5 klassiske plater til HoJ!

K

kbwh

Gjest
Kan ikke gjemme vekk en så kjekk oppgave i Furtwangleravd., så:

HoJ skrev:
Litt OT men prøver like vell, er ikke inne i den klassiske musikkverden, her går det nesten bare på jazz. Hvis jeg skal kjøpe meg fem gode klassiske cd'er, hva ville dere anbefalt - og hva skal jeg høre etter??
Nummer en:
Beethoven: Symfoni nr. 5 og 7 med Wienerfilharmonikerne og Carlos Kleiber. På DG. Finnes i midtpriset DG Originals og som dyrere Hybrid SACD, samt nedlastbar 320kbps MP3. Klikk her.

N

nb

Gjest
Nummer to

Finn en plate med Mozarts klaverkonserter nr 20 og 23. Jeg har selv ingen enkeltplate med denne koblingen, men det finnes sikkert noen gode kandidater.

K

kbwh

Gjest
Nummer to, et godt forslag (impulse applauderer i bakgrunnen nå, vil jeg tro):

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Enig med soste taler! Personlig synes jeg Alfred Brendels versjon på Philips er den aller fineste. Grammophone er enig, by the way. EDIT: Ser at den gode Valentino kom meg i forkjøpet! Visst applauderer jeg! ;D

Tredje forslag: Haydn og Boccherinis cellokonserter med Jaqueline DuPre. EMI

Fjerde forslag: Mozarts klarinettkonsert med Mathias Frøst på BIS (?)

Femte og siste: Beethovens pianokonsert nr. 1 med Arturo Benedetti Michelangeli. Flottere blir det ikke! På DG.

Der ser du! Det var vel ingen sak, vel! :D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.844
Torget vurderinger
4

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.865
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.844
Torget vurderinger
4
erato skrev:
kjoenik skrev:
Valentino skrev:
Jeg har bare kommet til min andre anbefaling:

Det er nesten påske, og du kommer ikke unna JS Bach:

Kantate 66 og Påskeoratoriet i en aldeles praktfull innspilling med Herreweghe på Harmonia Mundi.
http://www.amazon.co.uk/Bach-Easter-Oratorio-Cantata-Herreweghe/dp/B00000079U
Morsomt!
Sitter i Abu Dhabi og lytter til denne i dette øyeblikk :D
Dog med John Eliot Gardiner.

:)
Tør du det da?
Noe musikk er så bra at man risikerer litt ekstra.

Ellers vil jeg anbefale denne cd'en med Brendels favorittsonater av Beethoven.

Mye nydelig musikk på denne skiva.

N

nb

Gjest
HoJ skrev:
Flott dere!

Da over til mitt spm. nr. to - Hva skal jeg lytte etter?
Ett tips om du finner et stykke du liker - skaff deg et par-tre-fire gode innspillinger av det og sammenlign hvordan ulike utøvere tilnærmer seg. Du vil nok oppdage nye aspekter ved musikken gjennom å lytte til forskjellige innspillinger.

Og et annet tips: Du gjør deg selv meget vondt om du er altfor kresen på lydkvalitet. Noen av de virkelige perlene i den klassiske katalogen er gamle, kanskje i mono og til tider i så som så lydkvalitet. Noen av de gamle f.eks RCAs Living Stereo-serie er i utmerket lytkvalitet. Så du kan få både i pose og sekk, men ikke ha det som et krav.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.888
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Lydkvaliteten har lite å si.. det er musikkens kropp, stemningen jeg er på jakt etter..

Ikke lydkvalitet, men Kvalitet!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Hei HoJ,

Hva lytter du til av musikk ellers? Er du ute etter vare nyanser, eller at det braker i høyttalerne? Liker du vokal, eller helst kun instrumental? Små grupper, store ensembler?

K

kbwh

Gjest
Nr. 3

Må selvfølgelig være en god innspilling av verdens viktigste symfoni: Beethovens Eroica.

Har du DVD og bildemuligheter i anlegget er saken grei:
BBC-filmen Eroica. ORR og Gardiner står for framføringen.
http://www.amazon.co.uk/Eroica-Ian-Hart/dp/B000936H7S/ref=cm_lmf_img_4_rsrssi0

På CD tror jeg du vil bli veldig fornøyd med Vanskas innspilling:
http://www.amazon.co.uk/Beethoven-S...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1205314635&sr=1-1
Koblingen symfoni nr. 8 er også en kjekk symfoni å ha.

Ta en tur innom her for å lære hva du skal lytte etter:
http://www.keepingscore.org/flash/beethoven/index.html
Genialt nettsted.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.888
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Soundproof skrev:
Hei HoJ,

Hva lytter du til av musikk ellers? Er du ute etter vare nyanser, eller at det braker i høyttalerne? Liker du vokal, eller helst kun instrumental? Små grupper, store ensembler?
Når det gjelder klassisk så er jeg blank!

Valentino skrev:
Nr. 3

Må selvfølgelig være en god innspilling av verdens viktigste symfoni: Beethovens Eroica.

Har du DVD og bildemuligheter i anlegget er saken grei:
BBC-filmen Eroica. ORR og Gardiner står for framføringen.
http://www.amazon.co.uk/Eroica-Ian-Hart/dp/B000936H7S/ref=cm_lmf_img_4_rsrssi0

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-S...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1205314635&sr=1-1

Genialt nettsted.
Tviler på jeg vil få så mye glede av min VHS-spiller og min 24" CRT..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.047
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Enig med soste taler! Personlig synes jeg Alfred Brendels versjon på Philips er den aller fineste. Grammophone er enig, by the way. EDIT: Ser at den gode Valentino kom meg i forkjøpet! Visst applauderer jeg! ;D

Tredje forslag: Haydn og Boccherinis cellokonserter med Jaqueline DuPre. EMI

Fjerde forslag: Mozarts klarinettkonsert med Mathias Frøst på BIS (?)

Femte og siste: Beethovens pianokonsert nr. 1 med Arturo Benedetti Michelangeli. Flottere blir det ikke! På DG.

Der ser du! Det var vel ingen sak, vel! :D

Veldig enig i 2. 3. og 4. forslag ! :)

Som 5. ville jeg valgt en versjon av Mozart- Requiem, og min lille favoritt der er denne:

Ikke så mye pga. lydkvalitet,men pga. den intensisteten jeg synes preger hele verket og ikke minst solistene.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
HoJ skrev:
Soundproof skrev:
Hei HoJ,

Når det gjelder klassisk så er jeg blank!
Jeg tenkte av annen type musikk - ikke klassisk.

K

kbwh

Gjest
HoJ skrev:
Valentino skrev:
Nr. 3

Genialt nettsted.
Tviler på jeg vil få så mye glede av min VHS-spiller og min 24" CRT..
Da utgår filmen inntil videre. Jeg anbefaler igjen nettstedet Keeping Score om du vil lære om klassisk musikk. Du blir guidet igjennom partituret mens musikken spiller i denne Beethovensymfonien, f.eks.

U

utgatt60135

Gjest
Er det gitt at Hoj liker "tidlig" musikk alá Mozart og Beethoven ::)? Det er jo endel dominanse av av brukere som liker dem her.

Det finnes svært mye annet.......

Mange lyttemuligheter på nettet for å se omtrentlig smak og hvilke tidsperioder man liker.

K

kbwh

Gjest
Lyngen har et viktig poeng: Ikke innskrenk deg til Wienerklassisisme, HoJ. Det er ikke et dumt sted å starte, for her finnes både struktur og gode låter. I barokken er det mest struktur, senere blir det laange linjer og vanskelig.

Ta gjerne en tur videre bakover enn Wienerklassisismen også. Bach må med. Kanskje du liker Monteverdi også, f.eks.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
otare skrev:
5 klassiske plater? Umulig oppgave. 500 derimot... ;)
Hvis spørsmålet hadde vært 5 innspillinger av Bruckner's 8 symfoni kunne jeg kanskje klart det. ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Jeg får lyst til å trykke på "snobb av" knappen (ref. tråden om samme) og nevne musikkstykkene som ga meg et kjempekick da jeg var i startfasen.

Musikken i Fantasia ble jo valgt ut som en introduksjon til klassisk, og for sin evne til å fenge lytterne/seerne, samtidig som det ikke var opplagt klisjé.

Du får ikke bedre introduksjon, om du ev. legger til et av pianostykkene som er foreslått ovenfor. Behøver selvsagt ikke være denne innspillingen, men musikkstykkene holder fortsatt og så lenge det finnes musikkinteresse, tror jeg:
http://www.amazon.com/Walt-Disneys-Fantasia-Remastered-Soundtrack/dp/B000001M4K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.865
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En av mine erfaringer med dette er at det er nesten umulig å forutsi hva folk tenner på av klassisk musikk. Det som får en person til å tenne kan få en annen til å logge helt av. Derfor holder jeg også vanligvis munn i tråder hvor det ikke er noen særlig føringer på preferanser eller lytteerfaringer.

Dog er jeg av den mening at praktisk alle mennesker med et åpent sinn, åpent øre og litt tålmodighet er i stand til å finne "sin" musikk innenfor den klassiske sjanger som gir de et verdifullt utbytte.

Men hva - ja si det?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
13.416
Sted
Trondheim
Er ikke Stokowski litt "tung på labben" da?
Men er enig i at Fantasia er en flott inngangsport til musikken. Og Disneys fantastisk treffende animasjoner er svært fornøyelig å se på.

De to første platene jeg kjøpte da jeg begynte å seriøst lytte på klassisk musikk, var Brahms symfonier med Istvan Kertesz og Der Freischütz med Carlos Kleiber. Brahms 3. symfoni er et flott sted å starte.

U

utgatt60135

Gjest
Enig med erato, men et sted må man begynne og hvorfor ikke prøve med noen forslag? Er det ikke et bibliotek i Stavanger som har klassisk?

Dette er flott musikk som er lett å like:

Jeg kjøpte denne fordi den var anbefalt som en god fremføring (så vidt jeg husker).

Nylig kjøpte jeg denne:

Har bare sammelignet dem teknisk ennå (er ikke helt i klassisk modus nå).

Til stor forbannelse for noen ;D og motsatt av Hoj´s ønske så er jeg tilbøyelig å foretrekke denne innspillingen fordi det låter så mye bedre (som å plutselig ha high-end anlegg) om musikerne holdet høyt nivå alikevel.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
otare skrev:
Er ikke Stokowski litt "tung på labben" da?
Men er enig i at Fantasia er en flott inngangsport til musikken. Og Disneys fantastisk treffende animasjoner er svært fornøyelig å se på.

De to første platene jeg kjøpte da jeg begynte å seriøst lytte på klassisk musikk, var Brahms symfonier med Istvan Kertesz og Der Freischütz med Carlos Kleiber. Brahms 3. symfoni er et flott sted å starte.
Joda, Leopold kan være tung på labben - men det kan også være helt i orden når man skal introduseres for klassisk. Men som jeg skrev behøver man ikke skaffe denne innspillingen -- men musikkstykkene er det ikke noe å si på.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.888
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
3
Har nå fått skaffet meg..

The Four Seasons - The Salzburg Baroque Chamber Orchestra

Beethoven - Symphony No.9 - South German Philharmonic

Håper det er greit, låter bra synes jeg personlig.

K

kbwh

Gjest
Flott!

Hvem dirigerer, og på hvilke selskaper er de utgitt, HoJ?

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.873
I tilfelle du er litt interessert i lydkvalitet (er det "bare" meg og Lyngen som synes dette er av en viss betydning?) samtidig med gode utførelser, kan Mercury, RCA Living Classics og Decca anbefales. Et kanoneksempel;
Stravinsky; Ildfulglen (The firebird) med Dorati og London Symphony Orchestra på Mercury.
Eller Sibelius fiolin konsert med Heifetz på RCA living Presence.

Re. Beethoven pianokonserter; nr.4 er i en helt annen klasse (bedre) enn nr. 1. Jeg har en versjon på DG med Pollini som jeg liker godt.

mvh

Topp Bunn