8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Nei. Jernvitrol er det fler med meg som mener ikke er en behandling som forhindrer råte. Men får en grå fin farge. Da synes jeg sibirsk lerk er penere. Og holder.
    Spiller egentlig ikke noe rolle hva vi mener. Huseier er meget fornøyd, og har sett dette på en hytte som hadde stått 40 år ubehandlet. Den var fri for råte.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei. Jernvitrol er det fler med meg som mener ikke er en behandling som forhindrer råte. Men får en grå fin farge. Da synes jeg sibirsk lerk er penere. Og holder.
    Jernvitrol fremskynder aldringsprosessen, hvor har du lært den forhindrer råte? Hva mener du med sibirsk lerke er penere, alt kan behandles med jernvitrol.
    Hva syntes du er fascinerende med sibirsk lerk, liker du utseende av vridde bord?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jernvitrol fremskynder aldringsprosessen, hvor har du lært den forhindrer råte? Hva mener du med sibirsk lerke er penere, alt kan behandles med jernvitrol.
    Hva syntes du er fascinerende med sibirsk lerk, liker du utseende av vridde bord?
    Har ikke lært att det forhindrer råte, men noen påstår det. Har ikke sagt att jeg liker vridde bord heller. Det jeg har sett av lerk er ikke vridd.
    Først får det en stygg grønnaktig farge før den etter noen år blir grå. Hvorfor ikke heller behandle med noe som er holdbart og beskytter?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    En ok tur i dag med søster til min kone.

    Rasket med meg noen staver i dag og de var 10 cm lengre enn det jeg bruker til vanlig. Skulle ikke tro det var så farlig for en stakkars mosjonist, men det var rett og slett klønete.

    20230225_124538.jpg








    20230225_130835.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    En spennende Høyttaler i denne obskøne hifi-verdenen.

    Denne er jeg meget nysgjerrig på. Håper den dukker opp på en messe snart? Prissatt uten å ha nesa full av kokain også
    Høyttaler laget på den gode gamle måten, med delefilter. Spiller visst sykt bra etter vurdering av ører jeg har tillitt til. Mye av signaturen jeg hadde her hjemme på slutten, og da spilte det sykt bra her også etter mine ører.

    Dette sier reklamen.
    Rauna Oden

    Basreflex i : Omfång 30-22000 Hz +/- 3 dB,
    Nominell impedans 8 Ohm, verkningsgrad 88 dB,
    Delning 370, 2000 Hz,
    Effekttålighet 350 W,
    Størrelse. H 925 x B 353 x D 395 mm
    Vikt: Ca 52 kg

    Pris: 70.000 sek

    1677395444303.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det er nesten så jeg føler at ditt forhold til hvordan ting er priset ift komponentkost er litt inkonsekvent...
    Ja et trehodet troll;)

    La inn at det var påpekt 5 år utvikling og et kult utseende,I tillegg er det 104 kg høyttaler som spiller meget bra fullfrekvent lyd. Da er 70.000,- billig i forhold til mye i denne bransjen. Mange forskjellige kunder der ute vettu
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo en kunst i seg selv det. Balansere utviklingskostnadene med en kvalitet som gir kunder. Flere som priser seg ut uten å henvende seg til kundene som er villig og har mulighet til å betale.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Dumt XTZ trolig er ferdig med sin dyreste modell, de var brukbare til å koste under 100k .... Kunne tenkt meg et par av de, men "gamlefar" får holde :) Hørt de The Shy? Kan ikke tenke meg at "keramikk" og "aluminium" er noe for en med din smak, men presisjon i fullfrekvens er slett ikke dårlig på de. ;)
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Ja et trehodet troll;)

    La inn at det var påpekt 5 år utvikling og et kult utseende,I tillegg er det 104 kg høyttaler som spiller meget bra fullfrekvent lyd. Da er 70.000,- billig i forhold til mye i denne bransjen. Mange forskjellige kunder der ute vettu
    5 års udvikling og jeg troede, at jeg var langsom 😊
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    En spennende Høyttaler i denne obskøne hifi-verdenen.

    Denne er jeg meget nysgjerrig på. Håper den dukker opp på en messe snart? Prissatt uten å ha nesa full av kokain også
    Høyttaler laget på den gode gamle måten, med delefilter. Spiller visst sykt bra etter vurdering av ører jeg har tillitt til. Mye av signaturen jeg hadde her hjemme på slutten, og da spilte det sykt bra her også etter mine ører.

    Dette sier reklamen.
    Rauna Oden

    Basreflex i : Omfång 30-22000 Hz +/- 3 dB,
    Nominell impedans 8 Ohm, verkningsgrad 88 dB,
    Delning 370, 2000 Hz,
    Effekttålighet 350 W,
    Størrelse. H 925 x B 353 x D 395 mm
    Vikt: Ca 52 kg

    Pris: 70.000 sek

    Vis vedlegget 896504
    Inspirert til å prøve litt selvstøp?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Inspirert til å prøve litt selvstøp?
    Har prøv litt av hvert men ikke støpt selv. Fant en gang en meget solid betongkrukke/urne, type rund. Ble vel ofte brukt utenfor bygninger som store felles askebeger.
    Veide 140 kg og det ble tilpasset 50mm mdf som frontbaffel (Lokk) som ble faset i bakkant. Monterte en 10" peerless xxlr i den. Tenkte i et kort øyeblikk at det skulle 7 til av de opp i rommet den gang.(trapp opp)Slet som et helvete for å få opp den ene så det ble heldigvis lagt på is.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Er et eller annet rart med alle Dansker:LOL: ;)
    Ja vi kan lide god musik, god lyd og lidt godt til ganen, kan vel sige at man er lidt afhængig :D
    Men 5 år for at banke, undskyld "udvikle", en højtaler sammen, ja storytelling er jo en stor del af hifi, om man kan lide det eller ej.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Har prøv litt av hvert men ikke støpt selv. Fant en gang en meget solid betongkrukke/urne, type rund. Ble vel ofte brukt utenfor bygninger som store felles askebeger.
    Veide 140 kg og det ble tilpasset 50mm mdf som frontbaffel (Lokk) som ble faset i bakkant. Monterte en 10" peerless xxlr i den. Tenkte i et kort øyeblikk at det skulle 7 til av de opp i rommet den gang.(trapp opp)Slet som et helvete for å få opp den ene så det ble heldigvis lagt på is.
    En ingeniør velger vel det materialet som løser et veldefinert problem på dokumentert enkleste, letteste og billige vis?
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    XTZ divine 100.49? Har i såfall ikke hørt. Hvordan er min smak?
    Kun en tolkning av din smak riktignok, kjenner ikke deg og dine preferanser:
    Utifra elementvalg ser det ut som du foretrekker det som er lettdrevet, det kan ikke sies om XTZene, du dobler opp i stedet for å tro at effekt har alt å si (riktig valg i mine øyne). Pappelementer i midbass og sub-bass, litt typisk høyere følsomhet enn typisk "pølsebassere". Trykkammer ser ut til å være foretrukket konstruksjon, som jo er greit og kanskje er mer pga lik konstruksjon for enklere krysningspunkt (i stedet for å blande bassrefleks og trykkammer), Bliesma er vel kanskje det som var litt overraskende for min del, men det er jo typisk "hornfolket" at det er steget videre fra "innstegsmodellene", men du er vel ikke hornmann heller?
    Sånn alt i alt ser mange av dine vurderinger fornuftige ut i mine øyne, du kjører "fler-veis" som er en vinner i mine øyne/ører, du bruker midbass for å få opplevelsen av riktig mengde lyd i frekvensspekteret de spiller, du går for harde domer i diskant og mellomtone (mer nøyaktig representasjon i mine ører), holder deg til trykkammer (bruker vel IB i bassen også), selv om man får mer "gratis" med bassrefleks, men igjen så har du mange nok elementer i trykkammer til at opplevelsen svekkes pga manglende kapasitet.
    Jeg har vel også "fått det for meg" at det later til at du foretrekker en del hornløsninger i mellomtone/diskant, det er jo gjerne snakk om 10dB+ følsomhet på det kontra de største XTZene (100.49 og Alpha). Jeg har jo hørt lettdrevne hornoppsett selv også, det er markant forskjell på høy følsomhet og lavere følsomhet (i mine ører), hva jeg liker best har jeg ikke funnet ut av enda.

    XTZ Divine 100.49/Alpha, har du mulighet ville jeg hørt på noe som er brukbart satt opp/tunet.

    Ha en fortsatt fin dag. :)
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Vekt er for halvfeite gamliser, har hørt høytalere som veier 10 kg som synger brutalt
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Kun en tolkning av din smak riktignok, kjenner ikke deg og dine preferanser:
    Utifra elementvalg ser det ut som du foretrekker det som er lettdrevet, det kan ikke sies om XTZene, du dobler opp i stedet for å tro at effekt har alt å si (riktig valg i mine øyne). Pappelementer i midbass og sub-bass, litt typisk høyere følsomhet enn typisk "pølsebassere". Trykkammer ser ut til å være foretrukket konstruksjon, som jo er greit og kanskje er mer pga lik konstruksjon for enklere krysningspunkt (i stedet for å blande bassrefleks og trykkammer), Bliesma er vel kanskje det som var litt overraskende for min del, men det er jo typisk "hornfolket" at det er steget videre fra "innstegsmodellene", men du er vel ikke hornmann heller?
    Sånn alt i alt ser mange av dine vurderinger fornuftige ut i mine øyne, du kjører "fler-veis" som er en vinner i mine øyne/ører, du bruker midbass for å få opplevelsen av riktig mengde lyd i frekvensspekteret de spiller, du går for harde domer i diskant og mellomtone (mer nøyaktig representasjon i mine ører), holder deg til trykkammer (bruker vel IB i bassen også), selv om man får mer "gratis" med bassrefleks, men igjen så har du mange nok elementer i trykkammer til at opplevelsen svekkes pga manglende kapasitet.
    Jeg har vel også "fått det for meg" at det later til at du foretrekker en del hornløsninger i mellomtone/diskant, det er jo gjerne snakk om 10dB+ følsomhet på det kontra de største XTZene (100.49 og Alpha). Jeg har jo hørt lettdrevne hornoppsett selv også, det er markant forskjell på høy følsomhet og lavere følsomhet (i mine ører), hva jeg liker best har jeg ikke funnet ut av enda.

    XTZ Divine 100.49/Alpha, har du mulighet ville jeg hørt på noe som er brukbart satt opp/tunet.

    Ha en fortsatt fin dag. :)
    Liker vel det som gir meg en følelse av å ikke høre på et stereoanlegg. Naturlig klang på instrumenter og stemmer, og noe en kjenner igjen fra u-forsterkede konserter.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et land hvor alle er eksperter og språket kun har tvangsord som "må" og "skal" er det ikke rart noen dansker emigrerer til mer myke og ydmyke omgivelser. :giggle:
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    409
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Liker vel det som gir meg en følelse av å ikke høre på et stereoanlegg. Naturlig klang på instrumenter og stemmer, og noe en kjenner igjen fra u-forsterkede konserter.
    Godt beskrevet, vi sitter kanskje i samme båt når det kommer til ønsket lyd. Jeg vil sitte på andre eller tredje rad alene.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    497
    Er i p.t. i gang med at sætte det nye system op, så må vi se om jeg kan lokke nogle nordmænd herned på et tidspunkt :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Godt beskrevet, vi sitter kanskje i samme båt når det kommer til ønsket lyd. Jeg vil sitte på andre eller tredje rad alene.
    Hvordan skal en klare å få til en slik ønsket plassering på det meste en spiller? Etter hvert som anlegget mitt har blitt mer og mer tunet mot nøytralt og forvrengningsfritt har det også skilt bedre på forskjellig opptak. Får liksom ikke velge hvor langt unna jeg vil sitte, det bestemmer opptaket, og det varierer fra første til siste benkerad.
    Det er sånn jeg også liker det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Det er jo utvilsomt sånn at ulike anlegg gir ulik illusjon av avstand til det som skjer i lydbildet.
    Det at noe velger en masse tidligrefleksjoner blandet inn i helheten, skaper jo forskjeller, men det blir stryk i min bok.
    Forskjell på hvordan folk opplever lydbilde er jo også stor, det er jo vi to et godt eksempel på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd BACCH (eller hva det heter) som tryller bort crosstalk ved hjelp av dsp og headtracking?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om det var noen som burde blitt betalt prøvekanin så er det definitivt deg (y)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Om det var noen som burde blitt betalt prøvekanin så er det definitivt deg (y)
    Ja har jo det beste anlegget og den beste hørselen, heheheh....nei for å være ærlig så er manglene her såpass store at det ikke ville gitt noe fornuftig svar
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo utvilsomt sånn at ulike anlegg gir ulik illusjon av avstand til det som skjer i lydbildet.

    Det er jo også utvilsomt at samme anlegg gir ulik illusjon av samme materiale alt etter tonal balanse man velger/har, å flytte illusjonen fra første til siste rad kan gjøres med litt eq, , uansett så kan det jo være at noen ønsker en av delene på alle opptak og tonalt blir det da gjerne litt meget
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn