300B - beste i produksjon i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det beste av dagens produksjon (for betalbare penger) når jeg tenker på stort 3D lydbilde, utstrakte ytterender og dynamikk?

    Var fornøyd med GD mesh plate, men bruker i dag Psvane sitt std og er ikke fullt så fornøyd.

    Noen med anbefalinger?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Living Voice
    har både WE og Takatsuki og LV gir det beste av begge verdener
    harmonics, pupper&lår, samt utstrakte flanker og dynamikk
    men obs ...de er ikke tilgivende som WE
    mvh
    Leif
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    GD mesh plate er vel grunn et Full Music rør.
    Har dem selv og er fornøyd. Men klart, det finnes bedre.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken forsterker skal du putte rørene i?

    Sonicfrontiers
    SET 805. 300b er driverrør. Psvane-rørene jeg bruker er ok de, men de utslitte TJ mesh plate hadde en fantastisk mellomtone som jeg savner. Har fått tips om Genalex PX300B, Shuguang 300B-Z og TJ 300B/SE - men litt dyrt å kjøpe inn alle selv for å teste... ;-)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kr audio 300b balloon
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland

    jepp, men ikke noe dyrere enn de greiene lmc nevnte.
    i billigere prisklasse er tj mesh (også rebrandet som gd og sophia electric) min favoritt.
    emission labs lager vel også gode 300b, men der har jeg kun hørt xls-varianten.
    Merker at det sitter litt langt inne for min egen del å betale top dollar for de beste rørene, selv om jeg bare har 300b som driverrør i forsterkeren min og de dermed ikke blir så hardt belastet. Bra det finnes rimeligere varianter som låter ok også. :)
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Ingen av rørene som betegnes som "mesh plate" ovenfor er vel mesh plate? De er såkalte "punched plate", hvor man puncher et gitter i en plate. Ekte mesh plate er det vel bare Emission Labs som lager.

    Tyske ELROG hadde en del problemer i starten, men de skal være løst nå:
    https://www.elrog.com/products/
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28

    jepp, men ikke noe dyrere enn de greiene lmc nevnte.
    i billigere prisklasse er tj mesh (også rebrandet som gd og sophia electric) min favoritt.
    emission labs lager vel også gode 300b, men der har jeg kun hørt xls-varianten.
    Merker at det sitter litt langt inne for min egen del å betale top dollar for de beste rørene, selv om jeg bare har 300b som driverrør i forsterkeren min og de dermed ikke blir så hardt belastet. Bra det finnes rimeligere varianter som låter ok også. :)
    Ikke så hardt belastet?
    For å kunne si noe om det må du sjekke høyspenning og hvilestrøm.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Meget fornøyd med Emission Labs 300B. Både låter og måler bedre ( forvregning , kurver) enn Full Music /TJ mesh , og meget bra matchet
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av rørene som betegnes som "mesh plate" ovenfor er vel mesh plate? De er såkalte "punched plate", hvor man puncher et gitter i en plate. Ekte mesh plate er det vel bare Emission Labs som lager.

    Tyske ELROG hadde en del problemer i starten, men de skal være løst nå:
    https://www.elrog.com/products/
    Det stemmer nok det.
    Og Emission Labs sine Mesh Plate er forskjellige fra vanlige 300b rør
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ingen av rørene som betegnes som "mesh plate" ovenfor er vel mesh plate? De er såkalte "punched plate", hvor man puncher et gitter i en plate. Ekte mesh plate er det vel bare Emission Labs som lager.

    Tyske ELROG hadde en del problemer i starten, men de skal være løst nå:
    https://www.elrog.com/products/
    Siden det ikke er noen Elrog distributør her, kan det være greit å lese litt erfaringer. Noen som tør prøve?
    https://forum.audiogon.com/discussions/elrog-300b-s-for-sale-your-thoughts
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    jepp, men ikke noe dyrere enn de greiene lmc nevnte.
    i billigere prisklasse er tj mesh (også rebrandet som gd og sophia electric) min favoritt.
    emission labs lager vel også gode 300b, men der har jeg kun hørt xls-varianten.
    Merker at det sitter litt langt inne for min egen del å betale top dollar for de beste rørene, selv om jeg bare har 300b som driverrør i forsterkeren min og de dermed ikke blir så hardt belastet. Bra det finnes rimeligere varianter som låter ok også. :)
    Ikke så hardt belastet?
    For å kunne si noe om det må du sjekke høyspenning og hvilestrøm.
    Tviler på at de står og gløder på full pupp sånn som utgangsrørene som operer i klasse A, gjør. :)

    Det har vel blitt sagt av folk som har mer greie på det enn meg mener jeg å huske, at driverrørene på forsterkeren jeg har ikke blir kjørt så svinaktig hardt og dermed burde vare en stund.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ingen av rørene som betegnes som "mesh plate" ovenfor er vel mesh plate? De er såkalte "punched plate", hvor man puncher et gitter i en plate. Ekte mesh plate er det vel bare Emission Labs som lager.

    Tyske ELROG hadde en del problemer i starten, men de skal være løst nå:
    https://www.elrog.com/products/
    Siden det ikke er noen Elrog distributør her, kan det være greit å lese litt erfaringer. Noen som tør prøve?
    https://forum.audiogon.com/discussions/elrog-300b-s-for-sale-your-thoughts

    En pålitelig vurdering av et annet Elrog rør:
    ELROG ER801-A Review – Bartola® Valves
     

    Heipådeg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2016
    Innlegg
    226
    Antall liker
    178
    Ingen av rørene som betegnes som "mesh plate" ovenfor er vel mesh plate? De er såkalte "punched plate", hvor man puncher et gitter i en plate. Ekte mesh plate er det vel bare Emission Labs som lager.

    Tyske ELROG hadde en del problemer i starten, men de skal være løst nå:
    https://www.elrog.com/products/
    Det stemmer nok det.
    Og Emission Labs sine Mesh Plate er forskjellige fra vanlige 300b rør
    I min "300B periode" , hadde jeg samtidig WE-JJ-EMlabs-Shuguang M..plate som ble byttet "jevnlig" , JJ spillte soft som en Sonus Faber høytaler :) , men det var alltid EmLabs som ble stående lengst, fordi I mitt oppsett var det disse som gav den mest presise bassgjengivelsen, stålkontroll !
    Mtp produsjon/kvalitet: Både Emlabs og Shuguang sviktet (1 rør) etter kort tids bruk , men ble problemfritt erstattet :)
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ingen av rørene som betegnes som "mesh plate" ovenfor er vel mesh plate? De er såkalte "punched plate", hvor man puncher et gitter i en plate. Ekte mesh plate er det vel bare Emission Labs som lager.

    Tyske ELROG hadde en del problemer i starten, men de skal være løst nå:
    https://www.elrog.com/products/
    Siden det ikke er noen Elrog distributør her, kan det være greit å lese litt erfaringer. Noen som tør prøve?
    https://forum.audiogon.com/discussions/elrog-300b-s-for-sale-your-thoughts

    En pålitelig vurdering av et annet Elrog rør:
    ELROG ER801-A Review – Bartola® Valves
    Jeg kjenner ikke 801, men det er trolig ikke veldig dyrt som NOS.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Har en kvartett 801 nos
    Fra Brynjar.
    Han plukket fire tilfeldig, da vi målte de var de innenfor noen få prosent like, tror det var stramme tøyler mhp avvik i produksjonen.Tror man får ganske mange flotte nos for prisen av 2 nyproduserte Elrog....
    Det er forøvrig et fantastisk flott rør. Skal muligens prøve det som driver for Gm70
    Sorry avsporingen trådstarter
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Lest om en del «barnesykdommer» på denne serien, både 300b og 805. Er disse kurert nå? Det sies de leveres med 2 års garanti, stemmer det?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Ja, første testbatch som gikk ut hadde utfordringer med å tåle alle slag og vibrasjoner etter flyfrakt og postgang. Men dette er rettet opp i. Alle ACME rør har 2 år garanti fra Psvane fra de er sendt fra fabrikk. Vi sier 1,5 år garanti for å ha litt margin på tiden siden de normalt ligger litt på lager hos oss før de blir solgt, men så lenge man er innenfor de 2 årene etter de ble sendt fra Psvane er man dekket. Det er den lengste garantien (med god margin) noen rørprodusent gir på rør. Skjer det noe innen garantitiden får man nytt rør raskt fra oss (lagervare).
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Det er den lengste garantien (med god margin) noen rørprodusent gir på rør."

    Vel Emission labs rør kan registreres online innen fire uker etter mottak og det utvider garantitiden for noen issues opptil 5 år
    Guarantee Conditions, Emission Labs.
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har testet ACME 805.

    Sammenlignet med 805 A-T har de en mer organisk og luftig gjengivelse, som Sveinung er inne på.

    Rørene jeg fikk låne var helt nye, og jeg fikk antagelig ikke spilt med de lenge nok til å oppleve fullt potensial pga en utenlandsreise. (Rørene ble levert tilbake til Mala før jeg reiste bort.)

    Åpenbaringen kom, til tross for kort prøveperiode, når jeg byttet tilbake til mine gamle travere, og den vesentligste forskjellen lå i en klart mer innsiktsfull mellomtonegjengivelse sammen med en mer utstrakt og luftig topp. ACME rørene leverte dessuten noe mere kropp til stemmer.

    Jeg syntes oppgraderingen i lyd nok var verdt pengene, selv om ACME rørene definitivt ikke er billige. Den kvalitetsmessige oppturen, rent lydmessig, ville nok kostet langt mer enn ACME rørene, ved en oppgradering av selve forsterkeren, uavhengig av rørene.

    Fra min side kan de i hvertfall anbefales, og jeg kommer selv til å investere i et sett etterhvert.
     
    Sist redigert:

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.861
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Tja, den garantien på 5år er vel ikke så veldig gjeldende for mye ser det ut som. De gir 18mnd/2500timer (hvis man registrerer seg) mot "lifetime issues", men hvis rørene er eldre enn 4mnd gamle når det skjer må man betale en % andel av listepris for å få nye.

    Med Psvane sin garanti får man nye rør uten noe styr eller kostnad så lenge det er innen garantitiden.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen vil prøve Psvane ACME 300B så bare si ifra. Vi har alle ACME rørene på lager og de fleste i demo/tilgjengelige for utlån :)

    PS: Min erfaring med ACME serien så langt er at de har en helt spesiell åpenhet i musikkpresenatasjonen. Tørt, åpent og tight.
    Sendt deg PM.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    433
    Antall liker
    116
    Hakke peiling på rør. Men hva er typisk brenntid på 300b? Prøver å finne argumenter på å rettferdigjøre pris på nye..
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Det er nesten umulig å svare på.

    Det kommer an på flere ting, som rørets kvalitet, bias i forsterker, bruksmengde og belastning.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    varierer veldig hvor mye de enkelte merkene/rørene varer, nos western electric kan f.eks. vare alt fra 10-30.000 timer.
    men normalt sier man 2-5.000 timer for de fleste fabrikater.

    heck, bruk heller 300b xls hvis forsterkeren takler det.
    det går i de aller fleste tilfeller, hør med produsent.
    i en normal 300b-krets kan xls vare omtrent forever.
    lydmessig overlegent også, spørru meg.
    ørlittegrann mindre mellomtoneblomstring, men fremdeles vakker, vakker, og mer tyngde, substans og muskler.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    WE 300B ble oppgitt til 40 tusen timer. Dette med veldig lite effekt tatt ut. WE leide ut forsterkere til kinoer og da var det viktig at serviceintervallene var lengst mulig.
    I praksis idag tas det ut mer effekt og levetiden synker. Mine KR Enterprice ( xls ? ) brukte jeg vel noen år og har vel etpar tusen timer bak seg. De målte som nye såvidt jeg husker.
    Lenge siden. VH. Bernt
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    selv om WE varer "evig", så begynner lyden å dabbe av allerede fra 3-5K timer...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    WE 300B ble oppgitt til 40 tusen timer. Dette med veldig lite effekt tatt ut. WE leide ut forsterkere til kinoer og da var det viktig at serviceintervallene var lengst mulig.
    I praksis idag tas det ut mer effekt og levetiden synker. Mine KR Enterprice ( xls ? ) brukte jeg vel noen år og har vel etpar tusen timer bak seg. De målte som nye såvidt jeg husker.
    Lenge siden. VH. Bernt
    Du sier veldig lite effekt ut.
    Veldig redusert anodetap altså?
    På kino horn holdet trolig lenge med 1W.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    anbefaler forresten emission labs fremfor kr audio, hvis man skal leke med xls, rett og slett fordi el produsere færre mandagseksemplarer.
    hva som låter best er subjektivt (el er klangmessig mer som et typisk 300b, mens kr er mørkere og "tettere" i lyden, litt som 845).
     

    audiomaster

    Fersking
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Har 8 matchede Electo Harmonix 300B - nye ubrutk

    Hei
    Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden. Har 8 stk matchede Electro Harmonix 300B rør som er helt nye, i original emballasje. Har ikke funnet tid til å ta dem i bruk, planen var DIY. Om det er interesse for disse, vennligst PM. Vet ikke hva som er en grei pris. Legger ut en annonse på markedet etter hvert.
    mvh Petter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn