KONDOLERER MED VALGET!
Som selvstendig næringsdrivende som er svært avhengig av at kostnadsnivået og prisstigningen i Norge ikke går mer opp enn i utlandet, kan jeg si meg fullstendig enig med det du her skriver.
Men realiteten er at Norge grunnet de skyhøye oljeinntektene har gradvis bygd opp en stor og lite effektiv offentlig sektor. Dette har jeg selv erfart som ansatt i Trygdeetaten i 13 år!
Siden svært mange enten arbeider innenfor offentlig sektor eller i næringer som ligger delvis beskyttet da de lever av oppdrag fra nettopp offentlig sektor og ikke er direkte berørt av internasjonale svingninger, det har vi sett under finanskrisen siste året (puuuh, rene Gro-setningen....), så ser ikke flertallet behovet for å ha et sunt privat næringsliv som kan konkurrere med utlandet.
Og det er flertallet som bestemmer! Jeg sier med Jens Bjørneboe: Desverre, for flertallet vet ikke alltid sitt eget beste. Offentlig sektor lever nemlig i en beskyttet verden. I hvertfall i første runde. Men selv de er avhengig av et friskt privat næringsliv for det er jo handel med utlandet som bringer penger i statskassa.
Siste året har Stoltenberg pøst ut oljepenger for å motvirke krisen, noe som har økt hans popularitet. (Er enig i at det i denne sammenheng har vært bra). I tillegg har Stoltenberg og Norge vært heldig da kursen på den Norske kronen har holdt seg lav (I krisetider har nemlig de utenlandske spekulantene liten tiltro til små valutaer), noe som har beskyttet og bedret konkurranseevnen til bedrifter som handler med utlandet. Men dette vil også endre seg når nå krisen går over.
Stoltenberg har derfor vært heldig med tidspunktet for valget. Men i tiden fremover vil situasjonen bli en annen.
Det jeg ser for meg når finanskrisen nå går over er tre negative faktorer: a)kronekursen går opp b)rentenivået vil gradvis øke c)med en fortsatt rød/grønn regjering vil også kostnadsnivået øke mer i Norge enn i utlandet.
Alt dette vil nå dra i negativ retning.
Sharpeye skrev:
Jeg må bare beklage og erkjenne at det blir fire nye år med en rød/grønn regjering.
Som bedriftsleder/eier er det dårlige nyheter dessverre. På grunn av denne regjeringens skattepolitikk har det vært nødvendig å hente ut kontante midler fra bedriften for å imøtekomme avgiftsforpliktelsene. Vi har kanalisert overskudd tilbake til bedriften for å styrke varelager og likviditet, men dette har vi blitt straffet for i form av økte skatter og avgifter. Disse pengene kunne ha vært brukt til å styrke likviditeten og sikre de få arbeidsplassene vi har klart å skaffe frem. Fortsetter dette ser det dessverre ut til at en av våre ansatte blir arbeidsledig neste år fremfor å ansette en ny mann som vi har behov for.
Som bedriftsleder ser jeg også det komiske og paradokse i dette. Den rødgrønne regjering skal stå frem som de som bidrar til å skape arbeidsplasser. Dessverre blir det ikke slik når man belaster det private næringsliv med økte skatter og avgifter. Vårt samfunn er avhengig av et godt offentlig apparat men også totalt avhengig av et bærekraftig privat næringsliv. Uten det private næringsliv kolapser samfunnet da pengeinntekten som det offentlige er så avhengig av vil bli betydelig svekket.
Uten inntekten fra det private næringsliv har ikke det offentlig råd til å bruke penger. Allikevel blir man straffet for å effektivisere og skape arbeidsplasser.
Vi får håpe og se hvordan det går de neste 4 år, og legge vår lit til at de borgelige står mer samlet i 2013.
RS