2 av 3 velger Mac

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Lille_Adam skrev:
    Høyst sannsynlig sitter det to Intel Xeon E5462 i den minste dual-cpu modellen, mens den dyreste har to Intel Xeon X5482. Prisforskjellen på de to er 2100 kroner, eller 4200 ved kjøp av to stk. Apple skal imidlertid ha 11.780 for å oppgradere mellom de to. Som sagt, dobbel pris eller mer. Er det QED da, eller?
    Jeg har sagt mange ganger at du må kjøpe standarmodellen. Og at Apple tar seg for mye betalt for oppgraderinger.

Det er fortsatt Mac Pro til 20 k vi diskuterer, sant?

PK

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Ok, så kjøper du standardmodellen da. Hvordan hjelper det lommeboka i noen større grad? Du har da betalt dobbelt (om vi antar standard Apple-priser) for èn 2.8GHz CPU og alt det andre du ikke kan velge bort. Totalt 16.310 kroner for en høyst middelmådig maskin. Så kjøper du resten der det er billigst. Resultat? Istedet for å kaste bort en haug penger så har du kastet bort en litt mindre haug penger. Hurra!!

K

knutinh

Gjest
    nb skrev:
    Dette synes jeg høres rart ut - tar du en PSU, et hovedkort, en CPU, en GPU, en harddisk og noen minnebbrikker, så har du en PC. Eller en MAC siden det er samme komponentene som brukes. Jeg skjønner ikke _hva_ som skulle være den store forskjellen utover design, image og eventuelt noen lure løsninger som gjør det lettere å bytte ut eller sette inn hardwaren. Eller noen fikse måter å kjøle på.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil - jeg har aldri sett innsiden av en Mac. Men om man rasker de samme komponente sammen og lar de ligge å slenge på pulten, så har man også en datamaskin som funker akkurat som om man putter den i et pent kabinett.
    Jeg har liten erfaring med mac, men jeg har skrudd på ganske mange PC-er.

Ut fra mitt bruk så er det faktisk ofte forskjell mellom to PCer med "samme specs". Jeg er spesielt opptatt av støy/kjøleløsning, og noen PC-fabrikkanter gir totalt beng i det, mens andre prøver å lage gode løsninger.

Ut fra dette alene så virker det ikke helt urimelig at Apple har potensiale til å gjøre ting reelt bedre enn de dårlige PC-produsentene.

Ut fra det jeg kjenner til Apple så er hovedforskjellen mellom PC og mac software/OS som følger med, og hardware-integrasjon. Jeg har litt vanskelig for å ta alvorlig bombastiske utsagn om voldsomme forskjeller i ytelse for to bokser med nesten identisk hardware. Er dette velfunderte utsagn, eller har man lest fanboy-magasiner/websiter litt for ukritisk?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
    knutinh skrev:
    Ut fra dette alene så virker det ikke helt urimelig at Apple har potensiale til å gjøre ting reelt bedre enn de dårlige PC-produsentene.
    Gjenstand med potensiale er en mye brukt eufemisme for et oppusningsobjekt. ::)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Det finnes en mengde dårlige "ferdig-PCer", ingen tvil om det. Kanskje de fleste for den del, om man tenker innvendig layout, støynivå og kjøling. Her tviler jeg ikke på at Apples maskiner er bedre - og kanskje langt bedre - enn gjennomsnittet. Spørsmålet er om det er verdt å spenne dobbelt så mange kroner på slikt, når man så enkelt kan optimalisere ting selv.

En maskin til 20 kilokroner eller mer er vel også vanligvis en maskin enten for entusiaster, som vet mer enn nok om slikt til å sette sammen sin egen, eller for dem som ikke behøver å tenke økonomi. For de siste er sikkert en Mac et ypperlig valg, for alle andre kan jeg vanskelig se at det er et godt valg i det hele tatt.

N

nb

Gjest
    Jeg har en PC hjemme som kostet meg ca 11k i løse deler for et godt halvår siden inkludert OS. Hadde jeg kjøpt alle delene på en databutikk i Oslo hadde det kostet kanskje en tusing mer + en tusing for at de skulle sette den sammen for meg med 3 års garanti på hele saken.

Den ser pen ut, er så godt som helt lydløs, har specs milevis over det 99,8% av brukere trenger. Nå vet ikke jeg hvordan min Q6600 @ 3GHz yter sammenlignet med den Xeon-CPUen, men ellers er mine specs langt over det som den MacProen til 20k har. I det hele er det ekstremt få brukere som trenger å betale mer enn ca 10k for en komplett datamaskin i dag. Prisen vokser selvsagt noe om man trenger en ordentlig, fargeriktig skjerm til bildebehandling og slikt.

OSX er sikkert et fint OS og boksene til Apple ser selvsagt pene ut. Men så mye value for money synes jeg ikke selve maskinvaren er. På en annen side, om man skal opptre lovlig, så er noen tusenlapper til eller fra ganske irrelevante om man trives mye bedre i OSX enn i XP/Vista/Linux. Og i profesjonelle miljøer tipper jeg at selve maskinvarekostnaden ikke er den støreste posten på et IT-budsjett. Sleng på en lisens av siste versjon av CS3 og prisforskjellen går kanskje fra 50% til 30% bare på det. Og trenger man en IT-konsulent noen veldig få timer ekstra for å fikse Win-problemer man ikke hadde hatt med OSX, så bikker det totale bildet fort andre veien. Eller om designerene liker bedre å jobbe på Mac enn PC av en eller annen (muligens) irrasjonell grunn. Og så videre.

Temperaturen Mac/Win/Linux - debatter til tider kan få er i seg selv en indikator på at det neppe er kun rasjonalitet som gjelder om noen velger det ene fremfor det andre.

K

KindOfBlue

Gjest
    Underholdende tråd dette.
    Jeg går ut ifra at man også kan bygge sitt eget fly, om man vil ut og fly - men de fleste velger andre løsninger for å få unna flyturen. At dataentusiaster og -spesialister kan skru sammen sine egne løsninger, og få dem i gang, har lite å si for dem som har problemer med å få stilt klokka på DVD-spilleren, men som likevel trenger tilgang til datamuligheter.
    Og det er nok der massemarkedet ligger.

;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Jeg går ut ifra at man også kan bygge sitt eget fly, om man vil ut og fly - men de fleste velger andre løsninger for å få unna flyturen. At dataentusiaster og -spesialister kan skru sammen sine egne løsninger, og få dem i gang, har lite å si for dem som har problemer med å få stilt klokka på DVD-spilleren, men som likevel trenger tilgang til datamuligheter.

;D
    Datamaskiner kommer i greie moduler og er mer å sammeligne med legoklosser enn loddeboltakrobatikk. Om det sitter en nerd på bakrommet i en databutikk eller en kineser en eller annen plass og skrur fast et hovedkort, dytter i 2 RAM brikker og slotter på plass et grafikkort og plugger i et par ledninger så blir ikke denne det spor mindre hjemmelaget enn om man gjør akkurat det samme selv. Det tar 10 minutter.

Eneste forskjell er at kabinettet ser litt anderledes ut og at prisen halveres.

K

knutinh

Gjest
    KindOfBlue skrev:

;D
    Dersom man ser bort ifra den underholdende fanboyismen som eksisterer på begge sider av dette oppkonstruerte mac/pc-skillet, så er det interessant hvordan utviklingen av "databoks for heimen" blir.

Det første spørsmålet er om boksene kommer til å regne på de samme tingene som de alltid har gjort. Svaret er selvsagt nei, men i hvor stor grad? Forblir "Word og Minesweeper" de viktigste oppgavene, eller blir det mediasenterfunksjonalitet, spill, surfing, foto/video-editering, ...?

Vil kravet om brukervennlighet føre til at proprietære bokser som PS3 blir normen? Dersom man kan betale 5000,- for noe som "alltid funker", ser pent ut, gjør de begrensede tingene man forventer av boksen, etc, hva lokker den uinformerte kjøperen over på standardiserte platformer med åpen software uten sponsing fra en sterk leverandør?

Gjør proteksjonismen og paranoiaen i media og spill-markedet at den forventede sammensmeltingen av slike enheter uteblir?

Vil vi ende opp med at kjøleskapet gjør tekstbehandling og at PC-en har kjøleskapfunksjonalitet, eller er mennesket så "konservativt" av natur at den grunnleggende funksjonaliteten holder seg noenlunde konstant, selv om prisen, ytelsen og konstruksjonen endrer seg?

Jeg tror at man kan henvise til et vilkårlig antall ytelsestester som viser at PC eller mac er raskest, fortelle et vilkårlig antall anekdoter om ustabilitet og dårlig sikkerhet på de respektive platformer, og forevise sviktende innsikt i hva de respektive produktene faktisk leverer. Hvilken hensikt tjener det? Folk lager musikk og kunst på begge platformer, driver med kritiske jobber på begge platformer, og river seg i håret over feil på begge platformer.

Apple var nødt til å få ned prisene på hardwaren sin, og en måte de gjorde det på var å redusere innsatsen på proprietær hardware, og utnytte masse-markeds-prisene på PCI og DDR og IDE og USB og hva det nå heter alt sammen. Microsoft var nødt til å få ting mer brukervennlig og tvinger i praksis hardware og softwareleverandører inn i forskjellige regimer.

-k

K

KindOfBlue

Gjest
    "Hvilken hensikt tjener det?"

Ingen.

Markedet vil ønske samme overlegne integrasjon mellom innhold, innlasting og betjening som det iPod representerer. En integrasjon mellom det man ser/lytter til og betjening som er så såre enkel som overhodet mulig.

De fleste bruker PC som enkel skrivemaskin og jukebox for bilde og lyd (inkl. YouTube, relationship web, msn, skype, osv.) Streaming og pay-per-view/pay for content er i ferd med å bli norm, men er fortsatt assosiert med kompleksitet for mange.

PS3 er hurtig på vei til å bli et integrert mediasenter - kobl dette med distribuert software på nett, samt open source løsninger for de kommersielle applikasjonene (Neoffice, Open Office, osv.)
    Sjekk ut http://a.viary.com/ for å se hva som er på gang.

AppleTV er en tilsvarende tilnærming. GETs nye HD-PVR tilbyr også begrensede tjenester i dag, men tanken er å utvide det.

At Mac nå blåser forbi Windows maskiner i salg skyldes enkelhet og funksjonalitet, driftspålitelighet kommer i tillegg. (Min gamle fars lettelse da han gikk fra PC til Mac ble hurtig erstattet av ergrelse over at han ikke hadde gjort dette for lenge siden).
    Men kanskje viktigst for Apples gryende suksess er den bevisste satsingen de har gjort på å organisere og gjøre tilgjengelig innhold - film, musikk, osv.

Da jeg startet tråden var jeg ikke ute etter enda en evinnelig PC/Mac diskusjon, eller preik om hva som er dyrest. I segmentet maskiner over USD1000, så eier Mac markedet i USA. Dette skyldes a/v integreringen og kontrollen, og er i stor utstrekning også påvirket av iPhones gjennomslag.

Legg en iPhone i hånden på en ikke-Mac bruker, så tar det ikke lang tid før de blir nysgjerrige på resten av plattformen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Boksene har et par store svakheter som gjør at de ikke vil bli noe annet en underholdningsbokser og TV spill. De kommer uten tastatur, mus og mulighet til å kjøre programmer som utvikles av nyskapere. Man kommer kun et stykke på vei med ratt og ristepinner, og all den tid du kan gjøre at dette og mere til med en datamaskin så kan den aldri konkurrere dem ut heller.

PCer kommer hele tiden med ny og forbedret hardware. Hvis man vil ha noe bedre kan man oppgradere til det siste nye skjermkortet 1-2 ganger i året. Det er bedre enn å vente 4 år til på PS4 eller XB666.

Sosiale trender som myspace, facebook etc krever også datamaskiner siden man er totalt utestengt fra å bruke en boks til noe som helst kreativt.

Da blir boksene kun passiviserende på linje med fernsyn og radio, og vil aldri bli noe annet ren tidtrøyte og barnevakt.

Boksene er kommet for å bli, men de vil neppe være noen trussel mot hjemmedatamaskiner.

Det ser dog ut til at det blir mer populært etterhvert med maskiner som jobber etter stormaskinprinippet med programmer som kjører sentralt og at datamaskinene mer vil fungre som terminaler. Slik som f.eks. google office. Dette kan jo redusere kravene til hjemmedatamaskiner noe, men vil jo om noe gjøre dem billigere hvis man ikke trenger de tøffeste spillene, men likevel vil kunne kjøre ring rundt boksene.

PC er kommet for å bli, i lang tid fremover.

Og hvis Mac OS kan kjøres på noen annet enn Mac maskiner så er det hip som happ for meg om dette blir ledende eller ikke. Men jeg håper egentlig ikke det. Grunnen til min skepsis er at jeg spiller spill, og hvis folk går bort i fra PC vil dette føre til at utviklerene blir mer skeptisk til å utvikle spill til både PC og Mac og istedet konsentrere seg om nye bringebærspill til boksene.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jeg synes det er flott at Mac ser ut til å bli en seriøs konkurent til windows og pc verdenen. Nå som Macene bruker intel prosessorer er det jo mulig å kjøre dual boot slik at man kan bruke både Windows og Mac OS. Mac har desidert det stiligste designet og Mac OS er et fint OS, beklageligvis så begrenser mulighetene med Mac seg pga. den svake spillstøtten. Men det kan jo hende at dette forandrer seg nå som Mac er i vekst.

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:

;D
    Ingen har meg bekjent vært uenige i at Apple lager lekre bokser og at OSX er et godt OS og at Apples integrerte løsning for multimedia nok er bedre en Windows sin for de fleste brukere. Det er imidlertid ikke nødvendigvis noe argument for at PC-brukere bør "konvertere". Er man datakyndig er det fullt mulig å gjøre (nesten?) alt man kan med en Mac med en PC, men langtfra omvendt. Tenker da særlig på spill og det enorme utvalget i programvare til PC. Og en fornuftig satt opp og brukt XP/Vista-PC er svært stabil. Mine kræsjer aldri.

Om Ola eller Kari dunk skal skrive julebrev i Word, lese Aftenposten på nett og betale noen regninger i nettbanken og se litt på bildene fra digitalkameraet sitt, så er det sannsynligvis ikke så nøye hva de velger om de får kjøpt det ferdig satt opp på en butikk. De aller fleste databrukere trenger heller ikke nevneverdig med datakraft, det er det stort sett kun spillere, folk som har spesielle behov for tunge beregninger (vitenskapelig og annet) og grafikk/video. Og om man trenger regnekraften får man den som påpekt betydelig billigere andre steder. Det koker ned til hva man faktisk trenger og hva man er villig til å betale for det.

For min del er dette på ingen måte noen religionskrig, jeg kommer som sagt til å vurdere en Mac når jeg føler for å bytte ut stue-PCen min. Men det er også den eneste av de tre datamaskinene jeg har i daglig gjenge hvor det er aktuelt på nåværende tidspunkt. På de to andre er det ikke noe alternativ pga hva jeg bruker maskinene til (kontor/spille-PCen) og hva det vil koste å ha en løsning fra Apple (filserveren min).

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    KindOfBlue skrev:
    At dataentusiaster og -spesialister kan skru sammen sine egne løsninger, og få dem i gang, har lite å si for dem som har problemer med å få stilt klokka på DVD-spilleren, men som likevel trenger tilgang til datamuligheter.

;D
    Helt sikkert korrekt, men massemarkedet ligger også i prissjiktet under $1000 og der er ikke Apple veldig synlig. Inntil det forandrer seg drastisk vil Apple aldri kunne komme i nærheten av å true PCens hegemoni.

Gjestemedlem skrev:
    Datamaskiner kommer i greie moduler og er mer å sammeligne med legoklosser enn loddeboltakrobatikk.
    Nettopp. Ikke bare det, men de fleste websjapper har sider hvor man konfigurerer selv og får maskinen bygget, for en relativt ubetydelig merpris.

KindOfBlue skrev:
    At Mac nå blåser forbi Windows maskiner i salg skyldes enkelhet og funksjonalitet, driftspålitelighet kommer i tillegg.
    "Blåser forbi" er vel sterkt sagt. 66% av $1000+ markedet i USA er nå en ting, men det kvalifiserer nå ikke alene. Ifølge Apple selv ble det solgt 2.3 millioner Mac i hele 2007. Til sammenligning ble det solgt 76.2 millioner PCer i siste kvartal av 2007. En markedsandel på godt under prosenten altså.

Til tross for at jeg helt sikkert høres slik ut, så er jeg faktisk ingen fanboy overhodet. Konkurranse er sunt og OSX fortjener langt større utbredelse enn det har. Det vil det imidlertid aldri få så lenge Apple tviholder på prispolitikken sin og krever dobbel pris for det som i utgangspunktet er en helt standard PC. I gamle dager var det til dels greiere, siden mye var proprietært og en Mac ikke kunne oppgraderes uten å handle fra Apple selv. I dag kan ikke en slik politikk fungere i lengden, når alle kan se at de kan få samme eller bedre specs til langt mindre pris og deretter installere Leopard på egen hånd i etterkant. Selv om markedet for ekte Mac'er er stort vil det automatisk begrenses av Apples egen grådighet. Det vil si, det lovlige markedet vil begrenses. OSX går jo som hakka møkk blant piratene.

Å vise til en gammel(?) far eller mor blir også helt feilslått, idet fremtidens kunder ikke vil se på innmaten i en Mac eller PC som eksotisk materiale fra en fremmed planet. De vokser opp med datamaskiner og andre kompliserte duppedingser på enhver kant og vil bare blingse vantro når de blir fortalt at det engang fantes folk som hadde problemer med å programmere en videospiller (en hvafornoe, sa du?).

Før eller senere må Microsoft også komme etter med enklere og bedre integrerte OS, selv om tregheten i det systemet er formidabel. På den annen side kan de koste på seg å gjøre ting som de vil og ikke kundene, siden Apple aldri har vært i nærheten av å ligne en konkurrent og neppe noen gang vil bli det. En eventuell forandring/forbedring av Windows vil bli tvunget gjennom av kunder som krever bedre og enklere funksjonalitet, ikke av Apple. Less than one percent does not a competitor make. Å håpe på at AppleTV, iTunes et. al. vil styre i ensom majestet særlig lenge er også en smule blåøyd tror jeg.....

Uansett, jeg ser gjerne at Apple gjør det fabelaktig bra i lang, lang tid og Linux likeså. Det kan kun være positivt for alle som bruker datamaskiner. Mens jeg venter kan jeg installere OSX på Windows-boksen min og dermed ferdes relativt trygt blant de mest rabiate av alle fanboys; Mac-brukerne. ;)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Underlig at macbrukere blir stigmatisert som fanboys :) Mens PC-brukerne kjemper med nebb og klør for å forsvare sine sammenraskede bokser med mer eller mindre underlig OS, mens de messer om det samme om og om igjen. Spill. Pris. Gjøre selv. Vi fanboys har jo ikke noen av de tre tingene på listen vår, det forklarer nok en del.

Uansett, det NEGATIVE med at Apple nå får større markedsandeler, er jo nettopp at Mac kan ende opp med å bli mainstream. At idioten i gata har Mac er jo ikke bra for merkevaren, eller for oss fanboys. Vi har jo alltid sett på oss som litt kulere enn nerden eller kontorrotta. Men det skal vel mye til at vi kommer dit. ;D

O.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.276
    Sted
    Holmestrand
    Lille_Adam skrev:
    Hardwaren er nøyaktig den samme - Apple bruker kun standard off-the-shelf h/w i dag. Det er nettopp derfor det er meningsløst å kjøpe en Mac når en kan kjøpe en PC til halv pris og deretter installere Leopard på den. Regelrett rip-off.
    Installer OS X på en PC fra hylla? Det går ikke. Det er noe som heter BIOS....

N

nb

Gjest
    Dog skrev:
    Spill. Pris. Gjøre selv.
    Spill: Er faktisk ganske vesentlig. En gigantindustri hvor PCen er enerådende innen dataverdenen. TV-spill er som sagt et alternativ, men ikke for de mest avanserte spillene og ikke om man vil ha det råeste innen grafikk. Det er garantert mange flere som spiller data enn som bruker en datamaskin som underholdningssenteret i stuen. Og endatil om man bare ønsker å spille litt i ny og ne på dataen, så må man faktisk ha en PC. En Mac hadde dekket alle mine kontor- og programvarebehov, men ingen av spillebehovene. Ergo er en Mac uaktuelt. Det har ikke noe med fanboyisme å gjøre eller forsvare en bestemt teknologi. Det finnes ganske enkelt ikke noe alternativ. Man må være rimelig fanatisk for i fullt alvor å hevde at Mac er et godt alternativ for alle som har en PC hjemme, det er ganske enkelt ikke tilfelle. Hadde jeg kunne gamet like bra på Linux som på Windows hadde jeg byttet på dagen.

Pris: Er sikkert viktig for mange. Men således burde jo Apple appelere til HiFi-folket - betale top money for helt mainstream hardware pakket pent inn ;) Men om noen ønsker å betale 11.000 kroner til Apple for 6 GB ekstra med DDR2-minne, så skal ikke jeg nekte de.

Gjøre selv: Ikke viktig, men man sparer litt penger på det om man kan/gidder/vil og uansett noe man betaler seg utav med en tusenlapp eller deromkring til en datasjappe. Eller så kjøper man en ferdig maskin. Også lettere og billigere å oppgradere selv om man vil.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.276
    Sted
    Holmestrand
    pks skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Høyst sannsynlig sitter det to Intel Xeon E5462 i den minste dual-cpu modellen, mens den dyreste har to Intel Xeon X5482. Prisforskjellen på de to er 2100 kroner, eller 4200 ved kjøp av to stk. Apple skal imidlertid ha 11.780 for å oppgradere mellom de to. Som sagt, dobbel pris eller mer. Er det QED da, eller?
    Jeg har sagt mange ganger at du må kjøpe standarmodellen. Og at Apple tar seg for mye betalt for oppgraderinger.

PK
    at du gidder ..... la oss trekke oss stille tilbake, og kose oss med macene våre.....

O

omholt

Gjest
    Sunt med konkurranse, så dette er positivt. I tillegg at Mac er brukervennlig, så tror jeg også at design og trend har mye å si for de høye salgstallene.

Kunne godt tenke meg å prøve Mac selv, f.eks Macmini som kontor maskin.
    Er i ferd med å få bygget en multimedia maskin og da er ikke Mac et alternativ. For det første er de sansynligvis ikke stillegående nok. Det er veldig begrenset med DSP programmer med mulighet for aktiv deling som kan benyttes. For det tredje så blir det vanskelig å oppgradere en Mac på sikt.
    Men for veldig mange og sikkert de fleste, så vil en Mac løsning være glimrende. Jeg gruer meg litt til å få satt alt sikkelig opp. Tenker på styring av funskjoner med Girder o.l. Det er ikke bare plug and play som det virker ut til å være med Mac.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Dog skrev:
    Underlig at macbrukere blir stigmatisert som fanboys :)
    En har da vært innom ett og annet Mac forum.....

Mens PC-brukerne kjemper med nebb og klør for å forsvare sine sammenraskede bokser med mer eller mindre underlig OS, mens de messer om det samme om og om igjen. Spill. Pris. Gjøre selv. Vi fanboys har jo ikke noen av de tre tingene på listen vår, det forklarer nok en del.
    At dere a) ikke spiller, b) ikke klarer å bygge en PC og c) har plenty gryn? Høyverdig.

Uansett, det NEGATIVE med at Apple nå får større markedsandeler, er jo nettopp at Mac kan ende opp med å bli mainstream. At idioten i gata har Mac er jo ikke bra for merkevaren, eller for oss fanboys. Vi har jo alltid sett på oss som litt kulere enn nerden eller kontorrotta. Men det skal vel mye til at vi kommer dit. ;D
    Det vil nok aldri skje, så cool-faktoren er trygg vil jeg tro.

xerxes skrev:
    Leopard ble, som alt annet, cracket den dagen det kom, om ikke før. En enkel patch og Leoparden er fri. For de mer viderekomne finnes modifiserte BIOS-filer. Og siden dette er Norge og ikke USA kan jeg gjøre som jeg vil med Leoparden jeg kjøper, untatt selvsagt å klone og videreformidle den.

xerxes skrev:
    at du gidder ..... la oss trekke oss stille tilbake, og kose oss med macene våre.....
    Nei det kan du si. Den samme krangelen raste for 20 år siden eller så, da jeg først eide Mac. Da hadde vel også Apple den samme markedsandelen som nå, så lite forandrer seg.

Jeg håper uansett Apple gjør det bra og 2% andel på verdensbasis burde det være grunnlag for. Det ville være et fabelaktig resultat for Jobs & Co så lenge de holder på en slik håpløs businessmodell.

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    nb skrev:
    Er man datakyndig er det fullt mulig å gjøre (nesten?) alt man kan med en Mac med en PC, men langtfra omvendt. Tenker da særlig på spill og det enorme utvalget i programvare til PC. Og en fornuftig satt opp og brukt XP/Vista-PC er svært stabil. Mine kræsjer aldri.
    Er man datakyndig klarer man vel å sette opp bootcamp på macen sin også.....

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Dog skrev:
    Underlig at macbrukere blir stigmatisert som fanboys :) Mens PC-brukerne kjemper med nebb og klør for å forsvare sine sammenraskede bokser med mer eller mindre underlig OS, mens de messer om det samme om og om igjen. Spill. Pris. Gjøre selv. Vi fanboys har jo ikke noen av de tre tingene på listen vår, det forklarer nok en del.

O.
    ;D

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Raist skrev:
    Eller man kan konfigurere boot.ini på 15 sekunder for halve prisen.

N

nb

Gjest
    Raist skrev:
    Selvsagt, men de vanligste Macene kommer vel såpass til kort på 3D-ytelse at det fortsatt neppe er den store spilleplatformen. Kontorprogrammer og slikt finnes for alle platformer og er i seg selv ikke noe argument for å velge det ene fremfor det andre.

Som sagt: Jeg skulle gjerne hatt et alternativ til Windows, men har det ikke i dag til en fornuftig pris med mitt bruksmønster.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Mac-brukere er jo underdogs volummessig og en subkultur med røtter i design, musikk og kunst. Enn så lenge. Da blir det gjerne fans av det. At mainstreamfolket er så ivrige er jo litt underlig i seg selv.

Bygge pc klarer jo alle, jeg har selv bygget både 386, 486 og pentium-maskiner i mine yngre dager.
    Det klarer de fleste. Men etterhvert så gidder man ikke når det finnes produsenter som gjør det så utrolig mye bedre. Jeg har måttet jobbe mye på windows-maskiner og SGIer i tillegg til mac. SGI var bra saker(O2 er den kuleste maskinen jeg har hatt), men desverre gjorde de noen dårlige strategiske valg på et tidspunkt, slik at nødvendig software gikk ut av produksjon - da sto man igjen med Mac. Igjen.

Spiller gjør jeg(svært sjelden, men likevel) på PS3. På macen jobber jeg med fotografi, grafisk design, video og lyd. Og en jævla masse presentasjoner. Desverre ;D

O.

Lille_Adam skrev:
    Dog skrev:
    Underlig at macbrukere blir stigmatisert som fanboys :)
    En har da vært innom ett og annet Mac forum.....

Mens PC-brukerne kjemper med nebb og klør for å forsvare sine sammenraskede bokser med mer eller mindre underlig OS, mens de messer om det samme om og om igjen. Spill. Pris. Gjøre selv. Vi fanboys har jo ikke noen av de tre tingene på listen vår, det forklarer nok en del.
    At dere a) ikke spiller, b) ikke klarer å bygge en PC og c) har plenty gryn? Høyverdig.

Det vil nok aldri skje, så cool-faktoren er trygg vil jeg tro.

xerxes skrev:
    Leopard ble, som alt annet, cracket den dagen det kom, om ikke før. En enkel patch og Leoparden er fri. For de mer viderekomne finnes modifiserte BIOS-filer. Og siden dette er Norge og ikke USA kan jeg gjøre som jeg vil med Leoparden jeg kjøper, untatt selvsagt å klone og videreformidle den.

xerxes skrev:
    Nei det kan du si. Den samme krangelen raste for 20 år siden eller så, da jeg først eide Mac. Da hadde vel også Apple den samme markedsandelen som nå, så lite forandrer seg.

Jeg håper uansett Apple gjør det bra og 2% andel på verdensbasis burde det være grunnlag for. Det ville være et fabelaktig resultat for Jobs & Co så lenge de holder på en slik håpløs businessmodell.

K

KindOfBlue

Gjest
    Lille Adam, du burde virkelig ta deg tid til å kaste lys på fordommene dine når det gjelder Apple. Utsagn om "håpløs businessmodell" viser at du egentlig ikke har særlig peiling og bare lirer av deg drøvtygde påstander uten hold i fakta.

Apples businessmodell er genial. Det finnes ingen andre leverandører som har "factory to finger" kontroll over plattform, software og integrering, og ved å holde på dette prinsippet har de også kunnet utvikle en langt mer stabil plattform, med langt flere muligheter ut av boksen enn det lappverket PCer er blitt til pga dårlig koordinering mellom mange leverandører.

Men jeg hadde ingen intensjon om at dette skulle bli en standard Apple/PC skittkastingstråd. Det viktige her er at Apple er blitt USAs største musikkforhandler og er i ferd med å bli USAs største filmforhandler med AppleTV (selv Netflix er nå blitt tvunget til å tilby streaming, pga kunders flukt til Apple.)

Og denne integreringen av telefoni, musikkavspiller, PDA, datamaskin, underholdningssenter og -tilbyder, datamaskin og arbeidsstasjon for film, musikk, grafikk er i ferd med å bli en uslåelig kombinasjon.

N

nb

Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Lille Adam, du burde virkelig ta deg tid til å kaste lys på fordommene dine når det gjelder Apple. Utsagn om "håpløs businessmodell" viser at du egentlig ikke har særlig peiling og bare lirer av deg drøvtygde påstander uten hold i fakta.

Apples businessmodell er genial. Det finnes ingen andre leverandører som har "factory to finger" kontroll over plattform, software og integrering, og ved å holde på dette prinsippet har de også kunnet utvikle en langt mer stabil plattform, med langt flere muligheter ut av boksen enn det lappverket PCer er blitt til pga dårlig koordinering mellom mange leverandører.

Men jeg hadde ingen intensjon om at dette skulle bli en standard Apple/PC skittkastingstråd. Det viktige her er at Apple er blitt USAs største musikkforhandler og er i ferd med å bli USAs største filmforhandler med AppleTV (selv Netflix er nå blitt tvunget til å tilby streaming, pga kunders flukt til Apple.)

Og denne integreringen av telefoni, musikkavspiller, PDA, datamaskin, underholdningssenter og -tilbyder, datamaskin og arbeidsstasjon for film, musikk, grafikk er i ferd med å bli en uslåelig kombinasjon.

Zune, anyone?
    Jeg er ikke uenig med deg i det du sier, men det fremstilles gjerne slik (ikke av deg) at Mac er et godt valg, PC er det ikke. Min påstand er at det kommer an på hva man skal bruke den til.

Jeg er enig med deg i at businessmodellen er meget god. Jeg tror folk er mer og mer villig til å betale for ting som bare funker ut av boksen og ser pent ut nå som data- og internettverdenen har blitt mer kompleks enn den var sist gang da Apple dreit på draget. Jeg tipper markedsandelene til Eplefabrikken kommer til å øke i årene fremover.

Jeg tipper dog at en veldig stor andel av Mac-eiere faktisk tror at det er noe fundamentalt annet enn en helt standard PC. Det er det ikke. Det er en PC med annen - og på en god del områder - bedre programvare. That's it. Resten er myten. Og den ser det ikke ut som det magler på folk som er villige til å holde i live.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    KindOfBlue skrev:
    Nåja. jeg har nå tilegnet meg meningene selv jeg da, og ikke fått dem på noe forum. Har brukt Mac i lange perioder også, selv om det begynner å bli en stund siden nå. Hva som er drøvtygd og ukorrekt får du være litt mer presis på om du vil ha svar.

Genial for Apple, håpløs om man skal selge mange maskiner og vinne markedsandeler. Da må det konkurreres på pris også, ikke bare pent design og funksjonalitet. Om ikke det var tilfellet ville Windows PCer ikke dominere, eller for den del eksistere.

Flere muligheter? Jaja, so much for facts....

N

nb

Gjest
    1) Det er en enorm fordel for utviklere å vite nøyaktig hvilken hardware man jobber mot, da slipper man krøll med dårlige drivere og slikt. Mye av problemene folk har med f.eks Window er nok å finne her

2) Jo større en plattform blir, jo flere problemer er det med den. Hadde 50% av verdens datamaskiner vært Macer, hadde det vært en mye større industri for virus, spyware, hacking og lignende. Samt mange flere dumme brukere. Av og til er det fint å være liten i dataverdenen.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Helt enig. Jeg skulle som sagt gjerne brukt Mac (igjen) selv, men i dag ser jeg også etter value for money og det eksisterer ikke for meg og mitt bruk i Apples maskiner. Håper dog at leoparden innfrir når jeg kommer så langt.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Lille_Adam skrev:
    xerxes skrev:

Andelen er større, og den er i stadig vekst, hold deg til fakta.
    Lille_Adam skrev:
    A) stemmer. gamer-tards blander jeg meg ikke med. Ville jeg ha spillt, installerer jeg bare Winblows på maskinen.
    B) Oi, vanskelig å bygge en PC, gitt. Det har ingenting med saken å gjøre. Dessuten skal man ha lovlig programvare (Lovlig som i kjøpt (!!) ) koster det mer å bygge sjøl. ( å til Linux-dudes; skal man spille er det Windows som er aktuellt)
    C) Har aldri hatt mye penger, jeg prioriterer dit jeg synes det trengs. Og som sagt ikke lett å få til en billigere maskin en en Mac.

xerxes skrev:
    pks skrev:
    Lille_Adam skrev:

PK
    Gadd egentlig ikke mer, men måtte på banen igjen. Stakkars Adam er jo ikke opplyst :)

Mvh

PK

N

nb

Gjest
    Ok, for å ta diskusjonen en annen vei:

Jeg antar at ganske mange av Mac-brukere har piratkopiert programvare på maskinen sin. Photoshop er sikkert en klassiker der også, men jeg tviler på at noen privatpersoner gidder å betale 10k for det.

Hvorfor har man da ikke bare kjøpt en mye kraftigere maskin til lavere pris og piratinstallert Leopard på den? Det kan se ut som om det er veldig viktig faktisk å eie en Mac for mange, at man kan få akkurat det samme minus design + bedre oppgraderingsmuligheter til en betydelig lavere pris burde vel telle noe? Lovlighetsbegrunnelsen bortfaller med første piratkopi man installerer.

Den som ikke har en eneste piratkopi får ha meg unnskyldt.

Edit: Jeg vet ikke hvor mye hassle det er å ha OSX på en ikke-Apple-PC når det først er installert.

P

Parelius

Gjest
    nb skrev:
    Hvorfor har man da ikke bare kjøpt en mye kraftigere maskin til lavere pris og piratinstallert Leopard på den?
    PC med OSX

Når en tenker på at det er horder av mennesker der ute som ikke vet forskjellen på et program og et dokument, ikke vet hvilket program de er inne i når en spør dem, og heller ikke er i stand til å finne ut hvilken versjon av IE de bruker, så gir vel svaret seg selv for de fleste.

(Parelius, helt uten piratkopier av program på maskinen!)

N

nb

Gjest
    Parelius skrev:
    Når en tenker på at det er horder av mennesker der ute som ikke vet forskjellen på et program og et dokument, ikke vet hvilket program de er inne i når en spør dem, og heller ikke er i stand til å finne ut hvilken versjon av IE de bruker, så gir vel svaret seg selv for de fleste.

absolutt, men mange ivrige fans virker som de har bra peil

K

KindOfBlue

Gjest
    Jeg har ikke piratkopiert software på mine maskiner.

Folk flest har ikke tid/gidder ikke å sitte og mekke sammen datamaskiner og hybrider selv. Og disse prisforskjellene det refereres til her inne er vel snart fiktive, i forhold til hva man får? Se tidligere link i tråden om prissammenligning PC og Mac.

Det skal være enkelt - jeg styrer dvd, filmarkiv, musikkarkiv, kilder, oppløsning - enten med en liten hvit fjernkontroll som har seks knappefunksjoner, eller med min iPod Touch via wireless. (Eller som nå, med Screen Sharing fra min Laptop, som kontrollerer Mac minien tilkoblet anlegget, og som jeg sender innhold rundt i leiligheten med ...)

Det skal være enkelt, og enklere blir det ikke.

"I would buy a Mac if I didn't work for Microsoft."
    Jim Allchin, Co-President, Platforms & Services Division, Microsoft, 2004

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    pks skrev:
    Andelen er større, og den er i stadig vekst, hold deg til fakta.
    Vis meg hva som er fakta og hva som ikke er det, så skal jeg holde meg til det. Andelene som rapporteres i Mac magasiner varierer vilt, så hva som er fakta og ikke er slett ikke lett å forstå. Ikke har jeg tilgang til noen insider-info heller, så dermed velger jeg å forholde meg til det som presumptivt er kjente og relativt korrekte størrelser: antall Mac solgt vs antall PC solgt. Der er varierer forholdet stort sett fra <1:>100 til <2:>98 kvartal for kvartal, år for år såvidt jeg kan se. Det fleste andre måter å regne ut forholdet på blir spekulasjoner, estimater og synsing.

A) stemmer. gamer-tards blander jeg meg ikke med. Ville jeg ha spillt, installerer jeg bare Winblows på maskinen.
    B) Oi, vanskelig å bygge en PC, gitt. Det har ingenting med saken å gjøre. Dessuten skal man ha lovlig programvare (Lovlig som i kjøpt (!!) ) koster det mer å bygge sjøl. ( å til Linux-dudes; skal man spille er det Windows som er aktuellt)
    C) Har aldri hatt mye penger, jeg prioriterer dit jeg synes det trengs. Og som sagt ikke lett å få til en billigere maskin en en Mac.
    A) Heftig å kalle alle som fyrer opp et spill en gang i blant for tilbakestående, men deg om det selvsagt. Tar det til etterretning.

B) At det er lett var også mitt poeng. Ang. s/w tar du fullstendig feil. Det eneste du trenger er Windows, resten trenger knapt koste noe særlig. OpenOffice? Gimp? Etc, etc ad infinitum. Utvalget av shareware og freeware er nærmest uendelig og mye er fullt på høyde med komersiell programvare.

C) Ikke jeg heller. Ang. pris tar du selvsagt feil: det er bare å fyre opp en nettbutikk og sjekke selv. Halv pris +/- 10%.

Gadd egentlig ikke mer, men måtte på banen igjen. Stakkars Adam er jo ikke opplyst :)
    Du får opplyse meg da serru. Ikke overveldet så langt.

P

Parelius

Gjest
    nb skrev:
    Parelius skrev:

absolutt, men mange ivrige fans virker som de har bra peil
    Betviles absolutt ikke. Men horder av disse igjen bruker maskinen til spill, og da er OSX ganske uinteressant. De fleste brukere tilhører nok uansett gruppen "sit back and enjoy the ride".

Når så prisene for ferdigvare blir mer og mer like (jeg forstår ikke den doblingen det snakkes om), og Apple har ord på seg for å være integrasjonsmestre, gir vel utviklingen seg selv…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn