6.5 og 8 toms fulltoner, de beste?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Har hatt, vanskelige å temme.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tøft!! Tok en "Translate". 1,5kg Alnico, er ikke det ganske mye? 5000,- etter min kalkulator.. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Madisound hadde en haug av de i en periode, vanskelig å få solgt husker jeg. Gikk på tilbud for 60% av prisen. Kjøpte et par.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan man få god og uanstrengt lyd ut av den Fe 168 som ligger på hfs brukten om man kun bruker den som mellomtone i et 3-veis aktivt system?
    Tenker på lukket eller portet kasse til denne.

    Eks. raal eller amt til toppen og åpen bass til bunnen.
     

    sjokolade7

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Innlegg
    447
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Hva er prisforskjellen på FE166en og FE166esr? og hvilke forskjeller er det teknisk om noen vet? Har allerede tenkt på fe166en til ett prosjekt jeg har. Men også alp air 10p som koster litt mer. Hva mener dere om disse, forskjellene? Eller hvem som er best. fe166en koster 85 dollar på madisound. Og 10p 110.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    FE166ES-R er ikke i handelen så der vites ikke pris. Begrenset opplag den gang det kom.Men det var ikke $ 85.00
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, den ser bra ut på papiret. Sitter og blar, dukker av og til opp en og annen sak som kan være interessant.. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Forøvrig har den vanlige FE166 (og R varianten) de beste målingene jeg har funnet på fulltoner.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noen som tar på seg Alnico vs Ceramic vs Neodymium forklaringen..??
    Har lest en gang, men glemt hvor..??

    Er vel relevant til tråden.. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for god info begge to! :)
    Håper trådstarter også setter pris på det!! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Denne er også interessant:

    image.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Noen som tar på seg Alnico vs Ceramic vs Neodymium forklaringen..??
    Har lest en gang, men glemt hvor..??

    Er vel relevant til tråden.. :)

    Alnico og Neo er kraftigere magneter og vil vel som regel bidra til enda kjappere start-stop? Eller...?


    Drivers


    Alnico Magnets

    Alnico magnets were the original magnets used by Lowther. The stiff magnetic field of Alnico allows the driver to reproduce a great deal of the harmonic development of instruments and voices - information that makes them sound more real. This information can be described as extremely low level information, the "texture" of the sound. Lovers of vocals, orchestral, and other forms of rich music sound generally prefer Alnico drivers.​



    Neodymium magnets, or rare earth magnets, are used in the DX and EX series of drivers. Neodymium is extremely powerful for its weight. The sound of these drivers is extremely fast, with lightening transient response. They also have a big and bold flavor to them. People who listen to rock, jazz and other forms of "exciting" music tend to prefer these drivers.




    Ceramic magnets have a fairly flexible magnet field. This means that these drivers have a softer sound to them, without the extreme detail of the other units. Best when the source material is imperfect. These have the same transparent sound and dynamic sound as the others, but with a little "soft focus" effect. Customers who listen to older recordings, or who just prefer a "back of the audience" soundstage, prefer these drivers.




    Field Coil

    Before there were permanent magnets, speakers utilized electromagnets. These are large coils driven by electric current making them into temporary magnets. These have seen a revival in recent years, as they present a different style of sound to them. Very natural, with extreme low level detail and tone in the music. The ultimate Lowther.​
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flott info!! :)
    Forstår det vel slik at Alnico har en "Smoothere" start, og avmagnetiserer seg hurtigere, så en kan vel si at stoppen blir hurtigere.
    Stoppen blir vel også avhengig av dempefaktor.

    Alnico låter smoothere enn de andre, det er vel en enklere forklaring?

    Prøver bare å tolke det som du har lagt ut Hornlyd :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har, til nå, forstått det slik:

    Høyttalerelementer, domer / membraner / materialer forvrenger eller ressonerer på et gitt nivå. Dette nivået er individuelt avhengig av materiale og konstruksjon forøvrig. Papir, aluminium, magnesium, keramikkk, beryllium, diamant.
    Det samme bidrar tydeligvis motorsystemet til (magnet, voice coil).

    Når et element begynner å vrenge pga høy belastning så er det forskjellige typer forvrengning, 2, 3, 4 harmonisk. Førstnevnte er mer ørevennlig.

    Det samme skjer i en forsterker. Single Ended uten feedback har ofte mer ørevennlig forvrengning enn en AB eller D som er svært ren til det sier bråstopp. NAD har i 40 år hatt en soft clipping krets for å forhindre dette.


    Ta for eksempel En 300B SET forsterker som driver en enkel OB med en god gammeldags papir 15" med kraftig alnico magnet samt en Lowther fulltone med Alnico. Bassen deles 12 dB og fulltonen 6dB med snudd fase. Dipolen tiltes litt bakover slik at fulltone og 15" blir fysisk løpetidskorrigert. OBne toes kraftig inn for å dempe stigningen oppover i frekvens eller man lager et enkelt sugefilter. Det brukes en røslig spole med lite motstand i lavpassfilteret og gode PP kondensatorer. Her får man en konstruksjon som vrenger både her og der. Går i metning. Mangler headroom. Ja som har alle feil en moderne high end produsent liker å fokusere på. McGraw fra Wilson sa "man bør ikke korrigere en feil med en annen feil". Jeg er ikke enig. I et slikt minimalist oppsett så låter det ofte svært ørevennlig med papir, 300B og Alnico samt pinpointet pga fulltonens punktkilde.


    Et annet eksempel. I mitt 5 veis system så spiller driverne i et svært begrenset frekvensområde (ingen risiko for oppbrytning/jalling osv), de er ekstremt følsome (forsterkerne går aldri i metning), kompresjonsdriverne har berylliumsmembran som har enda mindre "ringing" osv. Mao, et system som går på "tomgang" vil ikke formidle de kulørte tonene fra papp eller metall, alnico eller jern, rørforsterker eller klasse D.

    Skramstad forklarte meg at det var null problem å lage et state of the art bass system med svært billige basselementer. Det var bare å sørge for at de aldri vrengte. Man kunne nærmest bruke hva som helst bare det var mange nok og at de spilte i svære lukkede kasser. På den annen side kan man kjøpe GPA, AE og andre kvalitetsbasser som har lav induktans, er bygget av kvalitetsmaterialer og gir lite ulyd fra seg selv når de blir presset.


    Alt koker kanskje ned til forvrengning?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    To av veiene tim Rom (og Cola) :)
    Jeg er med på begge, har bare prøvd den ene (fulltone + klasse A). Den andre får jeg sikkert lyttet til en eller annen gang i livet.

    Den første som du nevner er jo å spille med vræng, men da med lavere harmonisk som igjen låter sweet.
    Dette funker, Pass har velsignet det, Alnico + klasse A SE gir lavere harmonisk. Lav dempefaktor gir finere respons.

    Den andre går ut på å minimalisere forvrengning og drivere arbeider omtrent på tomgang.
    Lunsjepengene må vel ut her også.
    Med avansert deling. Det får en nok til med nok arbeid vil jeg tro.

    Dempefaktor veit jeg ikke om har så stor betydning her da driverne ikke vil ha store utslag?

    Du nevner at forsterker ikke vil ha stor betydning, jeg tror likevel klasse A sin "X-factor smoothnes" vil hjelpe på....
    Dette er bare noe jeg tror.
    Jeg klarer ikke helt å forklare teorien rundt dette, men gir gjerne videre utfordringen til deg Hornlyd, og ørene dine, siden du skal teste med Anaview hele veien på horna.
    Er veldig spent på tilbakemeldingen din rundt dette :)

    Mvh
    oks (fortsatt på lærestadiet)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Her ser man både i frekvens og forvrenging hva som skjer i overgang membran-wizzercone.
    Legg spesielt merke til forvrengningen rundt 2500 KHz. NB! Forvrenging/ressonanser kan ikke fjernes med EQ!


    image.jpeg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ingen nevner i kor en fulltone som alle liker best.. :)
    En konklusjon av kompromissenes verden..??

    Selv har jeg lagt på minne FE166En etter du nevnte denne Hornlyd. Denne ser på papiret bra ut, og passer lommeboken siden det fort kommer klåfingra småkarer inn i stuen for å kjenne på fiberkvaliteten :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er vel heller at det ikke er mange som har hørt "alle" og da blir det jo bare synsing uansett. No free lunch!!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Liten men tøff :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Problemet er vel heller at det ikke er mange som har hørt "alle" og da blir det jo bare synsing uansett. No free lunch!!
    Har lært meg å gå med lunsjpenger i lomma hele tiden :)

    Når jeg sitter og ser på de forskjellige fulltone konstruksjonene så er det som å gå en vandring i kompromissenes verden.
    En må vel her bare ta et valg for hva en vil ha og kan leve med.
    Selv er jeg egentlig ganske fornøyd med FE108 (Takk til Hornlyd som fikk meg til å kjøpe disse) :)

    Skal jeg ha større driver blir det gjerne med whizzer som har sine bakdeler, eller bør ha diskant.
    Å finne bedre 4"..finner egentlig ikke, kanskje smoothere men mister da gjerne toppen.. :)

    Blir vel til at jeg bruker det jeg har :)

    Kanskje en historie litt på sidelinjen det her men....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    FE108EZ har god diskant uten behov for wizzercone som jeg mener er fulltonens største problem.
    Har hørt Gemme Vivace med FE108 hos Sclars og det låt veldig fint.
    (De ubrukte du kjøpte av meg meeeget billig fikk jeg aldri hørt på)

    Det er mulig at svaret ganske enkelt er at den beste fulltonen er en liten en med ekstra bass eller en stor en med diskant delt ved 2000 Hz??
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    GPA coaxene er fulltone lookalikes men i en annen verden kvalitetsmessig IMO. Rart ikke flere har sett den veien?
    Har også lest en del om membraner på kompresjonsdrivere. GPA bruker alu. Lurt. Smooth som beryllium til halve prisen. Jeg synes titan låter litt hardt og polyester litt livløst.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Nei - det optimale er en 8" som slipper å jobbe under 100 Hz og (avhengig av fabrikat) blir avlastet oppover et sted over grunntoneleiet f.eks. 2.800 - 3.000 Hz
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hyggelig å handle med deg Hornlyd, du fikk jo en B4 i samlingen igjen :)

    2 veis -> Hornlyd sine løsninger
    3 veis -> Sluket sin løsning

    Ja, hvorfor ikke coax? Tannoy bruker jo det.
    Kanskje en ny tråd om emnet, om det ikke eksisterer da? :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Har et par custom made NYE AlNiCo GPA coax..... hender jeg tar de frem for å kose litt med de :cool: Planlegger en slem utgave i høst...

    Ser de begynner å bli relativt dyre i vintage utgaver. Spesiell sound på disse, var installert i utallige studioer fra femtitallet og helt opp tilårtusenskiftet. Tusenvis av innspillinger som er mikset og monitorert over Altec 604 i forskjellige varianter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.344
    Torget vurderinger
    23
    Ikke helt - jeg har det store hornet tilsvarende det som ble brukt i UREI monitorene (blått horn) - ellers er de like.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor fulltoner i det hele tatt, egentlig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn