8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    309
    Det er vel et bilde av Mjøsa du har lagt ut shy?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Det er vel et bilde av Mjøsa du har lagt ut shy?
    Jeg vet ikke hvordan Mjøsa ser ut i dag, men formodentlig ganske rolig, jeg skal forresten ikke så langt ut til høyre før det blir litt sjø.

Ja det er innafor dette

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg endelig fått opp lapptoppen med det som trengs for å ettermåle hva Audiolense gjør. Men først blir det å få middbassene bedre integrert med rommet.
    I mellomtiden kan jeg legge ut en måling av bassen i lytteposisjon - 1/12 glatting ble brukt her.
    Vis vedlegget 489516
    Det er noen hinsides flotte målinger du leverer Shy! :)
    Jeg må bare spørre hvordan du får dette til?

Det er illusjon i det fjerne å få det til her... :)

Er det meste arbeid med rom så resten AL?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Da har jeg endelig fått opp lapptoppen med det som trengs for å ettermåle hva Audiolense gjør. Men først blir det å få middbassene bedre integrert med rommet.
    I mellomtiden kan jeg legge ut en måling av bassen i lytteposisjon - 1/12 glatting ble brukt her.
    Vis vedlegget 489516
    Det er noen hinsides flotte målinger du leverer Shy! :)
    Jeg må bare spørre hvordan du får dette til?

Det er illusjon i det fjerne å få det til her... :)

Er det meste arbeid med rom så resten AL?
    Takk for det.

Vil nok tilte denne noe etter hvert - kanskje 2 db ekstra nede

Ja det er jobbing med rommet i første omgang for så å ta finpussen med Audiolense. Siden jeg har muligheter til å gjøre hva jeg vil i rommet er det det som får gjennomgå først. Lettest mulig oppgave for audiolense er i mine øyne en stor fordel.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, en liten boost i bunn gjør seg nok.

Ellers er jeg enig, blir nok best med mest mulig fysisk i orden! :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ferriter har vært testet her, og ble fort fjernet. Ellers ser jo målingene imponerende ut.:)

• Liker
    Reaksjoner: LMC

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette med feritter virker desverre litt humbug på meg :)
    Men det er jo fult lov å prøve ting om en vil det!

Egentlig mye mer interressant hvrdan Shy har bygd opp anlegget!
    Ingenting er likt med hvordan jeg har det....bortsett fra OBene er jo litt lik da!
    Det er AE TD15M du har i OBene?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Dette med feritter virker desverre litt humbug på meg :)
    Men det er jo fult lov å prøve ting om en vil det!

Egentlig mye mer interressant hvrdan Shy har bygd opp anlegget!
    Ingenting er likt med hvordan jeg har det....bortsett fra OBene er jo litt lik da!
    Det er AE TD15M du har i OBene?
    Er vel enig med deg og er ganske avslappet til det.
    Ja, AE TD15M
    Er av de som prøver å få et så lineært og forvrengningsfritt anlegg som mulig- Lang vei igjen
    Et lite utkast som viser frekvens og forvrengning.

Ligger mellom 50 og 60 db nede hele veien. Bortsett fra ved dippen da
    forvrngning.jpg

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, er veldig avslappet til småtweaks :)
    Men kan jo være gøy å prøve litt! Fritt frem for hver enkelt!

Jeg er ikke så veldig inne på vrengkurver, men jeg har typisk stigende trend nedover i frekvens.
    Det har ikke du, det har nok også en naturlig forklaring med kapasiteten du har!

Dipolartifaktene er jo kjent. Samme leken her. Men er det noen av de som har lyttet til systemet som har bemerket seg noe angående midbassene dine?
    Uten å ha hørt AE, så tror jeg de kanskje er litt finere enn 2226. Litt derfor jeg benytter en 2220 til å ta over da den låter litt bedre oppover.
    Jeg ser du har litt fallende respons fra 300-600. Så skjer også med mine dipoler.

Ser det at AL korrigerer ikke alt (tenker på 3-600 saken)og en må gjerne styre targetkurve hardere for å korrigere mot virkelig ønsket target?
    Å kontrollere respons med REW virker lurt.

Dine mellomtoner og diskant kan jeg for lite/ingenting om, men liker måten du har bygget opp at alt sammen står med lik avstand med tanke på fase!
    Tror horna har litt mindre vreng, men kan ikke si sikkert. På en annen side slipper du unna horn artifakter. 2360 har du vel hørt?
    Kampen er jo å få horn til å låte som en vanlig høyttaler, men med horn fordelene. Ikke helt lett.. :)
    Respekterer valget av vanlige drivere, å diskutere hvorfor du ikke har horn er ikke interressant, jeg forstår hvorfor.

Mvh
    oks

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Dette jeg måler nå er kalibrert for over et år siden og jeg har nok flyttet på diverse akustikk-ting på den tiden. Husker ikke hva. Dippen må jobbes vekk og så blir det ny kalibrering av oppsettet. Da skal jeg vise fram kurver det kan sikles over. Kan også love hinsides bra lyd når alt er på plass;)

• Liker
    Reaksjoner: OMF

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ferriter har vært testet her, og ble fort fjernet. Ellers ser jo målingene imponerende ut.:)
    Hva gjorde de galt i ditt oppsett?
    trolig samme som i mitt :rolleyes:

Hvis dere ikke kan komme med annet enn spark uten en forklaring på hva som skjer, kan dere begge holde dere borte.

Slapp av og senk skuldrene. Ikke lett å forklare hva ferritene gjorde hos meg, men det går på totalinntrykket. Hadde vi kunnet forklare alt vi hører/ opplever så hadde ikke noe vært bedre enn det.

Uansett, holder meg unna heretter.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.449
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Hva gjorde de galt i ditt oppsett?
    trolig samme som i mitt :rolleyes:
    Hvis dere ikke kan komme med annet enn spark uten en forklaring på hva som skjer, kan dere begge holde dere borte.
    med den kommentaren du kom med regnet jeg med at du ga faen i hva jeg syntes om ferriter
    hos meg opplevde jeg at de tørket opp lyden i toppen og at jeg mistet extension og luft oppover....
    det falt ikke i smak
    du kunne bare ha spurt slik du spurte musicman
    skjønner ikke hvor aggressiviteten kommer fra...
    mvh
    Leif

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Dette jeg måler nå er kalibrert for over et år siden og jeg har nok flyttet på diverse akustikk-ting på den tiden. Husker ikke hva. Dippen må jobbes vekk og så blir det ny kalibrering av oppsettet. Da skal jeg vise fram kurver det kan sikles over. Kan også love hinsides bra lyd når alt er på plass;)
    Fant du årsaken til dippen ? Enhver besøkende er for så vidt en "akustikk-ting" - du har hørt så mange anlegg og har såpass mye "kjøtt på beinet" at jeg synes du må stole mer på øra enn kalibrering nå !

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde selv gitt, og gir vel, :D blanke f... i den dippen siden har det selv.
    Er en strek på en skjerm.

Skal du ha den vekk, lukkede kasser.

Ellers mistenker jeg høyballer rundt hele OBene.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Fant du årsaken til dippen ? Enhver besøkende er for så vidt en "akustikk-ting" - du har hørt så mange anlegg og har såpass mye "kjøtt på beinet" at jeg synes du må stole mer på øra enn kalibrering nå !
    Tror nok jeg stoler mer på øra en det du gjør. trenger i hvert fall ikke ny lyd hver uke

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Hadde selv gitt, og gir vel, :D blanke f... i den dippen siden har det selv.
    Er en strek på en skjerm.

Skal du ha den vekk, lukkede kasser.

Ellers mistenker jeg høyballer rundt hele OBene.
    Prøver å perfeksjonere lyden, og det henger ofte sammen med en god frekvensrespons. En god respons har ofte litt avvik fra en rett strek.

Når dippen er ordnet blir det å lete etter den targeten som passer mine ører. Da kan det være kjekt å ha mulighet for en sjekk i ny og ned for å se hvordan forandringer i target gjør utslag i målinger med REW. Bruker kun øra for og bestemme om jeg liker det heller ikke.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er slik jeg jobber også.
    "Streken" som verktøy, øra som fasit. Prøver i hvertfall!

Nei, en rett strek er ikke helt å foretrekke!

Men siden jeg ser flere har tilsvarende måling på OB, så tror jeg det blir litt vanskelig å få den dippen vekk uten drastiske tiltak.
    Tenker det er en kansellering rundt baffel før dipolpeak. Har ikke reinet på det, kanskje noen kan?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.727
    Har aldri hatt slike dipper på mine OB med tilsvarende størrelse og bredde.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Har prøvd å forklare dette før. Prøver igjen - Hadde prøvebaffler oppe som målte helt innafor. De sto på samme sted men var flate, ikke den lille buen jeg har nå for at alle elementene er nøyaktig like langt unna ørene. Hadde også litt kortere "vinger"

Gå tilbake til innlegg 2807, testbaffel og 2900, som er en måling uten noen form for EQ.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.498
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva har du i bakkant på OB fjølene?

Jeg bruker dempefilt, lusekofter...og badehåndkle stifta fast ytterst for holde alt på plass.

Husker ikke om det er noen diper på råmåling, men jeg synes det låter smekt & smukt.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Hva har du i bakkant på OB fjølene?

Jeg bruker dempefilt, lusekofter...og badehåndkle stifta fast ytterst for holde alt på plass.

Husker ikke om det er noen diper på råmåling, men jeg synes det låter smekt & smukt.
    Det var det første jeg begynte å prøve ut. Har prøvd litt tynn Skumgummi og isolasjon i flere tykkelser. Hadde veldig liten innvirkning. Har tykkere skumgummi på loftet så mulig jeg prøver det også.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.541
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer at det var tema for litt siden :)

Jeg ble litt usikker nå.....men ser litt av samme trend på måling 2900.

Emo, kjører du alle tre parallelt likt eller har du noen halveisdelinger?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund
    Stemmer at det var tema for litt siden :)

Jeg ble litt usikker nå.....men ser litt av samme trend på måling 2900.

Emo, kjører du alle tre parallelt likt eller har du noen halveisdelinger?
    Da ser du litt annerledes på dette enn meg. Der var alt innafor +/- 4 db uten eq, nå er det en dipp på 15 db med litt kalibrering.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6
    Tror nok jeg stoler mer på øra en det du gjør. trenger i hvert fall ikke ny lyd hver uke
    Hvor mye jeg stoler på øra, var ikke hva jeg spurte deg om..

Jeg tror nok ikke du stoler mer på øra enn meg, du har tross allt langt mindre fartstid med høyttalerjustering enn hva jeg har.

Men det var et innspill til deg, kalibrering er vel et hjelpemiddel , ikke noe man gjør - og så venner seg til , enig ?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.058
    Sted
    Langesund

Jeg tror nok ikke du stoler mer på øra enn meg, du har tross allt langt mindre fartstid med høyttalerjustering enn hva jeg har.

Men det var et innspill til deg, kalibrering er vel et hjelpemiddel , ikke noe man gjør - og så venner seg til , enig ?
    Ikke helt enig. I mitt tilfelle er audiolense kalibreringen det som bestemmer mesteparen av sluttresultatet. Jeg må gjerne ha lang tid for å finne ut om ting er helt riktig for meg. Høre mye forskjellig gjerne mye dårlige opptak. Det som i første øyeblikk høres besnærende eller kult ut på de såkalte hifiopptakene, falle ofte igjennom når det blir lyttet over tid. Har vendt meg til en nøytral lyd tror jeg, og ser ingen feil i og etter strebe en ønsket frekvensrespons.

Var hos alphamale å hørte et trinnov kalibrert oppsett, var hos Bergfinn å hørte hans mokkopp rigg styrt med AL. Vidarje og TN har også AL oppsett, og alle disse liker jeg veldig godt. Har ikke den store imponatorfaktor med en gang, men høres bare riktig ut i mine aldrende ører. Gjennomgående i disse oppsett er nøytral elektronikk.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.449
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    muligens....
    men uansett er det IKKE feil....

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.751
    Torget vurderinger
    6

Ikke helt enig. I mitt tilfelle er audiolense kalibreringen det som bestemmer mesteparen av sluttresultatet. Jeg må gjerne ha lang tid for å finne ut om ting er helt riktig for meg. Høre mye forskjellig gjerne mye dårlige opptak. Det som i første øyeblikk høres besnærende eller kult ut på de såkalte hifiopptakene, falle ofte igjennom når det blir lyttet over tid. Har vendt meg til en nøytral lyd tror jeg, og ser ingen feil i og etter strebe en ønsket frekvensrespons.

Var hos autentic å hørte et trinnov kalibrert oppsett, var hos Bergfinn å hørte hans mokkopp rigg styrt med AL. Vidarje og TN har også AL oppsett, og alle disse liker jeg veldig godt. Har ikke den store imponatorfaktor med en gang, men høres bare riktig ut i mine aldrende ører. Gjennomgående i disse oppsett er nøytral elektronikk.
    Mulig en misforståelse, men "kurver det kan sikles over" er - for meg, i hvert fall ikke noe garanti for bra lyd - selvsagt heller ikke noe problem, håper det er DU og ikke AL som bestemmer mesteparten av hvordan det skal låte !

Et velkjent problem med voicing - ( langt innenfor lineær respons) er TILVENNING , selv om ting måler bra - er ikke en måling noe fasit, men et hjelpemiddel . Det er MANGE VEIER til en lineær respons - og man kan lett tilvenne seg nesten alle som en fasit, bare man lar det være slik tilstrekkelig lenge.

Jeg ble nesten litt forbauset da du trakk frem at veldig mange AL anlegg låt så bra , har de - eller dsp bruk en egen sound ? - jeg synes det , med nøyaktig /overdreven bruk av dsp blir det litt matt, dødt - er det noe man kan like ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn