2A3/300b kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med deg mht F6 og M2 (M2 spiller faktisk meget fint på lavt volum på mine horn). Nu har jeg ikke prøvet M2 med autoformere ennå. Men F6 med autoformer pre kunne bli en lille smule skarp i toppen på hornene, i lighet med mine 300b monoblokker. Det Aikido linestage som jeg bruker bløder lid opp og gir F6 ennå bedre fundament ( tyngde) i bassen. F6 leverer mer detaljer en Hypex NC400 men på en mer involverende måte. Jeg syntes først at M2 var lidt mørk og avrunnet i toppen, men den levere det som er i toppen på en meget lettflydende og naturlig måte. Ingen tvil dette er to meget gode men forskjellige forsterkere.
    Det kunne være spennende at prøve alep J på et tidspunkt. :).
    Ba3 er også et spennende prosjekt ( hvor er bremsen :) ).
    Jeg er nød til flytte runt så jeg kan teste M2 på Altec 604 coaxene, de er en del lysere i klangen end mine A5.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Testede M2 med mine Dave Slagle autoformere ( passiv pre), ble lidt kjedelig pga impedance problemer, ingen buffer på utgangen av min phono og lange kabler. Hadde noen store 10uF Wima liggende og satte over de siste caps i powersupply så CRC ble til CRCc ( 47000uF-0R1-47000uF-10uF per rail ) det gjorde susen, mer dynamikk og detaljer i M2. Lyder nu ennå bedre med mitt Aikido rør linestage. Bygger en bedre phono på et tidspunkt samt en kvalitets buffer foran autoformer volumen.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nye prosjekter i støbeskeen. Har nu alle komponenter til SissySIT ( Av DIYAudio Zen Mod, inspirert av First Watt SIT forsterkerne) samt First Watt B1 komponenter + Korg Nutube.

    SITs - THF-51S :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Du kan med fordel endre verdien på første kondensator etter likeretter til 4uF.
    Det vil trolig gi noe lavere spenning og øke levetiden på 274B
    Jeg har nu bestillt 2 4,7uF Obbligato ( samme type som ellers brukes i ampene neste lavere verdi som jeg kunne finne var 2,2uF). Den gir 3,2uF i serie med den 10uF som er der i forveien. Men det er interessant at se at til eks WE 91 som ble kjørt år ut og år inn i kinoer før i tiden har ikke fulgt denne regel med maks 4uF som første cap. Jeg googlede og har faktisk ikke funnet et powersupply kredsløb som bruker 274a/b som følger denne regel.
    Har nu langt om lenge fikset mine 300b monoblokker. Satte 4,7 uF Obbligato i serie med første 10uF cap i strømforsyningen i begge monoblokker. Satte "potatomacher" (5R4WG) ensretterrør i stedet for 274 rørene. Ydermere så har jeg av en eller annen grunn ikke padded Altec 1505 hornene tiltrekkelig i delefilteret (syntes bass boomede for meget med 300b monoblokkene tidligere). Det kan også være at mine GPA515C er bedre tilkjørt nu. Nu med 12db padding av toppen i forhold til (<500Hz>) bassen i mine Altec A5 og med en meget simpel "og billig" relay passiv pre er lyden, med 300b monoblokkene, meget tiltalende. Detaljert, "rich" og vibrant lyd fra strengeinstrumenter, blåsere og stemmer samt lidt dypere/voluminøs bass i forhold til mine First Watt kloner (som ellers er gode på det område), eksemplarisk utklingning av høye toner, samt den ekstra tredimensjonalitet som kun rør kan.

    Nu må jeg snart ferdiggjøre mine SissySIT amper og se hvad SIT gjør i forhold til 300B monoblokker, First Watt M2 og FW F6.
    Life is good :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt DIY pause i stykke tid. Men har nu samlet en First Watt B1 Korg preamp. Lyder meget godt og koster lite. En kan justere dens 2./3. ordens forvrængningsprofil ihht egen preferanser.
    FW B1Korg.jpg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har kjøp et gammelt ubrukt NLE 17 samlesæt, blir spennend at se om det stadig er liv i lytterne mfl. samt om NLE 17 lever opp til sitt gamle rykte. Hadde lyst til at kjøpe den i sin tid men gjorde de aldri, hadde vært på avvenning fra vinyl fra begynnelsen av 90 tallet. Lp kvaliteten på slutten av 80 tallet var så elendig.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Jeg bruker ofte et lite 9-volt batteri til å lade opp gamle elektrolytter. Lader dem opp og måler om de holder på ladningen. Lett å seriekople disse batteriene da pluss og Minus passer sammen. Så måler jeg spenningen på kondensatorene og ser om de holder på spenningen. Som regel holder de. Hvis ikke er trolig dagens kondensatorer bedre enn de gamle. ( Foruten de gamle blå Philips aksielle som overlevde alt.. Brukt av Swiss Physics og Jadis + Philips .) VH. Bernt
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har mange ganger stusset over disse blå fra Philips.
    De bare holder ut.
    Har fortsatt en del som brukes ifm filter av glødespenning til DHT.
    Etter at andre har gitt seg.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Denon DL-A110
    Umiddelbart lyder den mer smooth og avbalanseret end mine tidligere DL-103
    5F2C235B-2614-4C0F-B0EE-DF84C441D161.jpeg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Gamle gode NLE17 den skuffer ikke. Kjøpt brukt men ubrukt. Har sikkert ligget hos seller i noen tiår. Fungerer glimrende med denon med 0.3 ut, passiv pre og forholdsvis lav gain First Watt M2. Ingen brum fra spiller eller phono tross meget provisorisk oppkopling.
    685A91A4-FCC4-424A-B505-0070724D73EC.jpeg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Byttede delefiltre på Altec A5. Satte de Hiraga inspirerte på plass i stedet for Werner sine. Har ikke lyttet til Hiraga filtrene i noen år. Lød først helt feil med bjerg og daler rundt delefrekvensen. Huskede da artikel om fasen på disse to veis 12db filtre. Vendte fasen på toppen og allt faldt på plass. Lyder nu avslappet, åbent, rich og smooth. Har muligvis dømt Hiraga filtrene for hårdt tidligere i forhold til Werner Jagusch filtrene.
    Har sett i andre tråder at mange mener NLE17 lyder for analytisk, det gjør den ikke hos meg, lyder fabelagtig med Sowter SUTs, Denon dl103 konstruksjoner samt minimalistiske forstærkere. Må snart finne et passende kabinett til NLE17. Har ellers store effektforstærker kabinetter på vei fra Italia, da kan jeg experimenter med SITs, bla ferdiggjøre SizzySIT samt bygge noen av de nye kreasjonene som er på vei fra Pass.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke rett aktiv ved at poste i min egen tråd. Men er nu i gang med et eksperimet at supplere bassen i mine Altec A5. Det blir 2 JBL 2242H i egnede kasser som skal prøve sig. Men først må man ha kasser.

    FC2CCC8D-E098-4644-8BC3-F859BF62A964.jpeg F3FDA685-5DCF-41C4-B4E0-2B9629E4CFB0.jpeg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    En av to nesten klar for maling. Ca 350l forholdsvis beskeden sak i forhold til VOT kassene

    345CEF7E-5A56-4997-90FC-E6135D660374.jpeg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå får du bare komme deg over på audiolens, og da begynner ting å svinge 😉
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Begynner med simpel deling på ca. 40-50Hz - lar dem supplere A5 (A5 faller naturlig av ved ca. 50Hz forholdsvis bratt og kan tåle lidt supplerende opp til ca 120-150Hz hvor front hornet på VOT faller av og reflex port tar over ). Hvis det ikke virker så vil jeg prøve aktivt ved c.a. 80-120hz, og hvis det ikke er brukelig kan vi begynne at snakke DSP og digital manipulasjon ..... :) Jeg har mellom 10 og 15m til bakvegg (badeværelse og trappe på 10m, endelig bakvegg på 15m). Har et noen lunde L formet rom i kjelleren, rimelig meget dempet idet stort sett alle vegger har bokhyller, plater og lignende. Jeg tilgjengjeld lytter i noenlunde nærfelt c.a. 3m.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ting tar tid, første strøk på den ene bassboksen ferdig.
    EA600322-5535-41D7-96C8-45F8C6C6772B.jpeg
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg og sønnen fikk bakset det ene kabinett ned i kjelleren. Selvom 18” basserne ikke var montert var det på grensen at vi fikk det til pga vekten og utformningen. Hvis de ikke fungerer i oppsettet må de brennes in situ :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Provisorisk oppkopling av den ene bass er lovende. 60hz deling 48db via minidsp og nc400, 6db boost ved 25hz og skarpt 48db cutt ved 20hz. Lyder ikke helt galt. Bassene skal inn bak vottene eller mellem dem under tv.
    E0340E6B-0866-4CA5-AE29-E3E4BE3CF128.jpeg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Bass kopler fint til og oppstår naturlig i rummet. Spiller med full styrke ned til 20hz på kino materiale. Men må kople inn en forforsterker, minidsp stjeler en del gain, så passiv forforsterker er ikke tilstrekkelig. Må og lære at bruke REW så jeg kan bedre bekymre meg over alle de problemer jeg ikke hører :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Så er jo alltids en mulighet å vurdere og gå over til AL 😉
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er så heldig at privat pc er en apple laptop. Så audiolence må vente. Jeg har et subkabinett til i boden som venter maling :)
    2242h ser ut til at følge godt med vottene, men jeg deler i øjeblikket ved 60Hz.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vil tro at dette vil bli knall bra.
    Selv opplevde jeg en forbedring med å la mine 2245 spille litt høyere en i begynnelsen.
    Begynte med mine J horn på 110 men etter at jeg flyttet delingen opp til 165 ble definisjonen i midbass og smekk bedre uten at jeg tapte noe nedover.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    @habicht jeg prøver at dele høyere når jeg er ferdig med sub nr 2. Mono nu med en sub.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp, bli ferdig med å bygge først og så eksperimentering. Men vist er det noe med slike 18 tommere
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Dersom jeg er ikke den tålmodigeste person som finnes måtte jeg ha en del phono kabler nu straks. Blir sikkert skudt av kabelmafiaen idet jeg måtte ty til elkjøps sine eneste og billigeste phono kabler :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Etter at ha justert lidt frem og tilbake på minidsp og langt fra ferdig med den øvelse. Så er jeg nok mest imponert over at jeg nu med god fylde i bassen spiller på vesentlig lavere volum end før. Føler jeg får allt med på lavere volum. Med en 18” i mono opp til 80hz ser det ikke ut til at jeg har store problemer med rum og bass, lidt dropout på 50hz thats it. Har bestillt en minidsp til så jeg kan kople mine JBL 075 bulletter op på ca 8k Hz med steile filtre. Minidsp 2x4 spiller bedre end forvented og simpelt at bruke.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Etter at ha målt lidt med REW så ser mine VOT alene til at spille en del lengere ned end først antatt. Veit ikke hvor god den UMIK 1 mikrofonen som jeg har er men det ser ut til at være vesentlig bridrag i bassen fra rommet ned til c.a. 35Hz men selfølgelig noe lavere volumen end høyere oppe. Jeg kan se at en kan få endeløst med timer til at gå med at fikle med parametrisk eq i minidsp. Men jeg synes ikke AD/DA convertering i minidsp byder på forverring i lyden, rommet ser ut til at ha meget større innflytelse end AD/DA converteringen. Dvs noe eq og AD/DA er en forbedring ifht analoge filtre og ingen eq. Tror jeg prøver full 3-4 veis aktivt når jeg får ferdigjørt sub nr 2. Kan prøve både med klasse A mosfets til de 2-3 øverste eller rør forst. eller blandning av rør og mosfets. NC400 er på bassene.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har en minidsp 2x4hd til overs som kan lånes hvis du vil teste flere konfigurasjoner. Har også en BBS blu 100 til låns som kan gjøre opp til 6 veis deling i en boks. Høyere brukerterskel, men utrolig fleksibel og låter bra.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk Stian, jeg har 2 stk minidsp 2x4 til at leke med per nu :) Tar kontakt hvis jeg mangler ytterligere prosesserings power.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det sker ting her men laaaannnngsomt :)
    Har nu køpt Stian sine Celestion Axi2050. Tar snart fingeren ut og ferdigjør sub nr 2, kopler op Axi på multisellerne i stedet for Altec. I første omgang vil jeg bruke Werner sine delefiltre i topp med minidsp deling mellom sub og hovedhøyttalere samt som digitale tonekontroller på Axi2050. Senere blir det nok full digital dsp og aktiv deling, 3-4ways + subber.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er da et minimums krav til fremdrift at begge bassene kommer i bruk :)
    Om du skulle trenge råd om valg av DSP er det lett å få ;)

    Spennende driver den celestion, hørte den hos Runar.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg hørte den også hos Runar i hans DIY horn og så meget kort hos Stian i hans multisellershorn. Ingen tvil, det er meget potentiale i Axi2050 hos meg.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Selv er jeg helt frelst på beryllium, men den celestion saken fasinerer
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Beryllium gir vel lidt bedre og klarere topp. Tror ikke jeg hører meget over 12-13k lengere. Mange år med horn samt pistoler, rifler og hagle har nok skylden.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er den velkjente og oppleste forskjellen.
    Min og en del flere sin erfaring tilsier vesentlig kvalitets heving langt ned i mellom registrert faktisk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn