2 (re)cap or not to cap.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Heisann

Jeg snublet over en brukt Holfi pre her for litt siden. Lyden er fin, og det er ingenting galt med den.(!)

Men jeg er dessverre utrustet med gener som alltid lurer på om -det kan bli bedre-???

Vurderer å bytte ut kapasitatorne i ampen med «nye hifi grade» kapasitatorer.

Ingen ting er så kjedelig som å legge mye arbeid i noe og så når en er ferdig å ikke høre forskjell, derfor vil jeg gjerne høre om noen kan si noe sikkert om effekten av å gjøre dette???

IMG_5935.JPG
    5A531027-E391-4A87-A4F5-952E341FAA55.jpg
    D3161493-2DE0-44D6-8426-ABE43DAC0802.jpg
    D8807EA6-5F0F-4D85-A293-75A1EEBBC055.jpg
    6A4566C4-4E44-4C6D-ACF1-97D49C82E4D8.jpg
    3162E310-11C2-4FE4-9343-8791D8133915.jpg

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    368
    De som sitter i signalveien er vel førstekandidater. Men på den andre siden, ville Holfi ha spart på småpenger hvis en slik oppgradering ville gitt en lydforbedring av betydning?

Kan du se hva de har forsøkt å gjemme under de treklossene?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    648
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt NB2 en gang i tiden å de treklossene er på ingen måte orginal besetning inne i riaa kortet i preampen .
    Mener også huske at Hitachi hadde batterier som passet hvis det skulle bli et tema noen gang .
    Kan tenke meg det ligger en lang rekke med transistorer under treklossen , mener å huske det var en svart lang skinne som lå på toppen av rekken orginal å den var limt fast , litt spent på om husken holder mål enda :D

Mvh

Sist redigert:

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    De som sitter i signalveien er vel førstekandidater. Men på den andre siden, ville Holfi ha spart på småpenger hvis en slik oppgradering ville gitt en lydforbedring av betydning?

Kan du se hva de har forsøkt å gjemme under de treklossene?
    Vel..... jeg er jo usikker på akkurat det, siden de som står der ikke kan identifiseres....

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Har hatt NB2 en gang i tiden å de treklossene er på ingen måte orginal besetning inne i riaa kortet i preampen .
    Mener også huske at Hitachi hadde batterier som passet hvis det skulle bli et tema noen gang .
    Kan tenke meg det ligger en lang rekke med transistorer under treklossen , mener å huske det var en svart lang skinne som lå på toppen av rekken orginal å den var limt fast , litt spent på om husken holder mål enda :D

Mvh
    I følge Audioaktøren som er gamle importør, ble disse klossene lagt til/limt på for å dempe ressonanser. Skal visst gi en lydmessig fordel. Uvisst hvor mye..

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    2.206
    Torget vurderinger
    1
    Ikke barebare å byttte, om de eksisterende er av er høykvalitet. Leste om en Accuphase renovasjon på youtube, over 20 år gamle. Der bble det konkludert med at bytte var unødvendig da Accupahse bruker så topp kvalitet at er å vanskelig bytte til noe nytt bedre, da det ganske enkelt ikke finnes noe bedre i løs vekt enn de som stod i selv om det var 20 år +.. Nå er ikke Holfi Accuphase men Nichicon er vist gode greier...

se 4:20

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Ikke bare å bytte, om de eksisterende er av er høykvalitet. Leste om en Accuphase renovasjon på youtube, over 20 år gamle. Der bble det konkludert med at bytte var unødvendig da Accupahse bruker så topp kvalitet at er å vanskelig bytte til noe nytt bedre, da det ganske enkelt ikke finnes noe bedre i løs vekt enn de som stod i selv om det var 20 år +.. Nå er ikke Holfi Accuphase men Nichicon er vist gode greier...
    Interessant, altså de som står i er uten merker/fabrikat... vurderer å bytte til Nichicon...

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Regel nr 1: Ikke fiks noe som virker.
    Regel nr 2: Ikke fortell en konstruktør at du har et bedre forslag.
    Hans,

I utgangspunktet enig med deg, men så er det jo også slik at det innimellom dukker opp åpenbare, gode og enkle oppgraderinger for en DIY’er..

De fleste kommersielle produkter er en serie/rekke med kompromisser i designet for å treffe på den kombinasjonen av produktegenskaper konstruktørem må for å lykkes med produktet.

Heri begrensninger på komponentkvalitet og pris.

??????

Vis vedlegget 546807

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    2.551
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    18
    Ingen regel uten unntak.
    Jeg ser bare så alt for ofte "oppgraderinger" som er rene katastrofer.
    Er du kompetent til å vurdere hva som er smart eller mindre smart og samtidig kan utføre komponentbytte på en teknisk god måte, så sett i gang.
    Bare en "regel" til.
    Vesentlig bedre komponenter er alltid vesentlig større. Ikke sikkert det er plass.

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Ingen regel uten unntak.
    Jeg ser bare så alt for ofte "oppgraderinger" som er rene katastrofer.
    Er du kompetent til å vurdere hva som er smart eller mindre smart og samtidig kan utføre komponentbytte på en teknisk god måte, så sett i gang.
    Bare en "regel" til.
    Vesentlig bedre komponenter er alltid vesentlig større. Ikke sikkert det er plass.
    Heisann, nettopp derfor denne tråd under DIY, er jo for dumt om man ender opp med noe dårligere enn utgangspunktet.. ;-)

Skjønner at du nok mener at i denne preen, så er det ikke noe å hente? :)

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    648
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ligger et word dok i post 5 hvis det kunne være av interesse men det er av signatur utgaven til nb2 .

https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/6829-holfi-ellipse-riaa.html

Mvh
    Heisann, supert, er jo akkurat den jeg har![/QUOTE

Makan sitter du på signatur utgaven jeg trodde du hadde standard nb2 , jeg ville ikke rørt en finger på signatur utgaven hvis jeg var deg den er vel like sjelden snart som hønsetenner og sikkert perfeksjonert max av Holfi allerede , Holfi Batteria er vel den riaa delen som ligger høyes i næringskjeden til Holfi sortimentet .

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Kongsberg
    Noen som vet hva som er bedre med "audio grade" kondensatorene de selger. Jeg har kikket på databladene på disse dypene, men det kommer ikke frem hva det er som skal gjøre de bedre. ??
    De kondensatorene som sitter der ser jo helt tipp topp ut. Etter mitt skjønn er det nok ikke noe å hente.

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.461
    Jeg ville hellere bytte modstande i signalvejen til noget bedre. Der er sket meget på det område side Holfi blev udviklet. Der er kulmodstande med magnetiske endekapper i den. Sæt nye umagnetiske metalfilm i.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.670
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Ligger et word dok i post 5 hvis det kunne være av interesse men det er av signatur utgaven til nb2 .

https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/6829-holfi-ellipse-riaa.html

Mvh
    Heisann, supert, er jo akkurat den jeg har![/QUOTE

Makan sitter du på signatur utgaven jeg trodde du hadde standard nb2 , jeg ville ikke rørt en finger på signatur utgaven hvis jeg var deg den er vel like sjelden snart som hønsetenner og sikkert perfeksjonert max av Holfi allerede , Holfi Batteria er vel den riaa delen som ligger høyes i næringskjeden til Holfi sortimentet .
    Stemmer, signaturutgaven ja...

Blir tatt godt vare på,har åpnet, renset og vasket kontakter, fjernet støv, osv osv. Ingen inngrep (enda) Har fått høre fra en «hifi autoritet» at RIAA delen her er meeget bra!

Snakket med gamle importør her om dagen, han sa at det som ble gjort med disse ifm oppgradering/forbedring, var demping av kabinett og kondensatorer med bitumen...

Sist redigert:

3fsshifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Antall liker
    68
    Sted
    Kristiansand
    Jeg ville hellere bytte modstande i signalvejen til noget bedre. Der er sket meget på det område side Holfi blev udviklet. Der er kulmodstande med magnetiske endekapper i den. Sæt nye umagnetiske metalfilm i.

Hei Drossel,

Mulig du er inne på noe der, hva slags lydmessig endring/forbedring ville du ha forventet med ett slikt komponentskifte?

Og.... er ikke de nye en god del større??

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn