Høyttalere 70-talls huset: HT anbefalinger og akustikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Litt av poenget med det siste tipset mitt, som for øvrig er hentet fra Jim Smiths "Get better sound" - er å finne det området der den direkte bassen forsterker bassen reflektert fra bakvegg - og så plassere sweetspoten der.
    Sitter man i feil område, kan det være et område der bassimpulsene mer eller mindre annullerer hverandre - ergo opplever man det som bassfattig.
    Tenker jo at lytterommet ikke kan være såååå hakkanes gale, all den tid du har så mye av både areal og volum.

    Koster jo lite å prøve seg frem mht tipset....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Får du tid og mulighet til å prøve deg litt frem, BritFi?
    Hadde vært spennende å høre om erfaringer med utprøvinger....;)

    mvh
    Proffen
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei! Jodda, prøvd og flytte rundt på både HT og meg selv, men får ikke den lyden jeg ønsker. Ikke byttet om på hvilken side av stua HT står da. Om jeg benytter gulvstående eller stativ HT har heller ikke så mye å si.
    Jeg tenker at det kan være lettere å få til ønsket lyd med en sub eller 2, som kan flyttes rundt og justeres til det sitter. Myser litt på aktive høyttalere m/tilhørende sub og annonserer litt på finn.no. Hører med til historien at jeg skal ha et «koseanlegg» også, må bare få godlyd i denne stua først.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tja, sub er alltids et alternativ.
    Burde jo være fullt mulig å få til godlyd i et såpass stort rom.
    Er det andre ting som kan spille inn?
    Hvordan er signaturen til forsterker og kilde? Kjenner ikke de så godt....
    Noen forsterkere er jo litt "slanke" i signatur....
    Er forsterkeren "kraftig" nok?

    mvh
    Proffen
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville gjort noen målinger av frekvensgang først av alt. Det kan du enten gjøre med programvare som REW eller bare med et håndholdt dB-meter og noen testspor. Et par sub'er er en god idé. Da kan du plassere de slik at de jevner ut de verste ujevnhetene i frekvensgangen. Det er også verdt å forsøke med sub'ene både i fase og i motfase med hovedhøyttalerne. Ved lave frekvenser er det såpass mye gruppeforsinkelse at det er ikke helt opplagt hvilken vei som er riktig. Jeg hadde lenge en variant hvor jeg lavpassfiltrerte sub via plateforsterkeren på den, men "høypassfiltrerte" høyttalerne bare ved å stappe raggsokker i bassrefleksportene. Det ble passe bratt avrulling for jevn overgang til sub. Hvis du fortsatt ikke er fornøyd etter alt det er eq neste ting å prøve. Det vil fungere riktig bra for å jevne ut frekvensgang i bassen.

    Eventuell klangsignatur fra elektronikken er bare avrundingsfeilen i dette regnestykket. Nesten alt handler om samspillet mellom høyttalere og rom.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips Proff og Asbjørn! Leser meg litt opp på Subs nå, må nok poste litt etter tips, dette kan jeg lite om.
    Lovet HiFi fri helg her. Spillmessa og en del annet. Men tenker at god, rask og tight sub med litt punch kan bli bra. Helst med app eller remote, og f.eks. B&W har også romkorreksjon på litt dyrere modeller. Men da blir det bare råd til 1stk., så det blir en avveiing mot 2 mindre, enklere varianter. Litt lyst til å bruke Linn Majik 109 til dette, da de har veldig god diskant og mellomtone, men mangler en del bunn. Om jeg da ikke går for en 6100 forsterker med active cards. Kunne også vært gøy.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Spennende.
    Har jo selv en stk sub (Rythmic Audio) stående i man caven - som forøvrig er noget mindre enn finstuen din, BritFi.
    Har i grunnen aldri fundert på eller vurdert en sub nr 2, selv om noen vil mene at det blir vesentlig bedre da.
    Kan jo hende du klarer deg med 1, det er jo bare å prøve seg frem.

    Står nå ellers på mitt ifht å prøve å dra høyttalerne noget lengre ut på gølvet. Hos meg merker jeg at det skjer noe (ganske mye) ifht holografi i lydbildet, når jeg får dem en meter ut fra frontvegg. Kommer de nærmere, faller lydbildet litt sammen - særlig mht dybden....

    Hvilke kvaliteter har du ellers bitt deg merke i fra høyttalerne? Hva er de spesielt gode på, og hvor er akilleshælen?

    mvh
    Proffen
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Litt vanskelig å bedømme en ny HT i denne stua, men det jeg merker meg med Ruby 25: Veldig fin, luftig og oppløst diskant. Samtidig ikke aggressiv i det hele tatt. Mellomtone er også veldig bra, og jeg skjønner sammenligning hvor den har fått skryt for å inneha mye av egenskapene til britiske monitorer. Så er det jo såklart betraktelig mer skyv i bassen enn det jeg er vant til. Men så var det denne vanskelige stua du vet, som gjør det vanskelig å gi en riktig og rettferdig vurdering. Skulle vært artig å hørt Ruby i et bra dempet, «vanlig» lytterom. For meg forsvinner den nok altfor tidlig, for «investering i sub(ber?)
    Litt synd, for Ruby er skikkelig lekker IRL, -og tøff på samme tid :)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hadde pokker meg (om innen budgett) gått for denne

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132295916

    med så flott rom.

    Håndbyggd fra kvalitetsleverandør som har eksistert i generasjoner - frem for al mulig nymotens jalla-preik!

    Musikk har helt siden middelalderen vært lyttbar - og dermed har man også for 100 år tilbake hatt en objektiv referanse. Så det som var godt (i forhold til referansen) for 30 år siden - er AKKURAT like godt i dag! (dersom ikke er gått i stykker)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Going SUB!

    Min første sub, nye modellen i 3 serien til AE. Ikke noe fæncy app eller remote, men 3 forskjellige DSP settinger.
    Koplet på høy-nivå. Plassert på innsiden av høyre høyttaler. Etter noen timer musikk og tuning: Satt til å supportere opp til 50-60Hz. Volum justert til ørlite over det HT gir i lytteposisjon ved 40Hz tone. Mulig feil måte å måle på, men dette høres riktig ut IMØ, og målingen ble gjort etter ørene hadde gjort jobben sin. VELDIG fornøyd hvordan den blender naturlig inn, med et herlig supplement der det manglet, med tight fin bass der det tidligere låt hult. Også veldig fornøyd med utseendet og opplevd kvalitet på AE. Ikke antydning til støy, flott finér i valnøtt. Bryter litt med Pylon da. Kunne vært nice og teste synergien med de nye AE300. Fikk litt sansen for dette merket nå:)

    Notert: Testet også med Majik 109. Her måtte sub fylle inn litt vel mye opp i frekvens i min stue, etter min smak. Bør brukes med en HT som allerede går ned mot lav 50-ish her

    Her har vi godsaken. Gøy å utforske noe nytt. Nesten så man skulle testet ut rom-korreksjon også i denne stua.

    https://www.acoustic-energy.co.uk/wp-content/uploads/2019/01/AE308-Info-Sheet.pdf
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Spennende, BritFi, og kjekt at du fikk bassen du har savnet.
    Nå venter vi bare på bilder av herligheten! ;)

    mvh
    Proffen
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jo takk for det Proffen! Kombinasjonen av at jeg fikk høyttalerene litt mer ut og spredt, samt fylt på i bunn, gjorde at tidligere hul brumlebass ble kraftig redusert, samt at den dypere sørger for skikkelig fundamentering av lyden. Nå er jeg veldig forsiktig med volumet på subben da. Mye å dra på med her..men er ikke noe å tøffe seg med her inne det volumet jeg har begrenset til ;)
    Er ikke noe bass head egentlig, men det ble en ekstra dimensjon på film og dette. Når man kjenner det fysisk på kroppen så våkner man. Uvant kost etter 12-13 år i leilighet vet du.

    E19CF0AB-62B3-44AC-B9EA-1FF273359C05.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Neste ting som kan være verdt å sjekke ut, er hva som skjer med holografien i lydbildet, dersom høyttalerne kommer litt mer ut på gølvet.... :rolleyes:;)
    Nå er jo bassen på plass.

    mvh
    Proffen
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Sant nok! Men holografien sitter synes jeg, stor og bred scene, overraskende bra for apekister å være. Ideelt sett så skulle man trukket sofa og alt lenger bakover, men løsningen må tilpasses at folk skal bo her også:rolleyes:
    Men et par AE300 eller Evoke enda litt lenger ut og spredt KAN nok passere..
    Må bare selge unna litt mer..TBC;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn