8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-kontoen får ingen tilskudd for tiden og årets budsjett er satt til ti kroner, så da må en ty til salg av liggende utstyr for finansiering av Waveguider til Bliesma T34 diskanten.
    Har akkurat levert et DP EC 502 delefilter hos Petter Dale. Blir hentet av en annen i løp av uken. Håper han blir fornøyd.

    Hørte på veien hjem et EA åpen baffel anlegg på toppen av Drammen, nærmere bestemt Konnerud. Lettbeint og høy kapasitet er alltid gøy. Justert inn etter Hønefosskurven. Noe rusk i starten fikk tankene til å gå litt løpsk, men det odnet seg:)
    "Hønefosskurven" - :cool: så bra ! En egen standard !

    We Like !
    "
    Bare mulig å oppnå med bruk av en spesiell kabel :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Hifi-kontoen får ingen tilskudd for tiden og årets budsjett er satt til ti kroner, så da må en ty til salg av liggende utstyr for finansiering av Waveguider til Bliesma T34 diskanten.
    Har akkurat levert et DP EC 502 delefilter hos Petter Dale. Blir hentet av en annen i løp av uken. Håper han blir fornøyd.

    Hørte på veien hjem et EA åpen baffel anlegg på toppen av Drammen, nærmere bestemt Konnerud. Lettbeint og høy kapasitet er alltid gøy. Justert inn etter Hønefosskurven. Noe rusk i starten fikk tankene til å gå litt løpsk, men det odnet seg:)
    "Hønefosskurven" - :cool: så bra ! En egen standard !

    We Like !
    "
    Bare mulig å oppnå med bruk av en spesiell kabel :cool:

    You`ve got me there !, hemmeligheten er inntak av visse eksotiske substanser kombinert med tantriske øvelser under filter bygging - veeeeldig spesielt .
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    gleder meg over at du er i ferd med å bli voksen :D
    Hva er forresten kriteriene for den tittelen?
    if you have to ask.......:cool:
    Grunnen til at jeg spurte er at jeg vet at levd liv hjelper, men at det tydeligvis er et skjæringspunkt på veien der begrensningene begynner å sette retningslinjer.
    Det å være vid åpen å speide i alle retninger har båret frukter for meg. Ikke alltid utvidet midje, lengre nesehår og nedsatt hørsel hjelper en videre;)

    Kan f.eks nevne Snickers-is, Trompet Nerd og emokid som viktige brikker i min vei framover. Uten deres innflytelse hadde jeg garantert ikke vært der jeg er nå.

    Alle, bare ungsauene, men framstår mer voksne en de fleste.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Bare for å utdype de nevnte "hjelperne"

    Snickers-is penset meg ganske tidlig inn på DSP og ga tips om gode elementer.
    Trompet- nerd, som med sin innsikt, om alt innen lyd, Audiolense + musikalske kunnskap. Det har vært til uvurderlig hjelp.
    Emokid som presenterte meg for OB med tre 15", der jeg tenkte i løp av noe sekunder, at dette må jeg ha. Noe som er kjernen i mitt anlegg nå og den delen som gjør det moro å høre musikk.


    Så vil jeg vel også klappe meg selv litt på skulderen for fornuftige valg, og en nysgjerrighet utenom det vanlige.

    Om et par uker er Waveguide på plass og da blir det mer moro. Håper jeg får litt mer dreis på det som er minst bra i oppsettet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.308
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg er og nysgjerrig og utforskende, men i motsetning til før, passer jeg på å ikke ende opp uten et fungerende system i perioder...
    har på ingen måte parkert og ingen planer om det heller...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.903
    Antall liker
    3.228
    Aldrig færdig altid på vej. Og nu eksperimenter med groundbox. Har købt en men vil selv lave nogle. Har læst mig op på hvad der er mest effektivt. Det handler om støj i MHz og GHz området som forstyrrer elektronikken.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det de CD'ene jeg fikk låne av deg, alpha?
    De låt iallefall svært overbevisende i flerkanals hos deg.
    ..eller var det noe annet fra 2L kanskje.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Hører mye på den sløye blusen min, og her er et album til, som tidvis har noe mer opp tempo. Kul plate, der siste spor er rolig med et helvetes sting i gitaren.
    As the Years Go Passing By på albumet I Hear Some Blues Downstairrs med Fenton Robinson
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Etter å ha studert målingen til Håkon Rognlien og min egen ser jeg veldig store forskjeller på faseforskyvningen gjennom frekvensspekteret. Har dette noen som helst påvirkning av lyden? Kan store forskyvninger komme fram som en "umusikalsk" fremtoning på lyden når forsterkeren har superspc.
    Det er en novise som spør.

    Disse dreier respektivt 1700 og over 40000 grader
    fase12.jpg

    fase 11.jpg
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Når du ikke har et punkt der fasen er 0 grader betyr det at målesystemet ikke har kompensert riktig for "time of flight". Det skal være en innstilling for dette i måleprogrammet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Takk, da lærte jeg noe nytt i dag også.
    Men linjen bør være så rett som mulig i lineær visning, selv om den skulle skrå litt ulikt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Hvis linjen er rett så har du lineær fase, ja. Men så må fasen unwrappes til en kontinuerlig linje for å gi rett visning.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Når du ikke har et punkt der fasen er 0 grader betyr det at målesystemet ikke har kompensert riktig for "time of flight". Det skal være en innstilling for dette i måleprogrammet.
    Lastet ned det nyeste REW og fikk noen nye muligheter. Her står det forklart litt om denne innstillingen. Og ble som vanlig ikke så mye klokere.
    fase14.jpg

    fase15.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Mannen fra "downunder" leverer Kanon snooker i dag.

    Etter det spille er Neil Robertson knepen favoritt i morgen. Men det har sudd på kortere tid enn et døgn. Noen ganger er et kvarter nok;)

    En severdig finale blir det okke som
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Nesten glemt hvorfor jeg skaffet meg så mye bassareal som 2m²:p Er jo så og si aldri i bruk på den noe bassfattige favorittmusikken min.

    Har kjørt i gjennom et par Daft Punk plater på lavt volum og da erindrer jeg gleden av dette arealet igjen. Et vanvittig lavmeldt drag i dypbassen på nesten ikke volum - moro:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Tron - Legacy og Random Access Memories

    Begge fra begynnelse til slutt og da har jeg vel hørt Solar Sailor
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    En selger på Power (eller Expert som det het den gangen) dro meg med over til et oppsett som han, full av iver, ikke klarte å finne tilstrekkelig mange lovord om. Siden jeg ikke hadde ytret ønske om verken hjelp eller gitt uttrykk for at jeg var det minste interessert i lydprodukter så tenkte jeg at det kanskje var en eller annen grunn for hans entusiasme.

    Anlegget det var snakk om var ca i denne klassen:
    777254.jpg


    Det kom fra Samsung, og bassområdet ble dekket av en 6,5" bassdriver i en kasse laget av en kombinasjon av spon og plast.

    Plata han valgte for anledningen var ingen ringere enn Tron Legacy, plata jeg hadde brukt flittig over en periode på omkring et halvt år på å tune og teste på Centurion hjemmekinosystemet med hornfronter og 21" suber med 1500W forsterkere.

    Jeg har aldri blitt mindre imponert av noe som har med lyd å gjøre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Emokid nevnte rammer som folk setter for hifi'en . Det er en viss forskjell på de rundt om.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Stiv kuling og regn på utsiden. Da er det deilig med en sløvesøndag meg div sport og musikk.

    Fant denne i samlingen. Jimmy Thackery - Solid Ice
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Tor, du spurte om dette som skjer før hovedimpulsen i lydbildet på målingene du viste i tråden til Håkon. Jeg tenkte det kanskje var mest ryddig å svare her, uten at jeg helt klarer å se for meg hva som kunne spore av tråden til Håkon mer enn den allerede er sporet av.

    Men la oss starte med delefiltrene. La oss si du bruker filtre som er bare 6dB/oktav, såkalte 1. ordens. Disse fasedreier ca 45 grader ved delefrekvensen. I krysningspunktet er det da 90 grader forskjell på de to driverne som møter hverandre. For å kompensere for dette avviket bruker man bare -3dB i summeringspunktet. Man ender da til slutt med upåvirket faserespons. Disse filtrene gir egentlig perfekt impulsrespons, men har veldig stort overlapp, noe som kan være en utfordring mht lobing. Sagt på en annen måte, om man ikke har kontroll på vertikal off axis-respons så stiller denne filtertypen noe strengere krav til akustikken.

    Tar vi 2. ordens filtre så består de i prinsippet bare av to førsteordens filtre. De fasedreier 90 grader ved delingen, noe som altså gir totalt 180 grader fasedrei (den ene driveren dreier +90 grader, og den andre dreier -90 grader). Disse filtrene summerer på -6dB. Den ene driveren fasevendes, og dermed summerer de i fase.

    Går vi videre oppover i filterordener ser vi at for hver orden legges det til 90 grader faseforskjell. Et 4. ordens filter har for eksempel totalt 360 grader fasedreining, og summerer dermed i fase uten at noen av driverne inverteres.

    Den fasedreiningen vi har med å gjøre i et filter er en uunngåelig konsekvens av matematikk. Vi kan ikke konstruere et filter som ikke fasedreier, og fasedreiningen er på sin side også noe vi ser i tidsdomenet. Den ene driveren blir treg av filteret, mens den andre blir rask.

    Så kan vi se for oss at vi ønsker å korrigere for dette. Vi forsinker den driveren som er rask, og vi sender signal bare ved de tregeste frekvensene til den trege driveren først. Dette er det du ser før selve impulsen. Dette er noen få frekvenser som henger litt etter impulsresponsen, og FIR-filteret legger derfor til den informasjonen før impulsen for å kompensere for dette. Dessverre er også denne informasjonen hørbar.

    Vi står egentlig med valget mellom tre onder:
    1: Lobing/stort overlapp i slakke filtre.
    2: Fasedreining i bratte filtre.
    3: Pre-ring i korrigerte bratte filtre.

    Typisk kan man tenke seg at jo brattere et filter er, jo lenger varer pre-ring. Om du for eksempel kan velge mellom 2. 4. 8. og kanskje 100. ordens filtre, så vil pre-ring tilsvare fasedreiningen. Et 4. ordens filter dreier en halv signalperiode hver vei, så vi må opp i 8. ordens for å få pre-ring tilsvarende en hell signalperiode ved delefrekvensen. Ved 80. ordens vil man i teorien kunne få 10 hele signalperioder pre-ring.

    Pr i dag finnes det ingen fullstendig løsning på dette problemet. Min tilnærming er å gi driverne 1. ordens karakteristikk frem til ikke så langt forbi delepunktet, for deretter å hjelpe filtrene med shunt-kretser. Det er fristende å hevde at dette løser alt, men selv slike filtre har omtrent 1 oktav betydelig overlapp og stiller tildels heftige krav til driverne.

    En god tommelfingerregel i alle situasjoner der ufravikelig matematikk tilsier at man må velge mellom flere onder, er å legge seg litt midt i.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Kan da legge ut IR her, så folk får en større forståelse.
    Jeg klarer ikke høre denne pre feilen, og den er forholdsvis tett på og med lav amplitude.
    IR Tor.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Det hadde vært interessant om man kunne slå av og på pre-ring med en bryter. Det er utrolig vanskelig å finne to ellers identiske situasjoner der man kan lytte med og uten pre-ring.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Det hadde vært interessant om man kunne slå av og på pre-ring med en bryter. Det er utrolig vanskelig å finne to ellers identiske situasjoner der man kan lytte med og uten pre-ring.
    Ja det hadde vært kjekt.
    Har forresten vært en tur hos emokid å hørt at annet oppsett med pre-ring - helt uten at jeg kunne legge merke til det.
    Ble forresten utsatt for åpen evaluering mellom store tunge klasse-A accuphase forsterkere og noe xxx amper. Måle-monstre begge to.
    Må ærlig erkjenne at jeg synes forskjellene var forsvinnende små, men med meninger om litt klarere linjer i oppdelingen i stereoperspektivet på den ene. Ingenting mer riktig enn det andre. Synsing på høyt plan da det ikke ble gjort blindt.
    Bra spilte det i hvert fall.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn