8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.266
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tilbudet, men rekker ikke det denne gangen.
    Men vær du sikker, jeg kommer tilbake, jeg må spandere på meg mer tid i denne kinoen jeg nettopp hørte - helt rått
    Kommer med oppsummering litt senere. Stod gjennom +16.5 for de som skjønner ;)
    Neste gang blir støttekontakten med slik at man ungår hørselsskader :cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er ferieoppholdet ved vestfoldkysten ferdig for i år og som i fjor inneholdt det et besøk til Langesund. Nå er det et lite stop i hovedstaden med stabilt nett og tastatur og da må man passe på å takke for mottagelsene. Tusen takk nok en gang til herr og fru Shy.
    Denne gangen traff jeg også flere i Shy klanen og de var som forventet svært hyggelige folk.
    Roald med følge var også på plass, på hugget som alltid, men han måtte holde seg edru denne gangen.
    Totalt sett tror jeg allikevel at det rant rett anselige mengder drikkevarer gjennom tørste struper både før under og etter konsert.

    Konserten har Shy analysert tidligere i tråden kort og konsist. Jeg tror det var enighet hos gruppen omkring den analysen og ikke så mye mer å si om det. Alltid hyggelig med en konsert med en god gjeng allikevel. Det er så klart en selvfølgelighet at et besøk til Langesund ikke er komplett uten å besøke hulen Det ble gjort før konsert, etter konsert og etter frokost.

    Jeg har vært i hulen før, sist for omtrent akkurat et år. Akustisk hukommelse er et svikefullt fenomen og det skulle være å undervurdere det systematiske arbeidet som legges i målinger og fintuning av lyden å si at det låt likt som i fjor. Men som sagt, med så lang tid imellom besøkene klarer ikke jeg å komme med noen vurdering av evt endringer, der er det kompetente folk på banen, med hyppige besøk som må uttale seg.

    Det å gå ned i hulen for en lytt er en total opplevelse av gjengivelse av hermetisert musikk. Det er ikke bare høyttalersystemet man hører, kompetent som det nå er. Her er det betingelsene som systemet får i form av ekstremt bevisst behandlet rom og nøyaktighet i bruk av målinger og AL som gir noe som er ekstraordinært. Denne symbiosen av rom, høyttalersystem, akustikk, kompetanse og verktøy er en fryd å oppleve for oss som setter pris på troverdig gjengivelse. Ikke så mye mer å si om det. Man kunne så klart kunnet begynt å snakke om arbeid nedlagt, kroner brukt og ytelse sett i lys av det, noe som gjerne dykker opp i diskusjoner om hvordan man velger å tilnærme seg sine idealer og mål. Slike diskusjoner var vi også innom og som en AL fan boy og selvbygger, om en i en helt annen målestokk, var vi rett enige i mye der. Det får bli i et annet innlegg. La oss heller spille musikk inn i sommernatten og jeg takker alle jeg traff i Langesund denne helgen for en fantastisk fin opplevelse, på gjensyn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.471
    Sted
    Langesund
    Jepp, veggen til @karmann står på min liste også. Blir spennende å få lese litt om inntrykket du satt igjen med boss!
    Ja, etter ditt besøk der, mister jeg muligens boss-tittelen :D

    Når det kommer til lyden, opplever jeg den ganke lik som hjemme på det området at rommet er tatt vekk, og en hører det som er på platen.
    Svart bakgrun, forvrengningsfritt og krystallklart.
    Opplever noe mer nivå i deler av mellomtonen som igjen gjør stemmer friske og klare, men som for meg blir uvant mye på noe gitar og piano toner.
    Opplever også stemmer litt større og mer framme i lydbildet enn hjemme.

    Bassen har toner med klang, noe som virker å bli en symptomatisk opplevelse når det brukes lette pappmembraner med god motor og "trekkspilloppheng"
    Har ennå ikke hørt dette med smultrinbasser, det blir i alle tilfellene jeg har opplevd noe mer klangfattig og dafft.
    Kapasiteten i bassen er skremmende, og trenger ingen nøyere utbrodering - må oppleves.

    Etter en kort gjennomgang her vil jeg vel si at, det å ha det moro med lyd, som er målet hans, er fullført 100%.

    Håper å komme tilbake, med eller uten støttekontakt.

    TAKK!!
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Indeed, nesten sånn at man plutselig ønsker seg et tredvetalls papprundinger selv. 😬
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.047
    Takker for hyggelig ord! @The Shy .
    At jeg gjør dette for å ha det gøy er essensielt, samtidig som jeg prøver og oppnå god lyd med god integrasjon og pengene på de rette plassene.

    Uten at jeg skal slikke for mye , men veldig gøy når det som kommer ut av taltuten til @The Shy er ordene jeg skal til å si, det var mye samstemt dialog i går. Vi har valgt litt forskjellige veier , men mye av det samme går igjen. Jeg må få hørt hos deg ila høsten.

    @coolio kjør på , det er enkelt. Gode tegninger, gjennomtenkt/simmet . Jeg brukte 3 dager fra byggestart til lyd . 4 dager totalt på ferdig kalibrert bassvegg.
    Det skal legges til at jeg jobbet 40 timer på 3 dager , så en uten analkløe bruker nok 1 uke 😀.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takker for hyggelig ord! @The Shy .
    At jeg gjør dette for å ha det gøy er essensielt, samtidig som jeg prøver og oppnå god lyd med god integrasjon og pengene på de rette plassene.

    Uten at jeg skal slikke for mye , men veldig gøy når det som kommer ut av taltuten til @The Shy er ordene jeg skal til å si, det var mye samstemt dialog i går. Vi har valgt litt forskjellige veier , men mye av det samme går igjen. Jeg må få hørt hos deg ila høsten.

    @coolio kjør på , det er enkelt. Gode tegninger, gjennomtenkt/simmet . Jeg brukte 3 dager fra byggestart til lyd . 4 dager totalt på ferdig kalibrert bassvegg.
    Det skal legges til at jeg jobbet 40 timer på 3 dager , så en uten analkløe bruker nok 1 uke 😀.
    Bilder Karmann?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.631
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    @Kalle Klovn Jeg skal få slengt ut en tråd ila dagen, så jeg ikke klemmer ut for mye i tråden her.
    Flott, the Shy gleder seg sikkert over at det nå også er folk på sør-vestlandet som får oppleve god akustikk og bass med smekk! Noen må gå først og tørre å gjøre det, så kommer andre etter…
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.471
    Sted
    Langesund
    Morsomt å lese at vår venn @karmann har lykkes så bra med sitt svært ambisiøse prosjekt. (y) Ikke ofte det ikke står noen "men" mellom linjene i dine tilbakemeldinger Shy, så dette bør være bra.
    Trenger ingen "men" når alt er større kraftigere og finere.
    Når det kommer til rafferimente synes jeg mitt er hakket opp, så kan du legge hva faen du vill i den uttalelsen ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.471
    Sted
    Langesund
    Hjemme og endelig fått fordøyd feriens sidesprang med besøk av Karmann sin bass-vegg.

    Har fått klare bekreftelser på hva som må til for å ha god bass i et rom, noe jeg også har messet om i tide og utide, og endelig har jeg opplevd noe som parkerer mitt eget på de fleste punktene, og jeg elsker det :)
    Kommer med mine betraktninger og noen punkter jeg mener bør oppfylles for topp ytelse.

    1. Få ned rommets etterklang i bassen så mye som mulig - kan aldri bli for kort der.
    2. Mye membranareal for å minimere membranhatighet.
    3. Bruk lette membraner med sterk motor, og prøv å unngå langslagelementer.

    Karmann har bedre kontroll lengre ned enn det jeg har.

    To vannfall og etterstrebe hvis en liker tørr bass.
    karmann..png

    vannfall  kort måling..jpg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.582
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    0
    Det blir for avansert for oss vet du. Vis oss ditt vannfall
    Vannfall blir for enkelt.....det er mer i lyden enn som så. Du har stående invitasjon så kan vi se på vannfallet her sammen.... ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Rart med det, alt med mengder av areal blir med ekstremt kontroll. Når du sier att du er overgått tror jeg det @The Shy.
    Ja da er det vel bare å bygge mer for alle og enhver😉
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.581
    Antall liker
    14.471
    Sted
    Langesund
    Vannfall blir for enkelt.....det er mer i lyden enn som så. Du har stående invitasjon så kan vi se på vannfallet her sammen.... ;)
    Ja, som sagt, er i hvert fall jeg en enkel kar som må holde meg til det enkle. Avslår tilbudet, og bruker tid på det jeg får noe ut av. Danskene er vel modnere og mer åpen for dine overjordiske krumspring.
    Har jo også hørt mye av din bassverden uten at jeg helt forstår....
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, som sagt, er i hvert fall jeg en enkel kar som må holde meg til det enkle. Avslår tilbudet, og bruker tid på det jeg får noe ut av. Danskene er vel modnere og mer åpen for dine overjordiske krumspring.
    Har jo også hørt mye av din bassverden uten at jeg helt forstår....
    1658599420066.png
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.266
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Alt nå, du sippet jo bare....
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.266
    Antall liker
    2.505
    Torget vurderinger
    1
    Det er synonymer på min kant av landet
    Devil_drinks.gif
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig.
    Skrøt de mye av Apeskrek tre de har?
    At de er de eneste sim har dette i Norge utendørs?
    Dette er ikke riktig, det er ett på Aker brygge også. Hadde litt morro av det når vi var der.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Sitter du hjemme å gråter, eller må du bare akklimatiseres av tidligere opplevelse?
    Hva mener du er dårlig hos deg? Rommet, audiolense, eller må en ha bassvegg med sba?
    Mellombassen til karma var bedre og?
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn