6.5 og 8 toms fulltoner, de beste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor fulltoner i det hele tatt, egentlig?


    Enkelt og minimalistisk og kan spille forrykende bra under visse omstendigheter. Og ideelt for DIY folk som lager kasser selv, da f.eks. hornkonstruksjoner blir relativt dyre å produsere kommersielt. Fordelene er mangel på delefilterkomponenter, tilnærmet punktkilde (all lyd fra samme utgangspunkt), høy virkningsgrad (som regel) som gir snill belastning for forsterkeren som ikke behøver være veldig stor.
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...fulltoner-de-beste-5.html#kwEBWsF3tmXGjEoR.99
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor fulltoner i det hele tatt, egentlig?
    Aner ikke, ikke hørt ennå.... forhåpentligvis snart.
    Men, jeg tror det har noe å gjøre med at lyden kommer fra kun ett punkt og fravær av delefilter.
    Gleder meg til eksperimentering. Vil først teste bare fulltoner, deretter legge til bass, og litt i toppen til slutt. Tror det skal gå bra. Kan ikke og vil ikke mekke fysisk delefilter, men tror det kan du funke likevel med aktiv/digital deling. Den som venter får høre..... :rolleyes:


    Edit.....pokker Sluk. Først igjen.:cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Ta en runde og hør hos forskjellige før du shopper :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Har en 8-9 forskjellige 8" bredbåndsenheter her - du kan komme og teste!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kan det være problematisk å lagre elementer for nær hverandre?
    tenker f.eks på et skap fult av høytalerelementer og magnetismen som oppstår elementene seg i mellom?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Ja - du kan risikere å klemme fingeren blå dersom de barker sammen og du har handa mellom! :D Har opplevd det - pakket ut to kraftige drivere og la de på stuebordet, med god avstand, mellom 1/2 - 1 m. - men plutselig begynte den ene å rulle mot den andre og jeg tok hånda mellom for å stanse den men for sent - det sa klank! og fingeren ble blå. Måtte finne en trelekt for å få driverne fra hverandre igjen. Scary.

    Eller tenkte du på avmagnetisering kanskje..? Uansett, ikke lurt å kline de innpå hverandre - de lå farlig nærme de 4001 du hadde i bagasjerommet. Produsenten stabler jo elementer oppå og rundt hverander, riktignok da i sine originale esker.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Min fetters kostbare sveitsiske armbåndsur stoppet da han holdt venstrehånda inntil Alnicomagneten. Det måtte en tur til urmakeren.

    image.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Den er klassisk! Og hold Pacemaker'n godt unna også! Og kompasset dersom du er på tur :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    I Lowther eskene står det en stor advarsel om pacemakere idet man åpner de opp. MÅ IKKE HÅNDTERES AV FOLK MED PACEMAKERE! Helt sant :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt er det sant - og innlysende! Magnetene er ikke skjermet. Har du tannregulering bør du heller ikke kysse og sleike på de uansett så sexy de er!
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor fulltoner i det hele tatt, egentlig?
    Aner ikke, ikke hørt ennå.... forhåpentligvis snart.
    Men, jeg tror det har noe å gjøre med at lyden kommer fra kun ett punkt og fravær av delefilter.
    Gleder meg til eksperimentering. Vil først teste bare fulltoner, deretter legge til bass, og litt i toppen til slutt. Tror det skal gå bra. Kan ikke og vil ikke mekke fysisk delefilter, men tror det kan du funke likevel med aktiv/digital deling. Den som venter får høre..... :rolleyes:


    Edit.....pokker Sluk. Først igjen.:cool:
    Trenger du en tur på landet for å få frisk luft er du velkommen.

    Håvard
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor fulltoner i det hele tatt, egentlig?
    Aner ikke, ikke hørt ennå.... forhåpentligvis snart.
    Men, jeg tror det har noe å gjøre med at lyden kommer fra kun ett punkt og fravær av delefilter.
    Gleder meg til eksperimentering. Vil først teste bare fulltoner, deretter legge til bass, og litt i toppen til slutt. Tror det skal gå bra. Kan ikke og vil ikke mekke fysisk delefilter, men tror det kan du funke likevel med aktiv/digital deling. Den som venter får høre..... :rolleyes:


    Edit.....pokker Sluk. Først igjen.:cool:
    Trenger du en tur på landet for å få frisk luft er du velkommen.

    Håvard
    Takk for invitt.:D Har ikke bil, men det går vel fulltone-tog til Lena?
    Det gjorde iallefall det på 70-tallet. Tok toget dit på leirskole mener jeg å huske.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den er klassisk! Og hold Pacemaker'n godt unna også! Og kompasset dersom du er på tur :D
    Hater det når jeg er med på orienteringsløp med fulltoner i lomma.... :)

    Er klokke og pacemaker problematikken særskilt for Alnico, eller generelt alle elementer med litt kraftig magnet?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Alt av magneter egentlig. Utformingen er også med og påvirker utstrålingen. Neodym f.eks. kan være jævlige med stor kraft konsentrert på små flater.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Testet både alco og neo drivere i samme konstruksjon... Foretrakk neo.. Men på dette felt er det ingen fasit, må prøves ut... Selvom enkelte søker lettvinte one-liners når det spørres om hva som er "best".. Rart ikke folk nevner elementer ifra AER, elementer som sies å gå utenpå Lowther.. Og hva med PHY ? Ok, stemmer det, folk vet ikke.. :rolleyes:
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor fulltoner i det hele tatt, egentlig?
    Aner ikke, ikke hørt ennå.... forhåpentligvis snart.
    Men, jeg tror det har noe å gjøre med at lyden kommer fra kun ett punkt og fravær av delefilter.
    Gleder meg til eksperimentering. Vil først teste bare fulltoner, deretter legge til bass, og litt i toppen til slutt. Tror det skal gå bra. Kan ikke og vil ikke mekke fysisk delefilter, men tror det kan du funke likevel med aktiv/digital deling. Den som venter får høre..... :rolleyes:


    Edit.....pokker Sluk. Først igjen.:cool:
    Trenger du en tur på landet for å få frisk luft er du velkommen.

    Håvard
    Takk for invitt.:D Har ikke bil, men det går vel fulltone-tog til Lena?
    Det gjorde iallefall det på 70-tallet. Tok toget dit på leirskole mener jeg å huske.
    Går iallefall tog til Eina. Tror ikke du skal satse på kollektivt helt fram til døra. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.797
    Torget vurderinger
    23
    Testet både alco og neo drivere i samme konstruksjon... Foretrakk neo.. Men på dette felt er det ingen fasit, må prøves ut... Selvom enkelte søker lettvinte one-liners når det spørres om hva som er "best".. Rart ikke folk nevner elementer ifra AER, elementer som sies å gå utenpå Lowther.. Og hva med PHY ? Ok, stemmer det, folk vet ikke.. :rolleyes:
    AER har vært omtalt ved flere anledninger, både MD1 og MD3. Knallfine konstruksjoner som spiller bra. Dyre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Testet både alco og neo drivere i samme konstruksjon... Foretrakk neo.. Men på dette felt er det ingen fasit, må prøves ut... Selvom enkelte søker lettvinte one-liners når det spørres om hva som er "best".. Rart ikke folk nevner elementer ifra AER, elementer som sies å gå utenpå Lowther.. Og hva med PHY ? Ok, stemmer det, folk vet ikke.. :rolleyes:
    AER har vært omtalt ved flere anledninger, både MD1 og MD3. Knallfine konstruksjoner som spiller bra. Dyre.
    Ja, stemmer det.. Fine ting.. Og helt enig med deg at de spiller bra.. PHY hørte jeg i Nederland, brukt hele veien. Gikk visst bare opp tll 11k. Fungerte det og. Savnet var mest nedover.. Men as always, no cigar comes with a free lunch... Eller noe slikt..
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anta at det er få som har PHY og AER her på berget. Disse elementene er vel basert på selvimport. Og prismessig ligger vel de også litt høyt. Litt for høyt til at man kjøper bare for å teste ut? Men det er en importør som hadde PHY til salgs.

    Da er Lowther mer vanlig. Og potenseilt bør det ligge en haug med Coral rundt omkring. Det var iallefall mange som bygde byggesett med disse elementene. Så jeg blir ikke forundret om de dukker opp nå og da.

    Håvard
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje likegreit å gå for en C17 med egnet diskant istedet? :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ånei! Hjemmelekse! Uff, har jo ferie! ;)
    Også 170 sider! Jaaaaa...får se på det da!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du veit hva c4 gjør. Tenk hva c17 gjør da oks81 :) :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du har rett Nikko! Det må gi en voldsom SLAM!! :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Aer er gromme saker- har slike liggende i safen- har en først skaffet et parr så blir de værende innenfor.

    Nå har ikke jeg hørt Lowther og kan ikke utale meg opp mot de, men mot en 12-14 andre (rimligere) fulltone elementer jeg har testet er Aer definitivt i en annen liga- og de er lettdrevne-du rister godt liv med 1,5w

    En gang før jeg går på aldershjemmet skal jeg klone elementene mine i en Decware Zob konstruksjon- innbiller meg at den kombien kan være et slags bredbåndsnirvana;).

    image.jpg
    image.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje likegreit å gå for en C17 med egnet diskant istedet? :rolleyes:
    Hva er C17? Har bare hørt om C4, men det tukler jeg ikke med....
    Du må lese fra side 1 http://www.hifisentralen.no/forumet...6-et-forsa-k-pa-en-clone-173.html#post2306209
    Ok, C17 er en 6,5" mellomtone laget av både Vifa og Seas i sin tid. Den produseres ikke lenger.
    Dali 104 hadde Vifa C17, så om en skal ha tak i er det å tråle finn.no eller begynne å leite på loft og kjellere rundt omkring.

    C17 er en driver med veldig god frekvens respons og var veldig billig når den ble produsert.

    Den brukes i diy H6 kloner.

    Det nermeste en finner i dag av nye drivere er vistnok Seas Prestige CA18RLY vistnok, men har et par bakdeler i forhold til C17.

    C17 er ikke en fulltone, og må ha diskant. Kanskje litt OT til tråden her menmen... :)


    Er du fornøyd med hjemmeleksene mine Hornlyd? Du får korrigere om noe er feil :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det er.......

    B R E D B Å N D's elementer...

    Det er ikke fulltoner som går fra 20 til 20 ..
    Ingen gratis lunsj, men jeg kan spandere en kopp kaffe ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dyr lunsj fra 20 til 20k, men gratis kaffe fra 50 til 15k kan jo smake godt! Liker Friele godt! Har du det Dobbel J?? :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Nei... ingen Friele her....
    Men nyrenset Rancilio Silva og Rocky og standard Lavazza Crema gjør noe med dagens livsnytelse 8)

    On Topic... skal til med et bredbåndselement snart.... mer hemmelighets kremmeri siden 8)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Begge deler høres spennende ut! "Ja takk, begge deler takk" sa Ole Brum :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje likegreit å gå for en C17 med egnet diskant istedet? :rolleyes:
    Hva er C17? Har bare hørt om C4, men det tukler jeg ikke med....
    Du må lese fra side 1 http://www.hifisentralen.no/forumet...6-et-forsa-k-pa-en-clone-173.html#post2306209
    Ok, C17 er en 6,5" mellomtone laget av både Vifa og Seas i sin tid. Den produseres ikke lenger.
    Dali 104 hadde Vifa C17, så om en skal ha tak i er det å tråle finn.no eller begynne å leite på loft og kjellere rundt omkring.

    C17 er en driver med veldig god frekvens respons og var veldig billig når den ble produsert.

    Den brukes i diy H6 kloner.

    Det nermeste en finner i dag av nye drivere er vistnok Seas Prestige CA18RLY vistnok, men har et par bakdeler i forhold til C17.

    C17 er ikke en fulltone, og må ha diskant. Kanskje litt OT til tråden her menmen... :)


    Er du fornøyd med hjemmeleksene mine Hornlyd? Du får korrigere om noe er feil :)
    Hva består bakdelene I CA18 rly av?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Haavard - hva spiller tøffest - klone eller Nagaoka?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn