2L sin Magnificat ute på TIDAL i Dolby Atmos

2L106DA.jpg


I slutten av mai skrev vi om TIDAL sin satsing på musikk med Dolby Atmos på blant annet Apple-TV. Et nokså tynt utvalg med 3D-musikk i blandet kvalitet preget lanseringen. Men nå i begynnelsen av august dukket det første vårtegnet opp.

2L sin flotte utgivelse Magnificat lå en stund an til å kunne bli verdens første rene musikkutgivelse med lyd i Dolby Atmos, og vi skrev om dette for på dagen seks år siden. Men Dolby var ikke helt moden for 2L sin Atmosutgivelse enda i 2014, så det førte til at de noe urettferdig ble slått på målstreken av The Choir of Kings College med innspillingen 1615 Gabrieli in Venice, innspilt i en omtrent like storslått katedral som Nidarosdomen hvor Magnificat ble innspilt, men med en diametralt motsatt lydfilosofi lagt til grunn.

Og når jeg sier at det var litt urettferdig at 1615 Gabrieli in Venice slo 2L og Magnificat er det ikke til forkleinelse for innspillingen, men fordi dette hus-plateselskapet til King`s College ikke har fulgt opp med nevneverdige utgivelser med Dolby Atmos i ettertid, mens 2L har vært en dominerende leverandør av Dolby Atmos utgivelser i svært høy kvalitet på Pure Audio Blu-ray….

Les hele nyhetsartikkelen om 2L i Dolby Atmos på TIDAL hos Audiophile.no


2L-Grammy.png
 

Kommentarer

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Innlegg
507
Antall liker
980
Torget vurderinger
0
hva må man ha for å spille av dette?
Hvis du skal strømme den med Dolby Atmos i TIDAL må du enten ha en 4k Apple TV eller en av de andre Android-TV boksene som er omtalt i artikkelen det er linket til nedenfor. I tillegg må du ha et Atmos-kompatibelt anlegg.

Tidal-Atmos-2.jpg
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Men viktigst av alt, når alt det andre er på plass, et Tidal HiFi abbonnement.
Hjelper lite med Atmos-oppsett og Apple TV 4K hvis en bare har Tidal Premium.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Men viktigst av alt, når alt det andre er på plass, et Tidal HiFi abbonnement.
Hjelper lite med Atmos-oppsett og Apple TV 4K hvis en bare har Tidal Premium.
jeg bruker vanligvis Tidal gjennom en Lumin streamer+DAC men har også en Marantz SR 7012 og et komplett Atmos hoyttalere oppsett til filmer. Kan jeg ikke strømme Dolby Atmos musikk gjennom receiveren ( Heos app) ?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
jeg bruker vanligvis Tidal gjennom en Lumin streamer+DAC men har også en Marantz SR 7012 og et komplett Atmos hoyttalere oppsett til filmer. Kan jeg ikke strømme Dolby Atmos musikk gjennom receiveren ( Heos app) ?
Heos er ikke kompatibel med Dolby Atmos eller noen andre surroundformat enda. Men det er ikke utenkelig at det kan komme i en softwareoppdatering.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Heos er ikke kompatibel med Dolby Atmos eller noen andre surroundformat enda. Men det er ikke utenkelig at det kan komme i en softwareoppdatering.
Men du kan selvfølgelig koble til en ATV 4k til SR7012, og da er du i mål.
 

yahooboy

Medlem
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Sydhavsøerne
Torget vurderinger
0
Der var engang hvor 2L var et firma som gik op i god lyd, nu handler det bare om lossy lyd og gimmicks(n)
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
283
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Heos er ikke kompatibel med Dolby Atmos eller noen andre surroundformat enda. Men det er ikke utenkelig at det kan komme i en softwareoppdatering.
jeg har brukt HEOS noen ganger og der får jeg muligheten å spille på flere surround mode, 100% sikkert
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
jeg har brukt HEOS noen ganger og der får jeg muligheten å spille på flere surround mode, 100% sikkert
Hvilken forsterker brukte du, og hvilke surroundmode var det? Hvis det f. eks. var Dolby Surround så er ikke den avhengig av annet enn et stereosignal.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Sikkert deres forkjærlighet (solgt sjela si) til MQA.
MQA er det delte meninger om - selv er jeg positiv til MQA. Men uansett er MQA alltid bare en tileggsmulighet på 2L sine innspillinger, også hvis man streamer på TIDAL. Man kan ikke bruke det som et argument for at 2L ikke lenger lager god lyd på sine utgivelser.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er riktig men MQA er en lossy dekoder samt en gimmick (solution looking for a problem) så han refererer sikkert til det tenker jeg. 2L innspillinger låter som regel alltid glitrende uavhengig av format.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.891
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Er heller ikke begeistret for MQA , og nevnte skive ligger kun i MQA og MP3 low i Tidal hi-fi. Har lagt merke til flere nyere innspillinger hvor de ikke legger ut Flac filer lenger. Når det er sagt så er Magnificat en bra innspilling tross alt....
 
S

Syncrolux

Gjest
Musikalsk så er det midt på treet, og temmelig lite interessant sånn sett. Dessverre...
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Er heller ikke begeistret for MQA , og nevnte skive ligger kun i MQA og MP3 low i Tidal hi-fi. Har lagt merke til flere nyere innspillinger hvor de ikke legger ut Flac filer lenger. Når det er sagt så er Magnificat en bra innspilling tross alt....
Får du ikke spilt av denne i kvaliteten HiFi, som skal være lossless CD?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Jeg må nesten tilføye at også Kraftwerk sitt bortimot legendariske album Autobahn også har dukket opp i en veldig vellykket utgave med Dolby Atmos i TIDAL sitt sortiment med Atmos- album, et utvalg som nå har vokst til 50 album. Denne kjøpte jeg på Blu-Ray med Dolby Atmos spor da den kom for noen få år siden, men den er opprinnelig fra 1974 på vinyl.
Jeg vet at par av mine skribentkolleger i Audiophile.no har benyttet vinylutgaven som referanseplate på noen tester.

b3.jpg
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke bare Autobahn,men hele katalogen?34 spor,over 3,5 timer med Kraftwerk i meget gode Atmosmikser. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Jeg må nesten tilføye at også Kraftwerk sitt bortimot legendariske album Autobahn også har dukket opp i en veldig vellykket utgave med Dolby Atmos i TIDAL sitt sortiment med Atmos- album, et utvalg som nå har vokst til 50 album. Denne kjøpte jeg på Blu-Ray med Dolby Atmos spor da den kom for noen få år siden, men den er opprinnelig fra 1974 på vinyl.
Jeg vet at par av mine skribentkolleger i Audiophile.no har benyttet vinylutgaven som referanseplate på noen tester.

Vis vedlegget 655388
Denne er heftig på blu ray, fantastisk Atmos miks og lydkvalitet. Er min favoritt demo - plasser "offeret" i sweetspot med 3D briller 3m fra 106" lerret og vri opp lyden. De blir aldri seg selv igjen.... 😁
 
S

svk

Gjest
ang bluray audio. er det sånn å forstå at en kan kjøpe musikk på BD og da få pcm signal i f.eks 24bit/192 utav bd spiller. som en igjen kan mate dac`n med?

f. eks denne:
?
 
S

svk

Gjest
burde vært et spennende format for flere. hvert fall for de som vil både ha hires og fysisk format.
jeg er litt der :)
men hører jo ikke noe snakk om dette, hverken her eller der.
idag går det jo kun i tidal, roon, streaming og lp
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Jeg har en del av disse pure audio blu ray utgavene, ble lansert med brask og bram for noen år siden, men så ble det stille. Mange er Oop og er verdt en del i dag. Men du kan jo også handle en del av de i hi rez på hdtracks osv. Lite med surround utgaver å handle digitalt men.
 
  • Liker
Reaksjoner: svk
S

svk

Gjest
ser ut som formatet er dødt idag som du sier.
får holde meg til digital kjøp og litt streaming
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Det slippes stadig noe slikt hi rez på blu ray i de luxe utgaver - mange har også dvd plater hvor multikanal er i dts 24/96 komprimert - men stereosporet på disse dvdene er gjerne i pcm 24/96.

Storslippet for meg i høst er den veldig etterlengtede Quad boxen til The Doobie Brothers:


Tror det kommer å låte ganske bra, etter erfaring med den fantastiske Quadio boxen til Chicago som jeg handlet for noen år siden:


håper den blir like bra.

Akkurat i dag lurer jeg på å slå til på Empath albumet til Devin Townsend:

 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Tror jeg har sett 2.0 pcm lydspor på alle blu ray musikk skivene jeg har.
 
S

svk

Gjest
tror jeg skal teste dette en dag. er jo samme om jeg kjøper digitalt eller fysisk.
går det an å rippe disse? slik at jeg får de i den digitale samlingen min også?
holder det med en vanlig BD spiller?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Veldig enkelt å rippe de - bruke makemkv til å lage en kopi på hdd - så bruke dvd audio extractor på kopien - for dvd - bruke dvd audio extractor direkte på discen. Som regel finnes tager å laste ned i programmet.

Må ha en blu ray drive til pcen.

Handlet akkurat en high res utgave av Tom Petty & Heartbreakers "Into the Great Wide Open" på nett. Ser ut som de har endret rettigheter for en del sjapper, fikk ikke handlet lenger på Hdtracks (n) men fikk tak i den hos Highresaudio

I 2014 remastret Tom Petty en del album, solo og med The Heartbreakers - dermed kan man nå nyte noen av de komprimerte som kom ut fra 1990 og senere med bedre DR.

Omvendt resultat av remastering, for en gangs skyld altså, fantastisk.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Det slippes stadig noe slikt hi rez på blu ray i de luxe utgaver - mange har også dvd plater hvor multikanal er i dts 24/96 komprimert - men stereosporet på disse dvdene er gjerne i pcm 24/96.

Storslippet for meg i høst er den veldig etterlengtede Quad boxen til The Doobie Brothers:


Tror det kommer å låte ganske bra, etter erfaring med den fantastiske Quadio boxen til Chicago som jeg handlet for noen år siden:


håper den blir like bra.

Akkurat i dag lurer jeg på å slå til på Empath albumet til Devin Townsend:

Er enig med deg her,har forhåndsbestilt Doobie's boxen fra Rhino USA.Lurer også på
Empath albumet til Devin Townsend.Hører på det på Spotify nå. :cool:
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.962
Er enig med deg her,har forhåndsbestilt Doobie's boxen fra Rhino USA.Lurer også på
Empath albumet til Devin Townsend.Hører på det på Spotify nå. :cool:
Håper de får inn boxen på en norsk nettsjappe. Utenlandshandlingen fungerer dårlig for tiden. I går fikk jeg en film fra amazon uk som jeg bestilte i mai.... o_O
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.464
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Håper de får inn boxen på en norsk nettsjappe. Utenlandshandlingen fungerer dårlig for tiden. I går fikk jeg en film fra amazon uk som jeg bestilte i mai.... o_O
Boxen kommer ut 2 mnd før fra Rhino,så jeg tar sjansen på det.Var også en bonuskode på $12 involvert.Fra amazon.uk bruker jeg raskeste frakt så får jeg fortolling uten gebyr.Da har jeg pakken på under en uke.(DHL)
 

yahooboy

Medlem
Ble medlem
08.01.2018
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Sydhavsøerne
Torget vurderinger
0
MQA er det delte meninger om - selv er jeg positiv til MQA. Men uansett er MQA alltid bare en tileggsmulighet på 2L sine innspillinger, også hvis man streamer på TIDAL. Man kan ikke bruke det som et argument for at 2L ikke lenger lager god lyd på sine utgivelser.
Karl Erik du ved godt at alt musik som 2L leverer til TIDAL leveres som MQA filer ? Du ved også at MQA er en 17 bit 44/48 kHz fil ? Resten er opsamling og dårlige digitale filtre
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn