meg skeptisk. Jeg tror bastante holdninger først og fremst lar oss gå glipp av muligheter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Jeg faller nok inn under den første kategorien der, har nok stort sett lydbilde mellom høyttalerne og ikke slik "in your face". Har vært hjemme hos enkelte der det virker som man sitter inni kjeften til vokalisten, det fungerer ikke for meg. De beste anleggene jeg har hørt har lignende lyd av det jeg har selv, sikkert derfor jeg har likt det også. :) Alltid gøy å høre andre tilnærminger enn min egen da. ;)
    Du har vært hos retep, fikk du "sitte inni kjeften" vokal der?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd BACCH (eller hva det heter) som tryller bort crosstalk ved hjelp av dsp og headtracking?

    Dette skjønner jeg ikke helt, crosstalk er vel forutsetningen for å lage en illusjon eller mener du som i at signal som skulle blitt gjengitt i venstre også havner i høyre og visa versa?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette skjønner jeg ikke helt, crosstalk er vel forutsetningen for å lage en illusjon eller mener du som i at signal som skulle blitt gjengitt i venstre også havner i høyre og visa versa?
    Det handler om bølgelengder som er mindre enn avstanden mellom ørene. I den største delen av registeret treffer lyden fra en høyttaler begge ørene i fase. Men øverst blir det tildels vesentlige faseforskjeller for høyre og venstre øre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Messe neste helg, men minst like spendt på messa uka etter.
    1677866241120.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    En sped begynnelse, og den misunnelse på folk med bedre utstyr til å skjære frese, er stor når annen stakkar plunder med å få til nøye nok kutt.
    Men med litt sparkel og maling gå det seg til.

    Ser jeg glemte smulene fra frokost i dag :LOL:
    20230304_102618.jpg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Rulle på litt maling så blir de vel omtrent så selvbygg som det jeg har fra før. Blir jo snertne da og kun ca14 kg ferdig. Det er omtrent en tiendedel av de som står der nå.
    Erstatter disse mellomtone/diskant høyttaler du har i dag? Ny kasse, diskant og mellomtone elementer?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.973
    Sted
    Tårnåsen
    Noen som har prøvd BACCH (eller hva det heter) som tryller bort crosstalk ved hjelp av dsp og headtracking?
    Nei men det finnes en adskillig billigere løsning dersom man er nysgjerrig på dette: https://www.homeaudiofidelity.com/english/technology/
    Har forsøkt en av de bedre "pakkene" som tilbys og jeg var imponert i noen dager av den dybden jeg fikk i lydbildet men så synes jeg det ble litt slitsom lyd faktisk. Litt på samme måte som at jeg blir sliten av 3D-briller og har hivd dem for lengst. Men verd å prøve for et par tusenlapper hvis man ellers har REW for å gjøre målinger og Roon eller noen annet for å plugge inn filteret.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Hva er fordelen med den lette vekten vs de du har?
    Åpen kasse som endrer behovet?
    Letter å ta med seg under armen, når eventuell en utendørsmåling tas. Tror neppe det skjer men....

    Membranvekt på mellomtonen gammel høyttaler er rund 60 gram, ny blir 3,6 g - forholdstall 1/17.
    Nye mellomtoner har tilpasset lukket bakkammer
     
    Sist redigert:

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    ser supert ut, følge med:)
    venter jeg med saga til isen har forsvunnet i horten, må stå ute :-(

    bruke saga selv , ( med elendige kutt) samme f, en del av magien det.
    gjøre noe selv, det en tenker, materialene er jaggu utrgifter i seg selv, stå på
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Litt pussing av overflødig lim og det ble bra synes jeg. Som dere ser holder jeg på den gamle stilen.
    Stod mellom å kjøpe ny overfres og noen fresestål, eller bruke den gamle DeWALT bordsaga jeg hadde. Det ble det siste

    To hullsager på 100 og 121mm er bestilt, diameter bakkammer og ytterdiameter element Siden flensen på mellomtonen er10mm +pakning bruker jeg baderomsplater i de nedsenkede områdene - denne kles med svart filt og vil havne en snau mm innenfor kant
    20230305_064535.jpg
    høyttalerhjørne.png
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Har jo vært inne på tanken å vise litt DIY og litt av hva det styres med i det miljøet på neste Hortenmesse. Da er jo denne lille saken en grei ting å ta med seg.
    Må bare bygge en fornuftig bass som går opp til 600Hz
    Roald her på forum er også med på dette. Et par rom der det byttes om litt på forskjellig anlegg som bærer preg av DIY hadde nok vakt nysgjerrighet for en del forskjellig folk.

    Har ingen tro på at det setter noe som helst standard lydmessig, men moro lel.

    Ellers er MDF og snekkerlim bankers
    20230305_153805.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Aldri si aldri👍
    Har jo ikke tid til å bygge om hotellrommet heller, og jeg satser ikke mye penger på at Audiolense kan skyte ytelsen til himmels. Vi kan jo prøve å få til ok lyd da.
    Ellers en Bekymret Roald på tråden - trodde jeg hadde slått i filler bygget på bilde over her, men kan berolige dere med at det bare var en test på at mdf og hvitt trelim blir som helsveiset.

    Da venter jeg bare på noen hullsager og et innkjøp av litt sort filt og en eller annen farge - hva går vi for denne gangen tro

    Kjøkkenbenk-høyttaler

    20230305_193047.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Noen ganger er hjernen ganske død og det skaper ekstra problemer, som selvfølgelig kan løses, men det føles så unødvendig.

    Denne MDF platen jeg fikk har jo ligget på et kaldt lager ganske lenge og jeg har kapper de med minste margin for at waveguiden skulle gli på plass. Brukt skyvelære
    Nå har de de to ferdigbygde kassene stått inne i varmen tre fire dager, og det viser seg at de krymper mer enn forventet. Faktisk er det minst en halv millimeter for trangt for waveguiden.
    '
    Sånn går det steinost, når en ikke har et godt temperert verksten der platene kan avklimatiseres før kapping.
    Kanskje jeg skulle kappet platene i stuen også. Tror vel også jeg hadde fått beskjed om å finne en annen løsning da. Liming og maling er tillat.

    Skal på messe til helgen så waveguidene blir avlevert til min bror i Holmestrand for justering på lørdag og hentes på veien hjem på søndag.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Man skal skynde seg langsomt, er ett godt ordtak.
    Men den krøp så mye som en halv mm ja.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger er hjernen ganske død og det skaper ekstra problemer, som selvfølgelig kan løses, men det føles så unødvendig.

    Denne MDF platen jeg fikk har jo ligget på et kaldt lager ganske lenge og jeg har kapper de med minste margin for at waveguiden skulle gli på plass. Brukt skyvelære
    Nå har de de to ferdigbygde kassene stått inne i varmen tre fire dager, og det viser seg at de krymper mer enn forventet. Faktisk er det minst en halv millimeter for trangt for waveguiden.
    '
    Sånn går det steinost, når en ikke har et godt temperert verksten der platene kan avklimatiseres før kapping.
    Kanskje jeg skulle kappet platene i stuen også. Tror vel også jeg hadde fått beskjed om å finne en annen løsning da. Liming og maling er tillat.

    Skal på messe til helgen så waveguidene blir avlevert til min bror i Holmestrand for justering på lørdag og hentes på veien hjem på søndag.
    Jeg hadde jo alt liggende i gangen hjemme i en uke før jeg satte ting sammen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn