2 av 3 velger Mac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Parelius skrev:
    (jeg forstår ikke den doblingen det snakkes om)
    Doblingen består helt enkelt i at jernvaren i en MAC koster det dobbelte av jernvaren i en PC, til tross for at den er identisk. +/- selvsagt, det er jo ikke ren vitenskap dette her.

P

Parelius

Gjest
    Lille_Adam skrev:
    Parelius skrev:
    (jeg forstår ikke den doblingen det snakkes om)
    Doblingen består helt enkelt i at jernvaren i en MAC koster det dobbelte av jernvaren i en PC, til tross for at den er identisk. +/- selvsagt, det er jo ikke ren vitenskap dette her.
    Hvilke ferdigvaremaskiner er halv pris av:

MacBook? iMac? MacMini?

Kan godt være, men kan du gi eksempel? (Jeg kjenner ikke til det.)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Min feil, jeg var ikke tydelig nok. Jeg har hele tiden snakket om Mac Pro, ingen av de andre, siden de ikke er av noen interesse for min del. Prisforskjellene mellom bærbar Mac og PC eller iMac og tilsvarende har jeg aldri sett på.

N

nb

Gjest
    Parelius skrev:
    Hvilke ferdigvaremaskiner er halv pris av:

MacBook? iMac? MacMini?

Kan godt være, men kan du gi eksempel? (Jeg kjenner ikke til det.)
    Om man tar de hvasseste modellen til iMac, den består av:
    - kabinett/skjerm i ett
    - 2 GB RAM
    - PSU
    - HK
    - CPU (3 GHz Dual Core)
    - GPU (8800 GS m 512 MB RAM)
    - Harddisk (500 GB)
    - Optisk drev
    - 24" skjerm
    - Optisk drev
    - Leopard

Koster 16k

Det er litt vanskelig med nøyaktig sammenligning da Apple er noe sparsomme med detaljerte specs, men et kjapt overslag:

Kabinett: 500-1000
    PSU: 300-700
    2 GB RAM 400
    CPU 1400
    Harddisk 600
    Hovedkort 600
    Skjerm 3000
    Grafikkort 2000
    Optisk drev 250
    Mus/tastatur 500
    Windows 900

Dvs totalt ca 11.000 + litt for montering. Kjøper man en "pakkePC" får man den nok ferdig montert for mindre enn det. Så ikke dobbel pris, men et greit påslag i alle fall. Velger man å oppgradere f.eks RAM, så blir det styggere for Apple, de tar seg som nevnt enormt godt betalt for ting utover standardconfig.

Pluss for Apple er at det ser fint ut og tar liten plass, minus at det nok ikke er like lett å oppgradere om man vil det. Hvordan støynivået på Apple er vet jeg ikke noe om, men har ikke registrert at noen klager på det. På en annen side er sjelden høy ytelse, liten plass og lav støy bestevenner.

K

KindOfBlue

Gjest
    Når det gjelder Apples andel av markedet, i ulike kategorier, så er det ingen grunn til å gå til Mac-blader for å orientere seg, Lille Adam. Her har du aksjens utvikling de siste fem årene, Apples markedsandeler og utvikling voktes med haukeblikk av finansbransjen, som er orientert ned til salg av keyrings gjennom retail. Og jada, oversikten er riktig, aksjen har 20-doblet seg.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Når det gjelder Apples andel av markedet, i ulike kategorier, så er det ingen grunn til å gå til Mac-blader for å orientere seg, Lille Adam. Her har du aksjens utvikling de siste fem årene, Apples markedsandeler og utvikling voktes med haukeblikk av finansbransjen, som er orientert ned til salg av keyrings gjennom retail. Og jada, oversikten er riktig, aksjen har 20-doblet seg.
    Det har nok også mye med posisjonen Apple har fått innen distribusjon av musikk/media, samt andre områder som mobiltelefoni. Men som sagt, jeg tipper de kommer til å ta andeler innen maskinvare også.

Klarer du å bli stor innen lovling distribusjon av film og musikk on-line, så tipper jeg det er MYE mer penger i det enn i datamaskiner.

Når det gjelder selve datamiljøet, så hadde det vært ryddigere om man hadde sett på Apple som en programvareprodusent og designer av pen innpakning. En meget flink som sådan. Datamaskinprodusent er de ikke, å drive med sammensetting av maskinvare er et rent kostnadsspill, der er f.eks Dell vært veldig flinke. Det spillet spiller ikke Apple, de har en totalpakke som gjør at de kan prise standardvare en god del over markedspris for hva maskinen faktisk består av uten at det ser ut som kundene bryr seg nevneverdig om det, og det er jo en fin posisjon å være i.

Ellers skal aksjekursen representere forventninger til fremtidige inntekter. Om disse forventningene endrer seg mye kan kursen falle som en sten eller gå til himmels. Markedet har åpenbart troen på Jobs & co, og det har jeg også.

K

KindOfBlue

Gjest
    Du har et poeng, men dessverre er priskonkurransen innen PC slik at Dell ikke lenger kan karakteriseres som "flinke" - selskapet er i krise. Just in time logistikken fungerer ikke lenger, og folk vil ha mer enn det Dell tilbyr. (Dell var en av pådriverne for å få Microsoft til å gjøre om beslutningen om ikke lenger å levere XP med maskiner. Vista introduksjonen ble en katastrofe for Dell).

Men i det samme 5-års perspektivet kan man se hva som skjer der i gården.
    Folk er villige til å betale for merverdien som Apple utgjør - og man ser at flergenerasjons PC-brukere snarere enn å henge med PC går over til Mac nå. (De samme analysene jeg refererte til i forrige innlegg.)

Dell øverst, Microsoft under. Som du ser faller Dell, mens Microsoft har ligget og kokt omkring USD 30 i fem år.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Du har et poeng, men dessverre er priskonkurransen innen PC slik at Dell ikke lenger kan karakteriseres som "flinke" - selskapet er i krise. Just in time logistikken fungerer ikke lenger, og folk vil ha mer enn det Dell tilbyr. (Dell var en av pådriverne for å få Microsoft til å gjøre om beslutningen om ikke lenger å levere XP med maskiner. Vista introduksjonen ble en katastrofe for Dell).
    Enig, det var en trykkleif i innlegget mitt, der det stod "er vært veldig flinke" skulle det stå "har vært veldig flinke". Dette markedet er i endring nå som du påpeker. Viljen til å betale for enda mer bling og blong er fallende og viljen til å betale for noe som gjør det man trenger rett fra esken øker. Trur eg.

K

KindOfBlue

Gjest
    Forøvrig litt interessant at den samme gjengen som hiver seg over Macs "ublu" priser ikke satte siktet på Klimax DS fra Linn?

Til venstre har vi en NAS-server, som er pyntet litt på, men som gjør presis det samme som min ReadyNAS+ (faktisk står det ReadyNAS+ i racket nede på Kontrapunkt.)

Oppå enheten som fikk Fidelity-redaksjonen i fistel har vi en kontrollenhet fra Samsung. Denne er utstyrt med en GUI og software som er rein steinalder, og ustabil.

Selve enheten inneholder upsampling-kretser som er standard, og som man også finner i Cambridge Azur 840C, men det er pent pakket inn, og det står Linn på.

Jeg har en 2TB ReadyNAS+, 1 Mac mini, 1 iPod Touch og 1 Cambridge Azur 840C, som upsampler til både digital (24/96) og analog (24/384), og som i tillegg har digitale innganger. Pris med kabler og software, ca: 30.000.

Linn Klimax DS koster, såvidt meg bekjent, 126.000
    Såvidt jeg forstår er den prisen uten lagringsmedia, dvs. ReadyNAS eller tilsvarende.
    Jeg har bedre kontroll med kilde og avspilling, valg av musikk, osv. Og kan selvsagt også avspille Linns høyoppløsningsfiler. Cambridgen har både analoge (balansert/ubalansert) og digitale utganger (toslink/coax), mens Klimax DS kun har analoge, balanserte og ubalanserte.

http://www.kontrapunkt.no/produkt/linn_ds.htm

Øverst hekken på Klimax DS, nederst Cambridge Azur 840C.

Vedlegg

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Forøvrig litt interessant at den samme gjengen som hiver seg over Macs "ublu" priser ikke satte siktet på Klimax DS fra Linn?
    Hey - ikke beskyld meg for å mene noe annet enn standartech pent pakket inn av kjente HiFi produsenter med astronomisk prislapp er hysterisk overpriset ;)

Med en gang noe blir HiFi, så mister prisingen enhver kontakt med virkeligheten, det finnes det jo ørten eksempler på.

N

nb

Gjest
    En annen ting - dere som bruker Mac/FrontRow til musikk- og filmavspilling - er det mulig å invitere seg selv på besøk i Oslo sentrum for å se hvordan det funker? Send meg en PM om det er mulig.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    KindOfBlue skrev:
    Kan godt mene noe om prisen på Linn også jeg, om du synes jeg bør. At den ikke er nevnt i en tråd der den...ikke er nevnt, er vel ikke rart?

Kurvene over sa meg ellers, som nb var inne på, lite om Apples reèlle markedsandel i forhold til PC. Apple lager jo både det ene og det andre for tiden. Aksjer er heller ikke noe jeg følger med på.

Uansett; det som gjelder for min del er hva jeg sitter igjen med etter at pengene og jeg har skilt lag. Både i form av tech specs og funksjonalitet. "Så enkelt at selv bestemor kan klare det" er ikke et argument som har noen betydning i min verden, ei heller stabiliteten, siden windows-platformen leverer begge deler for mitt vedkommende. Kona til verten (hun fyller 70 neste år tror jeg) er også godt fornøyd med maskinen jeg satte opp for henne for en tid tilbake, men der i gården holder det jo også stort sett med Word og Outlook.

Designkabinetter går det 13 av på dusinet i dag og da er det liksom ikke så mye tilbake som taler til fordel for Big A synes jeg. Man får se om to års tid når neste utskiftning begynner å bli aktuell. Jeg kommer til å vurdere Apple da også, som jeg har gjort hver gang før, men har liten tiltro til at price/performance forholdet vil ha endret seg synderlig.

Time vil sjå.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    nb skrev:
    En annen ting - dere som bruker Mac/FrontRow til musikk- og filmavspilling - er det mulig å invitere seg selv på besøk i Oslo sentrum for å se hvordan det funker? Send meg en PM om det er mulig.
    Du er hjertelig velkommen, men bor desverre ikke i Oslo.... Tenkte at jeg skulle legge ut en video som viser hvordan man kan betjene et Mac-system når anlegget mitt er helt i boks, du får nøye deg med det.;)

Forøvrig synes jeg det virker som om de felste i denne diskusjonen egentlig er enige...?

Lille Adam: Er det vanskelig å installere Leopard på en slik "Mac Pro-klone" som du snakker om? Om det blir så mye billigere, har ikke jeg noe mot å bygge noe selv.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Nå har jeg ikke forsøkt selv enda, men ifølge det man kan lese på nett så er det tilnærmet helt smertefritt. Prøv å google på "leopard for PC" eller noe i den retning, så finner du garantert ut av det.

Ser frem til filmen forresten, om enn bare for å sammenligne med det jeg tenker å gjøre her.

P

Parelius

Gjest
    Greven skrev:
    Lille Adam: Er det vanskelig å installere Leopard på en slik "Mac Pro-klone" som du snakker om? Om det blir så mye billigere, har ikke jeg noe mot å bygge noe selv.
    Jeg gav en link på forrige side, som inneholder en link for selve installasjonen av OSX. I tillegg har du jo denne gjengen:

http://www.osx86project.org/

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Og så har du denne gjengen da:
    http://www.psystar.com/

Men vær obs på at du ved en PC-løsning ikke får et fullverdig OS X. Er for eksempel ikke sikker på om Front Row funker.

En annen kjedelig ting er at automatisk oppdatering definitivt ikke virker på PC-hardware.

Forøvrig er vel denne tråden temmelig malplassert siden den har lite med data og musikk å gjøre ??? For til musikk trenger en vel neppe mer enn en Mac Mini. Det er vel bare Gjestemedlem her på forumet som synes at en må kunne kjøre heftige dataspill på stuas musikkanlegg ;D

N

nb

Gjest
    michell skrev:
    En annen kjedelig ting er at automatisk oppdatering definitivt ikke virker på PC-hardware.
    Det er et ganske vektig poeng. I gamler dager var det nettopp derfor jeg forlot XP-piratkopi. Jeg vet det var mulig å hacke det ganske greit i Windows, men jeg gadd bare ikke. Betalte heller 800 for en lovlig lisens.

G

Gjestemedlem

Gjest
    michell skrev:
    Forøvrig er vel denne tråden temmelig malplassert siden den har lite med data og musikk å gjøre ??? For til musikk trenger en vel neppe mer enn en Mac Mini. Det er vel bare Gjestemedlem her på forumet som synes at en må kunne kjøre heftige dataspill på stuas musikkanlegg ;D
    Ingenting i veien med slik tankegang. Jeg har brukt Xbox med XBMC som musikk og filmkilde i stuen med stort hell før jeg gikk over til SB på lyddelen. PS3 med god DAC skal man ikke kimse av heller.

... men til spill blir det PC, og den skal ikke stå i stuen.

Stasjonær ipod har jeg aldri hatt behov for å vurdere til noe som helst, det måtte i så fall være at jeg lånte meg en slik mac for å style leiligheten hvis den skulle legges ut for salg, sammen med nybakte boller og en blomsterkvast.

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    559
    Gjestemedlem skrev:
    Stasjonær ipod har jeg aldri hatt behov for å vurdere til noe som helst, det måtte i så fall være at jeg lånte meg en slik mac for å style leiligheten hvis den skulle legges ut for salg, sammen med nybakte boller og en blomsterkvast.
    Behovet har nok vært der! Om jeg husker rett drev du for en tid tilbake og balet med Vista på en stasjonær Zune? ;)

Ble noen poster på det...

G

Gjestemedlem

Gjest
    michell skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Behovet har nok vært der! Om jeg husker rett drev du for en tid tilbake og balet med Vista på en stasjonær Zune? ;)

Ble noen poster på det...
    Jepps, det var litt styr i begynnelsen og da var jeg svært skeptisk ja. Men når jeg oppdaget at det bare var å skru av alt sikkerhetsmaset og gjøre et par innstillinger, så har det hele funket helt greit. Bruker nå Vista 64 på laptopen og jeg savner overhodet ikke XP til noe. Men å gjøre om laptopen til en zologisk hage kommer i allefall ikke på tale.

Et OS skal kjøre spill og andre programmer. Disse virker ikke på Mac. .. game over. En mac ville fort ha havnet i samme kategori som smørbrødgriller og fonduesett, stor stas i teorien men ...

Hva som er penest av MacOS og Windows er meg helt likegyldig. Jeg kunne klart meg med DOS fremdels om det var her alle spill og programmer havnet.

Det er programmene som teller ikke hva slags platform de kjører på.

Å kjøpe en Mac er som å ha SACD som eneste lydkilde i anlegget. Låter sikkert knall, og man kan sikkert hente frem mange plater med godlyd og ha stor glede av det hele så lenge man ikke er ute etter musikk som ikke er utgitt på formatet.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Jeg opprettet selv denne tråden fordi jeg ikke synes denne delen av forumet brukes til det den er beregnet for. Det er visst slik de ønsker det.... Jeg føler selv at det drar ned seriøsiteten på det å benytte harddiskbaserte avspillingssystem, men det er vel kanskje meningen?

michell skrev:
    Og så har du denne gjengen da:
    http://www.psystar.com/

Men vær obs på at du ved en PC-løsning ikke får et fullverdig OS X. Er for eksempel ikke sikker på om Front Row funker.

Om en slik løsning ikke er fullverdig vil det uansett ikke være aktuelt for meg og ganske så unyttig å diskutere hvor mye man "sparer".

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Til de som har den oppfatning at en Mac med OSX "bare virker" uansett hva man gjør, har ikke brukt den til mye annet enn enkle oppgaver med Apple-software.
    Vista også virker perfekt hvis man kun bruker Microsoft-software. Har nå en MacBook Pro som jobbPC og det er overhodet ikke noe mer stabilt enn Vista (som jeg brukte på forrige PC) på litt tyngre arbeidsoppgaver. Jeg har hatt masse småproblemer, særlig med trådløst nettverk, og tredjeparts software. Denne kom med Leopard installert og det har vært masse småproblemer med VPN-oppkobling, ekstremt trege VNC-tilkoblinger o.s.v.

Alt dette fungerte knirkefritt på selv førsteutgaven av Vista. Ta en tur innom Apples forum og les.

Bortsett fra det, er det en fin maskin, litt dårlig respons på keyboardet, ellers mange fine løsninger. OSX er veldig brukervennlig, men mangler litt utvidet funksjonalitet på enkelte ting. Men dette er min mening, andre kan ha en helt annen oppfatning. Det har utrolig mye å si hva en bruker en PC/MAC til, hvilken oppfatning man har av maskinen.

Ellers mener jeg at på Windows/PC plattformen er tilgjengligheten på software og hardware adskillig større, men det har selvfølgelig med brukermassen å gjøre. Ser ikke bort fra at det bedrer seg med større utbredelse av OSX.

B

BjornE

Gjest
    Etter BootCamp er det egentlig like relevant å diskutere Mac - PC som Dell - Hp.

BootCamp tillater alle Mac brukere å velte seg i de Windows programmene de trenger og omvendt Windows folket kan velte seg i OS X så mye de vil - dersom man kjøper en Mac. Følgelig er Mac et smart alternativ for oss som vil surfe med Safari, bruke photoshop i Windows etc.

En ting til - Dersom du lurer på om Mac er dyr - ikke kjøp den.

Mac er anderledes, design, konstruksjon og generell kvalitetsførlelse er bedre enn mange PC produkter. Og som sagt - det er ikke Mac mot de andre mer enn det er Hp mot de andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BjornE skrev:
    Etter BootCamp er det egentlig like relevant å diskutere Mac - PC som Dell - Hp.

BootCamp tillater alle Mac brukere å velte seg i de Windows programmene de trenger og omvendt Windows folket kan velte seg i OS X så mye de vil - dersom man kjøper en Mac. Følgelig er Mac et smart alternativ for oss som vil surfe med Safari, bruke photoshop i Windows etc.

Mac er anderledes, design, konstruksjon og generell kvalitetsførlelse er bedre enn mange PC produkter. Og som sagt - det er ikke Mac mot de andre mer enn det er Hp mot de andre.
    Dette tror jeg er en grei tilnerming. En maskin som kan kjøre de OSer man har lyst til å anvende. Men det som kan være et hinder er jo filformater og filsystemer som ikke uten videre er kompatible på tvers av OSer og som skaper kunstige skiller mellom disse, slik at selv om man kan boote med flere OSer på samme maskin så kan det lett fremstå som 3 adskilte maskiner når det kommer til praktisk bruk, med hver sine partisjoner og finurligheter. Jeg foretrekker faktisk da å holde meg til ett OS der iallefall filer og dokumenter kan flyttes litt rundt på, og der man kan man spille, redigere foto og surfe samtidig ut.

Linux og NTFS er jo ikke venner f.eks, spill og mac er bitre fiender, windows og ipod har vel ikke samme 'feel' osv.

N

nb

Gjest
    BjornE skrev:

Jeg var på Eplehuset i Oslo i går for å se litt på sakene, jeg synest FrontRow høres spennende ut og kunne tenke meg å teste en slik løsning. Det var imidlertid for lite mediafiler på demomaskinene der til at jeg fikk noe inntrykk av hvordan det oppfører seg. Også ganske mye folk i sjappa så jeg gadd ikke vente på en eksepeditør.

Kall meg konservativ, men når jeg går inn i en databutikk, så ønsker jeg at fyren bak disken skal gi meg inntrykk av at han kan flashe en BIOS om det trengs, ikke som han har mest lyst til å jobbe i en fancy klesbutikk. Jeg er nok ikke i kjernekundegruppen ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja slike butikker blir jo fort befolket av folk som er valgt ut for sin hårsveis, sine eplekinn og evnen til å være kompis med kundene. Mac er jo mer en livsstilssykdom enn noe annet.

K

KindOfBlue

Gjest
    Fordommer er det vanskelig å gjøre noe med, også når man rusler inn i Eplehuset. Selv bruker jeg Humac i Vika, rett ved siden av OHFC. Meget fornøyd med Humac, og glemmer ikke den eplekjekke karen på OHFC som skulle ha det til at dyr toslink kabel lød mye bedre, "jeg kan ikke forklare hvorfor, det bare er slik."

Fløy opp fra Sørlandet for et par år siden, Kanye West hadde vært på Quarten, og han og bandet satt på flyet. Alle med hver sin Macbook i fanget. Ganske morsomt å observere hvordan de brukte dem - de diskuterte kommende konserter, avtaler og kontrakter, og kikket på musikkfiler, som de lyttet til med hodetelefoner med omsluttende klokke for å få vekk flystøyen, så de var tydeligvis vante med å gjøre dette på fly.

Vet ikke om dette kan være av interesse, siden Mac kun er et livsstilsprodukt. Men her har du en oversikt over musikere som bruker Mac. Du får deg en overraskelse (Oversikten begynner litt ned på siden):

http://www.osdata.com/topic/content/music.htm

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Fordommer er det vanskelig å gjøre noe med, også når man rusler inn i Eplehuset. Selv bruker jeg Humac i Vika, rett ved siden av OHFC. Meget fornøyd med Humac, og glemmer ikke den eplekjekke karen på OHFC som skulle ha det til at dyr toslink kabel lød mye bedre, "jeg kan ikke forklare hvorfor, det bare er slik."
    Hehe, ta det med ro, jeg vet det var fordomsfullt av meg. For alt jeg vet er det godt mulig at fyren kunne flashe en BIOS også, hva vet jeg.

Skal jeg kjøpe tekniske duppeditter foretrekker jeg ekspeditører/selgere med peil, og jeg er villig til å betale et premium for det. Jeg kjøper mitt fotoutstyr på FotoVideo i Oslo selv om jeg kan få det billigere andre steder.

K

KindOfBlue

Gjest
    nb skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Hehe, ta det med ro, jeg vet det var fordomsfullt av meg. For alt jeg vet er det godt mulig at fyren kunne flashe en BIOS også, hva vet jeg.

Skal jeg kjøpe tekniske duppeditter foretrekker jeg ekspeditører/selgere med peil, og jeg er villig til å betale et premium for det. Jeg kjøper mitt fotoutstyr på FotoVideo i Oslo selv om jeg kan få det billigere andre steder.
    Skjønte det, nb, og steder som Eplehuset og selv Humac er sikkert avhengige av deltidshjelp. Prolyd.no kan mye om Mac og musikk, selv til hjemmebruk.

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Skjønte det, nb, og steder som Eplehuset og selv Humac er sikkert avhengige av deltidshjelp. Prolyd.no kan mye om Mac og musikk, selv til hjemmebruk.
    Godt tips! Jeg var litt på Prolyd når de lå i sentrum tidligere. Det er noe herlig over ekspeditører som vet hva de snakker om, det er dessverre i ferd med å bli mangelvare i disse tider, i denne bransjen og andre.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Mac vs. PC?? Same shit, different wrapping.

Er mangeårig bruker av begge deler, og ingenting er perfekt. Gjennomgangsrådet de årene jeg satt på Mac (G4/G5) samt noen iMac-greier, og ting begynte å halte var bestandig "ta restart". Begrenset hvor mange ganger i løpet av arbeidsdagen en gidder å restarte. Sigh! Veldig overbevisende. Så veldig stabilt og driftsikkert var det ihvetfall ikke.

Sitter nå både med stasjonær PC og laptop. Laptoppen må jeg skifte ca hvert 2. år, så er den gåen. Den stasjonære holder ca 4 år.Heller ikke mye å rope hurra for.

To kollegaer (fotografer) har mistet tusenvis av uarkiverte bilder på sine maskiner i de siste 3 årene. Den ene ble frastjålet en bag med utstyr, deriblant laptop. Den andre med forrige generasjons macbook som bare tok kvelden, og merkelig nok kunne ikke innholdet reddes.

Ellers virker det som endel macbookere skifter batteri ustanselig.

Morsomt å se at en i macmenigheten her selv svarer så tydelig på hvor nøkkelen til Apple's suksess ligger. Selvsagt er det et livstilsprodukt. Har til dags dato aldri sett en pc som rekker Mac til anklene når det gjelder design. De "beste" forsøkene, fremstår i bestefall som harry. Hvor mange reklamer ser vi hvor det er med en laptop med i bildet? Mac er som snytt ut av et glossy interiør-magasin, som skapt for å gli inn i ethvert drømmehjem. Vi vet jo hva som opptar oss mest om dagen. Materielle symbolverdier, som viser at vi følger med i tiden. Ække mye kult å sitte på cafe-lattè bar med en steingrå Toshiba som jeg gjør vet dere.
    Vet ikke om noen som snakker så mye om maskinene jeg, som endel mac'ere jeg kjenner. Det er nesten så det høres ut som de får seksuell tenning av maskina si, der de sitter og snakker om det nette, lille snertne "leketøyet" sitt. ::)

Mac er litt snobberi, og vi mennesker er nå engang ganske enkle da. Vi kjøper litt med øyne og hjerte. Mange har nok vanskelig for å innrømme det. Litt som med HiFi og andre statusduppeditter. Driver selv med havfiske opp i all galskapen,og selvsagt er det kult å komme drassende på ei snelle til 10K, og ja den er bedre enn en snelle til 3K. ;D

Sier jeg som skal kjøpe meg en iMac i løpet av sommeren. ;) ;) ;)

K

KindOfBlue

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Mac vs. PC?? Same shit, different wrapping.

Er mangeårig bruker av begge deler, og ingenting er perfekt. Gjennomgangsrådet de årene jeg satt på Mac (G4/G5) samt noen iMac-greier, og ting begynte å halte var bestandig "ta restart". Begrenset hvor mange ganger i løpet av arbeidsdagen en gidder å restarte. Sigh! Veldig overbevisende. Så veldig stabilt og driftsikkert var det ihvetfall ikke.

Sitter nå både med stasjonær PC og laptop. Laptoppen må jeg skifte ca hvert 2. år, så er den gåen. Den stasjonære holder ca 4 år.Heller ikke mye å rope hurra for.

To kollegaer (fotografer) har mistet tusenvis av uarkiverte bilder på sine maskiner i de siste 3 årene. Den ene ble frastjålet en bag med utstyr, deriblant laptop. Den andre med forrige generasjons macbook som bare tok kvelden, og merkelig nok kunne ikke innholdet reddes.

Ellers virker det som endel macbookere skifter batteri ustanselig.

Morsomt å se at en i macmenigheten her selv svarer så tydelig på hvor nøkkelen til Apple's suksess ligger. Selvsagt er det et livstilsprodukt. Har til dags dato aldri sett en pc som rekker Mac til anklene når det gjelder design. De "beste" forsøkene, fremstår i bestefall som harry. Hvor mange reklamer ser vi hvor det er med en laptop med i bildet? Mac er som snytt ut av et glossy interiør-magasin, som skapt for å gli inn i ethvert drømmehjem. Vi vet jo hva som opptar oss mest om dagen. Materielle symbolverdier, som viser at vi følger med i tiden. Ække mye kult å sitte på cafe-lattè bar med en steingrå Toshiba som jeg gjør vet dere.
    Vet ikke om noen som snakker så mye om maskinene jeg, som endel mac'ere jeg kjenner. Det er nesten så det høres ut som de får seksuell tenning av maskina si, der de sitter og snakker om det nette, lille snertne "leketøyet" sitt. ::)

Mac er litt snobberi, og vi mennesker er nå engang ganske enkle da. Vi kjøper litt med øyne og hjerte. Mange har nok vanskelig for å innrømme det. Litt som med HiFi og andre statusduppeditter. Driver selv med havfiske opp i all galskapen,og selvsagt er det kult å komme drassende på ei snelle til 10K, og ja den er bedre enn en snelle til 3K. ;D

Sier jeg som skal kjøpe meg en iMac i løpet av sommeren. ;) ;) ;)
    Sorry, Eros. Men dette er ikke en Mac/PC tråd. Men lykke til med din iMac - jeg er meget fornøyd med min. Forøvrig vil jeg anbefale Back-Up og TimeMachine - gode rutiner og et godt verktøy. Filer kan bli borte.

Gjenstartsproblemer har jeg ikke erfart, og jeg har holdt på med Mac siden 1985 - det var en periode i OS8 der det ble stabilitetsproblemer, og programmer kunne plutselig avslutte. Etter at jeg byttet til OSX har det vært problemfritt, på alle maskinene jeg har. (Spesielt begeistret over hvordan min Mac mini forblir fit-for-fight.)

Vet da faen om det er snobberi. Dersom det jeg kan gjøre med min Mac kom i kartong fra Romania så ville jeg brukt det. Men ta meg f som du skal pakke Windows pent inn for at jeg skal gå over til dét.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    KindOfBlue skrev:
    Sorry, Eros. Men dette er ikke en Mac/PC tråd. Men lykke til med din iMac - jeg er meget fornøyd med min.
    Eeh, det har jeg vel egentlig forstått, men etter å ha lidd meg gjennom sju sider, så ser jeg at PC nevnes ofte.

Så vidt jeg kan se utifra mitt eget innlegg, så lufter jeg litt mine meninger om hva som er en av de viktigste grunnene til Apples suksess, i forhold til ditt utsagn om at 2 av 3 velger....
    Du er jo heller ikke så uenig i det jeg mener, så vidt jeg kan se av ditt innlegg litt lengre opp på sida. ;)

B

BjornE

Gjest
    Dersom du er på Hifisentralen av og til og ikke har fått med deg hva snobberi er blir jeg litt i tvil!

Er ikke de aller fleste innleggene og diskusjonene her om ting som har den prisen de har fordi noen synes det er kult å vise at det er den tingen de har, og har råd til? Sammenheng mellom relle ytelser og pris blir fort bortforklart som ikke målbare, men hørbare forskjeller. Skulle det være forskjellig med valg av PC?

K

KindOfBlue

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Sorry, Eros. Men dette er ikke en Mac/PC tråd. Men lykke til med din iMac - jeg er meget fornøyd med min.
    Eeh, det har jeg vel egentlig forstått, men etter å ha lidd meg gjennom sju sider, så ser jeg at PC nevnes ofte.

Så vidt jeg kan se utifra mitt eget innlegg, så lufter jeg litt mine meninger om hva som er en av de viktigste grunnene til Apples suksess, i forhold til ditt utsagn om at 2 av 3 velger....
    Du er jo heller ikke så uenig i det jeg mener, så vidt jeg kan se av ditt innlegg litt lengre opp på sida. ;)
    Absolutt. Det er vel uunngåelig at det blir litt PC/MAC krig, men det er vel ganske kjedelig. Nettet er fullt av det.
    Mac salget stiger sterk i USA pga integreringen mot lyd og bilde, og det er da relevant for oss?

Samtidig registrerer jeg at Mac overlegent er både film og musikkverktøy i profesjonell sammenheng, og det er også relevant for dem som liker hifi, spesielt nå som nettverksløsninger og kontakt mot internett blir vanligere.
    Det beste var jo om det ble en click-and-play standard når det gjelder nedlastbare filer, og dette ser det ut som om Apple er i ferd med å etablere.

N

nb

Gjest
    KindOfBlue, det er sikkert gammel vane, men det er litt betegnende at du hele tiden snakker om at "Mac er egnet til...". Det er jo kun et spørsmål om programvare, jeg har svært vanskelig for å se at en Mac med PhotoShop CS3 er bedre egnet til billedbehandling enn en PC med PhotoShop CS3. Hva en datamaskin er egnet til eller ikke er primært et spørsmål om programvare og kraftig nok eller dedikert/spesialisert hardware der det er aktuelt. Med de nye Macene er det ikke noe forskjell i hardwaren, så da sitter man igjen med en ren programvarebetrakning. Interfancene for å koble til ting er like og industristandarder.

Nå vet ikke jeg hva som er referanseprogrammene i musikk- og filmverdenen, men driver man med bilder er vel Photoshop omtrent enerådende innen profesjonelle miljøer, og det funker like godt på PC som på Mac. Jeg tipper dog at et overveldende antall proffe CS3-brukere vil si at Mac er best også der.

Jeg tipper FrontRow er bedre enn Windows MediaCenter, det skal nok ikke så veldig mye til.

K

KindOfBlue

Gjest
    Du har helt rett når det gjelder konvergens i hardware, og at det er software som vil skape skillet - software og GUI.

Men det er noen helt konkrete forskjeller mellom Windows og Mac OS når det gjelder hvordan data behandles, og disse blir ikke borte med det første. For at Microsoft skal kunne tjene penger gjennom sitt patent, er de nødt til å bevare DOS trakten i bunn, på 512kb, dette er også grunnen til at prosessorhastighet hele tiden har vært et kritisk poeng ved Windows-PC'er, mens det ikke er like kritisk i Mac'er, som tar for seg større biter data i slengen.
    Der Windows-maskiner må få unna en teskje-stor datamengde mange ganger, tar Apple-maskiner et jafs med grabb. Dette gjør at Apples maskiner er mer driftspålitelige.

Ellers får vi håpe at vi vha objekt-orientert programmering og sammenføringsmuligheter får større og større likhet mellom plattformene, og at software kan brukes på kryss (hvilket man i dag kan i Apple-maskiner).
    Ta en kikk på Office for Mac fra Microsoft, så får du en følelse for forskjellene. Den pakken er jevnt over blitt vurdert som bedre enn den som kjører på Windows-maskiner.

Uansett - jeg gidder ikke kjøre noen Apple/PC krig. Poenget mitt er at lyd/bilde integreringen, og hele kjeden fra kilde til anlegg, er noe som Apple er i ferd med å løse meget elegant, mens Windows mediasenteret er et helvete. Zune, anyone? Hadde det vært omvendt, ville jeg vært Windows fan de luxe!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Siden jeg allerede har lagt hodet på blokka, og er såpass ærlig på de valgene jeg gjør så fortsetter jeg litt til. De som føler seg støtt av mine snobberipåstander for bare bli det, er ikke det spøtt bedre sjøl.
    Viktigste grunnen til at jeg velger iMac er i hovedsak størrelse og utseende. Selvsagt har jeg fått med meg at Mac er veldig langt fremme på å integrere den multimediale verden. Bruker selv iTunes, men får ikke lov til å innstalere det på jobb-utstyr. Tanken er å bruke iMacen til A: surfe på nett, noe jeg gjør med laptop pr idag. B: koble opp mot alteret, og avspille hele min rippede samling cd'er.
    C: Noe bildebehandling, men der er ikke iMac helt på topp, siden den ikke kan kalibreres 100% riktig. Laptopen kommer til å gjøre hovedjobben, dokket på en Eizo-skjerm beregnet for denslags.

Andre forslag til bruk, mottas med takk. :)

Min påstand er at de aller fleste forbrukere, dvs mannen og kvinnen i gata, på langt nær er så dedikert teknisk interesserte som enkelte her er det (jeg er det ikke, gir totalt bæng bare det virker). Det som oftest bestemmer kjøp, er lommeboka, utseende eller noen tekniske fraser de har overhørt. Denne påstanden tar jeg fra 16-17 års personlig erfaring fra en beslektet elektronikk bransje (foto).
    I de senere år har Mac solgt mye på utseende, rykte og status. Apples neste suksessfaktor vil antageligvis bli deres integrering mellom lyd, bilde og nedlasting. Poenget her er at markedet's brukervaner og behov må etableres. Mulig at det er det vi nå ser en start på. Ikke minst med at platesalget stuper så ekstremt markant som det gjør.

Det er nå engang sånn at vi ofte tror at det vi selv er brennende opptatt av, også er allmengyldig utenfor vår egen sfære. I så måte burde vel alle hjem ha en platesamling ut av det ville helvete, og et husalter i 100K+ -klassen :)

B

BjornE

Gjest
    Pussig innlegg fra en om ikke fører Mac - PC krig.

En annen pussig ting med Mac - PC etter BootCamp er at vi får benchmarket ganske godt. Photoshop er raskere på en Mac under Windows enn på en Mac under OS X. Har også flere eksempler der en Mac som kjører Windows er raskere på en rekke programme enn den samme Macen med de samme prorammene kompilert for OS X. Tror derfor at du ikke bør lese "Det Beste" forklaringen på Mac funksjonalitet. Det gjalt i høyden i gamle Motorola 6800 sine dager.....

Men som sagt Mac ruler mot nett - Windows ruler andre steder - hvorfor velge kun en av disse løsningen når Apple maskiner faktisk byr på begge?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Til BjørnE:
    Hvem retter du de to siste innleggene til, blir litt tummelumsk og usikker. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn