801a-se

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Takk karer dere avverget at transistorene ble sendt ut på en slik fottur!

    Ytterst pinlig dette. manualen ligger på en lap som ble stjålet i sommer.
    Coleman er bedt om å sende over et nytt ex pr mail..
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her fra psu delen: underplate med sokler og festeringer for solen caps.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og her er 4 tilfeldig plukkede 801a fra en kasse hos Motron .De var overaskende like: pick and go !
    (må ha vært tighte produksjonsparametre for 801a)
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Og her er 4 tilfeldig plukkede 801a fra en kasse hos Motron .De var overaskende like: pick and go !
    (må ha vært tighte produksjonsparametre for 801a)
    Alt var bedre i gamle-gamle dager vet du:)

    Spent på hvordan denne forsterkeren kommer ut i forhold til andre i samme klasse.
    Enda en som gruser 300B tipper jeg.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er også spent...
    et rør som skal prøves som driver er 841,litt fordi jeg tenker det er moro med dht dht. 841 er temmelig likt 801a i oppbygningen, bortsett fra at g1 er viklet annerledes slik at gainet blir ca 30.(imidlertidig er ef 86 triodekoplet uhyre godt og fryktelig støysvakt ned mot 5µv! mange rør med større ry har problemer med å matche specs på en triodekoplet ef86.)
    841 har jeg knapt sett brukt bortsett fra Stephie ex Steve Bensch. Han bygget en kl A2 med 841 og Hun skrev i en mail tidligere i høst at dette var den eneste ampen han hadde laget hvor en katodefølger ikke klusset til lyden. Det jeg er spent på er om jeg finner det samme : at en katodefølger gjør en god (veldig god håper jeg ) jobb før et utgangsrør i klasse a2.Jeg er også ganske spent på hvordan spekteret av harmoniske forvrengningskomponenter blir i klasse a2 og hva jeg finner når gitteret begynner å trekke strøm.
    Det skulle forøvrig være artig å sammenlikne den med en god 300b etterhvert.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Han bygget en kl A2 med 841 og Hun skrev i en mail tidligere i høst at dette var den eneste ampen han hadde laget hvor en katodefølger ikke klusset til lyden.
    Noen som ikke henger med i svingene her :confused:
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Han / Hun , mener du?


    edit: bildene av 801 minner meg på at jeg bør ta en email til Motron .....
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Slowmotion: han stikker på helsefarm i syden du må kjappe deg med en telefon
    Hans : Jeg henger med i denne svingen : "bakhjula" til Steve derimot har "sporet" av Han er hun . Har vært en stund.Men det var Han som bygget ampen og hun som svarte på en mail om den.
    Nok teskje for idag karer...
    8)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Møtte Steve på Triodefestivalen i 2003, en meget spesiell og hjelpsom fyr.


    Vedr. Motron, han kommer vel tilbake etter en stund?
    Jeg har det ikke travelt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hjelpsom fyr den gangen.
    Trivelig dame i dag.
    Motron er tilbake i business ca 1. februar neste år.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Jeg kan si litt om bootstrappingen og ting som er verd å tenke på.

    158573d1349563535-801a-se-801a-se-med-psu.jpg


    Bootstrappingen er der for å bedre forholdene forinngangsrøret. Med bootstrapping gis inngangstrinnet mulighet for høyere spenningssving og lavere harmonisk distorsjon. Du vil kanskje greie å senke THD en dekade eller så vha BS.

    Men så en annen ting: BS medfører feedback, positiv feedback fra utgangen (CF) til inngangsrøret. Loop gain vil aldri bli større enn 1 så det er ikke fare for oscillasjoner, men positiv feedback skal man alltid være forsiktig med. I dette konkrete tilfellet vil det motarbeide noen av de gode egenskapene til katodefølgeren som for eksempel lav utgangsimpedans.

    Det som bestemmer graden av Positiv FB er forholdet mellom rp i inngangsrøret og anodemotstanden Ra (her valgt til 6000 ohm). I denne kretsen bør Ra være større eller lik inngangrørets rp. I praksis har du da (hvis Ra=rp) omtrent doblet utgangsimpedansen fra CF, men siden Zo i utgangspunktet er veldig lav i en høy-gm CF vil du slippe unna med det.

    Ikke noe gratis egg&bacon her heller, med andre ord..
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    En annen ting er at jeg ikke helt ser for meg hvordan du har tenkt å etablere negativ spenning med EZ81 på den måten det er skissert. Bruker du 2 stk EZ81?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Hei og takk Jane . Jeg visste at det måtte være en snag med bootstrappingen og jeg har tenkt ganske mye på dette uten å se det du beskriver:kjempefint made my day!

    Vs negativ forsyning: jeg så selv en tid tilbake at ez81 ikke kunne Koples slik det er tegnet.
    Jeg valgte å endre likerettingen i den negative forsyningen til ss : jeg tror det gir den tilleggsgevinsten at utgangsrøret dermed er " biased off " mens filamentene varmer seg?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Etter Janes forklaring om hvordan forholdet mellom rp i inngangsrøret og ra (anodemotstanden) endrer z out fra katodefølgeren i denne kretsen forsøkte jeg å finne
    rp for ef 86 triodekoplet, jeg fant det ikke i databladet (som er ganske innholdsrikt: kan ha oversett) men How to design valve guitar amplifiers nevner 20k ohm
    Når kretsen er koplet opp er det kanskje verd å se på om jeg kan få øket verdien på ra : det er jo ikke helt tilfredstillende engineering å "Komme unna " med en svakhet..
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Her er mesteparten av komponenetene til shunt regulatoren på plass.
    erroramplifier sokkel oppe høyre . passrør sokkel oppe venstre. to vr sokler for g2 til passrøret.
    1vr rør til neg spenningsreferense.
    det siste vr røret er til bias 801a/ negativ forsyning katodefølgeren.
    Jeg skal lage et skjema med endringer som er gjort/blir gjort.
    Det er ikke mye som er endret men for ordens skyld:
    ss likeretting i negative forsyninger redusert verdiene på c til 33uF polyprop.
    Et lc ledd kuttet i filamentforsyningen (Coleman sier det holder lenge med et lc før regen hans , han skrev at han hadde problemer med å sondre mellom crc og lc.)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Og en kjapp kommentar til Jane's høflige undring (Han kunne jo ha skrevet Idiot dette smeller) om hvordan det skulle bli negativ spenning med ez81 slik kretsen er tegnet:
    Ez 81 er dobbeldiode med felles katode:Om jeg skulle ha brukt ett ez 81 kunne jeg vel ha jordet katoden og tatt den negative spenningen fra sentertapp: alternativt 2 ez 81 eller en Annen likeretter med to separate dioder ?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Shunt regulatoren!
    Det er ikke mange treff på nettet om en søker etter info om shunt regulatorer bygget med vacuumrør.Det er noen ting jeg lurer på.
    Jeg har laget en skisse som viser prinsippet for regulator kretsen. I mitt tilfelle anslås spenningen før motstanden Rs å være 480v ved et strømtrekk på 0,15a.
    Lasten Rl (forsterkerkretsen min) er i parallel med regulatoren Rv(v for variabel) .
    Skal ha 420 v ca inn på anoden til 801a. Om vi forutsetter at strømtrekket gjennom motstanden Rs er rimelig konstant .Og at det skal gå like mye strøm i Rl og Rv blir motstanden 60V/0,15 = 400 ohm.

    Jeg forstår virkemekanismen slik at når det går mer eller mindre strøm i lasten Rl så "endres" verdien av Rv slik at summen av strømmene i Rl og Rv holdes konstant.
    seff så lenge vi ikke sprenger regulatorens kapasitet.

    Utgangsimpedansen fra denne regulatoren er i området noen få ohm. Spenningen inn på motstanden rs er ganske godt filterert (lclc)

    Det jeg ikke finner svar på er hvor mye strøm skal /bør det gå i Rv I mitt tilfelle ? I stand by trekker utgangstrinnet mitt ca 40 ma (801a), 23ma (katfølger: kan reduseres noe) og 3ma driver: totalt roughly 68ma. Er det noen tommelfingerregel for hvor mye strøm en bør sende gjennom shunten i forhold til hvor mye som går i utgangstrinnet ?
    I tillegg ser jeg jo at om en napper ut 801a og det går 0,15 x 420 =63w i s11e12 så er s11e12 godt stekt forholdsvis
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Sourieau ! :cool:

    Her strekker ikke min fransk til. Gudskjelov at en ikke må være stiv i fransk for å kunne nyte vin!

    Dersom jeg kjører like mye strøm i utgangstrinn og gjennom shuntregulatoren , og utgangsrøret kollapser vil shuntrøret blåse med de foreliggende strømmene.
    Det er upraktisk så hvor går veien rundt dette ?

    Redusere strømmen i katodefølgeren 10 ma ? og endre passrøret til 12e1 ?
    12e1 har noe høyere max anodetap g2 +a = ca 40 w
    med 10 ma redusert strøm totalt i utgangstrinnet dras det 58 ma der.
    vr rørene på g2 til passrøret tar unna 13ma rest 45 ma + 58 ma gjennom passrøret er 103ma x 420v = 43,3 w
    Nærmer seg en løsning ?
    innspill er velkommen. (oktal sokkel pentode med 6,3v glød@ca 1,6a, anodetap 50w pluss ?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det jeg ikke finner svar på er hvor mye strøm skal /bør det gå i Rv I mitt tilfelle ? I stand by trekker utgangstrinnet mitt ca 40 ma (801a), 23ma (katfølger: kan reduseres noe) og 3ma driver: totalt roughly 68ma. Er det noen tommelfingerregel for hvor mye strøm en bør sende gjennom shunten i forhold til hvor mye som går i utgangstrinnet ?
    Minimum strøm gjennom shunten er en plass mellom hvilestrømmen i 801a og all strøm som trinnet trekker, altså mer enn 40mA men under 66mA.
    Årsaken til dette er at i positiv halvperiode trekker 801a hvilestrømmen pluss signalstrøm som er ca det samme som hvilestrømmen (ved full utstyring). Og at drivertrinnet som leverer strøm inn i et klasse 2 trinn også trekker ekstra strøm ved signal.
    Dette ekstra strømtrekket må tas fra en plass, og denne plassen er det som går på tomgang i shuntregulatoren (strømmen gjennom Rv på tegningen din). Forsøker du å trekke mer strøm ut av shuntregulatoren vil det medføre at spenningen faller og regulatoren er utenfor arbeidsområdet sitt.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    LMC : Jeg fant noen mil-spec connectorer hos Farnell tidligere i høst: linken er savet det er gull å vite hvor en får gode deler!

    Jane : Takk igjen !!!

    Jeg tenker det må være fornuftig å endre pass røret, det er upraktisk om passrøret blåser om psuet står uten belastning!
    Og hva har vi i kjelleren tro ? http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/010/p/PL519.pdf
    Av og til blir jeg forvirret av opplysninger i rørdatablader:
    Design senter rating oppgir max anode tap til 35 w, g2 til 7w
    Design max rating oppgir max anodetap til 45w, g2 til 9w
    Noen ganger forutsetter max ratinger at driften ikke er kla .
    Jeg tenker at 519 røret burde passe bra med stor margin under normale operasjonsbetingelser og det ser ut for å kunne takle presset om det ikke trekkes strøm fra psuet
    spesielt om jeg "sparer litt på strømmen: 2 ma gjennom ef 86, 10ma +5ma gjennom 12gn7a, 40ma i utgangsrøret totalt 57 ma og i tillegg så mye jeg kan dytte gjennom passrøret uten at det blåser når det ikke trekkes strøm til utgangstrinnet ?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    En kasse med jern slumrer i tollen.forhåpentlig får jeg kloa i de før helgen...
    colemans regulator til filamentene er montert med aluplaten som "kjøleribbe" for pass transistorene.
    Nå er det glød på peisen!
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Niks unødvendigheter til resten av slekta (som rysser inn om dagen)
    Men leketøy for rør(e)huer som meg

    Posten har en egen evne til å putte slikt i rugekassen . Denne esken har befunnet seg et ukjent sted på Alnabruterminalen i over en uke.Det skal Bring ha at vedkommende som lette etter den var hyggelig og hjelpsom . Dessuten kom den til rette før jul.
    stakk bort og hentet den ingen turde love utkjøring før jul...
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    pr kanal er det:
    høyspenningtrafo, med vikling for glød til likeretterrør, dual c-core
    chokeinputchoke 30H,113 ohm dual c-core
    choke 10 h 40 ohm
    trafo for div glødespenninger ( bilde av terminalene )
    trafo for biassupply.(bildet nedenfor)
    Denne viklingen skulle egentlig vært i trafoen med alle glødespenningene men underveis meldte Monolith at det ble trangt .De foreslo å vikle egen trafo for biassupplyet kostnadsfritt
    Igrunnen er erfaringene med dette firmaet utelukkende positive så langt.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja og hvorfor er de ikke på inn i ampen allerede!
    jeg elsker jern og vet hva det betyr for lyden!
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Da har du ikke sett den som landet på pulten her for en time siden.... 71 kg., "jern" det også, Alnico, Permendur... SS316.... Vega65 approved...
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    De er seff på vei inn i ampen.
    Lettere forsinket .siste arbeidsdag før nyttår har en tendens til å dra ut.
    Alle trengende må få hjelp før jeg kan lukke...
    Kan ikke matche tempoet til Drøbak ekspressen
    Men det blir nok liv i en kanal til jul.....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.957
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den modell oversikten i ALE tråden er ikke til å bli klok på
    ss316 står ikke der og det refereres stadig til modeller utenfor den listen.......
    pls enlighten me...
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.887
    Torget vurderinger
    23
    Da tar Sluket juleferie og ønsker Vega65 en riktig god jul med alt tilbehør!
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.848
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Mange takk og i like måte!
    (unnskyld bruken av fremmedordet måte Sluket)

    I ferd med å få jerna på plass i det ene psu chassiet. Jeg skrev innledningsvis at jeg skulle lage en liten forsterker. ...
    Det stemmer i og for seg :cool: den kommer til å gi 6-8w ca..
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn