"Hvilken hensikt tjener det?"
Ingen.
Markedet vil ønske samme overlegne integrasjon mellom innhold, innlasting og betjening som det iPod representerer. En integrasjon mellom det man ser/lytter til og betjening som er så såre enkel som overhodet mulig.
De fleste bruker PC som enkel skrivemaskin og jukebox for bilde og lyd (inkl. YouTube, relationship web, msn, skype, osv.) Streaming og pay-per-view/pay for content er i ferd med å bli norm, men er fortsatt assosiert med kompleksitet for mange.
PS3 er hurtig på vei til å bli et integrert mediasenter - kobl dette med distribuert software på nett, samt open source løsninger for de kommersielle applikasjonene (Neoffice, Open Office, osv.)
Sjekk ut
http://a.viary.com/ for å se hva som er på gang.
AppleTV er en tilsvarende tilnærming. GETs nye HD-PVR tilbyr også begrensede tjenester i dag, men tanken er å utvide det.
At Mac nå blåser forbi Windows maskiner i salg skyldes enkelhet og funksjonalitet, driftspålitelighet kommer i tillegg. (Min gamle fars lettelse da han gikk fra PC til Mac ble hurtig erstattet av ergrelse over at han ikke hadde gjort dette for lenge siden).
Men kanskje viktigst for Apples gryende suksess er den bevisste satsingen de har gjort på å organisere og gjøre tilgjengelig innhold - film, musikk, osv.
Da jeg startet tråden var jeg ikke ute etter enda en evinnelig PC/Mac diskusjon, eller preik om hva som er dyrest. I segmentet maskiner over USD1000, så eier Mac markedet i USA. Dette skyldes a/v integreringen og kontrollen, og er i stor utstrekning også påvirket av iPhones gjennomslag.
Legg en iPhone i hånden på en ikke-Mac bruker, så tar det ikke lang tid før de blir nysgjerrige på resten av plattformen.