2A3/300b kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg var engang med på en liten utprøving av Jbl 2451 med original membran og et par med Truextent BE membraner.
    Vi hadde to par med drivere slik at det tok bare minutter å bytte bak på horna. Målinger og filtre lå klart i AL.
    Skal være første mann til å innrømme at dette ikke var noen ABX blindtest og vitenskapelig nøyaktig het var det sikkert si som så med.
    Det var heller ikke meningen, vi skulle bare prøve for oss selv. Det tok ikke mange minuttene med musikk før hakene våre lå på gulvet.
    Begge deltagere har siden gått videre til TAD 4002. En forbedring men ingenting å sammenligne med standard og BE.
    Når jeg sier standard husker jeg rett og slett ikke nøyaktig hvilke membraner det var, det er jo noen variasjoner.
    Men konklusjonen vår var i tillegg, at det er ikke kun opp over i diskant som beryllium har sin styrke, klangfarger og detaljering langt ned i registret var betraktelig forbedret, men som med det meste, YMMA.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Lyder besnærende med BE. Tror ellers det vil gå en del tid hos meg før jeg har funnet ut av om Celestion er en forbedring ifht Altec. De lød godt hos Runar, men jeg nåede ikke at lytte på tilstrekkelig med musikk. Mine umiddelbare positive reaksjoner kan ofte bli til en skuffelse på sikt. Det er altid et spørsmål om hvad forbedres og hvad står uendret eller blir dårligere. Jeg er opptatt av balance i detaljer og homogen og effortless dynamikk, hvis detaljer blir for fremhevet blir jeg trøtt av dem og hvis det blir for grått gider jeg ikke spille musikk. Anlegget må også få det bedste frem i mine gamle slidte LPer :) Jeg er heller ikke ut etter den ultimative “sannhet”. Hvis min musikk gir meg bedre opplevelse malet med en grov pensel da er den at foretrekke fremfor den fine og farger kan gi bedre opplevelse end klar lakk :) Jeg prøver meg frem.. gradvist og blir glad og skuffet på skift :)

    Som noen sagde: Its all about the journey and not the destination.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er bra med litt skuffelser inn i mellom , holder en på tå. Bare gledene og nytelsene er hyppigere.
    Hornet og driveren låt veldig interessant hos Runar men systemet var ikke så godt integrert når jeg var der, work in process.
    Du får komme over fjellet på en liten rundreise en dag. Oslo, Vestfold og Porsgrunn med omegn.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    NB skrev dette også i vennetråden for minidsp.

    Fikk en del forvrængnin i den ene kanal, prøvede 2 sett effekt forstærkere, nada..samme problem, så byttede jeg ut min minidsp med en reserve minidsp, samme problem, satte nye rør i pre., nada… troede at en memdran i en av mine compressiondrivere var ved ryke, men syntes jeg hørte forvrængning i bass også.

    Tok minidsp ut av loopen, alles ok og lød godt med nye rør i pre. Resettede minidsp, deler nu ved 80hz til mono sub, ingen eq. Lyder glimrende, tør ikke måle vil sannsynligvis påvirke min mening :)

    Bruker nu, Aikido rør pre, nc400 til mono sub (18” JBL), A5 med Werners autoformer filter og JBL075 i topp drevet av First Watt F6. Meget åpen lyd, rich ( ex på cello og mandestemmer ) uten at forstørre sangere allt for meget ( 1505b gjør at allt blir rimelig stort uansett).

    Har minidsp 2x4 ikke HD, har dere erfart at minidsp “glemmer” instilling? eller på en eller anden måte endrer den?
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hadde for lavt nivå i den ene kanal sammen med forvrængning. Prøvede at bytte runt på pre og monoblokker samt minidsper, høttalerkanaler, byttede til nye rør i pre, samme problem. Pluggede allt ut, pluggede allt inn igjen inklusiv delefiltre, roterede alle contakter og volumen selektorer noen ganger. Allt normalt igjen.
    Kunne dette ha vært ir på phonoplugs eller selector på volumen modstandsbro?
    Keine anung, men alles ok pt og lyder fremragende, med kun 80hz deling til sub og ingen eq. Ved ikke hvorfor jeg kjøpte celestion axi, kjøpetrang? :)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Eða einhver jólasveinnin, t.d. hifigaur :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Já það er náttúruleg líklegasti möguleikinn
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Annars hlakkar mig til að prófa Celestion axi, eru meira smooth en Altec CDarnir mínir.
    Þarf að komast í góðan borturn til að bora ny göt á 2” adapterana, þeir eru gerðir fyrir tré multicell kopíur og er lengra milli boltanna. Ég gæti svosem prófað að setja þetta saman með nokkrum trésmíðaþvingum með kork eða leður pakkningar á milli.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk 300b lov til at komme på banen etter lang tid på benken. Gode forsterkere.
    89E732E5-A865-4827-9364-98AA6B7E227D.jpeg
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har noe slikt gammeldags ræl ett eller annet sted :cool:
    Er ikke på tide å få bass nr 2 i gang ?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Da er et par SEOS 30 i hus. Kun delvist utpakket. Noe mindre end mine altec 1505 horn .
    82A4E6F7-2EDB-4D7A-BBC8-8142F2923D3A.jpeg
    Disse skal testes med axi2050 og Altec 515 i Vott (828) kabinetter. Skal på et tidspunkt avstive mine 828 kabinetter lidt bedre, fixe bruksmerker og male, men er ellers rett tilfreds med dem, de har all den dynamikk og slagkraft man kan ønske seg. Subb hjelper i den dype ende, men jeg mener Altec ingeniørene har gjort det godt i sin tid. Kan godt spille via se 300B og små klasse A forstærkere, men hvis man liker elektronisk musikk spiller de også fandenivolsk med 4-500 watt kl D.
    Hvis jeg gad slepe dem opp fra kjelleren og ut på veradaen, ville jeg hurtig bli upopulær hos noen av naboene :)
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Umiddelbart mere smooth og lettflydende/avslappet. Har ikke gjort noe med deling, bruker fortsatt Autoformer delefilteret. Samme nivå justering som 299-8a med russiske pappmembraner. Time vill tell. Celestion axi2050 i SEOS 30 på VOTene.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Sub 70hz 12db, VOT full range på Werners xover. VOT -5db i forhold til sub, ingen eq annet end suck-out på -6db,q 1.9 ved VOT fronthorn 250Hz resonance. Heawy smoothing til at se trend. Målt i lyttepos. Lyder bedre end det ser ut :)

    SEOS 27.1.23.jpg
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ser at SEOS hornene interagerer meget annerledes med rommet en Altec 1505 multicellers horn. Men lyder klarere og mer detaljert men samtidig avslappet. Kan ikke høre overgangen fra SEOS til VOT front horn, sømløst.

    Så er det spørsmålet skal jeg gå fult ut aktivt via minidsp Flex 8, flerkanals adda eller dac, Roon, Audiolense.

    Jeg har jo Puffin phono som har digital ut. Hvis man går via PC til fx 8 kanals dac, hvordan får man AppleTv, CD transport og Digital phono integrert på en god måte? Bruker anlegget både til film, serier ( Non linear TV generellt) og musikk.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    AL, Roon, RME, flatbanker😉
    Sikker en blokkering i mitt hoved, men alle “source” må gå via pc ( hvordan), filter og avspille software til til RME, via. fx usb. Ønsker fortsatt at kunne spille CD transport, gider ikke rippe al musikk og så er det strømmen fra appletv. Flatbankeren er vel kun en form for signal forsterker med digital konvertering ut.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Flatbankeren er en ren analog linjeforsteker. Beregnet på å heve mm/mc signalet til linjenivå. Må tilkobles en analog inngang i feks et lydkort.
    RIAA korrigeringen må utføres etter flatbankeren, typisk i Audiolense eller tilsvarende.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    deilig å etterlate seg noe til fremtidige generasjoner :ROFLMAO:
    God praktisk løsning :)
    ( vi er ellers sannsynligvis noenlunde samme generasjon, dvs. too old to die young )
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Flatbankeren er en ren analog linjeforsteker. Beregnet på å heve mm/mc signalet til linjenivå. Må tilkobles en analog inngang i feks et lydkort.
    Ok, så lydkortet er i loopen, dvs inn ( digital eller analog ) på lydkort, lydkort bruker pc software og manipulerer digitalt (xover, eq, volumen funksjoner osv) og converterer til analog ut til forstærkere. Kan lydkortene operere uten pc tilkopling, dvs all manipulasjon foregår i lydkortet a la minidsp flex, eller går de alltid via pc og tilhørende software? Fx lydkort som dette RME Fireface 802 eller UCX2 ( leser jeg rigtig, kun 6 analog ut, dvs 3 veis ) som er sikkert mer relevant.
    Ser man kan kjøre RME totalmix på osx samt ipad.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    jeg er en novice når det gjelder lydkort. Til gjengjeld var jeg tidlig på banen og rippede all mine cd for en del år side og brukte apple itunes når det kom på markedet. men nu har jeg vesenlig flere cd og en utmerket transport.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er skrevet mye både her og der men slå på tråden og vi tar en liten prat når det passer. Blir mye tasting med oppsummering av det hele.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har besluttet og har bestillt Minidsp flex eight. Forholdsvis billig løsning og er helt standalone når filtre og eq er loaded. Vil i første omgang kjøre 2 veis + sub(ber).
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Flex eigth oppe at kjøre. I første omgang erstatter den minidsp 2x4, dac og rørpre. Smooth og avslappet, allikevel dynamisk, åbent og detaljert. Tester fult aktivt senere.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Glad for at jeg aldrig investerede i 100k kroners DAC ;)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Må dessverre flytte hifien fra kjeller til stue, ser derfor på en lidt mer kompakt løsning end dagens ( men ikke allt for kompakt :) ).
    Har laget en grov håndskitse. Tanken her er at bruke GPA 515c i lukket kasse ( hvis jeg får plads til 2 subber) eller bassreflex med en sub. Evt bruke en anden 15 tommer i c.a 150 l reflex uten sub. Jeg har Amt heil elementer som kan brukes i toppen, hvis jeg kan få en god overgang mellom Seos og heil. Noen erfaringer med lignende?
    Grovdimensjoner på skitse. Blir heil elementet montert for lavt? Kunne evt monteres på toppen av Seos 30.
    Deling og dsp vil foregå via minidsp flex eight.
    IMG_0168.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    En ubehagelig sannhet for alle som koser seg med hifikomponenter er at aktiv deling og noen kvalitets non nonsens forsterkere gruser kosekomponenter*, high end dacer og kabler:


    «Existing owners of two-way twenty5 and twenty5i speakers – 21, 22, 23 & 24 – can now add all the active benefits of higher resolution, control, and transparency»

    Kvalitetskomponentene bør ligge i selve høyttalern og selvsagt implementering.


    * For the record så koser jeg meg også. Men det ligger i bakhodet hele tiden 🙄
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har vært hjemfra i 5 måneder, har nu fått to nye vellydende anlegg. Når man er vekk i noe tid hører mann egen anlegg på nytt, på godt og ont. Jeg ble positivt overrasket :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn