4 nye rødgrønne år

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Da går det mot 4 nye rødgrønne år.
Stoltenberg er den store vinneren.
Venstre blir den store taperen, som gikk så mye tilbake at det ikke ble borgerlig flertall.
Sponeims steile linje fikk tydeligvis store konsekvenser.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ja, vi håper på det! :)

Ikke helt i boks enda - men tendensen er det, heldigvis!!!

S

Slubbert

Gjest
Kjipern, men det skal om ikke annet bli litt underholdende å se SV stå på for økte offentlige utgifter i fire nye år, for så å måtte svelge tidenes barentskamel når det skal betales for gildet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ser bra ut dette ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.407
Torget vurderinger
1
Et skuffende resultat At noen jubler over å beholde en ryggradsløs sjef som løper og gjemmer seg når det blåser litt på toppen er en skuffelse, jeg hadde foretrukket et større venstre inkludert en Sponheim på tinget for å forskyve maktbalansen

Ser dårlig ut nå :-\, snart leggetid noen må jo drive landet fremover

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Norge er blitt et jæ... ego land, og takk og pris for at sosialistene vant!

Det er FrP og H som har tatt mandatene til V, så den borgelige fløyen har ikke vunnet/tapt noe som helst!

L. Sponheim gjorde en gedigen tabbe, og vinneren heter S. Jensen.

Han burde ha kranglet når de først satt i regjering sammen!

De borgelige har styrt Oslo i 2 år, og dette har blitt en jæ... møkka by å bo i :'(

Det er nesten å anse som et ran, og bo nedenfor Sinsen krysset, og dette er de borgelige stolte av?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg sliter litt med å finne logikken i at i mitt fylke får et parti med 3,8 % ett mandat, mens et parti med 13,9 % får også ett mandat.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Ai ai - der knep FrP et mandat fra Ap. Nå er det 85-84...

U

utgatt60135

Gjest
Bravo og takk :D.

Synd SV ikke gjorde det så bra, men var jo litt ventet også siden deres saker ikke ble noe stort tema. De tapte helt sikkert endel stemmer til AP. Det viktigste er tross alt at de rødgrønne fortsetter og at Stoltenberg er fortsatt vår statsminister og Støre vår utenriksminister. Halvorsen er også en god finansminister.

A

AK27

Gjest
Lyngen skrev:
Bravo og takk :D.

Synd SV ikke gjorde det så bra, men var jo litt ventet også siden deres saker ikke ble noe stort tema. De tapte helt sikkert endel stemmer til AP. Det viktigste er tross alt at de rødgrønne fortsetter og at Stoltenberg er fortsatt vår statsminister og Støre vår utenriksminister. Halvorsen er også en god finansminister.
Flott resultat, noe ergerlig at Folkvord og Dale ikke kom inn på tinget samt SVs relativt lunkne resultat. At høyresiden i AP dominerer gjør vel at vi får en mer markedsorientert sosialdemokratisk regjering enn en ren sosialistisk regjering i og for seg. Sponheims "bortgang" er et tap for norsk politikk, personlig håper jeg at Venstre kommer tilbake som et mer sosialliberalt parti heller enn høyre-/nyliberalt slik de nå fortoner seg. Bring Gunnar Garbo tilbake fra pensjonisttilværelsen!

Uansett, gratulerer Norge! En seier til den borgerlige blokken med tanke på styrkeforholdet kunne blitt trist. Men dagen og de neste fire årene ble reddet fra det scenariet.

Heia!!!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.647
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
f skrev:

Det er FrP og H som har tatt mandatene til V, så den borgelige fløyen har ikke vunnet/tapt noe som helst!

De borgelige har styrt Oslo i 2 år, og dette har blitt en jæ... møkka by å bo i :'(

Det er nesten å anse som et ran, og bo nedenfor Sinsen krysset, og dette er de borgelige stolte av?

så flytt ovenfor da!
og mens du er igang,kan du like gjerne ta i litt!
mvh
Leif

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.710
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Som personlig næringsdrivende, så er det ikke bra med 4 nye år med skatte- og avgiftskameratene på tinget, men man overlever vel...

At Venstre gikk dukken har de kun seg selv å takke for - de falt for eget grep. Når de til de grader signaliserer at en stemme på dem betyr en stemme for å torpedere ethvert borgelig flertallsalternativ, så må de forstå at velgerne ikke er dummere enn at de enten finner noe annet å stemme på eller sitter hjemme...

Johan-Kr

S

Smorte24

Gjest
Dette var det best som kunne hende selv om jeg stemte frp.

Utsikten med høyere rente, sterkere krone og ettervirkningen av finanskrisen nå som mange bedrifter har brukt sine oppsparte penger vil slå hardt ut, dette vil nå de rød grønne få skylda for og heldigvis ikke de borgelige.

Men en ting er sikkert lørdag var den siste dagen jeg kjøpte VG, kommer heller ikke til å kjøpe Dagbladet eller Aftenposten heller og anbefaler alle de som stemmer borgelig til å gjøre det samme. Den kampanjen de har kjørt for de rød/grønne i dette valget har vært veldig overraskende for meg.
De har kun fokusert på det negative med de borgelige sin politikk og kun med det postive hos de rød/grønne.

Så de rød/grønne har kun media å takke for at de vant, men heldigvis vil denne regjeringen møtte mange flere hindre denne perioden enn de gjorde i forrige periode.

De rød/grønne har gjort en meget god ting og det er barnehage dekningen ellers er det langt mellom noe postivt for landet og dens befolkning.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Fenalaar skrev:
Som personlig næringsdrivende, så er det ikke bra med 4 nye år med skatte- og avgiftskameratene på tinget, men man overlever vel...

Johan-Kr
Det optimale hadde selvsagt vært å kunne kombinere høy velferd med lavt skatt og avgiftsnivå. Men meg bekjent er det ingen land som har denne kombinasjonen. Løsningen til FrP er som å trylle kaniner opp av en hatt. Ser morsomt ut, men man tror ikke at det er en kaninfabrikk oppi hatten av den grunn?

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
KONDOLERER MED VALGET!

Jeg må bare beklage og erkjenne at det blir fire nye år med en rød/grønn regjering.
Som bedriftsleder/eier er det dårlige nyheter dessverre. På grunn av denne regjeringens skattepolitikk har det vært nødvendig å hente ut kontante midler fra bedriften for å imøtekomme avgiftsforpliktelsene. Vi har kanalisert overskudd tilbake til bedriften for å styrke varelager og likviditet, men dette har vi blitt straffet for i form av økte skatter og avgifter. Disse pengene kunne ha vært brukt til å styrke likviditeten og sikre de få arbeidsplassene vi har klart å skaffe frem. Fortsetter dette ser det dessverre ut til at en av våre ansatte blir arbeidsledig neste år fremfor å ansette en ny mann som vi har behov for.

Som bedriftsleder ser jeg også det komiske og paradokse i dette. Den rødgrønne regjering skal stå frem som de som bidrar til å skape arbeidsplasser. Dessverre blir det ikke slik når man belaster det private næringsliv med økte skatter og avgifter. Vårt samfunn er avhengig av et godt offentlig apparat men også totalt avhengig av et bærekraftig privat næringsliv. Uten det private næringsliv kolapser samfunnet da pengeinntekten som det offentlige er så avhengig av vil bli betydelig svekket.

Uten inntekten fra det private næringsliv har ikke det offentlig råd til å bruke penger. Allikevel blir man straffet for å effektivisere og skape arbeidsplasser.

Vi får håpe og se hvordan det går de neste 4 år, og legge vår lit til at de borgelige står mer samlet i 2013.

RS

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det er jo et litt pussig demokrati vi har, når vi beholder ei regjering som fikk flere stemmer mot enn for. De rødgrønne (med Rødt) fikk totalt 49.1% av stemmene, mens de borgerlige 49.5%. Allikevel blir det ikke regjeringsskifte. Tror det er på tide med en gjennomgang av valgordningen igjen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
KONDOLERER MED VALGET!

Sharpeye skrev:
Jeg må bare beklage og erkjenne at det blir fire nye år med en rød/grønn regjering.
Som bedriftsleder/eier er det dårlige nyheter dessverre. På grunn av denne regjeringens skattepolitikk har det vært nødvendig å hente ut kontante midler fra bedriften for å imøtekomme avgiftsforpliktelsene. Vi har kanalisert overskudd tilbake til bedriften for å styrke varelager og likviditet, men dette har vi blitt straffet for i form av økte skatter og avgifter. Disse pengene kunne ha vært brukt til å styrke likviditeten og sikre de få arbeidsplassene vi har klart å skaffe frem. Fortsetter dette ser det dessverre ut til at en av våre ansatte blir arbeidsledig neste år fremfor å ansette en ny mann som vi har behov for.

Som bedriftsleder ser jeg også det komiske og paradokse i dette. Den rødgrønne regjering skal stå frem som de som bidrar til å skape arbeidsplasser. Dessverre blir det ikke slik når man belaster det private næringsliv med økte skatter og avgifter. Vårt samfunn er avhengig av et godt offentlig apparat men også totalt avhengig av et bærekraftig privat næringsliv. Uten det private næringsliv kolapser samfunnet da pengeinntekten som det offentlige er så avhengig av vil bli betydelig svekket.

Uten inntekten fra det private næringsliv har ikke det offentlig råd til å bruke penger. Allikevel blir man straffet for å effektivisere og skape arbeidsplasser.

Vi får håpe og se hvordan det går de neste 4 år, og legge vår lit til at de borgelige står mer samlet i 2013.

RS
Istemmes, Sharpeye!

Er i akkurat den samme situasjonen som du beskriver, dette siste året har kostet bedriften ca. 1 mill. av egenkap. og vurderer nå reduksjon som hadde vært helt unødvendig med vettug politikk. Det verste er at dette er personer på over 60 år som selvfølgelig går rett over i trygdesystemet på en eller annen måte, i tillegg en begredelig måte å avslutte et yrkesliv på.

Jeg husker et utsagn fra en eller annen AP-politiker et par år tilbake - "me ska gjera alt me kan for å legga forholdene tilrette for småbedriftane" jug & pissprat fra ende til annen.

N

nb

Gjest
Fush skrev:
Det er jo et litt pussig demokrati vi har, når vi beholder ei regjering som fikk flere stemmer mot enn for. De rødgrønne (med Rødt) fikk totalt 49.1% av stemmene, mens de borgerlige 49.5%. Allikevel blir det ikke regjeringsskifte. Tror det er på tide med en gjennomgang av valgordningen igjen.
Sist jeg sjekket stemmer man ikke på en regjering i Norge.

En eller annen form for justering som sikrer regional representasjon er for vørig helt normalt i de fleste demokratier. Særlig i føderasjoner som f.eks USA og Sveits.

Det kan visstnok vises at det "korrekte" er at mandater/representanter whatever er proporsjonalt med kvadratroten av velgere i aktuell valgkrets, men jeg kjenner ikke detaljene bak dette. Kvadratrotmåten var det svenske forslaget når EUs representatregler skulle endres. Det ble selvsagt ikke noe av, og man fikk makkverket Nice-traktaten.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
LMC skrev:
f skrev:

så flytt ovenfor da!
og mens du er igang,kan du like gjerne ta i litt!
mvh
Leif
;D ;D ;D ;D ;D ;D "Been there, done that!!!"

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Fush skrev:
Det er verre enn som så. Rødt fikk ingen representanter, og bør dermed inngå i "Andre"-kategorien. Regjeringen vil basere seg på 86 mandater ut fra 47,7% av avgitte stemmer, mens opposisjonen har 83 mandater basert på 49,4% av avgitte stemmer.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvor sorterer Vigrids 147 stemmer tro?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes det er synd at vi ikke fikk borgerlig regjering. Det positive er at vi etter 8 år med sosialistisk styre vil se de negative konsekvensene i større grad og det kan føre til et godt valg for høyre siden. Selv om oljeinntektene riktig nok i viss grad kan redde et dårlig styre. Ellers litt gledelig at SV går tilbake.

Jeg kommer til å savne Sponheims friske utspill som er ren komedie. Stortingets klovn blir borte, men som politiker blir han ikke savnet. Å gå til valg hovedsakelig på å hindre et annet parti til makten er dessuten tåpelig og udemokratisk.

FrP har egentlig gjort et relativt bra valg. De har hatt massivt motstand fra nesten all media og AP har drevet et skitten spill med uthengelse og feilaktig informasjon. Men AP er langt dyktigere enn FrP i valgkamp. Det skal de ha for.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
KONDOLERER MED VALGET!

Sharpeye skrev:

RS
Veldig enig med deg her!
Dette føles kjipt,håpte på en forandring...........

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
KONDOLERER MED VALGET!

Som selvstendig næringsdrivende som er svært avhengig av at kostnadsnivået og prisstigningen i Norge ikke går mer opp enn i utlandet, kan jeg si meg fullstendig enig med det du her skriver.

Men realiteten er at Norge grunnet de skyhøye oljeinntektene har gradvis bygd opp en stor og lite effektiv offentlig sektor. Dette har jeg selv erfart som ansatt i Trygdeetaten i 13 år!
Siden svært mange enten arbeider innenfor offentlig sektor eller i næringer som ligger delvis beskyttet da de lever av oppdrag fra nettopp offentlig sektor og ikke er direkte berørt av internasjonale svingninger, det har vi sett under finanskrisen siste året (puuuh, rene Gro-setningen....), så ser ikke flertallet behovet for å ha et sunt privat næringsliv som kan konkurrere med utlandet.
Og det er flertallet som bestemmer! Jeg sier med Jens Bjørneboe: Desverre, for flertallet vet ikke alltid sitt eget beste. Offentlig sektor lever nemlig i en beskyttet verden. I hvertfall i første runde. Men selv de er avhengig av et friskt privat næringsliv for det er jo handel med utlandet som bringer penger i statskassa.

Siste året har Stoltenberg pøst ut oljepenger for å motvirke krisen, noe som har økt hans popularitet. (Er enig i at det i denne sammenheng har vært bra). I tillegg har Stoltenberg og Norge vært heldig da kursen på den Norske kronen har holdt seg lav (I krisetider har nemlig de utenlandske spekulantene liten tiltro til små valutaer), noe som har beskyttet og bedret konkurranseevnen til bedrifter som handler med utlandet. Men dette vil også endre seg når nå krisen går over.

Stoltenberg har derfor vært heldig med tidspunktet for valget. Men i tiden fremover vil situasjonen bli en annen.
Det jeg ser for meg når finanskrisen nå går over er tre negative faktorer: a)kronekursen går opp b)rentenivået vil gradvis øke c)med en fortsatt rød/grønn regjering vil også kostnadsnivået øke mer i Norge enn i utlandet.
Alt dette vil nå dra i negativ retning.

Sharpeye skrev:

RS

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Valget har ført til en tydeligere polarisering mellom venstresiden ved AP og høyresiden med Høyre og FrP. "Småpartiene" er valgets tapere. For de som ønsker et tredje alternativ i forhold til de rød-grønne og høyre/frp så er det et trist valg. Det skal bli interessant å lese hva valgforskerne skriver om dette.

Hvorfor fremstår ikke sentrum lengre som et regjeringsalternativ?
Har de rød-grønne og Høyre/FrP nærmet seg så mye sentrum i norsk politikk ("medianvelgeren") at det ikke lengre er rom for et politisk sentrum?
Eller ønsker vi en klarere og tydeligere politisk konfliktlinje med et stort parti på venstresiden og to "store" på høyresiden?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.751
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
frans skrev:
Valget har ført til en tydeligere polarisering mellom venstresiden ved AP og høyresiden med Høyre og FrP. "Småpartiene" er valgets tapere. For de som ønsker et tredje alternativ i forhold til de rød-grønne og høyre/frp så er det et trist valg. Det skal bli interessant å lese hva valgforskerne skriver om dette.

Hvorfor fremstår ikke sentrum lengre som et regjeringsalternativ?
Har de rød-grønne og Høyre/FrP nærmet seg så mye sentrum i norsk politikk ("medianvelgeren") at det ikke lengre er rom for et politisk sentrum?
Eller ønsker vi en klarere og tydeligere politisk konfliktlinje med et stort parti på venstresiden og to "store" på høyresiden?
Polariseringen ved dette valget skyldtes nok i hovedsak at de to sentrumspartiene selv meldte seg ut!

Det er ingen grunn til å syte over det generelle skattenivået i Norge...hadde skattenivået vært så høyt at det drepte nærinbgsvirksomheten hadde vi sette høyere arbeidsledighet.

Nei - den største utfordringene til Jens er paradoksalt nok "å få alle med". Dette innebærer i klartekst at:
Andel uføretrygdene må ned
Antalle sykemeldte må ned.
Andel arbeidsledige må holdes lavt.
Samtidig må man stimulere til at pensjonister jobber lengre og mer.
At handikappede, PU og andre vanskelgistilt får bli med.

Dette er krevende - og her har de rødgrønne sviktet 100% i de første 4 årene, og jeg er ikke alt for optimistisk for de neste 4.

Helseproblemene må løses.

Også må vi fornye offentlige sektor. Vi kan ikke ha 430 kommuner i vesle Norge, vi har ikke noe brukt for Fylkeskommunene - dette er sløsing!

Mvh
OMF

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
KONDOLERER MED VALGET!

pengesluk skrev:
Sharpeye skrev:

RS
Istemmes, Sharpeye!

Er i akkurat den samme situasjonen som du beskriver, dette siste året har kostet bedriften ca. 1 mill. av egenkap. og vurderer nå reduksjon som hadde vært helt unødvendig med vettug politikk. Det verste er at dette er personer på over 60 år som selvfølgelig går rett over i trygdesystemet på en eller annen måte, i tillegg en begredelig måte å avslutte et yrkesliv på.

Jeg husker et utsagn fra en eller annen AP-politiker et par år tilbake - "me ska gjera alt me kan for å legga forholdene tilrette for småbedriftane" jug & pissprat fra ende til annen.
Det er selvsagt et poeng. Men på den annen side, så klarer flertallet av småbedrifter seg greit i Norge med dagens skattenivå. Noen vil ligge i grenseland der nærmest et hvert skattenivå uansett hvor lite det måtte være vil utgjøre den lille forskjellen mellom pluss og minus. Om skattenivået reduseres vesentlig vil det gå ut over velferdsnivået generelt.
Et sted må man finne balansegangen, helst uten å rasere det som er bygd opp siste 50 år..

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
OMF skrev:
Også må vi fornye offentlige sektor. Vi kan ikke ha 430 kommuner i vesle Norge, vi har ikke noe brukt for Fylkeskommunene - dette er sløsing!
Jeg er enig i at fylkeskommunene er sløsing. Norge er ikke stort nok til at staten ikke kan håndtere kommunene direkte. Fylkeskommunene må bort.

Men jeg er ikke SÅ enig i at man skal redusere antall kommuner. Rasjonalisering av en del kommunale tjenester kan ordnes gjennom interkommunale samarbeid, det gjøres allerede i dag, men med vekslende hell. Nærhet til kommunale tjenester er viktig for mange. Ved overgang til storkommuner er det mange steder som havner utenfor kommunesenternes synsfelt og får klart dårligere tilbud. Selv om vi ikke er så mange innbyggere i Norge, så gjør geografisk utstrekning at vi nok bør ha litt flere kommunale lokalstyrer enn land der befolkningstettheten er større.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Den eneste grunnen til å kondolere med valget er valgdeltakelsen..

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Smorte24 skrev:
Dette var det best som kunne hende selv om jeg stemte frp.

Utsikten med høyere rente, sterkere krone og ettervirkningen av finanskrisen nå som mange bedrifter har brukt sine oppsparte penger vil slå hardt ut, dette vil nå de rød grønne få skylda for og heldigvis ikke de borgelige.

Men en ting er sikkert lørdag var den siste dagen jeg kjøpte VG, kommer heller ikke til å kjøpe Dagbladet eller Aftenposten heller og anbefaler alle de som stemmer borgelig til å gjøre det samme. Den kampanjen de har kjørt for de rød/grønne i dette valget har vært veldig overraskende for meg.
De har kun fokusert på det negative med de borgelige sin politikk og kun med det postive hos de rød/grønne.

Så de rød/grønne har kun media å takke for at de vant, men heldigvis vil denne regjeringen møtte mange flere hindre denne perioden enn de gjorde i forrige periode.

De rød/grønne har gjort en meget god ting og det er barnehage dekningen ellers er det langt mellom noe postivt for landet og dens befolkning.
Jeg skal seriøst slutte å besøke vg, dagbladet og aftenposten på nett og.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Tragisk,...4 nye år med Kim Il Sung jr.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vi er rikere enn de fleste andre. Folk stemmer med lommeboken. Derfor sosialistisk seier.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.083
Torget vurderinger
1
zed skrev:
Tragisk,...4 nye år med Kim Il Sung jr.
Du synes ikke det er litt drøyt å komme med noe sånt..? ::)

Topp Bunn