64bit Kernel i OSX

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte å komme VG i forkjøpet..
    Det er en tråd over på CA som omhandler 64bit kernel i OSX.
    http://www.computeraudiophile.com/content/64-bit-playback-MAC-OS-X-Snow-Leopard-1065-and-above

Det er kun åpningsinnlegget som er interessant foreløpig.
    De jeg har snakket med på HFS rapporterer om veldig merkbar forbedring. Større enn alle andre tweaks. Min erfaring tilsier større forskjell enn f.eks Pure Music vs iTunes også.

Dette var noe av det første jeg gjorde når jeg fikk i hus Mac Minien min.

Om det er noen som lurer på hvordan, så skal jeg prøve å være behjelpelig.
    Det er ikke farlig, og dere VIL takke meg. Johnnygrandis, prøvekanin?

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    I had only expected a minor difference in sound [...] ;D

[...] and I was hopeful of a small improvement, but I was not prepared to pass through a "sonic wall" and enter "a new dimension" like has indeed happened in my listening room.

Når det er så åpenbart at det låter så mye bedre bør det være lekende lett å plukke ut i en blindtest antar jeg.
    Jeg har enda ikke sett noen edruelige forsøkt på å forklare hvordan digital ut skal kunne låte bedre i 64bit, er det andre her som har det?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Har aldri prøvd å kjøre 32bit kernel på Snow, så jeg vet ikke. Dette var med M2Tech så det kan kaskje ha noe med driver å gjøre? Alle nyere Mac'er med 64 bit EFI kan bootes med 64 bit kernel. Sjekk med ioreg -l -p IODeviceTree | awk -F'"' '/firmware-abi/{print $4}'

For å bekrefte at du virkelig kjører 64bit, kan du sjekke under <Aobut This Mac><More Info><Software>. Her bør du ha 64-bit Kernel and Extensions: Yes

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Er det ikke bare å holde nede 6 og 4 under oppstart da :). For en kjapp test. Og hvis man har mulighet for det i firmware'n.

Ellers så er det en veldig informativ side om akkurat det her http://macperformanceguide.com/SnowLeopard-64bit.html

Ellers så kan man godt starte 64-bit programmer i 32-bit modus hvis man vil det. (og applikasjonen kan det).

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    MacBooks og Mac Mini vil ikke boote til 64-bit, mest fordi Apple ikke vil eller? :). Så selv om man har riktig EFI osv, så vil ikke OSX SL starte i 64-bit.
    Det er nok en (mer eller mindre) god grunn, uten at jeg finner en fullgod forklaring i farta.

Men her finnes det litt delvis opplysninger om dette: http://blog.fosketts.net/2009/08/30/64bit-snow-leopard-kernel/

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Parelius, du er jo superskeptiker som burde være perfekt som prøvekanin. Om du vil teste din Mini 09 i 64bit kernel, så send meg en PM. Bruker selv min egen mini 09 i denne modusen.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Der har du fremgangsmåten!
    Det er ikke noe i veien for å bruke den efi-filen selv om OSX er ute i versjon 10.6.5.
    Jeg hex-modifiserte boot.efi til en annen på forumet med kun Macbook, og dette fungerte også.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Vel jeg har ikke Mac Mini for avspilling musikk (enda) men spiller av på en Macbook som har årgang late 2008 som skal være mulig å boote inn i 64 bit kernel.

Jeg for dette svaret når jeg kjører kommandolinjen i Terminalen der jeg forespør om om nevnte emne:

| | "firmware-abi" = <"EFI64">

Så jeg har i teorien mulighet for det slik jeg skjønner. Har dog mislykket når jeg følger oppskriften i posten ettpar linjer opp. Skal prøve og Google meg fra til en oppskrift på nettet var tanken ihverfall.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    johnnygrandis skrev:
    Operation not permitted ?

Er dette riktig.....orker ikke gå videre iogmed at det hagler inn med feilmeldinger....
    Hva er det du prøver å gjøre her?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    ayaboh skrev:
    johnnygrandis skrev:

Er dette riktig.....orker ikke gå videre iogmed at det hagler inn med feilmeldinger....
    Hva er det du prøver å gjøre her?
    Er ikke det åpenbart ?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Skal kikke litt på det senere, Johnnygrandis.
    Forøvrig trenger du en annen efi-fil. D.v.s den filen som du har lasted ned er modifisert kun for Mac Mini. (ingenting farlig som ville skjedd uansett, men Macbooken ville bootet med 32bit kernel. For Macbook skal jeg sende deg en fil som er modifisert for Macbook.. Denne filen er testet ut av andre på sentralen allerede, så den fungerer helt fint!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset. Bootet opp en ny MBP i 64-bit modus og spilte av lossless via AyreWave. Okey! Flere detaljer. Større rominformasjon. :)

Takk enda en gang for OSX.

P

Parelius

Gjest
    Man skrev:
    Parelius, du er jo superskeptiker som burde være perfekt som prøvekanin. Om du vil teste din Mini 09 i 64bit kernel, så send meg en PM. Bruker selv min egen mini 09 i denne modusen.
    Takker for tilbudet, Man.

Jeg er litt skeptisk til å gjøre ting med maskinen som krever slike endringer i efi-filen, men det er jo ingen absolutt hindring om det var et poeng med deg for meg.

Grunnen til at jeg er litt usikker på det siste er at jeg kjører alt inn i en ULN8, og der blir det klokket i forhold til ULNs interne klokke (og ja, koblingen jobber asynkront), og blir behandlet i ULNs DSP før det spyes ut direkte derfra (via D/A konvertering i ULN) til høyttalerne.

Det er mulig jeg har oversett noe, men jeg ser ikke helt hva Miniens bidrag blir her, og hva som skulle skje pga av 64 bit i OSX.

Dette ikke så mye sagt ut fra skepsis, men muligens uvitenhet om hva som egentlig skjer med signalenes vandring mot natten.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Man skrev:
    Skal kikke litt på det senere, Johnnygrandis.
    Forøvrig trenger du en annen efi-fil. D.v.s den filen som du har lasted ned er modifisert kun for Mac Mini. (ingenting farlig som ville skjedd uansett, men Macbooken ville bootet med 32bit kernel. For Macbook skal jeg sende deg en fil som er modifisert for Macbook.. Denne filen er testet ut av andre på sentralen allerede, så den fungerer helt fint!
    Flott, jeg har full backup som jeg kjører up to date hver dag så jeg bekymrer meg ikke mye om jeg skulle oppleve ett krasj, Kan kjøre restore direkte ifra ett image som ligger på nettverket.

--
    Ser det er flere som opplever forbedringer med 64 Kernel så dette ser jeg fram til å få prøvd..!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Audirvana i nåværende release er ikke spesielt ubehagelig med 64-bit det heller. Anbefales virkelig å prøve.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg skjønner såpass at det er mulig på min iMac (9.1) april/mai 2009.
    Virker som den enkleste måten å få det til er å holde nede 6 og 4 ved oppstart og tilbake med 3 og 2.

* Mac mini (Mid 2010) er visstnok allerede klar for dette.

These Macs support the 64-bit kernel, but do not use it by default.

* iMac (Early 2008) and later
    * MacBook Pro (Early 2008) and later

Siden jeg ved mitt opplegg med (for) lang avstand mellom min iMac og anlegg/AE så kanskje jeg like gjerne skal anskaffe en ny minimac, for da har jeg med den plassert borte ved anleggsveggen flere alternative muligheter også Hirez-filer.

Altså ingen problemer å prøve dette på min maskin og fremgangsmåten er å holde nede 6 og 4 ved oppstart?

Er det da slik å forstå at ved denne fremgangsmåten, så må det startes opp hver gang med 6 og 4?
    Hvis ikke blir det default ved neste tilfelle/startup?
    Hvorfor sies/skrives det 6 og 4 og 3 og 2, istedet for omvendt (4 og 6 og 2 og 3) ?

........men plutselig så lyste det ;D :-[ 64 og 32, er jo ikke helt ung da ;)
    Er det også slik at heller ikke her kan noen fortelle hva som skjer og grunnen til bedre lydgjengivelse?

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt på en av linkene, og kanskje er det ingen vits for meg så lenge jeg kjører ren iTunes?

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    KW. Forutsatt infoen stemmer. Det trenger kun å åpne Terminal og skrive.
    sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64

Da vil den starte opp i 64bit hver gang, uten at du trenger å holde nede 6,4.
    iTunes, i motsetning til de fleste andre programmene som følger med OSX, er fortsatt en 32bit applikasjon. Men lyden vil likevel få en opptur. Det er ikke noe svart/hvitt over dette. 64bit kernel øker ytelsen på alle plan. Når det er sagt, så skulle det ikke forundre meg om iTunes blir enda bedre lydmessig om den blir å få i 64bit i fremtiden. Eksakt hvorfor lyden blir bedre med 64bit kernel er det ingen som kan pinpointe helt nøyaktig. D.v.s det er muligens en blande av flere ting.
    64bit kernel, fordrer også 64bit drivere, så er ikke bare det at forskjellen kun er selve kernelfilen. Skal man se litt overdrevet på det, er 64bit-versjonen av OSX teknisk sett et annet operativsystem.

64bit er også mer effektivt å prosessere for en 64bit prosessor, 32bit-delen av prosessoren er plassert på et eget område etter det jeg forstår. Det er altså ikke slik at en 64bit prosessor forstår automatisk både 64bit og 32bit. Den gjør det fordi det er en egen "32bit-avdeling" uavhengig av 64bit delen:)

etc etc..
    Ingen vet sikkert...så det er ingen vits å begynne å prøve å diskutere det engang. Enten prøver man det og hører forskjell, eller så gjør man ikke det.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Man skrev:

Jeg er litt skeptisk til å gjøre ting med maskinen som krever slike endringer i efi-filen, men det er jo ingen absolutt hindring om det var et poeng med deg for meg.

Grunnen til at jeg er litt usikker på det siste er at jeg kjører alt inn i en ULN8, og der blir det klokket i forhold til ULNs interne klokke (og ja, koblingen jobber asynkront), og blir behandlet i ULNs DSP før det spyes ut direkte derfra (via D/A konvertering i ULN) til høyttalerne.

Det er mulig jeg har oversett noe, men jeg ser ikke helt hva Miniens bidrag blir her, og hva som skulle skje pga av 64 bit i OSX.

Dette ikke så mye sagt ut fra skepsis, men muligens uvitenhet om hva som egentlig skjer med signalenes vandring mot natten.
    Som nevnt ovenfor gjør ting eksakt som beskrevet her
    http://blog.leanopen.com/tag/efi64/
    Efi-filen der er helt trygg å bruke, og fungerer for din Mac Mini.

Ikke tenk så mye på teorien. Denne tweaken gir den største forskjellen av alle. Asynkron eller ikke spiller ingen rolle. Selv om mange tror at "teorien" tilsier at asynkron virkemåte er immun mot dette og andre ting, så er ikke det tilfelle. Det er alltid bufring men denne er svært liten, da PC skal jobbe i realtime. Det er ikke slik at lydkortet (ULN8) i ditt tifelle spør manuelt etter hver sample. Den hastighetsregulerer den adaptive raten etter hvor fullt bufferet er. Er den adaptive raten veldig ujevn, blir det som å kjøre i bytrafikken. og man må regulere hastighet hele tiden. Analogien blir at 64bit gir deg cruisecontrol, og at dette har benefits også for asynkrone løsninger.
    Om du ikke hører noe forskjell på denne tweaken, så kan du sove trygt og godt fremover i visshet om at du aldri trenger å tweake noe mer i hele ditt liv..

P

Parelius

Gjest
    Man skrev:
    Parelius skrev:
    Man skrev:

Som nevnt ovenfor gjør ting eksakt som beskrevet her
    http://blog.leanopen.com/tag/efi64/
    Efi-filen der er helt trygg å bruke, og fungerer for din Mac Mini.

Ikke tenk så mye på teorien. Denne tweaken gir den største forskjellen av alle. Asynkron eller ikke spiller ingen rolle. Selv om mange tror at "teorien" tilsier at asynkron virkemåte er immun mot dette og andre ting, så er ikke det tilfelle. Det er alltid bufring men denne er svært liten, da PC skal jobbe i realtime. Det er ikke slik at lydkortet (ULN8) i ditt tifelle spør manuelt etter hver sample. Den hastighetsregulerer den adaptive raten etter hvor fullt bufferet er. Er den adaptive raten veldig ujevn, blir det som å kjøre i bytrafikken. og man må regulere hastighet hele tiden. Analogien blir at 64bit gir deg cruisecontrol, og at dette har benefits også for asynkrone løsninger.
    Om du ikke hører noe forskjell på denne tweaken, så kan du sove trygt og godt fremover i visshet om at du aldri trenger å tweake noe mer i hele ditt liv..
    Nå forstår jeg ingenting!

Altså, først var asynkron noe stort, nå spiller det ingen rolle?

Hva har nå bufferingen å gjøre med det hele (32 vs 64)? Som om det er noe som ikke greier å følge helt med i oppsettet mitt? Snåleste jeg har hørt. Fortell meg nå hvor bitsen blir stående i kø.

Joda, jeg befinner meg støtt i teorien, spesielt om det som i går var saliggjørende nå ikke spiller noen rolle.

Hvor skulle jeg nå i teorien finne grunn til det hele? Ører har vi alle.

Tillegg:

Jeg har stor respekt for din viten inne digitalisen, men nå er det vel like før vi kan overføre dette til kabelhjørnet.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du vil diskutere teori videre, så kan du gjøre det i forumet for forskjeller og metodikk. Denne var ment for å hjelpe folk å få praktisk erfaring med 64bit. Det er enda ikke én sjel som ikke hører tydelig forskjellen etter å ha prøvd det. At dette fungerer på asynkrone DAC'er, betyr ikke at dem ikke har noe for seg. Det ene utelukker ikke det andre.
    Det kan virke som det blir forlangt at jeg skal begrunne alt metodisk (som du garantert ikke blir noe klokere av eller fornøyd med), før du før du i det hele tatt vil gi det en sjans. Dette tar deg 5min, og har mulighet for å gi deg klart bedre lyd, take it or leave it. Du velger selvsagt selv, men jeg kommer ikke bruke mer tid til å gå videre inn på temaet. Vi kan heller snakkes hvis du prøver det ut først.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:

Ser ærlig talt helt riktig ut.
    Har sendt deg filen. Denne må lastes ned til skrivebordet a.k.a Desktop.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Skal få testet dette ut senere idag....

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg prøvet dette en times tid og jeg mener bestemt at dette har noe for seg.

For meg så virker det som et lite slør er fjernet, altså tilsynelatende mer detaljer.
    Samtidig synes jeg at det hele ble litt mer frempå og at lydbildet (dermed?) virker en aning slankere.

Kan minne meg litt om det jeg opplevde da jeg kjøpte meg Timecapsule og begynte å bruke den som basestasjon, samtidig som jeg plasserte en N versjon av AE i stua istedet for en eldre G-versjon (inntil da brukt som basestasjon) jeg inntil da hadde brukt (fordi den ikke funket smertefritt i kjeller..grunnet vegger avstand?)

Den gang bare reagerte jeg på at jeg syntes lyden plutselig hadde blitt forbedret uten å skjønne hva som eventuelt skulle ha forårsaket det siden jeg jo ikke hadde gjort noen forandringer i anlegget av noe slag.
    Så kom jeg plutselig på det ovenevnte.

Jeg må sikkert ha mer tid før jeg kan si noe mer bastant om dette (er jo treg da) og jeg kommer sikkert til
    å glemme meg ved oppstart (64 nede) og dermed vil det kunne være en grei indikasjon dersom jeg en dag synes det mangler noe 8)
    Altså en form for blindtest uten å være klar over det.
    Men foreløbig konklusjon er en forbedring.

Mvh.KW

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Nei jeg må gjøre noe feil en eller annen plass, for det ikke til jeg.

Lastet ned boot64.efi filen og la den på skrivebordet så kjører jeg disse i kommandovinduet;

KW hvordan aktiverte du 64 kernelen ?

Vedlegg

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Så du fikk bedre lyd ved å bruke en nyere Airport Express?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    S

Stereo_Mono

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    Du må kjøre kommandoen som Sudo og skrive inn deres admin passord.

Edit:

Eller laste nede en liten app, som gjør dette om du ikke trives så godt i Terminalen :)

http://download.cnet.com/32-or-64-bit-Kernel-Startup-Mode-Selector/3000-2094_4-10966633.html
    Passordet skrev jeg men det kommer ingen tegn når jeg skrev det men det skal vel være slik ?

Skal prøve den appen .... Takk
    Det er normalt at du ikke ser noen tegn. Har ikke testet appen selv, men den gjør nok sikkert samme greiene.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Virket ikke desverre..., -skjønner ikke hvorfor iflg. Appen er Macbook 5.1 altså min utgave kompatibel så det bør gå men når jeg sjekker ser det slik ut...64-bits-kernel og -tillegg: Nei

Altså no go... fillern.

P

Parelius

Gjest
    Man skrev:
    Det kan virke som det blir forlangt at jeg skal begrunne alt metodisk (som du garantert ikke blir noe klokere av eller fornøyd med), før du før du i det hele tatt vil gi det en sjans. Dette tar deg 5min, og har mulighet for å gi deg klart bedre lyd, take it or leave it.
    Ja ja, som jeg antydet, jeg ser ingen grunn til å hacke efi på serveren min. Hadde jeg sluppet det, så skulle jeg da selvfølgelig prøvd det uten at jeg trengte noen forklaringer på hvorfor det event. skulle gjøre noen forskjell. Men jeg håper da at det ikke betyr at vi nå skal slutte å spørre om slikt… (spesielt av folk som deg som har god greie på alle ting data.)

«Apple probably has a check in the EFI that starts the kernel in 32bit mode on unsupported hardware. So unless you want to hack the EFI firmware (really bad mojo) or Apple releases a firmware upgrade there is nothing anyone can do.»

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @johnnygrandis

Jeg holdt 6 og 4 nede ved oppstart og det tok jo sin tid, begynte å bli engstelig for å miste trykket på 6 og 4 ;D

@Class

Som jeg skrev så kjøpte jeg meg for et år? siden en timecapsule (for backup) og konfigurerte den som basestasjon, samtidig så hadde jeg en tid brukt en AE G versjon som trådløst kontaktpunkt ved anlegget
    fordi den hadde funket dårlig i et annet rom, siden dette var min første AE og dermed den jeg inntil da hele tiden hadde brukt som "basestajon"
    Samme kveld jeg satte opp timecapsulen byttet jeg også G-versjonen med en nyere N-versjon (hadde da en G og 2 N)
    Uten å tenke over at dette skulle kunne være lydforbedrende, så trakk jeg den konklusjonen at det var nettopp det det var, siden jeg en kveld stusset over det jeg mente måtte være en konkret lydforbedring uten helt å skjønne hvorfor.
    Først (raskt) i ettertid kom jeg til å tenke på at jeg jo hadde gjort forandringer som kanskje var årsaken.
    Jeg lagde en tråd om dette under datahjørnet, og fikk vel aldri noen upbacking/forklaring på at dette kunne være årsaken, mer kan jeg ikke si ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Parelius

Kan du ikke bare få til et aldri så lite samarbeid med Fosse da.
    Han har jo helt nylig kjøpt macmini og så langt jeg har skjønt er den ferdig konfigurert med Kernel 64.

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Du må skrive inn passordet ditt! Ellers får du SELVSAGT operation not permitted :D

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Man skrev:
    Det kan virke som det blir forlangt at jeg skal begrunne alt metodisk (som du garantert ikke blir noe klokere av eller fornøyd med), før du før du i det hele tatt vil gi det en sjans. Dette tar deg 5min, og har mulighet for å gi deg klart bedre lyd, take it or leave it.
    Ja ja, som jeg antydet, jeg ser ingen grunn til å hacke efi på serveren min. Hadde jeg sluppet det, så skulle jeg da selvfølgelig prøvd det uten at jeg trengte noen forklaringer på hvorfor det event. skulle gjøre noen forskjell. Men jeg håper da at det ikke betyr at vi nå skal slutte å spørre om slikt… (spesielt av folk som deg som har god greie på alle ting data.)

«Apple probably has a check in the EFI that starts the kernel in 32bit mode on unsupported hardware. So unless you want to hack the EFI firmware (really bad mojo) or Apple releases a firmware upgrade there is nothing anyone can do.»
    Du må fortsette å spørre, men jeg kan ikke forklare alltid hvorfor ting...
    Du hacker ingenting. Den er ferdighacket for deg, og du skriver ikke over den eksisterende filen din. Det kan rett og slett ikke skje noe gale. Og hvis det gjør det kan du boote med installDVDen og velge startupdisk og velge osx. Da velges den originale efi-filen.
    Evt åpne terminal og skrive bless-kommandoen pekende mot boot.efi istedet for boot64.efi.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn