Høyttalere 70-talls huset: HT anbefalinger og akustikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens!

Etter 3-4 uker med flytting fra leilighet til gammelt hus som krever sitt både innvendig og utvendig, så har vi omsider etter maling,parkettslip m.m., endelig startet med litt enkel møblering for å se litt alternativer.

Blir et stue anlegg, mulig surround opplegg, samt en liten HiFi Crib, hvor jeg tenkte å trekke meg tilbake med noen glødende rør mot vinteren. Lagt teppefliser der.

Men slik jeg har satt opp ting ref.bilder, så har jeg skjønt at dette kanskje blir feil mtp skråtaket?
    Lyden er ikke mer en «grei nok» akkurat nå. Hører mye etterklang, og litt hul lyd. Spørs om jeg får dempet nok i stua? Skal sofa og mer møbler inn.

Spørsmål jeg stiller er:

Vil det være lurt å gå for høyttalere som spiller mest mulig direkte, og som i minst mulig grad lar rommet farge lyden? Har Gradient 6 på lista her. Eller, type rundstrålere som spiller med rommet, og fyller kanskje stua bedre?
    Tenker også at romkorreksjon kan hjelpe.

Legger ved noen bilder. Takknemmelig for svar.

Stue:

9956DCCA-FE88-4467-8205-1662A2926C18.jpg
    5237B9F7-B8F6-4A0A-8F50-B59BE3005184.jpg
    48C3840B-BEA6-43ED-B9B3-4F4F086CBBDB.jpg
    1AD93FDC-07A9-43CD-B0E1-86A50870C51F.jpg

Crib:

9B0B5A9D-CAA5-4A80-ACA0-19074F792112.jpg
    0B5331EC-A4B1-4B15-8392-2DEB80BAAE39.jpg

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.215
    Torget vurderinger
    1
    flott 70 taller du har kjøpt, grattis..
    Stroe harde flater trenger noe gardiner tepper og møbler ,planter bokhylle, høyttlween virker vedlig små i forhold til ,rommet. Vet at noen har fått meget brä lyd med skråvegg som du har på loftet

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk!

Du har rett, de blir altfor små her. Mye luft som skal fylles med lyd.
    Bare koplet opp de Neat Alpha jeg hadde fra leiligheten. Tenkte å teste de i den kommende Cribben også, før de evt selges.
    Der blir det litt mørkere stemning, treverksmessig:)
    Mange HT typer/ modeller jeg har på bucket lista. Problemet er at jeg ikke aner hva slags type som egner seg best i et slikt hus, med luftig planløsning osv.

La inn noen bytteforslag på en Gato annonse jeg har på finn.no

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    2.670
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny og pen bopel!

Tykke gardiner og noen RPG Broadsorbor i 5 til 10 cm tykkelse med bildetrykk plassert strategisk tror jeg ville vært en ypperlig begynnelse for å få ned det irriterende flutter-ekkoet som plager mest. Med slikt skråtak og stor takhøyde er det ikke sikkert det vil bli så ille uten tiltak der, men når du nå først skal begynne helt på scratch - hvorfor ikke ta kontakt med lyd&akustikk.no?

• Liker
    Reaksjoner: oes

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny og pen bopel!

Tykke gardiner og noen RPG Broadsorbor i 5 til 10 cm tykkelse med bildetrykk plassert strategisk tror jeg ville vært en ypperlig begynnelse for å få ned det irriterende flutter-ekkoet som plager mest. Med slikt skråtak og stor takhøyde er det ikke sikkert det vil bli så ille uten tiltak der, men når du nå først skal begynne helt på scratch - hvorfor ikke ta kontakt med lyd&akustikk.no?
    Takk Coolio! Kommer stadig noe nytt her nå; sofa, bilder, venter på noen flere gardiner o.l. Så det hjelper stadig.
    Men jeg må ha uansett ha noe kraftigere og mer tilpasset huset på høyttaler siden. Og lurer samtidig på om jeg må pakke ut Gato settet igjen. Koplet opp Moonen i stua og Quten i kommende Crib. Må doble på volumskalaen ift der jeg bodde før, på samme HT. Kanskje droppe rør planene og holde meg til SS. Om ikke lukter det av store kasser. Dog vært morro å prøvd Cornwall 3 her.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Da begynner det å hjelpe med litt møbler!
    Lyden er nå brått mye bedre, så dette lover bra:)

Nå kommer høsten fort med sine mange messer/tilbud, men orker jeg å vente så lenge? Den fornuftige av oss sier at vi bruker det vi har inntil videre. Det er ikke meg..
    Veldig lyst på noe med tight, saftig bass. Og godt oppløst, luftig diskant. Mellomtone kan godt være litt tilbaktrukket. Heller litt mot rundstrålere igjen, men usikker pga takhøyden. Ønsker IKKE typiske monitoregenskaper nå. Og lys utførelse er visst det som gjelder. Ut med valnøtt, inn med eik. Ser stygt ut for Neatene.
    Og én ting til; må være lettdrevne. Den tenkte Crib/hems er vanskelig lydmessig. Rørforsterker blir nok i stua her.

Forslag?

9984C36F-116C-44EB-BD03-B8F617A275B2.jpg
    96DEFBC7-7F7A-4AA5-BC93-18152DCEA030.jpg
    588027D2-3881-49B0-996D-7BF1B10E051D.jpg

Valentino

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Ottestad
    skulle jeg startet fra scratch er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt
    LX521 Description
    Yup. Dipoler med gode spredningsegenskaper (glem Quad og paneler) fungerer utmerket i luftige og akustisk litt harde 70-tallshus. De må ha minst meteren til nærmeste vegg, men det kan umulig være et problem her.

Kul bolig, BritFi. Gratulerer.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Takk Valentino! Myser litt på Duevel Enterprise. Hadde de små planets i leilighet, de lød bra der. (Venninne har de nå)
    Er litt av kvart å ta tak i dette huset. Snekker går på timer til uka, taktekker på torsdag. Egeninnsats...puh..
    Litt mer bekymringer med hus en lettstelt leilighet ja. Og de pænga..
    Men når det som brenner er fixet, så håper jeg det blir ro til godt i glasset og bra musikk på skikkelig volum;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Har fleire gongar høyrt kombinasjonen skråtak og bipolare høgtalarar med svært gode resultat. Tippar det vil fungere godt, og det same vil nok rundstrålarar, Gradient og denslags...
    Flott rom å jobbe med. Det vert nok ein del jobbing, men det kan verke som potensialet er stort, trur eg.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Bipolare høyttalere har jeg ingen erfaring med, har du noen eksempler her?

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.907
    Sted
    Trondheim
    Uten andre føringer tror jeg jeg ville gått for et sett Beolab 50.
    260 kkr er jo ingen ting i et husbudsjett, og så sparer du å kjøpe forsterker!

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hehe! For ordensskyld; mente på ingen måte å være ufin :)

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Uten andre føringer tror jeg jeg ville gått for et sett Beolab 50.
    260 kkr er jo ingen ting i et husbudsjett, og så sparer du å kjøpe forsterker!
    Hus er jo katastrofe for økonomien da. Gleder seg til å få garasje, for da kan det handles ny MC til jobbpendling, men neidda - da må det fixes på tak og kledning. Gleder seg til å gønne på med fete Manley rør, men neidda - kjelleren har noen issues..

Hadde jeg ikke vært så nøye på at ting må være på stell, så er jeg helt enig med deg. Men ikke Beolab 50 da, den har jo også en del issues har jeg sett på videoer på Tube bla.

No gærent ere støtt

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.907
    Sted
    Trondheim
    Jeg har bare hørt dem 2 ganger og ble rimelig imponert begge gangene.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er en rå høyttaler. Har også hørt dem ved et par anledninger, men tror ikke de lokalene jeg har vært i har vært gode «lytterom». Derav vanskelig å sammenligne med god, tradisjonell HiFi.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

Hehe, den var "ufin"..... ;););)

Han mener nok dipolhøyttalere......

mvh
    Proffen
    Meinte dipol, altså høgtalarar med tilnærma åttetalskarakteristikk/linjekjelde. Var litt samanblandande med omgrepa, men hugs at Mirage sine store høgtalarar med element både framme og bak, vart omtalte som "bipolare": https://www.stereophile.com/content/mirage-m-1-loudspeaker-specifications. Dette var meir åttetalskarakteristisk enn til dømes Magnepan, Quad og andre stormembranhøgtalarar, difor ynskte Mirage å skilje prinsippa. Andre høgtalarar med element som ikkje peikar rett mot lytteposisjon, (Sonab, Carlsson, Snell, Bose...) kan også seiast å vere eit alternativ om taket er skrått. Men det bør sjølvsagt prøvast ut.
    Om 70-tals retro er eit poeng, vil Bose 901 og Sonab sine modellar vere spennande alternativ.

The Shy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Langesund
    Kanadiske Mirage hadde noen bipolare høyttalere for noen år tilbake
    mirage.png

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

mvh
    Proffen
    Meinte dipol, altså høgtalarar med tilnærma åttetalskarakteristikk/linjekjelde. Var litt samanblandande med omgrepa, men hugs at Mirage sine store høgtalarar med element både framme og bak, vart omtalte som "bipolare": https://www.stereophile.com/content/mirage-m-1-loudspeaker-specifications. Dette var meir åttetalskarakteristisk enn til dømes Magnepan, Quad og andre stormembranhøgtalarar, difor ynskte Mirage å skilje prinsippa. Andre høgtalarar med element som ikkje peikar rett mot lytteposisjon, (Sonab, Carlsson, Snell, Bose...) kan også seiast å vere eit alternativ om taket er skrått. Men det bør sjølvsagt prøvast ut.
    Om 70-tals retro er eit poeng, vil Bose 901 og Sonab sine modellar vere spennande alternativ.
    Hei igjen!

Behøver ikke være veldig retro, mye spennende å prøve der ute. Bare som nevnt ikke «monitorhøyttalere». Ønsker å fylle stua med lyd. Foruten de du har nevnt, så kanskje også Larsen?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    1.076
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

mvh
    Proffen
    Hei igjen!

Behøver ikke være veldig retro, mye spennende å prøve der ute. Bare som nevnt ikke «monitorhøyttalere». Ønsker å fylle stua med lyd. Foruten de du har nevnt, så kanskje også Larsen?
    Ifht Larsen, blir gjerne spørsmålet hvor opptatt du er av pin pointing? Akkurat det er gjerne ikke Larsens største force. Snakker av erfaring, da jeg selv hadde Larsen 6 way back.... Men de har andre kvaliteter som tiltaler meg. De spiller jo langt ned i frekvensene, mye lengre ned enn størrelsen skulle tilsi, de er lette å drive, lette å plassere (selv opplevde jeg de som best litt ut på gulvet, litt stikk i strid med konstruksjons- og plasseringsprinsippet....)

mvh
    Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Pinpointing er veldig imponerande, men oppstår sjeldan i konsertsalen. Du må på akustisk utandørskonsert for å finne ein naturleg situasjon der dette fenomenet kan høyrast. Så sjølv om det høyrest fantastisk flott ut når du har plater og anlegg med denne eigenskapen, har eg større glede av romopplevinga (ambience og soundstaging, som dei kallar fenomena på utanlandsk).

Eg har Mbl 101E2, som ikkje pinpointar noko særleg, men til gjengjeld har akkurat den realismen eg er på jakt etter. Slike høgtalarar er dyre, og svært krevjande når det gjeld plassering, så for folk som ikkje kan prioritere økonomien slik eg har gjort, finnest det alternativ frå Ohm loadspekers (ikkje importert for tida) og German Physics.
    Rundstrålande høgtalarar har fantastisk realisme, men eg nøler litt med å tilråde andre til å kjøpe såpass krevjande og dyre ting....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.518
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om du har mulighet til det ville jeg ha prøvd og snudd anlegget og plassert høyttalerne foran vinduene. Og så plassert stolen relativt i kort avstand til høyttalerne, slik at du fortsatt får bra avstand til bakvegg/peisen bak deg.
    Det er bedre i forhold til taket og reduksjon av kamfiltereffekt. Vinduene bak høyttalerne kan også være positivt for bassen.

Perfekt rom for CBT høyttalere dette IMO.

Asbjørn

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    12.577
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pinpointing er veldig imponerande, men oppstår sjeldan i konsertsalen. Du må på akustisk utandørskonsert for å finne ein naturleg situasjon der dette fenomenet kan høyrast. Så sjølv om det høyrest fantastisk flott ut når du har plater og anlegg med denne eigenskapen, har eg større glede av romopplevinga (ambience og soundstaging, som dei kallar fenomena på utanlandsk).

Eg har Mbl 101E2, som ikkje pinpointar noko særleg, men til gjengjeld har akkurat den realismen eg er på jakt etter. Slike høgtalarar er dyre, og svært krevjande når det gjeld plassering, så for folk som ikkje kan prioritere økonomien slik eg har gjort, finnest det alternativ frå Ohm loadspekers (ikkje importert for tida) og German Physics.
    Rundstrålande høgtalarar har fantastisk realisme, men eg nøler litt med å tilråde andre til å kjøpe såpass krevjande og dyre ting....
    Det er vel et grunnleggende veivalg i ethvert anlegg. Smal spredning og/eller dempede førsterefleksjoner tenderer mot et smalt stereoperspektiv mellom høyttalerne og presis lokalisering i det lydbildet, mens bred spredning og en del siderefleksjoner tenderer mot et bredt widescreen panorama også utenfor høyttalerne med noe mer diffus lokalisering. Det er et produkt av både høyttalere og rom. Uansett bør spredningen og dempingen være noenlunde konsistent ved høye og lave frekvenser for å gi en god illusjon av plassering. Øret vil avsløre det hele ganske fort hvis refleksjonene har et annet frekvensinnhold enn direktelyden.

Bipol-høyttalere er forøvrig en ting. Det er typisk en kassehøyttaler med ett element foran og ett bak, som spiller samme frekvensbånd i fase uten tidsforsinkelse. Brukes f eks som sidehøyttalere i multikanals-oppsett. Hvis man fasevender elementet på baksiden har man en dipol, og hvis man også legger på en tidsforsinkelse kan man få ulike varianter av kardioider, hyperkardioider, subkardioider etc.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Stormembran-dipolar er elles lettare å få til å gå meir mot "pinpointing", altså skikkelege jatakk begge deler- høgtalarar. Men for skikkeleg pinponting må du ha konvensjonelle, faserette høgtalarar og gode opptak, helst i Blumlein eller AB-oppstilte mikrofonar.

Høgtalarar med radialstråling er noko liknande, men likevel svært annleis enn begge prinsippa. Erfaringane frå di- og bipolar var greie å ha, men ikkje slikt som ein kan støtte seg blindt på.

Stalewinter

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Ville satset på KEF 50 Wireless med en like dyr subwoofer. Det låter rett og slett sinnsykt bra. I et vanskelig rom vil man også kunne skru litt på lyden for å få det bra 😊

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om du har mulighet til det ville jeg ha prøvd og snudd anlegget og plassert høyttalerne foran vinduene. Og så plassert stolen relativt i kort avstand til høyttalerne, slik at du fortsatt får bra avstand til bakvegg/peisen bak deg.
    Det er bedre i forhold til taket og reduksjon av kamfiltereffekt. Vinduene bak høyttalerne kan også være positivt for bassen.

Perfekt rom for CBT høyttalere dette IMO.
    Hei!

Har faktisk tenkt å teste ut dette så fort jeg er ferdig med litt annet som må på plass. Men blir litt rart ift TV og peis og slikt. Tror ikke jeg får gjennomslag for det altså. CBT høyttalere virker spennende, men aldri hørt. Må lese meg opp litt på tech.her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn