2 (re)cap or not to cap.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Det er riktig at en DIY'er ikke behøver å tenke på kommersielle avveininger og derfor kan komme opp med cost-no-object-løsninger som er bedre enn det en kommersiell produsent ville valgt, men da må man først forstå hvordan dingsen fungerer og eksakt hva som vil fungere bedre i den aktuelle kretsen.

    En ting man ihvertfall ikke bør prøve på er å ukritisk bytte ut elektrolyttkondensatorer med "bedre" foliekondensatorer. Ja, en polypropylen foliekondensator er bedre på noen måter, men den er også såpass mye større for samme komponentverdi at man ender opp med lange komponentben eller "skjøteledninger" til digre kondensatorer utenfor kortet, og da har man tilført så mye parasittisk induktans og resistans at den eventuelle vinningen forlengst har gått opp i spinningen, og man risikerer ustabilitet i forsterkerkretsene i tillegg. Da er man på katastrofelisten hos Audiomix.

    Mitt råd: Ikke rør Panasonic'ene. Det er ingen ting i veien med dem. Bytte av motstander kan være en bedre tanke, men karbonmotstandene på kortet (beige) er formodentlig der av en grunn. Ja, metallfoliemotstander har mindre egenstøy, men det er ikke opplagt for meg hvorfor konstruktøren valgte å bruke karbon i stedet. Det er neppe av hensyn til utsalgspris, siden det er brukt metallfoliemotstander andre steder i kretsen (blågrå). Jeg ville forsikret meg om at jeg forsto hvorfor konstruktøren hadde brukt karbon og hva jeg ville oppnå med å bytte til noe annet før jeg hadde tatt frem loddebolten. Det kan være så enkelt som at de aktuelle verdiene ikke var tilgjengelige som metallfilm da, men er det nå, og i så fall vil det være en likefrem oppgradering. Eller det kan hende at det er andre grunner. Se her: http://www.resistorguide.com/carbon-composition-resistor/

    Jeg stemmer nok også for en enkel kosmetisk oppfriskning av en utmerket preamp, heller enn modding etter prøve-og-feile-metoden.
    Ja, magi må vi holde på noen armlengders avstand!

    Personlig fikk jeg litt -blod på tann- etter modding av en Tilårskommen Music Angel, med en god meget god musikalsk oppgradering etter skifte av kondensatorer i inngangsdelen av ampen.... (vet det ikke kan sammenliknes med Holfi’n som jo er ett klasse produkt..)

    Deretter byttet jeg ut stock caps i mine Zu Omen med Mundorf. Her for litt siden dumpet jeg like godt inn Radian 475 BE drivere som erstatning for original tweeterne.

    Hittil har jeg utelukkende gode erfaringer med modding....

    Interessant diskusjon dette da, og registrerer at det er mange meninger, som spriker en del....

    Det som gjør at jeg synes DIY er morro er jo å gjøre egne erfaringer. Siden jeg selv jobber som ingeniør (dog ikke elektro) vet jeg utmerket godt at «mange gode komponenter» langt fra garanterer ett bra sluttresultat. Mye av ett godt design tilkommer en konstruktørs erfaring hvordan komponenter fungerer -sammen-.

    Men igjen, om en ikke prøver, lærer en heller ikke....

    Gitt en innkjøpspris på 3000kr for denne preen, er jeg vel villig til å prøve litt.

    Funker det ikke, vel.... inn med originale komponenter igjen :)
    Hei ikke at jeg har kjennskap til din Holfi .
    men deler av din erfaring med modding :) såfremt man følger en viss strategi . men hva som kan kalles sunn fornuft og ikke kommer vel ann på hvem man spørr, uansett så syns jeg halve morroa med denne hobbyen er jo nettop det å ha noe form for diy /noe å pusle med /jobbe med i søken om det bedre. det er jo ingen hobby uten litt plunder, driver selv gradvis med en rør dac nå og jeg har hørt endringer som har vært viktige for det totale bildet sålangt. hadde nok ikke gitt store utslaget på målinger skulle ikke forundre meg at den måler dårligere nå enn den orginalt ville gjort hehe. men hva betyr det egentlig om den rent følelsesmessis treffer bedre?og etter ørene å dømme høres bedre :)
    jeg kan også forøvrig også gå god for kaisei serien til audio note i signalveien helst den bi polare varianten den vil øke oppløsningen på en ``naturlig og ren måte`` som Oura også nevnte, skal snart også prøve meg med noen audio note tanalum non magnetic motstandere så får en se hvordan det utarter seg . vil også tro at dem er laget med mye strengere tolleranser en de normale carbon motstanderne fra archol og allen bradley olign. og tolleransene komponentene seg imellom er vel noe av det viktigste for stabil og ren levering av signalene etter mitt syn i allefall :) når jeg har målt audio note kaisei kondensatorene så har dem stort sett vært innunder 1% av hverandre kontra mye orginal standard vare på 20% så mye av forbedringen opp i kvalitet ligger vel mye i det.
    Mvh Ivan
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jeg kan også forøvrig også gå god for kaisei serien til audio note i signalveien helst den bi polare varianten den vil øke oppløsningen på en ``naturlig og ren måte`` som Oura også nevnte, skal snart også prøve meg med noen audio note tanalum non magnetic motstandere så får en se hvordan det utarter seg . vil også tro at dem er laget med mye strengere tolleranser en de normale carbon motstanderne fra archol og allen bradley olign. og tolleransene komponentene seg imellom er vel noe av det viktigste for stabil og ren levering av signalene etter mitt syn i allefall :) når jeg har målt audio note kaisei kondensatorene så har dem stort sett vært innunder 1% av hverandre kontra mye orginal standard vare på 20% så mye av forbedringen opp i kvalitet ligger vel mye i det.
    De smått legendariske Rubycon Black Gate-kondensatorene er +/- 20 %. Jeg målte kapasitansen på en liten haug med Black Gate N (non-polarized), og de fleste "100 uF" var mellom 85 og 90 uF. Innenfor de 20 %, men bare såvidt, og med klar bias nedover. Black Gate Std var nærmere spec og jevnere fordelt over og under. Når gullørene mener disse "låter bedre" og at BG N er langt bedre enn Std er det ihvertfall ikke komponenttoleransene som er forklaringen, kanskje snarere motsatt.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også flere ganger bare konstatert at Black Gate ikke holder mål. 2-3 års Rotel Riaa med 100uF lytt som måler 85uF og ESR på 20 ohm.
    20 ohm !!! burde vært 0,20 ohm.
    Kjøles den med kjølespray så raser kapastitansen ned til 40uF.
    Så det er ikke de tekniske verdier som gjør at den låter bra.
    Har mi mening om dette, men den trur jeg at jeg holder for meg selv.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har også flere ganger bare konstatert at Black Gate ikke holder mål. 2-3 års Rotel Riaa med 100uF lytt som måler 85uF og ESR på 20 ohm.
    20 ohm !!! burde vært 0,20 ohm.
    Kjøles den med kjølespray så raser kapastitansen ned til 40uF.
    Så det er ikke de tekniske verdier som gjør at den låter bra.
    Har mi mening om dette, men den trur jeg at jeg holder for meg selv.
    Tror vi har samme mening. Nogen påstår carbon i papiret nærmest kortslutter den så den virker næsten ikke som elektrolyt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, den trua.....8) Jeg trur nå i alle fall at det aller meste av "HiFi-Voodoo" nettopp dreier seg om tru, og ikke fakta.... men som vi vet - trua kan flytte bjerge... når man bare trur hardt nok...
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Enorm høy kostnad løfter lydbilde ekstemt mye.:cool:
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    jeg kan også forøvrig også gå god for kaisei serien til audio note i signalveien helst den bi polare varianten den vil øke oppløsningen på en ``naturlig og ren måte`` som Oura også nevnte, skal snart også prøve meg med noen audio note tanalum non magnetic motstandere så får en se hvordan det utarter seg . vil også tro at dem er laget med mye strengere tolleranser en de normale carbon motstanderne fra archol og allen bradley olign. og tolleransene komponentene seg imellom er vel noe av det viktigste for stabil og ren levering av signalene etter mitt syn i allefall :) når jeg har målt audio note kaisei kondensatorene så har dem stort sett vært innunder 1% av hverandre kontra mye orginal standard vare på 20% så mye av forbedringen opp i kvalitet ligger vel mye i det.
    De smått legendariske Rubycon Black Gate-kondensatorene er +/- 20 %. Jeg målte kapasitansen på en liten haug med Black Gate N (non-polarized), og de fleste "100 uF" var mellom 85 og 90 uF. Innenfor de 20 %, men bare såvidt, og med klar bias nedover. Black Gate Std var nærmere spec og jevnere fordelt over og under. Når gullørene mener disse "låter bedre" og at BG N er langt bedre enn Std er det ihvertfall ikke komponenttoleransene som er forklaringen, kanskje snarere motsatt.
    jeg har også målt BG-er som har vært klart under specs mtp toleransene , eneste jeg kan si er at det ikke er tilfelle med de nyere AN Kaisei Np ikke av dem jeg har målt de fleste 100 uf-ere har målt rundt 108uf , 470uf-ere oppe i ca 485uf i gjennomsnitt om jeg ikke husker feil. hva Esr er i gjennomsnitt på den serien har jeg ikke fått målt
    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har endel BG liggende. Er faktisk fristende å bruke Ebay som salgskanal. Helt hysterisk der ute. Om de får solgt for de prisene aner jeg ikke.
    Mye "gammelt" som tydligvis har mye verdi...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er "tilsynelatende" kanskje et bedre ord?? ;) Jeg har forøvrig en god del originale Philips / Mullard "Mustard cap's" på lur.... disse inneholder visstnok "mucho Mojo" for gitargutta......
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    når man finner slike i relativt dyre produkter da kan man vel begynne å lure hvor grensene burde gå vel? fant 3 av denne fabrikanten som er på vei til å poppe.. de vil bli byttet til Panasonic fc
    ext_cap_sm.jpg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alltid lurt å holde seg til teknisk gode og kjente fabrikater.
    Panasonic pc, fr, fm etc. er bra greier
    fake capacitor.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det der har vi jo sett en del eksempler på i de seinere år, - "supertransistorer" - som noen ganger ikke engang har samme kapsling som originalen- kan jeg jo kanskje skjønne at det er mulig å svindle noen kroner på , men el.lytter i de størrelsene??? "Innmaten" må jo også kjøpes, og forfalskningen produseres??
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Har endel BG liggende. Er faktisk fristende å bruke Ebay som salgskanal. Helt hysterisk der ute. Om de får solgt for de prisene aner jeg ikke.
    Mye "gammelt" som tydligvis har mye verdi...
    Har brukt ebay jeg også som salgskanal for noen BG .spessielt de litt større muse, wkz. np 16v og 50v er poppis har et par i Hong Hong og Kina du muligens kunne kontaktet. men mye av det som ligger ute nå har blitt liggende en stund kanskje ikke så rart noen av prisene er jo bare helt på tur.men man kan vel fort få rundt 500 per Nos av 100uf 16v 7-800 per Nos 50v tenker jeg realistisk`` sett 680uf 35v er også meget poppis Nos par av disse går selv i japan for 3-4k
    mvh
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    IMG_20190709_200354.jpg


    For mig er der nærmest ligefrem proportionalitet mellem fysisk størrelse og lydkvalitet. De små her er Panasonic M. Det er en kondensator som har superdata. Det har de større på billedet ikke helt i samme grad. Men rent lydkvalitets mæssigt synes jeg som regel at de største også har den bedste lyd. Panasonic M lyder tyndt og skrigende efter min mening. Men det er jo en rent subjektiv opfattelse. Silmic 220 uf versus M 330 uf 100 v. Kasai 100 uf kontra 47 uf M.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er ligesom noget andet. Det er også godt med noget extra capacitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden vi er inne på temaet..... etter
    Omtrent hvor mye mer parasittisk induktans tror du de lange komponentbena skaper sammenlignet med "før", og hvordan slår det ut netto i forhold til den reduserte impedansen du muligens får ved å bruke "bedre" foliekondensatorer? Ved hvilke frekvenser tror du det er en fordel, og ved hvilke frekvenser vil det være en ulempe?

    I den forsterkeren Armand og jeg holder på med er alle kondensatorer som berører signalet knøttsmå overflatemonterte foliekondensatorer, og det er en grunn til det. Hvis noen får det for seg at de vil "oppgradere" en slik ved å lodde ut de overflatemonterte og sette inn "bedre" aksiale kondensatorer i stedet kan jeg garantere at kretsen kommer til å oscillere herfra og inn i solnedgangen.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Asbjørn

    Treplaten kondensatorene er fest til kompenser for alle ulempene du nevner her.
    Eller gjør de det?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Siden vi er inne på temaet..... etter
    Omtrent hvor mye mer parasittisk induktans tror du de lange komponentbena skaper sammenlignet med "før", og hvordan slår det ut netto i forhold til den reduserte impedansen du muligens får ved å bruke "bedre" foliekondensatorer? Ved hvilke frekvenser tror du det er en fordel, og ved hvilke frekvenser vil det være en ulempe?

    I den forsterkeren Armand og jeg holder på med er alle kondensatorer som berører signalet knøttsmå overflatemonterte foliekondensatorer, og det er en grunn til det. Hvis noen får det for seg at de vil "oppgradere" en slik ved å lodde ut de overflatemonterte og sette inn "bedre" aksiale kondensatorer i stedet kan jeg garantere at kretsen kommer til å oscillere herfra og inn i solnedgangen.
    Er godt klar over det ikke er uproblematisk med de længere ben. Men der sidder jo plastic kondensatorer til afkobling tæt på. Desuden er dette ikke en høj slew rate forstærker med super høj båndbredde.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Desuden drejer det sig ikke om impedans som jeg betragter det. Nogle kondensatorer er bare mere vellydende og Panasonic M RR rædselsfulde.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Siden vi er inne på temaet..... etter
    Omtrent hvor mye mer parasittisk induktans tror du de lange komponentbena skaper sammenlignet med "før", og hvordan slår det ut netto i forhold til den reduserte impedansen du muligens får ved å bruke "bedre" foliekondensatorer? Ved hvilke frekvenser tror du det er en fordel, og ved hvilke frekvenser vil det være en ulempe?

    I den forsterkeren Armand og jeg holder på med er alle kondensatorer som berører signalet knøttsmå overflatemonterte foliekondensatorer, og det er en grunn til det. Hvis noen får det for seg at de vil "oppgradere" en slik ved å lodde ut de overflatemonterte og sette inn "bedre" aksiale kondensatorer i stedet kan jeg garantere at kretsen kommer til å oscillere herfra og inn i solnedgangen.
    Power oscillator til test av høyttalere :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det morsomste er jo at de langt aller fleste el.lytter står som støyfiltre i forsyningsspenningene....Bevares - støyfrie matespenninger er viktig, men.....
    Det slenger vel fortsatt av og til en og annen lytt i signalveien, men de er det vel nokså langt i mellom...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    El.lytter i signalveien (fra trinn til trinn) ser jeg aldri (om ikke en gammel Tanberg kommer innom), som avkobling derimot.
    Siden jeg (nesten) utelukkende jobber med rør bruker jeg Nippon Chemicon. Noen ganger med en film kondensator i parallell.
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn

    Treplaten kondensatorene er fest til kompenser for alle ulempene du nevner her.
    Eller gjør de det?

    Det eneste den treplater fjerner er inntrykket av at dette er noe annet enn en «testbenk» for modding ;-)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn