300B - beste i produksjon i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen som har noen tusen timer erfaring med Elrog?
    Det gikk jo rett i dass forrige gang.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.420
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Sørlandet
    Noen som har noen tusen timer erfaring med Elrog?
    Det gikk jo rett i dass forrige gang.
    Etter at Thomas tok over Elrog i august 2016 er vel dette løst og flere Lampizator brukere har nå mange timer med Elrog fra Thomas uten problemer.

    Hi All
    my name is Thomas Mayer and I am the founder and owner of Deutsche Elektronenröhren Manufaktur GmbH, which produces the Elrog tubes now. I’d like to share some more insight into the situation. Before I bought the machines of Elrog and started to produce tubes I was a distributor of Elrog tubes and I used them in amps I sell. I went through the same pain as other distributors with the failure of the 300Bs during the first year. Like George Lenz I made sure that each customer who experienced failed tubes either got replacements or his money back.

    The company is under my sole management and I handle all customer interaction. You can rest assured that we will honour all warranty claims. In fact we are giving warranty on tubes produced by the old company as long as they are still in their original warranty period. Also be sure that if similar problems pop up again, there will be no denial.

    I fully understand the reservations some of you have against Elrgo tubes after all you went through. It will take time until the reputation will return and I understand that people want to see others use the tubes for some significant time without reports of problems. We are prepared to go through this period. In fact the sales of the newly produced tubes has been quite good and we had trouble to keep up with the demand.

    About the issues of the tubes. As has been reported, the tubes underwent numerous changes during last year. The most significant one was introduced in January this year, which involved a strengthening of the filaments. 95% of the failures were breaking of one or several of the filament segments. The filaments were very sensitive to overheating and especially inrush current at amplifier turn on.

    The filament had been strengthened in January which was well before I bought the assets of the company. I am happy to report that I did not receive a single returned 300B tube which has that change. Also since the tubes are produced under the new company we did not experience a single 300b fault. In the new company we introduced several more changes, like different bases, better, more uniformly shaped glass and improved vacuum. Also much more improved quality control. Although the failure rate of the 300B is 0 so far of course it is unrealistic to expect absolutely 0 returns. A technical device can fail and at some point we will also see some failed 300b. But the experience so far indicates that the percentage will be very low and of course every fail will be handled under warranty. We continue the policy that every customer who experiences a fail has the choice of getting new tubes (with new warranty) or money back.

    To show the confidence in the new tubes we extended the warranty from the previous 6 month to 1 year. Warranty will be handled graciously and we will not be fussy about tubes which fail shortly after the warranty expired.

    Some more info about the problems of the 2015 tubes: There had been amps in which the failure rate was 100% and amps in which the failure rate even of the early tubes was negligible. For example I have customers who use amps built by me and are still running Elrog 300bs produced in March 2015. The amp with the highest failure rate was the Frankenstein. Before releasing the tubes for the Frank I asked a beta tester to use the tubes in his Frank. This test has been going on for almost 6 month now and the tubes are going strong. Of course a longer time is needed to have statistical relevant data. But we are willing to supply tubes for Franks again and would be thankful for early customers to provide feedback. We are also supplying Lampizator DACs with tubes and they are running fine. No problems whatsoever reported from Lampizator users so far. We do have a list of certain amps which we do not recommend to use with Elrog tubes, but these are known to eat other 300B brands as well. When inquiring for Elrog tubes mentioned your amp and we will tell you if it is on the black list. This black list is very very short and wr do not want to mention the manufacturer publicly.

    I was in close contact with George Lenz before I started the new company and he was the first distributor on bard after restart of production. George continues to be the exclusive distributor for Elrog tubes in the US and Canada. I am happy to have such an experienced and customer oriented in George to take care of this area.

    I hope this gives some more insight. Don’t hesitate to email me or George if you have further questions
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Elrog har hatt sine problemer leser jeg, har nå 800t på mine AN ( kjempe fornøyd) og bare 80t på mine Linlai We replica 300b uten problemer hittil. Venter fremdeles på Psvane ACME tror de har brukt silkeveien og kamelfrakt !
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Smag og behag er ikke altid ens Jeg har prøvet dem alle og jeg ville klart gå efter Emissionlab der er også garanti på Psvane holder ikke altid når vi snakker 300b
    Psvane ACME når det gælder 211 er fantastiske
    IMG_9829.jpeg
    IMG_9829.jpeg
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan holder disse nye i forhold til standard 300B data?
    Noen som har målt?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg har kjørt 90 og 2000 talls WE, Elrog og Takatsuki, men har nå bestilt mitt andre par Living Voice/Kron 300B.....spiller fortsatt flott etter 5.200t og kjører fortsatt 70mA selv om de er nede på under 70%
    de har bodyen til WE og stramheten til Takatsuki
    exportpris ca £850
    mvh
    Leif
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Er midt i å teste en rekke 300b rør, WE replica fra Linlai, ACME fra Psvane, mot mine AN4300e rør venter bare på EML 300b fra USA, (nekter å kjøpe fra Jac Music i Tyskland.) Kjempe fornøyd med alle men......Det tar tid å legge en 100 timer på hvert par og vil ikke gjøre opp en preferanse liste før det. NB! i min AN forsterker og mitt anlegg.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    jeg har kjørt 90 og 2000 talls WE, Elrog og Takatsuki, men har nå bestilt mitt andre par Living Voice/Kron 300B.....spiller fortsatt flott etter 5.200t og kjører fortsatt 70mA selv om de er nede på under 70%
    de har bodyen til WE og stramheten til Takatsuki
    exportpris ca £850
    mvh
    Leif
    Hvor mye "plate dissipation" i watt?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Er midt i å teste en rekke 300b rør, WE replica fra Linlai, ACME fra Psvane, mot mine AN4300e rør venter bare på EML 300b fra USA, (nekter å kjøpe fra Jac Music i Tyskland.) Kjempe fornøyd med alle men......Det tar tid å legge en 100 timer på hvert par og vil ikke gjøre opp en preferanse liste før det. NB! i min AN forsterker og mitt anlegg.
    Spent på resultatet! Hadde vært artig om noen hadde testet ut JJ 300B også. Har brukt de endel og om ikke annet så er de bunnsolide nesten uansett hvor hardt de blir kjørt. Et "best buy" i min bok.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Spent på resultatet! Hadde vært artig om noen hadde testet ut JJ 300B også. Har brukt de endel og om ikke annet så er de bunnsolide nesten uansett hvor hardt de blir kjørt. Et "best buy" i min bok.
    Hva mener du med det?
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Måske er der sket en del de sidste par år men JJ300B og angående lyd har de ikke samme harmonics overtoner som de bedre typer men smag og behag hvis man spiller på nano kerner og nano interstage koblet forstærkere single ended er JJ ikke på samme niveau som de bedste da man i sådane konstruktioner
    virkelig kan høre hvad røret kan
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Et lille sidespor Zikraaudio. Jeg ser du er gået fra Tamura til Monolith. Det havde været interessant at høre dine betraktninger siden du har erfaring med så mange trafoer.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    IMG_9462.jpeg
    Man skal passe på hvad man siger og skriver jeg har bygget forstærkere i mange år efterhånden og i begyndelsen brugte jeg partridge TH4663 der gik ikke lang tid før de stoppede med at lave trafoer så prøvede jeg mange forskellige den gang i 90erne jeg vil ikke nævne navne men jeg fandt dengang ud af at Tamura havde den klang som passede min signatur Tango har flere detaljer men er mere slankt lydende Tamura havde fullbody sound ligsom de gamle plader som man optog i 50 -60erne og skulle det rykke valgte man Tamura 5000 med amorphous som har været min fortrukne traf i mange år Jeg har ikke lavet rørforstærkere i mange år grundet mangel på ordenlige udgangstrafoer Jeg har på nuværende indgået et samarbejde med Monolith og jeg vil sige uden at blinke at selv de næst billigste Monolith med jernkerne banker de bedste Tamura og Monolith NanoX er med stor margen det bedste jeg har hørt Jeg har bygget et sæt PX4 Tamura med interstage STU5K samt F5002 opt med choke forsyning og jeg har bygget den samme med Monotlith Nano interstage og nano opt og den forstærker med Monolith var af en helt anden verden
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nydelige forsterkere zikraaudio!

    Det var vel Peter van Willenswaard som engang hevdet at forskjellene i lyden mellom ulike 300B-rør er mindre enn mellom f.eks. inngangsrør av ulike fabrikater. Om en er enig eller uenig er kanskje ikke så viktig, men det kan uansett være verdt å ha i bakhodet før en brenner av tusenvis av kroner på nye 300B-rør.

    Og til Audiomix: Så firkantet kan det rett og slett ikke være mulig å tolke utsagnet mitt. Oppfatter spørsmålet ditt mer retorisk enn faktisk. Tror folk er smartere enn som så...
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Tak VB Når folk er samlet og lytter hifi så er alle enige om hvilke plader der lyder godt men sjovt nok når man så snakker hifi så er det en helt anden verden underligt giver vist stuff til eftertanke :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Nydelige forsterkere zikraaudio!

    Det var vel Peter van Willenswaard som engang hevdet at forskjellene i lyden mellom ulike 300B-rør er mindre enn mellom f.eks. inngangsrør av ulike fabrikater. Om en er enig eller uenig er kanskje ikke så viktig, men det kan uansett være verdt å ha i bakhodet før en brenner av tusenvis av kroner på nye 300B-rør.

    Og til Audiomix: Så firkantet kan det rett og slett ikke være mulig å tolke utsagnet mitt. Oppfatter spørsmålet ditt mer retorisk enn faktisk. Tror folk er smartere enn som så...
    La meg forklare:
    Kjøre et rør hardt vil si å la det jobbe opp mot max anodetap eller over.
    I SET kretser (300B f.eks.) legger en bias slik at røret jobber med signalet midt på den lineære delen.
    Mindre eller mere "hardt" blir ikke optimalt.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 701265 Man skal passe på hvad man siger og skriver jeg har bygget forstærkere i mange år efterhånden og i begyndelsen brugte jeg partridge TH4663 der gik ikke lang tid før de stoppede med at lave trafoer så prøvede jeg mange forskellige den gang i 90erne jeg vil ikke nævne navne men jeg fandt dengang ud af at Tamura havde den klang som passede min signatur Tango har flere detaljer men er mere slankt lydende Tamura havde fullbody sound ligsom de gamle plader som man optog i 50 -60erne og skulle det rykke valgte man Tamura 5000 med amorphous som har været min fortrukne traf i mange år Jeg har ikke lavet rørforstærkere i mange år grundet mangel på ordenlige udgangstrafoer Jeg har på nuværende indgået et samarbejde med Monolith og jeg vil sige uden at blinke at selv de næst billigste Monolith med jernkerne banker de bedste Tamura og Monolith NanoX er med stor margen det bedste jeg har hørt Jeg har bygget et sæt PX4 Tamura med interstage STU5K samt F5002 opt med choke forsyning og jeg har bygget den samme med Monotlith Nano interstage og nano opt og den forstærker med Monolith var af en helt anden verden
    Flott bygge
    Har gjort noenlunde de samme erfaringene med Monolith trafoene: det er bra saker
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    50watt sier spec fra Kron
    Blir å strekke strikken langt å kalle disse 300B.

    Maximum Plate Voltage 550 V
    Maximum Plate Current 120 mA
    Plate Dissipation 50 Watts
    Va 450 V
    Ia 100 mA
    Vg -90 V
    Transconductance 6.2 mA/V
    Amplification Factor 3.9
    Filament Voltage 5 V (DC/AC)
    Filament Current 1.2 A
    Dobbel dose Møllers eller noe enda kraftigere. Fort gjort å bli mistenkt for doping.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Da kan du tyne mer ut av de:cool:
    Men nede på 70% etter skarve 5000t?
    13e1 røret her har straks 10 års jubileum
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.281
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du er jo bare ute og hogger trær og drikker på hytta...blir ikke mye driftstimer av det 😂
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 701265 Man skal passe på hvad man siger og skriver jeg har bygget forstærkere i mange år efterhånden og i begyndelsen brugte jeg partridge TH4663 der gik ikke lang tid før de stoppede med at lave trafoer så prøvede jeg mange forskellige den gang i 90erne jeg vil ikke nævne navne men jeg fandt dengang ud af at Tamura havde den klang som passede min signatur Tango har flere detaljer men er mere slankt lydende Tamura havde fullbody sound ligsom de gamle plader som man optog i 50 -60erne og skulle det rykke valgte man Tamura 5000 med amorphous som har været min fortrukne traf i mange år Jeg har ikke lavet rørforstærkere i mange år grundet mangel på ordenlige udgangstrafoer Jeg har på nuværende indgået et samarbejde med Monolith og jeg vil sige uden at blinke at selv de næst billigste Monolith med jernkerne banker de bedste Tamura og Monolith NanoX er med stor margen det bedste jeg har hørt Jeg har bygget et sæt PX4 Tamura med interstage STU5K samt F5002 opt med choke forsyning og jeg har bygget den samme med Monotlith Nano interstage og nano opt og den forstærker med Monolith var af en helt anden verden
    Takk for svar @zikraaudio
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    En slags oversatt test av den nyeste WE utgaven. Flotte bilder ihvertfall:

     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vekker denne tråden til live igjen. I sommervarmen! ☺

    Jeg har siden 90-tallet omsider en 300b forsterkeri oppsettet igjen. Man går gjerne i ring i dette gamet. Det sitter EH 300b i den. Hvordan opplever dere dette røret ift andre 300b? Noen alternativer om man ønsker mer fleshed out i mellomtonen?

    Forsterkeren er forøvrig en Trafomatic Experience Two mk2. De anbefaler EML 300b Mesh, og de koster. Det låter veldig bra nå, men å se seg rundt etter rør er jo litt av sjarmen med rørutstyr.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde EH for mange år siden og synes nok de var litt harde i mellomtonen. EML mesh spiller veldig fint. Rund klassisk 300B sound. Hvis du vil betale mye er det mange gode rør å velge i. Hvis det skal være billig, hadde jeg overveid Billington gold. Det er selekterte og rebranda kinesiske rør. Jeg spilte også på TJ mesh i mange år. De kostet ikke så mye, og var i samme gata som WE og EML., men ikke helt der oppe.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde EH for mange år siden og synes nok de var litt harde i mellomtonen. EML mesh spiller veldig fint. Rund klassisk 300B sound. Hvis du vil betale mye er det mange gode rør å velge i. Hvis det skal være billig, hadde jeg overveid Billington gold. Det er selekterte og rebranda kinesiske rør. Jeg spilte også på TJ mesh i mange år. De kostet ikke så mye, og var i samme gata som WE og EML., men ikke helt der oppe.
    Ja, litt hard i mellomtonen, er faktisk ganske treffende.
    Ellers takk for tips.
    Noen som (ganske nylig) har hørt/sammenlignet ANs variant?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.453
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan holder disse nye i forhold til standard 300B data?
    Noen som har målt?
    Jeg tok curve tracer på mine Emission lab 300b fra 5 år tilbake og det var bedre kurver og mer lineære enn originale Western Electric, sammenlignet også med Full music TJ 300b «mesh» .,TJ var dårligst og avvek betydelig fra WE original kurver, men låt helt ok med riktig bias
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Vekker denne tråden til live igjen. I sommervarmen! ☺

    Jeg har siden 90-tallet omsider en 300b forsterkeri oppsettet igjen. Man går gjerne i ring i dette gamet. Det sitter EH 300b i den. Hvordan opplever dere dette røret ift andre 300b? Noen alternativer om man ønsker mer fleshed out i mellomtonen?

    Forsterkeren er forøvrig en Trafomatic Experience Two mk2. De anbefaler EML 300b Mesh, og de koster. Det låter veldig bra nå, men å se seg rundt etter rør er jo litt av sjarmen med rørutstyr.
    Hei
    EH er harde å på ,noe harske oppover. Prøv Gold Lion PX300. (Mala)Og 6sn7 Sylvania fra Audiomix. Brukes her på Fezz 300B. Har også KR 300B forsterker med Originale KR rør. ( + ett sett eskenytt 🤘) disse er noe mere laidback. Men de brukes i eff. Og da med Cary Slp 50 b. Pre. Denne da me SQ Phillips ecc88. Da kommer de etter deg alt m silke lyd å åpen het ☺
    mvh Roy
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra lydsignatur, er jo også livslengde verdt å ta med i regnestykket. Det ryktes at alle nyproduserte russiske 300B feiler ofte etter litt for kort tid.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte Psvane 300b WE-replika for litt siden, opplever disse som veldig gode på det meste - og litt saftig samtidig som oppløsningen er veldig bra.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.111
    Antall liker
    4.963
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Bortsett fra lydsignatur, er jo også livslengde verdt å ta med i regnestykket. Det ryktes at alle nyproduserte russiske 300B feiler ofte etter litt for kort tid.
    Helt klart. Levetid er et viktig parameter.
    Alle som "tester" rør uttaler seg etter relativt få timer.
    Slik som prisen på 300B har utviklet seg er det ikke uvesentlig om levetiden er 500 timer eller 5000 timer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn